Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Men visst, sådär såg jag ut också!

Å andra sidan kan jag känna mig så oerhört tacksam över min tränare och hennes utrustningsresurser. Eftersom hon reagerat på alla sadlar jag lagt på (utom Parellin) så är jag så himla glad över att ha hittat vad som är fel. Hon är inte dum i huvudet, hon har inte sadeltvång utan hon måste helt enkelt ha en sadel som klarar hennes stora rörelser och rörliga rygg (att skritta är som att hela havet stormar, inte bara framåt bakåt utan även åt båda sidor, antar att jag behöver träna upp bättre bålstabilitet för att kunna "svälja" rörelsen!
 
Hej och hå vad mycket det händer här! Roligt att läsa som vanligt.

Jag har haft fullt upp sista tiden, men har läst allas inlägg. Men inte haft tid att skriva något själv. Svårt att kombinera fulltidsstudier med halvtidsjobb och häst. Denna vecka blev det dessutom 38timmars vecka på jobbet och 4 föreläsningar på universitetet + övriga plugget. Så Empa har vilat tre dagar. Men i övrigt är hon i full gång. Blir bättre och bättre för var gång!

I går när jag var på jobbet hade mamma varit ute och filmat hästarna lite i hagen. Fick lite skärmdumpar på min fantastiska lilla häst.
Jag blir så lycklig varje gång jag ser henne!

Ska3080rmavbild2015-02-08kl181717_zps85f73e47.png

Ska3080rmavbild2015-02-08kl181709_zpsa263f719.png


Nä, nu ska jag ge mig ut i stallet och ta min fina fina häst på en tur i mörkret.

Vilka härliga kliv!!!
 
Men visst, sådär såg jag ut också!

Å andra sidan kan jag känna mig så oerhört tacksam över min tränare och hennes utrustningsresurser. Eftersom hon reagerat på alla sadlar jag lagt på (utom Parellin) så är jag så himla glad över att ha hittat vad som är fel. Hon är inte dum i huvudet, hon har inte sadeltvång utan hon måste helt enkelt ha en sadel som klarar hennes stora rörelser och rörliga rygg (att skritta är som att hela havet stormar, inte bara framåt bakåt utan även åt båda sidor, antar att jag behöver träna upp bättre bålstabilitet för att kunna "svälja" rörelsen!
Men visst är det skönt att hitta något bra! Vi provade en annan amerigo på Annie och den var ju inte fy skam. Men så fort vi testade Vegan, så blev gångarterna helt annorlunda och hon blev bogfri och dessutom, hör och häpna,hon kunde svänga höger (som vi haft svårt med). Nu fick ju bogarna plats och ingen sadel som tryckte!
 
Hallå glatt folk =D

Ni skriver på flitigt i denna tråd, så kul och läsa och se alla fina bilder på fina hästar!

Flytten för mina två tjejer gick super bra, inga problem att lasta någon av dom, helt otroligt.
Den som vi hade jävlats med i 1 timme helgen innan klev rakt in från början men stannade typ 1 steg ifrån att kunna stänga bommen så när jag bad om det steget så backade hon istället ur men gick på direkt igen och då helt in!
Super nöjd, tog inte ens 5min.

Miraz gick det också bra för, lite skeptisk i början men klev sedan rakt in och stod snällt hela resan (Sakura med). Tog knappt 10min att få in Miraz och utan bråk från båda två.
Vi stod där laddade och klara och så gick det så sjukt bra, vi var båda (jag och min kompis) väldigt glada och nöjda.

Massa beröm och gott fick dom givetvis med!

På plats gick allt bra också, när vi släppte ihop dom (mina två alltså) så var det som att dom alltid stått ihop. Märktes inte att dom stått i olika stall och hagar under ett halvår. Precis som i somras när dom släpptes ihop efter 1 års uppehåll ifrån varandra.

Nu är tanken att ALDRIG sära dessa flickor ifrån varandra :love:

Sen har det väl gått lite halvdåligt med Sakura, hon fick den stora boxen bredvid en stor valack. Redan första kvällen vid insläppet visade hon tydligt att hon vantrivdes som tusan. Gjorde riktigt ont i mattehjärtat då.

Miraz befinner sig direkt. Men Sakura blev helt tokig.
Men in/ut av dom och i hagen var hon supernöjd men direkt hon hamnade i boxen visade hon obehag så i helgen, en vecka efter vi flyttade dit så tog jag nu och bytte boxar med dom.
Miraz fick den stora och Sakura Miraz mindre box.

Och det har varit frid och fröjd efter det, hittills! :bow:
Visar hon sådant obehag och att hon inte trivs så flyttar jag ut dom på lösdrift igen.
Sakura vill gärna inte stå inne på box, inte för lång stund hon är van lösdriftshäst men vi får se hur detta går nu!

Så då..

Bjuder på någon liten bild!
Bilderna är från när jag släppte in Sakura. Vi körde Miraz först så hon stå själv en stund i hagen innan Sakura kom dit.

DSC_1436_zps2958029b.jpg

DSC_1435_zpsa1a9365a.jpg

DSC_1434_zps412a557b.jpg


Kan tillägga att det var SNÖSTORM den dagen vi flyttade men ändå gick allt så himlans bra!
 
@Molin skönt att allt gått så bra :) Får hoppas att S trivs nu.

Våd har fått vila idag då jag var till Gbg på informationsmöte inför årets GHS. Men imorn blir det åka av, slutar tidigt så tänker ta vara på dagsljuset :D
 
Efter förra gångens gnäll på min öerpigga häst så ska jag ösa lite beröm över henne. Hon fick följa med på ridlektion igår. Det var bomövningar vilker kändes som en bra idé för att få igång hjärnan rallyhästen. Visst sprang hon mycket men några korta glimta av den härliga ridhäst hon kan bli skymtade. Vid ett tillfälle som fastnade i minnet så fick jag ner henne i lagom tempo om än inte bra form. När hon försökte dra iväg igen så gjorde jag en halvhalt och fick några steg som var helt underbara med en rundad rygg och bakbenen väl med under kroppen :love:.
 
Efter förra gångens gnäll på min öerpigga häst så ska jag ösa lite beröm över henne. Hon fick följa med på ridlektion igår. Det var bomövningar vilker kändes som en bra idé för att få igång hjärnan rallyhästen. Visst sprang hon mycket men några korta glimta av den härliga ridhäst hon kan bli skymtade. Vid ett tillfälle som fastnade i minnet så fick jag ner henne i lagom tempo om än inte bra form. När hon försökte dra iväg igen så gjorde jag en halvhalt och fick några steg som var helt underbara med en rundad rygg och bakbenen väl med under kroppen :love:.
Åh! Dom ögonblicken är såååå härliga!!! Bra att ha i minnet när hästen mest rusar runt i strutsform :p
 
@Molin skönt att allt gått så bra :) Får hoppas att S trivs nu.

Våd har fått vila idag då jag var till Gbg på informationsmöte inför årets GHS. Men imorn blir det åka av, slutar tidigt så tänker ta vara på dagsljuset :D

Det är tur han är söt den där hästen jag har....:cautious:
Skulle rida en lite lugnare tur med tre andra i stallet. Våd vart pigg och taggad men inget utöver det normala.
Kom ut på "stora vägen" och jag tar då rygg på ardennerstoet som brukar vara en trygg rumpa att ha framför sig. Får möte av en lastbil som saktar in och kör långt till kanten, när vi ska passera så gör ardennern en tvärvändning och drar. Våd hänger med i vändningen men sen får jag stopp och är halvt om halvt redo att hoppa av. Då får kompisen stopp på ardennern och vi kan rida in på en utfart så lastbilen kan passera. All tack till den sjyssta chauffören som lugnt stannade och väntade ut våra popcorn till hästar :bow:
Sen tog vi oss in i skogen, skulle passera över ett gärde och Våd vart ju än mer taggad av lastbils-händelsen. Han var på råna och laddade hela tiden så jag satt ju och var beredd på att han skulle lägga en brall eller sju. Hästen framför oss gör ett litet skutt när det blåser till varpå Våd ställer sig käpprätt rakt upp :eek::nailbiting:
Jag som vart förberedd på brall hamnade i bakvikt och fick inte fram mig när han väl redan stod så högt. Vart för en sekund säker på att vi skulle slå runt och tusen tankar rusa genom mitt huvud. Precis när jag tänker att jag släpper allt och kastar mig av så landa han igen, och fortsatte gå som inget hade hänt :wtf:

Resten av turen förlöpte mer enligt planerna, även om det kändes som om jag satt på en tickande bomb. På väg tillbaka så valde jag att hoppa av och leda längs vägen. Kände inte att jag ville pröva lyckan mer.

Jäkla häst!! Tur han e söt den lille huliganen :love:
 
@KrullTroll
Oj herrejösses vilken ridtur ni fick då. Jisses, tur det gick så pass bra som det gjorde.
Inte alls kul när hästar blir så pass rädda så dessa grejer tex händer, inte kul. Man hinner ju heller inte med och reagerar ibland.
Tycker sånt är otäckt.

Hos mig händer ingenting då det är snorhalt ute och efter två omkullramlingar känner jag mig inte riktigt manad att trotsa halkan när jag sitter på åtminstone.
Sedan så har Miraz fått för sig att trafiken är riktigt läskigt denna vinter, jag vet inte alls varför men misstänker att det kanske låter mer? Jag vet inte.

Ibland går det bra och ibland kan hon få tokfnatt och börja sparka bakut eller ja få damp, inte kul och sitta på en sådan tickande bomb.
Kan heller inte longera dem eftersom paddocken är stenhård och snorhal, alls snö smälter och blir packad, hård och hal samt vass för den delen. Jävla skit väder :p

Nu kan det faktiskt bli vår och det känns kanske lite som det nu med varma solen och alla dessa plus men det får gärna sätta lite fart så det isåfall kan bli lite mer bar mark så man kan ta sig framåt :up:

Jag har ju boots men bara till fram fortfarande, har köpt ett par till min andra med men dom var för små så idag har jag äntligen bytt stl och hoppas dessa passar för då ska bara brodden i sen kan dem användas med och förhoppningsvis kanske Miraz kan ha dessa också så kan man ha hennes på bakfötterna eftersom hon har noll koll på bakbenen när det är halt = hon går omkull :(

Däremot stod jag och gosade med henne i hagen idag, i solen :love: Vi kliade varandra, hon kliar INTE med tänderna utan "gnuggar" mer mulen mot mig, tror fällningen kanske sätter igång snart för jösses så det kliade. När jag slutade så gick hon ett steg närmare och bad om mer.

Sedan pussades vi också och hon kan pussas med hela tungan över hela ansiktet med :o Gosfian :love:
 
Korven fäller för fullt! Han är ju klippt så förhoppningsvis så blir det inte så jättepälsigt! :p Men rumpan rasar det av på nu. Usch vad jag tycker det är jobbigt,blir ju så jäkla långdraget,hade det inte kunnat vara över på en vecka eller två? Han fäller ju över 3 månader. Börjar mitten/slutet av januari,sen håller det på till slutet av April...
 
Var länge sedan man var här inne. Men har äntligen internet så vi kan va med här igen :)
Igår hade vi sadelprovare ute som köper hem begagnade sadlar från USA, så nu har vi äntligen hittat en sadel som ligger som en smäck på henne. Självklart var det den dyraste han hade med sig men vad gör man, alla vi testat själva har antingen varit för vida eller för smala. Så alla är nöjda och glada... förutom min plånbok. Vi har börjat komma igång med att rida för tränare igen. Tillåter vädret tränar vi varannan vecka.

Idag var vi ute en runda och testade vår "nya" sadel :love:

wpid-img_20150211_161733.jpg
 
Korven fäller för fullt! Han är ju klippt så förhoppningsvis så blir det inte så jättepälsigt! :p Men rumpan rasar det av på nu. Usch vad jag tycker det är jobbigt,blir ju så jäkla långdraget,hade det inte kunnat vara över på en vecka eller två? Han fäller ju över 3 månader. Börjar mitten/slutet av januari,sen håller det på till slutet av April...

Våd har oxå börjat. Men han är ju helrakad så skonas från det värsta. Bara ben, huvud, sadelplätt och hjärtat över svansen som ska väck. Förra året hade han päls kvar över hela ryggen och hade fällt klart typ vid midsommar...jäkla björnpäls! :p
 
Var länge sedan man var här inne. Men har äntligen internet så vi kan va med här igen :)
Igår hade vi sadelprovare ute som köper hem begagnade sadlar från USA, så nu har vi äntligen hittat en sadel som ligger som en smäck på henne. Självklart var det den dyraste han hade med sig men vad gör man, alla vi testat själva har antingen varit för vida eller för smala. Så alla är nöjda och glada... förutom min plånbok. Vi har börjat komma igång med att rida för tränare igen. Tillåter vädret tränar vi varannan vecka.

Idag var vi ute en runda och testade vår "nya" sadel :love:

wpid-img_20150211_161733.jpg
Mums såå snygg!! :love:
 
Korven fäller för fullt! Han är ju klippt så förhoppningsvis så blir det inte så jättepälsigt! :p Men rumpan rasar det av på nu. Usch vad jag tycker det är jobbigt,blir ju så jäkla långdraget,hade det inte kunnat vara över på en vecka eller två? Han fäller ju över 3 månader. Börjar mitten/slutet av januari,sen håller det på till slutet av April...

Ingen av mina har börjat fälla, inte vad jag märker av iaf. Men det brukar man göra direkt vid borstningen men ikke sa nikke.
Men redan vid årsskiftet börjar hästar och fälla/byta har jag fått höra.

Idag fick Miraz sig en riktigt ompyssling i stallet, storborstning samt fin i man och svans med torrschampo... Den hästen älskar verkligen all uppmärksamhet hon kan få och vill hon ha mer, ja då tigger man :o

Imorgon tänkte jag försöka ta mig gåendes till skogen och sen ta en ridtur i skogen.
Alltså snön är så jädrans packad så den är som is överallt där uppe nu förutom där det faktiskt är IS! :wtf:

Första vintern som jag fått begränsad aktivering pga av underlaget för barfotahästar, väldigt tråkigt!
Och fick mig en smäll i pannan idag med då nya bootsen jag bytte till igår istället blev förstora, kan funka med iläggssula MEN Miraz kommer knappast kunna ha dem då, tror jag.
Varför ska allt kosta så jädrans mycket?
 
Var länge sedan man var här inne. Men har äntligen internet så vi kan va med här igen :)
Igår hade vi sadelprovare ute som köper hem begagnade sadlar från USA, så nu har vi äntligen hittat en sadel som ligger som en smäck på henne. Självklart var det den dyraste han hade med sig men vad gör man, alla vi testat själva har antingen varit för vida eller för smala. Så alla är nöjda och glada... förutom min plånbok. Vi har börjat komma igång med att rida för tränare igen. Tillåter vädret tränar vi varannan vecka.

Idag var vi ute en runda och testade vår "nya" sadel :love:

wpid-img_20150211_161733.jpg

Er minns jag och det är nog mest för färgen och blåa ögat :love:

Kul att ni hittat en sadel som passar men trist för plånboken.
Varför ska det oftast vara så, att den dyraste oftast är den som passar bäst?
 
Kl.

Idag tog jag äntligen en ridtur på mitt bustroll =D
Satte på bootsen och gick iväg, började och gå bredvid henne efter vägen eftersom det är riktigt halt på mesta delen av vägarna :( Hon halkade givetvis en del med bak men det gick bra, snorhalt för mig också kan jag tala om.

Men väl inne i skogen hoppade jag upp och så tog vi oss en tur där inne på ca 30min kanske, hittade på en ny väg, blev lite fram och tillbaka på vissa stigar så vet helt ärligt inte vad den turen tar exakt men vi var ute totalt 40min från det att vi lämnade stallgården till det att vi var tillbaka.

Mycket trevligt, lugn och trevlig Miraz.
Jag vet inte om hon börjat testa lite, ni kanske minns att hon drog på i galoppen här när jag red strax innan flytten?

Så gjorde hon idag med, från ingenstans så drar hon gärnet, hon saktar givetvis in när jag säger åt henne men detta är inget hon gjort förut. Varför? :p

Bjuder på lite bilder med :) Från häromdagen och en ridbild från dagen.
Bry er inte i fula mig :p haha

DSC_1498_zpse0c792a0.jpg

DSC_1502_zps8ef07d64.jpg

DSC_1504_zpscd7d277c.jpg

Pussas med tungan var det ja :p
DSC_1507_zps8a3be4f5.jpg

DSC_1510_zpsdaeca0c1.jpg

DSC_1525_zps929e9247.jpg
 
En bild innan träning på Långben :love: Min duktiga tränare red detta pass :)
Nästa vecka ska Royal och jag vara med på clinic för vår tränare. Usch är hiskeligt nervös, vi tränar alltid på vardagar fm, för att jag inte tycker om att rida när folk tittar på :D Men ska vi våga ge oss ut på tävlingar så smått framöver(vilket vi snart är redo för enligt min tränare:eek:) så är detta perfekt tillfälle för oss! :up: Vi kan ju alltid underhålla med giraffens tokigheter annars :D
10521376_10153038917976067_6509494969640105939_o.jpg
 
Humöret vänder snabbt på de små liven! Efter en period med myror i brallan, så har vi nu kommit in i en något loj period. Jag misstänker tandväxling, för det tuggas grimskaft på löpande band med :cautious:

Jag anpassar mig och träningen efter hennes humör och dagsform, så igår tog vi en lugn och härlig promenad i skogen, underbart! Jag passade på att rasta kameran också, så här kommer en liten bomb :)

10974344_10152880236963113_8817950718049721414_o.jpg

10974491_10152880236998113_808056960619811422_o.jpg

10981081_10152880237123113_3072296527891373466_o.jpg

10847308_10152880237173113_5862823685984251233_o.jpg
 
Humöret vänder snabbt på de små liven! Efter en period med myror i brallan, så har vi nu kommit in i en något loj period. Jag misstänker tandväxling, för det tuggas grimskaft på löpande band med :cautious:

Jag anpassar mig och träningen efter hennes humör och dagsform, så igår tog vi en lugn och härlig promenad i skogen, underbart! Jag passade på att rasta kameran också, så här kommer en liten bomb :)

10974344_10152880236963113_8817950718049721414_o.jpg

10974491_10152880236998113_808056960619811422_o.jpg

10981081_10152880237123113_3072296527891373466_o.jpg

10847308_10152880237173113_5862823685984251233_o.jpg

OMG jag tror jag dör lite, jag blev så otroligt kär :love::love:
Vad är hon för något? Alltså stam :)

Minns mig henne men svagt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
930
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
91 92 93
Svar
1 841
· Visningar
59 537
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp