10:orna del 7

Alltså vad vuxna alla våra hästar börjar se ut. De som alldeles nyss var små långbenta busfrön.
Alliaria har tagit ett jättesprång i utvecklingen som ridhäst. För 2 veckor sedan var det bara fullt ös medvetslös som gällde. Nu ska det fortfarande gå fort men hon lyssnar, reagerar och känns possitiv till det.
Idag har hon varit med på lektion på ridskolan och hon sköttte sig ritkigt bra. Lite trams i början men när vi började jobba så var hon extremt duktig.
Igår red jag ca 1 mil och på väg hemifrån kunde jag trava på hängande tygel utan att det bar iväg okontrollerat. För 2 veckor sedan hade hon dragit järnet i den situationen.
 
Och jag som hade sånna planer med ridningen nu i veckan fick lägga ner helt. Har kört ihop sig totalt på jobbet så fick ut och jobba natt. Nu blir det sova så länge det går,sen träffa sonen några timmar på eftermiddagen innan det blir nattjobb igen. Cheferna skulle ha möte idag så hoppas jag får besked hur kommande veckor kommer se ut så jag kan planera lite.
 
Idag har Dolly blivit vaccinerad och raspad. Hon var ordentligt vass långt bak (tur att hon ridits bettlöst nu!) och hade sår. Vi provade i måndags men avbröt då hon verkar ha viss vetrinärskräck (jippi! :crazy:) så nu gav jag henne Domesedan Gel före.
Jag har också löst ridhuskort! Underlaget är totalvidrigt så jag ska fortsätta transportträningen direkt jag får igen bilen från verkstaden. Känns otroligt spännande att dra upp henne första gången, tänk om hon går över bommen. Hua!
 
En liten uteritt idag med åringen och spanjoren och min turbo-Berra :meh:
Spanjoren har börjat få vårkänslor vilket smittade av sig på Våd som trippa och kändes lätt i både bak och front. Jag som lyckats sitta emot riktigt bra det sista och känna mig säker där uppe vet nu inte riktigt vad jag har att vänta efter hans äventyr på bakbenen förra veckan.
För det mesta så vet jag ju vart jag har honom, men så börjar spanjoren steppa :wtf:
Aja, bara att kämpa på och fokusera.
Imorn blir det tömkörning. Har fått i uppdrag att jobba med galoppen på töm. Vilket är logiskt då jag gjorde samma sak när han rusa i traven och det har ju funkat fint. Måste ju vara så mycke lättare för honom när han slipper balansera upp mig på ryggen ;)
 
Vilken klippa till häst jag har! I dag fick jag för första gången sen 3 december transporten från gårdsplan. Empa har inte varit i ridhus/ridbana sen november så i dag var det dax för lite hoppning. Hon är ju minst sagt i full gång men hoppning är svårt utan hinder.

Jag körde fram transporten, gjorde i ordning hästen, lastade och körde i väg. Red ett superbra pass på anläggningen, lastade och åkte hem igen. Helt själva! Empa är verkligen så lättsam att ha att göra med. Och vilken lycklig häst jag hade efter hoppningen! Det var superroligt!

bild1_zps6b448e08.jpg

Fast lyckligast var hon nog efter ridningen när hon fick gå lös medan jag plockade bort hindren.

Nu taggar vi hoppträning nästa vecka! =)
 
Tömkörningen gick bra idag. Trots att spanjoren latjade loss i andra änden av ridhuset i början så vart Våd väldigt lyhörd och sansad :)
Vi fångades på både bild och film, dock glömdes kameran i stallet så ni få ge er till tåls en stund :p

Efteråt tog vi en promenix så han fick torka ordentligt innan han skulle ut i hagen igen och jag tror jag lyckades med det "omöjliga" och jobba honom trött :nailbiting::eek:
Vilket gjorde att jag fick lite dåligt samvete :crazy: Men jag vet ju att han behöver det...men ändå...mitt hjärta :love: :p

Bilder från promenixen
10649761_10152795715688789_3329704926046970067_n.jpg

Sa nån trött??

10422229_10152795715693789_5235132562941350929_n.jpg
 
Någon som kommer till VM här i Falun då?

Måste erkänna att det känns som Falun åter igen lever med all rörelse och musik här i stan. Jag bor i centrum men hör knappt in trots att torget bara är några meter ifrån mig.
Jag ÄLSKAR det! Sedan är det lite mysig och fin belysning under kvällarna.

Nåja, nog om trådkapningen :p

Här är det depression till tusen från min del = ingen aktivitet med någon av mina hästar. Har väl tagit in och borstat dom lite emellanåt men jag har inte riktigt något mer sug än det :( Ända sen jag flyttade dom så har jag känt såhär, förhoppningsvis bara vädret men jag vet inte. Tycker synd om mina hästar.

Och att hitta en medis verkar helt j*vla omöjligt :( Vad vågar man sätta på en outbildad 5åring egentligen? *snyft*

Hoppas ni har det bättre än mig!
 
Någon som kommer till VM här i Falun då?

Måste erkänna att det känns som Falun åter igen lever med all rörelse och musik här i stan. Jag bor i centrum men hör knappt in trots att torget bara är några meter ifrån mig.
Jag ÄLSKAR det! Sedan är det lite mysig och fin belysning under kvällarna.

Nåja, nog om trådkapningen :p

Här är det depression till tusen från min del = ingen aktivitet med någon av mina hästar. Har väl tagit in och borstat dom lite emellanåt men jag har inte riktigt något mer sug än det :( Ända sen jag flyttade dom så har jag känt såhär, förhoppningsvis bara vädret men jag vet inte. Tycker synd om mina hästar.

Och att hitta en medis verkar helt j*vla omöjligt :( Vad vågar man sätta på en outbildad 5åring egentligen? *snyft*

Hoppas ni har det bättre än mig!

VM? Gissar att det inte handlar om hästar för jag har noll koll :p

Trist när motivationen tryter, men så är det nog för alla nån gång. Och som du säger är inte vädret nån höjdare och kan sänka den mest drivna.
Jag satte faktiskt ut en annons om medryttare för typ två veckor sen. Men inte fått nått vettigt svar. Tyvärr ligger stallet 2 km från närmsta busshållplats och folk har visst inte körkort :eek:
Sen är det några som svarat bara för att det är en nordsvensk och dom är ju "såååå fina". Och ja, han är fin...världens finaste om man frågar mig. Men han är oxå en häst, snäll men bara 5 och kräver sin ryttare.
Så letandet fortsätter.
 
I onsdags var vi alltså med på clinic med ett 50-tal folk på läktaren, premiär för både mig och hästen! Royal tyckte stundvis att det var läskigt med publik som rörde sig, men skötte sig mycket bra. Dock koncentrerade han sig mycket på annat än mig där uppe på ryggen, så det var inte mycket gratis motor jag fick. Utan det blev ett svettigt pass där jag fick rida på rejält, då herrn var väldigt blyg:wtf:
Men är mycket nöjd med vår bedrift. Jag tycker ju inte om när folk tittar på när jag rider, varav att jag aldrig tävlat eller så tidigare.:grin: Men nu har vi ju faktiskt som mål att komma ut på banan i framtiden:angel: läskigt!

Omaka paret som nån gång framöver ska försöka se ut som ett dressyrekipage:p
11004573_10153051695096067_5378521123769287585_o.jpg
 
Nu har vi igen glömt bort att läsa tråden och skriva en rad...
Prick och jag rider för två olika tränare och tränar en gång i veckan och resten på egen hand.
Jag kan numera lasta och åka iväg själv också vilket är väldigt skönt efter att ha haft en häst som kastat sig avigt så fort hon sett ett släp.

Hon är så samarbetsvillig och trevlig! Jag har varit lite barnslig med att inte ta tag i henne när hon inte vill osv... men numera är hon istället överambitiös och vill gärna göra om samma sak tio gånger i rad om hon lärt sig något nytt!
Vi red igenom vårt första program förra helgen, förvisso bara en LC:1 men jag var så stolt och glad för det. Skrapade ihop 60% men som sagt första gången! Nu blir det till att rida lite lokala i vår och sommar.

Hon är absolut ingen gångarthäst men vi håller på så länge hon tycker det är så himla roligt. Traven måste vi jobba på, som är väldigt tråkig och ponnytaktig :( Galoppen har vi dock fått beröm för så vi får se vart detta bär av! :)

I och med att hon vilat mycket har hon hunnit tappa lite muskler så hon ser fruktansvärt kantig och svag ut över ryggen, så tips för olika övningar mottages tacksamt;)
Vi har väldigt dåligt med backar nämligen.


20150214_145153_54e0c261e087c338471d23da.jpg

2015-02-16-1746_54e21f02e087c349ad641cd3.jpg

2015-02-21-1522_54e894bce087c31402a43ba5.jpg

2015-01-19-1300_54bcf1c7e087c30cf27548eb.jpg
 
Nu har vi igen glömt bort att läsa tråden och skriva en rad...
Prick och jag rider för två olika tränare och tränar en gång i veckan och resten på egen hand.
Jag kan numera lasta och åka iväg själv också vilket är väldigt skönt efter att ha haft en häst som kastat sig avigt så fort hon sett ett släp.

Hon är så samarbetsvillig och trevlig! Jag har varit lite barnslig med att inte ta tag i henne när hon inte vill osv... men numera är hon istället överambitiös och vill gärna göra om samma sak tio gånger i rad om hon lärt sig något nytt!
Vi red igenom vårt första program förra helgen, förvisso bara en LC:1 men jag var så stolt och glad för det. Skrapade ihop 60% men som sagt första gången! Nu blir det till att rida lite lokala i vår och sommar.

Hon är absolut ingen gångarthäst men vi håller på så länge hon tycker det är så himla roligt. Traven måste vi jobba på, som är väldigt tråkig och ponnytaktig :( Galoppen har vi dock fått beröm för så vi får se vart detta bär av! :)

I och med att hon vilat mycket har hon hunnit tappa lite muskler så hon ser fruktansvärt kantig och svag ut över ryggen, så tips för olika övningar mottages tacksamt;)
Vi har väldigt dåligt med backar nämligen.


20150214_145153_54e0c261e087c338471d23da.jpg

2015-02-16-1746_54e21f02e087c349ad641cd3.jpg

2015-02-21-1522_54e894bce087c31402a43ba5.jpg

2015-01-19-1300_54bcf1c7e087c30cf27548eb.jpg

Se där en till prickig! :) Vad är hon för ras?
 
VM? Gissar att det inte handlar om hästar för jag har noll koll :p

Trist när motivationen tryter, men så är det nog för alla nån gång. Och som du säger är inte vädret nån höjdare och kan sänka den mest drivna.
Jag satte faktiskt ut en annons om medryttare för typ två veckor sen. Men inte fått nått vettigt svar. Tyvärr ligger stallet 2 km från närmsta busshållplats och folk har visst inte körkort :eek:
Sen är det några som svarat bara för att det är en nordsvensk och dom är ju "såååå fina". Och ja, han är fin...världens finaste om man frågar mig. Men han är oxå en häst, snäll men bara 5 och kräver sin ryttare.
Så letandet fortsätter.

Jag ska vara ärlig och säga att det faktiskt inte bara är vädret men jag hade nog hoppats på det. Jag mår inte helt 100 och som jag känner just nu så vill jag ibland inte ens åka till stallet så jag går i valet och kvalet med hur jag skall göra med mina flickor. Skulle aldrig sälja dem eller låna ut dem (tror jag?) men det finns en stor lösdrift här ovanför mig.

Det blir mindre kravaktigt och som jag mår just nu tror jag det skulle kännas skönt, detta mående är inget jag beställt och det har hänt en gång under mitt liv och då gick jag mer lr mindre in i väggen (mycket jobb och 3 hästar).
Jag vet inte, allt känns inte helt ok i nya stallet och ja, det är inte rätt och stå kvar där då tror jag... Eller? :crazy:

Haha Skid VM ;)

Ja detta med medryttare är svårt. Har en liten tjej som är intresserad men hon är "bara" 14år men har ridit sen hon var 4. Van med busiga och bråkiga hästar osv.
Men detta är den som varit den som "har något i bagaget" men hon är för ung, känns det som iaf.

Jag hoppas du hittar en person som du gillar och som har körkort =D
 
Jag ska vara ärlig och säga att det faktiskt inte bara är vädret men jag hade nog hoppats på det. Jag mår inte helt 100 och som jag känner just nu så vill jag ibland inte ens åka till stallet så jag går i valet och kvalet med hur jag skall göra med mina flickor. Skulle aldrig sälja dem eller låna ut dem (tror jag?) men det finns en stor lösdrift här ovanför mig.

Det blir mindre kravaktigt och som jag mår just nu tror jag det skulle kännas skönt, detta mående är inget jag beställt och det har hänt en gång under mitt liv och då gick jag mer lr mindre in i väggen (mycket jobb och 3 hästar).
Jag vet inte, allt känns inte helt ok i nya stallet och ja, det är inte rätt och stå kvar där då tror jag... Eller? :crazy:

Haha Skid VM ;)

Ja detta med medryttare är svårt. Har en liten tjej som är intresserad men hon är "bara" 14år men har ridit sen hon var 4. Van med busiga och bråkiga hästar osv.
Men detta är den som varit den som "har något i bagaget" men hon är för ung, känns det som iaf.

Jag hoppas du hittar en person som du gillar och som har körkort =D

Ajdå :(
Att vandra in i väggen är ingen gott och inget är värt det. Så tycker du gör rätt i att lyssna på din kropp denna gång.
För mig är det hästarna som ger energi när vardagen är för mycke. Men för andra kan det var droppen som får bägaren att rinna över.

Ang medryttare så får det tar den tid det tar. Viktigast är att det blir rätt för mig och Biffen :)
 
Jag kan inte gnälla på psyket på damen iallafall. Skulle rida nu ikväll. Jag var rejält nere då jag hittat en höna död och att olyckan skedde var mitt fel. Fixade iordning hästen och gick iväg, 500 m hemifrån stannar hon. Stressad som jag var bad jag henne gå utan att titta efter. Snäll som hon är gick hon två steg men stannade igen. När jag tittade på henne hade sadeln glidit ner på sidan då jag glömt dra gjorden på stallplan. Det är spännande att knäppa upp en westerngjord i mörker när hela sadelns tyngd hänger i den. Alliaria stod helt still medans jag krånglade och hon stod lika still när jag sänkte ner sadeln mot marken. Detta trots att det kom 2 personer med hund förbi under tiden och att hon är värdelös på att stå still. Min duktiga tös. Ingen skada på vare sig häst eller sadel. Det som tog lite skada var mattes ego men det stolta mattehjärtat växte lite till :heart
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 400
· Visningar
46 154
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp