Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Jättemysiga bilder @aida ! Hon är så fin! Hur hög är hon?

Idag var jag ut och rastade turbosture i skogen, hoppas den där loja perioden kommer till oss snart också! :p

Jättepositiv var han hela turen,så det känns verkligen roligt att rida,öronen spikraka framåt, frustar så nöjt så,och håller en trevlig form.

Lite tittig i dag,bla så blev det en TVÄRNIT och 1 meters kast åt sidan från traven idag,var en stock som hade tinat fram...:meh:

Det vart en hel del galopp idag,superpigg och stundtals så gick det lite väl fort (38 km/h för att vara exakt :p) men även om han gasade upp sig så hade jag iallafall full kontroll vilket kändes skönt,tog jag lite i tyglarna så reagerade han direkt,så lät han få springa av sig lite. Outtröttlig som han är så var han fortfarande i gasen när vi skulle ta vägen hemåt,så gick åt motsatt håll upp på travrakan så jobbade på han i galoppen där tills han blev lite trött faktist. :up: Vände sen och skrittade en bra bit på långa tyglar,och efter ett tag så började han trippa på igen,så då tyckte han att vi hade skrittat klart. Travade en bit men föll sen in i en sansad galopp bakom ponnyn som travade,så himla roligt att kunna växla tempot så mycket. Sen travade jag av på lite längre tyglar,sen skritt hemåt. Blev strax över en timme i skogen. Var dessutom ljust enda till 17.30! Härligt!!!!

Vi blev nog mer än nöjda bägge två,han som verkligen fick tömma ur energin,och jag för att han är så jäkla trevlig att rida! :D:love:

10445511_10204616969278393_1790932193197845402_n.jpg
 
@Fibusen
Hon är ca 160 hög nu, kanske nån cm högre till och med. Hon har växt typ 3 cm sedan i somras, så hon har tagit sig över 160-strecket på riktigt! :D (hon mättes till 160 på 3års, men hon måste ha sträckt på sig ordentligt då!)

@Molin Japp, det stämmer!
 
Idag har vi löshoppat :)
Så skönt med eget ridhus till stallet så man kan hitta på sånt här utan att det stör eller krockar med tex ridskoleverksamhet :)
Bygde studs idag, började med bara galoppbommar, la sen upp ett hinder i taget med början bakifrån.
Våd var rätt taggad som vanligt, men studsen gav önskad effekt och han vart tvungen att tänka till och hejda sig i sin framfart.
Tillslut visade han tom tecken på trötthet :eek: så då fick skutta igenom en gång till innan vi avslutade.
Mycket nöjd matte :D
Var två andra "nordsvensk-människor" från ett annat stall som gav honom fint beröm oxå. Alltid kul när utomstående ser det en själv gör :love:
 
Lyx med eget ridhus! @KrullTroll Jag har ju tillgång till ridhus (ca 2km bort) så jag klagar verkligen inte, men man vet ju inte förrän man redan skrittat dit om det råkar vara smetfullt eller inte :)

Igår var vi där på tömkörning igen! Helt klart bästa träningen hittills trots lite mycket energi till en början. När hon landade blev hon såå fin!:love:

img_2884.jpg

img_2889.jpg

img_2903.jpg

På fredag har vi dressyrträning igen och så tänkte jag nog försöka löshoppa lite i helgen, var alldeles för länge sen nu. :)
 
Ja @Lovise , det är riktigt lyxigt. Har stått i andra stall med tillgång till ridhus. Men då är det som du säger alltid ett lotteri ang hur smockat det är när man kommer dit.
Hon ser riktigt trevlig ut din fröken :)

Slängde på dressyrsadeln idag och tänkte rida loss grabben ordentligt. Vilket behövdes, idag var han inte alls med på noterna till en början. Sidoförande reagerade han tvärtemot på=tryck med höger skänkel och han kuta åt höger :banghead:
Men efter lite tjat, ett mindre sammanbrott från min sida :angel: och några pauser så gick han riktigt fint. Galoppen var grymt mycke bättre idag både i fattning och sen i jobb :bow:
Imorn kommer tränaren och mark-/bomarbete står på schemat. Gött taggad :D:banana:
 
På onsdag är ridbanan bokad för oss,ska testa att få galoppfattningarna från skritt för att se om vi slipper springa in i galoppen. Ska bli väldigt intressant! :)
 
Igår red vi för tränaren igen, Ai-chan är helt övertaggad för stunden. Red ut en längre runda 2 dagar innan och skrittade ut dagen efter. Ändå så var hon på tårna igår. Vi började med att träna på volter och 8'or med att ställa henne efter volten och även kontra ställa henne. Där efter körde vi serpentiner med övergångar på medellinjen. I början där så gick hon så sjukt bra :love: Bar sig själv i låg form utan tygelkontakt och svarade på minimala hjälper. Men efter travat en stund så taggar hon till och då får vi har vårt lilla bråk om att det inte är full fart som gäller. Roliga är att hon blir helt tokig innan galoppen men sedan så fort man fattat den så går hon lugnt så där rusar hon inte O_o Men märkt att hon kommer lättare i korsgalopp eller fel galopp när vi fattar från traven. Från stilla stående eller skritt tar hon till 90% rätt. När vi väl satt övergångarna så gick vi över till att hon ska stanna på medellinjen i stället och backa. Skritten och traven sätter hon riktigt bra, galoppen är inte riktigt där men det har vi inte börjat träna på hemma heller så :) Sista stoppet satte hon hyfsat bra iaf :D
 
Igår red vi för tränaren igen, Ai-chan är helt övertaggad för stunden. Red ut en längre runda 2 dagar innan och skrittade ut dagen efter. Ändå så var hon på tårna igår. Vi började med att träna på volter och 8'or med att ställa henne efter volten och även kontra ställa henne. Där efter körde vi serpentiner med övergångar på medellinjen. I början där så gick hon så sjukt bra :love: Bar sig själv i låg form utan tygelkontakt och svarade på minimala hjälper. Men efter travat en stund så taggar hon till och då får vi har vårt lilla bråk om att det inte är full fart som gäller. Roliga är att hon blir helt tokig innan galoppen men sedan så fort man fattat den så går hon lugnt så där rusar hon inte O_o Men märkt att hon kommer lättare i korsgalopp eller fel galopp när vi fattar från traven. Från stilla stående eller skritt tar hon till 90% rätt. När vi väl satt övergångarna så gick vi över till att hon ska stanna på medellinjen i stället och backa. Skritten och traven sätter hon riktigt bra, galoppen är inte riktigt där men det har vi inte börjat träna på hemma heller så :) Sista stoppet satte hon hyfsat bra iaf :D
Serpentiner med övergångar på medellinjen brukar vi också träna på. Har för mig att det ingår i något LC dressyrprogram som vi eventuellt provar oss på längre fram.
Måste bara fråga, visst var det du som hade lilla Ove? är han kvar? är han född 10 ? Kommer inte riktigt ihåg :)
 
Visst har jag lilla Ove :laugh:.... och visst är han en 10:a..... Ai-chan e ju där emot en 11:a :banghead:
Märks att det var länge sedan man var här. Till och med glömt när mina hästar är födda :angel:

10986281_1537845856481973_1888983762_n.jpg
Där är han ju, sötnosen. Hur är det med honom nu?

Då är det ju tur att andra bukemissbrukare kommer ihåg ;)
 
@sassiball haha ja det är ju tur det. Han mår prima. Fick flytta han och Rebel till stall i vintras och var lite orolig att han skulle ogilla det efter varit född och uppväxt på lösdrift. Men det lilla odjuret springer själv in i boxen på kvällen och får knappt på han grimman på morgonen så han hade nog kunnat bo där bara han får mat :p Till sommaren blir han pappa förhoppningsvis om allt går som det ska :D
 
Har era tappat alla sina tänder ännu?
Upptäckte för ett par dagar sen att Kaprifols ena mjölktand (sista vid framtänderna) är på väg ut och den har blivit ordentligt vass under processen och sticker lixom in i läppen/kinden.. Har bokat in tandläkaren men får väl se om tanden åker av sig självt innan dess. Kaprifol har varit väldigt orolig i munnen de senaste så gissar att tanden har med det att göra. Så det blir ingen träning på fredag, skjuter lite på det tills tanden är borta.
 
Har era tappat alla sina tänder ännu?
Upptäckte för ett par dagar sen att Kaprifols ena mjölktand (sista vid framtänderna) är på väg ut och den har blivit ordentligt vass under processen och sticker lixom in i läppen/kinden.. Har bokat in tandläkaren men får väl se om tanden åker av sig självt innan dess. Kaprifol har varit väldigt orolig i munnen de senaste så gissar att tanden har med det att göra. Så det blir ingen träning på fredag, skjuter lite på det tills tanden är borta.

Våd tappade båda sina yttersta i årsskiftet. De såg riktigt illa ut ett tag, med de nya tänderna på väg upp under. Dock aldrig några märken i läppen och han vart aldrig tjafsig i munnen av det.
Fick förklarat att det var 4,5 års tänderna.

Ikväll har vi ridit för vår tränare. Denna gång ihop med två andra ponnysar. Våd var taggad till max...
Och jag har en tendens att spänna armbågen så jobbade mycke på att våga mjukna trots att han for fram som en formel 1 bil.
Den som säger att nordsvenskar är slöa kan få träffa min häst :p

Vi red bommar och cavaletti med fokus på kontroll på yttersidan. En del skulle gå i galopp, men efter att ha värmt upp galoppen så vart Våd stört omöjlig :banghead:
Så vi fick ta bort galoppen ur vår rutt och istället fokusera på en mjuk, balanserad trav.
De andra två hade fullt sjå att smacka på sina ponnysar, medan vi låg i kurvorna ibland :angel:
Men tillslut (efter nästan en timma) så kändes han riktigt fin, lyssnade bra, kändes liksidig och balanserad. Då var min kropp slut medan Våd kunde hållt på ett tag till. Nån som vill rida outtröttlig häst? @mooi ? :D

Är iaf nöjd med kusen, det är kul med energi så jag ska inte klaga och när vi väl får till (vilket blir allt oftare) så är han underbar!!! :love:
Funderar på att se om tränaren vill hoppa upp en sväng nästa gång. För att se vad hon kan åstadkomma, men samtidigt så brukar han sällan vara samarbetsvillig med nya ryttare :o fast hon är ju iof duktig :p

Lär ha grym träningsvärk imorn :crazy:
 
Och blicken! O_o
Att det ska vara så svårt att släppa den där manen med blicken. Den lär ju inte trilla av eller ändra färg bara för att jag inte stirrar på den :meh:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
930
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
91 92 93
Svar
1 841
· Visningar
59 580
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp