10:orna del 7

I morgon ska jag prova korven på ridbanan för första gången,ska bli väldigt spännande att se hur han rör sig där, rida lite volter och känna igenom han ordentligt. :D

Hämtade ett hölass i dag igen,och kunde snitta på balar som gått på antal dagar att han äter ca 15-16 kg dygn,så det känns iaf skönt. Dels att han äter det han behöver,men också att han inte hetsäter bara för att det finns. Han har ju fri tillgång i stora nät. Känns skönt i både hjärta och plånbok. :D Tror han tuggar lite halm inne när han sover också då det brukar vara ett litet hål bredvid gropen där han legat. :love:

Sen får han lucern,kraft muskel,betfor och vetekli på det. Kraft muskel kommer bytas ut mot build up så fort det är slut,och lucern kommer fasas ut till betet. Tycker han byggt upp rumpan lite ytterligare sen han kom hem,hoppas på det. :D
 
Jag skrev inte ut stammen ;), men den är som följer: Richfield-Testarossa. Uppfödaren hade haft både mamma och mormor och de var enligt henne lika coola de.
Ja, vilken mardröm det var med min hjärtehäst:cry:. Och mitt efterlängtade föl som jag aldrig fick se mer än framhovarna och lite av kotorna av. Det gick inte ens att dra ut den efter att allt var avslutat.

Jag blev faktiskt fysiskt sjuk av förlusten/händelsen, om jag får vara lite öppenhjärtlig; led av fruktansvärd klåda på hela kroppen vilket ledde till att jag kliade sönder mig totalt. Detta började strax efteråt och höll i sig i åtta månader innan det bara försvann. Alla prover var bra och inga läkemedel, vare sig krämer eller tabletter hade någon effekt. Nu är jag full med små runda ärr som påminner om den hemska tiden.

Jag tyckte ändå att jag var förberedd och visste oddsen, väl medveten om att det kan gå fel, men att vara i den situationen... gode gud vad hemskt det var...

Har ridit ett pass på snöig ridbana med lilla hästen i kväll. Mycket mysigt och vi lattjade mest runt i snön. Hon är för rar och jag har långsamt tagit henne till mig och kommit att älska henne :love:

Vilken fruktansvärd upplevelse... Att man rent kroppsligt bli sjuk av själslig smärta/trauma händer ju men flr ju det hela än värre! Så roligt med ett coolt Testarossasto, han har ju ett rykte om att ge " hårda men bra" hästar
 
Imorgon ska jag få prova en Bella Maxflex sadel, fungerar nu inte den måste jag få tag på en Oarellu fluidity ich de verkar inte växa på träd! Tipsa gärna om ni hör om någon!
 
Eh, ja ? :confused: :p Låter som det har varit lite. Men hovarna är ok nu i alla fall?
:D Nja, hoven är ju skadad ännu men jag får sätta igång henne. Hon skodd igen efter tappskon. Såret ser bra ut, veterinären kollade på det i tisdags och sa att behinnorna kommer ta lång tid på sig att läka. Veterinären påstod dessutom att min häst är lite kinkig :eek:
Hade ute sadelprovare och det är ju det värsta, det finns verkligen oerhört få sadlar som passar denna donna. Det fanns EN som passade, men såklart finns de sällan på begagnatmarknaden....en ny kostar över 20 000 kr.

Så hästen är alltså 5 och har blivit riden typ 25 ggr i livet. Man ska ju inte slita på de sägs det :p
 
:D Nja, hoven är ju skadad ännu men jag får sätta igång henne. Hon skodd igen efter tappskon. Såret ser bra ut, veterinären kollade på det i tisdags och sa att behinnorna kommer ta lång tid på sig att läka. Veterinären påstod dessutom att min häst är lite kinkig :eek:
Hade ute sadelprovare och det är ju det värsta, det finns verkligen oerhört få sadlar som passar denna donna. Det fanns EN som passade, men såklart finns de sällan på begagnatmarknaden....en ny kostar över 20 000 kr.

Så hästen är alltså 5 och har blivit riden typ 25 ggr i livet. Man ska ju inte slita på de sägs det :p

Låter som min ;)

Jag tror jag fick några grå hårstrån idag... Hästen älskar tränarens Parellisadel (fluidity). Nu fick jag ju chansen att prova en maxflex Bella som jag verkligen gillade konceptet med. Tränaren var med och hon satt upp. Hästen hatade sadeln och sköt rygg, tillbaka på ruta 1 alltså....
Så nu blir det en Parelli men de är ju inte alls lätta att få tag på och väldigt dyra...
 
Jag och min buse har ridit vår andra dressyrträning idag, fast med en annan tränare än sist och jag är jättenöjd! Mycket nyttigt tänk och lite övningar att ta med oss =) Ska bli toppen att få lite rutin på detta nu, nästa träning är bokad till om en vecka ungefär. Vem vet, kanske blir nåt av oss också till sist!

Takten, tempot och formen börjar komma lite smått! :)
img_2864.jpg

img_2826.jpg

img_2841.jpg

Kaprifol (Magini-Falleur-Hertigen)
 
Idag blev det ett ordentligt pass på ridbanan,och OJOJOJ vilken häst jag har! :love: Han går så satans fint när han väl slappnar av! Lite spänd i början,bla över en som var ute med sin hund och åkte spark typ 100 meter bort,dom hade tydligen huggtänder. :meh:

Vi red mycket volter och serpentiner för att mjuka upp, lite spänd i början som sagt,men sen sög han tag i bettet och började tugga och slappna av. Han gick verkligen kanonfint och i en riktigt riktigt trevlig form. Travade lite på stora volten först,sen lite småvolter,mycket serpentiner i trav och noga med att rakställa emellan,gick jättebra. Red sen ut på fyrkanten och fattade galopp,joggade runt ett varv utan krav,sen skrittade vi ett tag igen,travade lite igen och jäklar i min låda vad han travade på fint,kändes verkligen hur stabilt och fint som helst,och åter igen så bara sög han på betten så skummet yrde,och öronen spikraka framåt.

Fattade galopp igen och det kom ett litet skutt där bak,men sen rullade han i i fin form i galoppen,gick in på stora volten i galopp 3 varv,sen ut på fyrkanten,sen snett igenom,och skulle prova ett byte på mittlinjen,och det satt han klockrent! :banana::bump:

Massa beröm sen lite lång tygel och skritta,sen fick jag bara lov att prova igen,och tror ni inte han satt det klockrent igen? :banana::love: Då bestämde jag mig för att sluta när vi var på topp,massa massa beröm och en myyyycket nöjd häst som frustade som svar på varenda beröm jag gav han. :D

Tjohoo vad kul det var! :D
 
Så tråkigt att tappa motivationen.. stundtals känner jag så också av samma anledning som dig. En häst för mycket är lite jobbigt och istället för att göra det man hinner så hamnar man ibland i en svacka där man bara känner en massa måsten.
Hoppas du hittar en bra köpare till mamman :) Rozalie är ju så fin, förstår att du inte vill sälja henne.

Jag funderar lite också på hur jag ska göra. Ena sekunden vill jag tävla själv, ibland vill jag sälja och just nu funderar jag på att låna ut. Men det känns lite riskabelt att låna ut en unghäst tycker jag. Fendi är känslig och jag tror inte hon funkar med vem som helst även om hon i grunden är jättesnäll.

Ridningen funkar ju bra men det finns ju aldrig tid för träning, att åka i väg med henne och det är så tråkigt. Känner inte riktigt för det heller, tycker dressyrträning är ganska tråkigt men tävlingsmomentet är kul.

Ja precis, det är när jag hamnar i måsteläget som det blir så himla trist. Nu har jag ändå tvingat mig upp på henne igen, hon har ju aktiverats en del även nu när jag inte hittat motivationen att rida, så hon känns faktiskt rätt så okej. Men laddad som tusan, matte får skylla sig själv! Nu när jag väl har ridit igen så känns det ändå bättre igen, det gäller att komma över den där tröskeln. Så jag hoppas att jag håller ångan uppe nu!
Jag älskar att träna dressyr! Det är nästan bättre än tävlingsmomentet, jag tycker att det är lite omständigt att åka iväg på tävling.. tidiga mornar, långa dagar, saker ska packas osv. ja det har sin charm med och jag vill tävla en del, men träningen är min favorit :)

Möte med annan häst i galopp, det gäller att ta alla chanser till bus!
10375114_10152863876548113_7265756947182155636_n.jpg


Fin när den värsta överskottsenergin har lagt sig.
10446650_10152863711973113_1204856580116357153_n.jpg
 
@Fibusen Våd frustar oxå för varje beröm han får :D "braaa-frust-duuuktig-frust-bra där-frust-duktig kille-frust" gärna en liten vickande/nickande på huvudet oxå. Så stolt över sig själv :love:

@aida skönt språng han gör :D
Våd brukar väldigt sällan bry sig om andra hästar i ridhuset. En gång låg vi på ena volten i galopp medans en annan i stallet longerade på den andre. Hennes häst är mer i luften än på marken, men Våd brydde sug inte ett skit.
Men så red jag i veckan i ridhuset och så var hans 1-åriga hagkompis med. Och bara hon närmade sig honom så drog han ihop sig som en fjäder, pep och bara laddade för att bralla loss. Knäppa häst :rofl:
 
Ja precis, det är när jag hamnar i måsteläget som det blir så himla trist. Nu har jag ändå tvingat mig upp på henne igen, hon har ju aktiverats en del även nu när jag inte hittat motivationen att rida, så hon känns faktiskt rätt så okej. Men laddad som tusan, matte får skylla sig själv! Nu när jag väl har ridit igen så känns det ändå bättre igen, det gäller att komma över den där tröskeln. Så jag hoppas att jag håller ångan uppe nu!
Jag älskar att träna dressyr! Det är nästan bättre än tävlingsmomentet, jag tycker att det är lite omständigt att åka iväg på tävling.. tidiga mornar, långa dagar, saker ska packas osv. ja det har sin charm med och jag vill tävla en del, men träningen är min favorit :)

Möte med annan häst i galopp, det gäller att ta alla chanser till bus!
10375114_10152863876548113_7265756947182155636_n.jpg


Fin när den värsta överskottsenergin har lagt sig.
10446650_10152863711973113_1204856580116357153_n.jpg
Hur söt får man vara ? och busig me såklart. Jag är lite avis på er som har tillgång till ridhus. Nu har ridbanan frusit och det är ca 2 cm snö på den, alldeles för lite för att den ska vara mjuk. Red i sommarhagen i går, det går ju men är inte optimalt. Och Fendi blir pigg när hon får vila för många dagar.
Kanske lånar ut henne, har annons ute och några har svarat. Får se hur allt blir :)
 
@KrullTroll Rozalie går normalt bra med andra hästar i ridhuset med, men nu är det så mycket energi som pyser mellan öronen så hon tar alla chanser att få busa till det lite :) Fullt förståligt när hagarna ser ut som de gör och hon inte har fått jobbat ordentligt. Bara att hålla i hatten och åka med tills hon fått ur sig det värsta, då blir hon jättefin och tuffar förbi utan att bry sig så mycket om vad som händer runt omkring. Jag tror att de flesta hästar har fått en liten energiknäpp nu när det plötsligt blev lite kallt :D

@sassiball Haha, ja hon är bra söt när hon ska busa! Oftast så känns det en bit innan att snart bär det av! Syns tydligt på första bilden i serien ovanför, titta på blicken och öronen :D
Ja ridhuset är guld värt nu! Vi har lika underlag ute nu, fruset och lite, lite vitt ovanpå, utebanan är bara att glömma. Drygt! Inte så skoj med taggad häst på det underlaget heller, men har man inget val är det ju inte mycket att be för.
Hoppas du hittar någon bra ryttare till henne! Det känns ju lättare att låna ut om man tror på kombinationen, håller tummarna!
 
Allmän fråga: Hur skulle ni rida på när hästen inte fattar galopp direkt för skänkeln? Korven är lite segstartad och det kan bli 6-8 travsteg (om inte mer ibland) innan han rullar in i galopp. Jag vill såklart komma till omedelbar reaktion,men det kanske är för mycket krav för stunden?
 
Allmän fråga: Hur skulle ni rida på när hästen inte fattar galopp direkt för skänkeln? Korven är lite segstartad och det kan bli 6-8 travsteg (om inte mer ibland) innan han rullar in i galopp. Jag vill såklart komma till omedelbar reaktion,men det kanske är för mycket krav för stunden?
Om han nästan alltid gör så hade jag nog lagt till spöet en halv sekund efter fattningen så att han får lite respekt för skänkeln.
 
Jag provade det igår,och första gången så slog han,men föll in i galopp när han landat igen,tror mest han vart lite förvånad faktiskt. Vet inte om det blev så mycket bättre av det heller,men då petade jag bara på honom,kanske ska dutta till lite hårdare så det blir lite reaktion. Nu har jag läggt till rösten ordentligt,men det går ju inte i det långa loppet. Får prova med en liten "klatsh",kanske räcker med en gång.
 
@Fibusen
Jag fick tips av min vän (och typ det närmsta en tränare vi har kommit) just för att få ordning på galoppfattningarna, Rozalie har också gjort så att hon sprungit på snabbare först innan hon rullat in i galopp. Och jag har väl också låtit henne göra så och tänkt att hon är fortfarande liten, det koooommer. Men jag var tvungen att vakna och inse att hon inte är så liten längre och att det är okej att ställa lite krav.

Hur som helst, vi fick i uppgift att fatta galoppen från skritt. Aktivera, nästan tagga igång skritten, dutta lite med pisken på baken för att väcka upp och göra uppmärksam, innan galopphjälpen. Inte så mycket tänk på formen innan hon fattade vad som förväntades. Hon fattade ganska direkt, på typ 3e försöket satt fattningen, i balans, från skritt. Och matten fick en fashback, kvaliteten på fattningen ger kvaliteten på galoppen :idea: Efter detta har vi alltså även fått en helt annan galoppkvalitet! Och styrkan har blivit mycket bättre.
Vi har tränat på detta sättet på serpentin eller 8-volt med tänk mot enkelt byte, fast med flera skrittsteg mellan fattningarna.
Har fungerat mycket bra på Rozalie.
 
Lite så jag tänkt också,att det kommer. Men nu är dom ju faktiskt ganska stora och bör klara det utan större problem.

Korven är ju ganska lat av sig,och tar ofta den enkla vägen. Vi ska ju igång med tränare,men det måste bli lite stabilare väder först då jag inte vill fjutta med nån träning då och då,utan då ska det bli regelbundet.
 
Vilken aha-känsla jag fick nu när jag läser vad ni skriver. Dom är faktiskt inte bebisar längre så jag kan inte skylla på det istället för att faktiskt ta tag i galoppen. Speciellt på en tung häst som Våd som rent exteriört har det svårare för galoppen och tar tid att bygga upp. Lär ju inte komma nån vart om jag inte tar tag i det.

Idag skackel-tränade jag igen och nånstans tvivlar jag på om Våd är en körhäst...
Han är inte bakskygg alls men att få skacklar eller liknande mot bakbenen när han rör sig gör att han far iväg varje gång. Stillastående är inga problem...
Så känslig/stressad var han aldrig vid inridningen :cautious:
Eller så ger det sig. Jag är kanske bara nojig och kan för lite om körning. Men är rädd att skrämma honom.
Har kunnat folk med hela tiden, men har svårt att släppa över så mycket till någon annan. #hönsmamma

Söt är han iaf :love:
E2981A17-EDB1-4339-9A0E-5D56797EF18D_zpsx14rs192.jpg
 
Uäh, idag vet jag inte riktigt om det varit en bra dag. Har haft en dålig känsla i magen sedan igår kväll när jag fick veta att hästarna sprängt hagen för femte gången och att stallägaren inte visste hur de skulle kunna få upp trästolpar i den frusna marken. :crazy:(den dåliga magkänslan kan ha att göra med att en av mina äldsta kaniner mådde jättedåligt igår och hade ont i magen, men han mår bra igen nu)
Men ja, hovis kom ut idag och skulle sko Hugo. Han var jätteorolig och min stress/oro över annat gjorde inte saken bättre. Slutade med att hovslagaren sa ifrån med bakhovarna och ville inte fortsätta sko honom förrän en veterinär kollat på hans högra bak som han var extra ovillig med. Han haltar inte och lyfter snällt på hoven, men han vill inte låta den ligga kvar i hovis knä när hon skor. Frågan är om det är för att han har ont/är stel eller om det bara kan vara det faktum att han bara blivit skodd en gång tidigare i bak. Hur som helst, vi ska ta ut en veterinär nästa vecka. Om det inte hittas något så ska vi bara be om lugnande. Han krånglade på alla fyra hovar en del och vill vara överallt så det är mycket troligt att det bara är ovana, men man kan aldrig vara för säker (smått suck ja :().
Men en annan positiv sak är väl att hagarna löste sig eftersom alla fem hästar verkar väldigt lugna nu. Hugo travar glatt runt i den större hagen, står gärna och äter även med de hästar han bråkat med förr och han hade bara fått en broddtramp idag. Det såg väldigt mycket lugnare ut än vad det gjorde förra gången alla gick tillsammans, så vi ska avvakta under helgen och annars får min pappa komma ut och värma jorden så att vi kan sätta i stolpar till två hagar. Men ja... jag vet inte. Någonting stressar något enormt av någon anledning i stallet så usch.
Men bjuder på en liten bild på nakenfisen Hugo. :D Någon jag också märkt när jag gick tillbaka och kollade på bilder från innan vi köpte honom var att han inte alls hade de här vita fläckarna ovanför mulen. De har dykt upp nu och blivit fler och fler. :confused:
IMG_6145_zpsdca64f94.jpg
 
Vilken aha-känsla jag fick nu när jag läser vad ni skriver. Dom är faktiskt inte bebisar längre så jag kan inte skylla på det istället för att faktiskt ta tag i galoppen. Speciellt på en tung häst som Våd som rent exteriört har det svårare för galoppen och tar tid att bygga upp. Lär ju inte komma nån vart om jag inte tar tag i det.

Idag skackel-tränade jag igen och nånstans tvivlar jag på om Våd är en körhäst...
Han är inte bakskygg alls men att få skacklar eller liknande mot bakbenen när han rör sig gör att han far iväg varje gång. Stillastående är inga problem...
Så känslig/stressad var han aldrig vid inridningen :cautious:
Eller så ger det sig. Jag är kanske bara nojig och kan för lite om körning. Men är rädd att skrämma honom.
Har kunnat folk med hela tiden, men har svårt att släppa över så mycket till någon annan. #hönsmamma

Söt är han iaf :love:
E2981A17-EDB1-4339-9A0E-5D56797EF18D_zpsx14rs192.jpg

Jag ville ju köra in korven också,men jag vågar helt enkelt inte sen sadeltvången upptäcktes... :(

Han reagerar betydligt mer på en körgjord än sadel,så nej,jag gav upp dom planerna. Vill inte få en explosion när vagn och tömmar sitter på. :nailbiting: Skulle sluta med att han hade ihjäl sig.

Nu får vi hänga på kompisen när hon kör,och korv får gå på släp bakom. :up:

Nu för tiden skulle jag nog inte vilja köra in han oavsett sadeltvång eller inte, inte så länge den där,nu vad det är, matar i han dynamit! :meh:;)

Älskar att köra häst,speciellt när/om det blir syskon i framtiden,toppen att hålla igång med körning då. :up:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
873
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 359
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 507
· Visningar
49 434
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp