10:orna del 7

Ajdå :(
Att vandra in i väggen är ingen gott och inget är värt det. Så tycker du gör rätt i att lyssna på din kropp denna gång.
För mig är det hästarna som ger energi när vardagen är för mycke. Men för andra kan det var droppen som får bägaren att rinna över.

Ang medryttare så får det tar den tid det tar. Viktigast är att det blir rätt för mig och Biffen :)

Så har det alltid varit för mig med, hästarna ger mig energi och viljan samt styrkan och visst gör dom det nu med. Varje dag hälsar jag glatt på mina fina älskade flickor men lusten/orken till att göra så mycket mer just nu är inte lika som mitt hjärta för dom.
Detta gör givetvis ont för mig, synd om dom som mest skrotar i hagen just nu.

Så lösdrift med stor mark och ca 10 hästar till kanske är bra för dom båda, då får dom aktivera sig själva lite, bestämma när dom vill gå in och sova samt äta.

Ja absolut, medis är väldigt viktigt att det ska passa både häst och ägare annars blir det lätt fel i slutändan. Håller tummarna för en snart =D
 
Jag kan inte gnälla på psyket på damen iallafall. Skulle rida nu ikväll. Jag var rejält nere då jag hittat en höna död och att olyckan skedde var mitt fel. Fixade iordning hästen och gick iväg, 500 m hemifrån stannar hon. Stressad som jag var bad jag henne gå utan att titta efter. Snäll som hon är gick hon två steg men stannade igen. När jag tittade på henne hade sadeln glidit ner på sidan då jag glömt dra gjorden på stallplan. Det är spännande att knäppa upp en westerngjord i mörker när hela sadelns tyngd hänger i den. Alliaria stod helt still medans jag krånglade och hon stod lika still när jag sänkte ner sadeln mot marken. Detta trots att det kom 2 personer med hund förbi under tiden och att hon är värdelös på att stå still. Min duktiga tös. Ingen skada på vare sig häst eller sadel. Det som tog lite skada var mattes ego men det stolta mattehjärtat växte lite till :heart

Vilken snäll liten tjej du har :)
Det är skönt vid sådana här tillfällen faktiskt. Då vill man verkligen att dom är lugna och står stilla. :)
 
Jag ska vara ärlig och säga att det faktiskt inte bara är vädret men jag hade nog hoppats på det. Jag mår inte helt 100 och som jag känner just nu så vill jag ibland inte ens åka till stallet så jag går i valet och kvalet med hur jag skall göra med mina flickor. Skulle aldrig sälja dem eller låna ut dem (tror jag?) men det finns en stor lösdrift här ovanför mig.

Det blir mindre kravaktigt och som jag mår just nu tror jag det skulle kännas skönt, detta mående är inget jag beställt och det har hänt en gång under mitt liv och då gick jag mer lr mindre in i väggen (mycket jobb och 3 hästar).
Jag vet inte, allt känns inte helt ok i nya stallet och ja, det är inte rätt och stå kvar där då tror jag... Eller? :crazy:

Haha Skid VM ;)

Ja detta med medryttare är svårt. Har en liten tjej som är intresserad men hon är "bara" 14år men har ridit sen hon var 4. Van med busiga och bråkiga hästar osv.
Men detta är den som varit den som "har något i bagaget" men hon är för ung, känns det som iaf.

Jag hoppas du hittar en person som du gillar och som har körkort =D
Jag ska vara ärlig och säga att det faktiskt inte bara är vädret men jag hade nog hoppats på det. Jag mår inte helt 100 och som jag känner just nu så vill jag ibland inte ens åka till stallet så jag går i valet och kvalet med hur jag skall göra med mina flickor. Skulle aldrig sälja dem eller låna ut dem (tror jag?) men det finns en stor lösdrift här ovanför mig.

Det blir mindre kravaktigt och som jag mår just nu tror jag det skulle kännas skönt, detta mående är inget jag beställt och det har hänt en gång under mitt liv och då gick jag mer lr mindre in i väggen (mycket jobb och 3 hästar).
Jag vet inte, allt känns inte helt ok i nya stallet och ja, det är inte rätt och stå kvar där då tror jag... Eller? :crazy:

Haha Skid VM ;)

Ja detta med medryttare är svårt. Har en liten tjej som är intresserad men hon är "bara" 14år men har ridit sen hon var 4. Van med busiga och bråkiga hästar osv.
Men detta är den som varit den som "har något i bagaget" men hon är för ung, känns det som iaf.

Jag hoppas du hittar en person som du gillar och som har körkort =D

Lösdrift är räddningen för mig,annars hade jag aldrig fått ihop det med jobb,barn,make och hundar. Nog för att jag tar allt ansvar att korven har mat och vatten,så behöver jag inte upp varje dag. Nu åker jag och fyller hönätet varannan var tredje dag,och ska jag inte rida så svänger jag in på väg till affären eller något. Tar 10 min. Istället för att jag måste ut varje dag,och all tid det tar med mockning,höpackning,och alla pass i stallet. Nu åker jag dit och rider när jag vill,eller svänger bara förbi och fyller i hö. I många stall så vill dom att det ska vara släckt och stängt en viss tid,nu kvittar det ,kan rida mitt i natten om det är så,och behöver aldrig oroa mig för att han ska gå på tom mage,utan han har fri tillgång.
 
Den som väntar på nått gott heter det ju :p
Lite bilder från tömkörningen och det som fastnade på film som inte var allt för suddigt och skakigt ;)
Varning för bildbomd ;)

10991297_10152800395663789_1729607992719058026_n.jpg

10989207_10152800397578789_619027285547562864_n.jpg

10422512_10152800397818789_6941046054860876072_n.jpg

10989207_10152800398113789_6695024375582807601_n.jpg

10980722_10152800398318789_3026949612667804766_n.jpg

11001769_10152800397168789_1787795151111684745_n.jpg

10994933_10152800397178789_6179335087239405875_n.jpg



 
Dagens ridtur,mellan 0.32 och 0.36 X typ sju ggr... Lägg till en halvstegring i BRANT uppförslut också.


*Kryper ner i soffan och inväntar jordens träningsvärk i morgon*

Ohh,glömde ju,tog ca 5 minuter att sitta upp,och 5 minuter att ta oss från stallplanen.:up: :rage: :arghh:






:cool:
 
Tack för ditt svar :)

Ja jag har ju haft Sakura mest på lösdrift sen hon var yngre och det har alltid funkat bra. Och jag föredrar det också just för så många fördelar.

Men det har samtidigt varit skönt med installningen också nu, men jag har som sagt kommit in i liten depperiod och jag är trött på det mesta, inte bara att jag måste åka ut och mocka osv, jag älskar att mocka tycker det är lugnande men att mocka i HALMPELLETS aldrig igen :(
Jag har haft mina på spånpellets i över 1år och det har varit det bästa någonsin att mocka i men i detta stall vi står i nu så är det endast halmpellets som man får använda sig utav.

Det dammar en del och sen blir det som sagt klumpar trots inget kiss så en hel del slänger man bort för att man tror det är något och sen får jag lite hostattacker pga dammet och det fungerar inte i längden.
Mina hästar som vanligtvis bajsar i ett hörn osv gör inte direkt det längre utan det ligger lite här och var och det är inte alls kul dels för att det blir sådana klumpar av det hela.

Så jag tycker inte det är kul och mocka i detta och jag får dessutom kramp i armen, vilket aldrig hänt förut :S Lite tyngre och mocka i tror jag.

Sen har jag aldrig ridsällskap vilket både jag och mina tjejer är vana med att få emellanåt ändå, jag hittar ingenstans där uppe och nej jag har tappat suget pga för mycket "dåliga" punkter som kommit sen jag flyttade dom.
Kändes bra i början men det känns inte 100 längre :(

Så lösdrift får det bli nu, som du säger jag kan bara åka dit och rida/motionera mina flickor utan krav på pass eller mockning osv.
Eller i denna lösdrift har man något pass var 7 lr 14:e dag per häst beroende på hur många installade det är i lösdriften.
Men det är ingenting emot varje dag * två och i skit strö.

Förlåt, snacka om deppinlägg.
Ska avsluta det nu!

Dagens ridtur,mellan 0.32 och 0.36 X typ sju ggr... Lägg till en halvstegring i BRANT uppförslut också.


*Kryper ner i soffan och inväntar jordens träningsvärk i morgon*

Ohh,glömde ju,tog ca 5 minuter att sitta upp,och 5 minuter att ta oss från stallplanen.:up: :rage: :arghh:






:cool:

Hoppsan hejsan vilken fint ridpass du verkar ha fått dig idag :/ Stackare!
Pigg eller bara bråkig?

Hoppas nästa gång blir roligare!
 
@KrullTroll
Det såg fint ut =D
Är det för tränare?

....
Idag var jag ut och red en liten tur faktiskt.
Tog faktiskt och bad denna 14åriga tjejen att komma, så hon fick rida Miraz medans jag tog Sakura och så gick vi ut i skogen och eftersom min längsta ridväg hittills är på typ 30min så fick det bli den :p

Blev lite trav i slutet men annars var det bara skritt, visste inte hur pigga dom skulle vara :p
Men allt gick bra, tjejen var riktigt duktig, lugn och sansad och Miraz var så snäll så, glad för att få komma ut.

Hon var lite piggare så hon småtravade en del när dom red bakom så hon fick istället rida först och då var inget att disk om. Så snälla hästar jag har :heart

Jag vet att 14åring är litet men tänkte att om det kanske funkar så kanske det kan testas, jag kommer ju oftast att vara med iaf för och rida min andra. Så jag kommer ju för det mesta ha bra koll, förutom dom ggr som jag kanske inte är ut samtidigt som henne men då skulle hennes mamma vara med iaf.

Är jag dum som lät henne komma? :S
Hon lyssnade väldigt bra på mig när jag berättade om diverse små saker och tog det med sig under ridturen vilket kändes bra!
 
@KrullTroll
Det såg fint ut =D
Är det för tränare?

....
Idag var jag ut och red en liten tur faktiskt.
Tog faktiskt och bad denna 14åriga tjejen att komma, så hon fick rida Miraz medans jag tog Sakura och så gick vi ut i skogen och eftersom min längsta ridväg hittills är på typ 30min så fick det bli den :p

Blev lite trav i slutet men annars var det bara skritt, visste inte hur pigga dom skulle vara :p
Men allt gick bra, tjejen var riktigt duktig, lugn och sansad och Miraz var så snäll så, glad för att få komma ut.

Hon var lite piggare så hon småtravade en del när dom red bakom så hon fick istället rida först och då var inget att disk om. Så snälla hästar jag har :heart

Jag vet att 14åring är litet men tänkte att om det kanske funkar så kanske det kan testas, jag kommer ju oftast att vara med iaf för och rida min andra. Så jag kommer ju för det mesta ha bra koll, förutom dom ggr som jag kanske inte är ut samtidigt som henne men då skulle hennes mamma vara med iaf.

Är jag dum som lät henne komma? :S
Hon lyssnade väldigt bra på mig när jag berättade om diverse små saker och tog det med sig under ridturen vilket kändes bra!

Tack!
Detta var träning på egen hand, på tränarens "order". Bilder och filmer är ifrån slutet av passet så därav är han lite loj. Som sagt, jag pressade nog lite för hårt :crazy:

Alltså, bara för att man är 14 så betyder ju inte det att man inte duger.;) Även om jag kanske helst vill ha en vuxen medryttare så måste man gå på magkänslan, och känns det bra så kör. Kan du dessutom vara med en del så är det ju ännu bättre.
Jag var ju yngre än 14 när jag började vara medryttare och tror nog jag var en bra sådan :D
 
Hm för hårt vet jag inte, jag är fel person där då jag varit för mammig till Sakura.
Hon blir 7år nu och först i somras började jag kräva mer av henne vid dressyrpassen och detta just för att alla mina vänner runt om mig sa att hon inte är någon bebis mer och klarar ett normalt dressyrpass nu osv.

Jag hade nog annars fortsatt som jag alltid gör :p Slutar "lektionen" strax efter att hon visar att det börjar bli jobbigt lr blir för trött :p Jag har varit på tok för snäll har jag fått höra från tränare med, haha

Jag tycker iaf det såg bra ut!

Ja jag vet, 14 har vi alla varit och någonstans börjar man ju. Denna tjejen är van med tokiga hästar också, tydligen en som oftar bruka stegra sig osv :S Jisses!

Vi får se, hon kanske inte tyckte det var kul med det lilla. Men jag sa att hon får gärna följa med fler ggr så får man se helt enkelt.
 
@Molin han överlevde säkert. Och för att komma vidare så behövs det lite mer ansträngning än innan. Bara jag som e fjompig :p

Tycker att om det ändå känns ok så låt henne komma igen. Skulle det vara nått så visar det sig ganska snart ändå :)

Bussigt av honom ändå @Fibusen ;)
Annars kan du ju hota med att göra verklighet av hans smeknamn :p
 
Tack för ditt svar :)

Ja jag har ju haft Sakura mest på lösdrift sen hon var yngre och det har alltid funkat bra. Och jag föredrar det också just för så många fördelar.

Men det har samtidigt varit skönt med installningen också nu, men jag har som sagt kommit in i liten depperiod och jag är trött på det mesta, inte bara att jag måste åka ut och mocka osv, jag älskar att mocka tycker det är lugnande men att mocka i HALMPELLETS aldrig igen :(
Jag har haft mina på spånpellets i över 1år och det har varit det bästa någonsin att mocka i men i detta stall vi står i nu så är det endast halmpellets som man får använda sig utav.

Det dammar en del och sen blir det som sagt klumpar trots inget kiss så en hel del slänger man bort för att man tror det är något och sen får jag lite hostattacker pga dammet och det fungerar inte i längden.
Mina hästar som vanligtvis bajsar i ett hörn osv gör inte direkt det längre utan det ligger lite här och var och det är inte alls kul dels för att det blir sådana klumpar av det hela.

Så jag tycker inte det är kul och mocka i detta och jag får dessutom kramp i armen, vilket aldrig hänt förut :S Lite tyngre och mocka i tror jag.

Sen har jag aldrig ridsällskap vilket både jag och mina tjejer är vana med att få emellanåt ändå, jag hittar ingenstans där uppe och nej jag har tappat suget pga för mycket "dåliga" punkter som kommit sen jag flyttade dom.
Kändes bra i början men det känns inte 100 längre :(

Så lösdrift får det bli nu, som du säger jag kan bara åka dit och rida/motionera mina flickor utan krav på pass eller mockning osv.
Eller i denna lösdrift har man något pass var 7 lr 14:e dag per häst beroende på hur många installade det är i lösdriften.
Men det är ingenting emot varje dag * två och i skit strö.

Förlåt, snacka om deppinlägg.
Ska avsluta det nu!



Hoppsan hejsan vilken fint ridpass du verkar ha fått dig idag :/ Stackare!
Pigg eller bara bråkig?

Hoppas nästa gång blir roligare!

På stallplanen var det bara fjanterer och test! När jag skulle upp så ville han inte stå still,sen gick han runt pallen,varpå jag tappade han så han traskade iväg en bit, gå och hämta och börja om... När jag väl kom upp så VÄGRADE han gå av stallplan, frös fast och när jag skänklade på så började han sursparka, jag smackade på och han börja backa,lägger då på spöt,och han surar ur mer och mer,tillslut så blir det några små bakutsparkar på raken,sen stannar han till och känner hur han suckar,kommer en bil precis så vågade inte be om något då efter bilen passerat så skänklar jag igen,och då går han som om inget har hänt. Han kom liksom av sig när bilen kom.

Ute var det bara ren överskottsenergi,superpigg. Var ju lite sol idag,med nån minus,så var nog lite vårkänslor. Öronen spetsade framåt så dom nästan slog ihop,högt huvud och frust,frust,frust hela tiden.
 
@Molin han överlevde säkert. Och för att komma vidare så behövs det lite mer ansträngning än innan. Bara jag som e fjompig :p

Tycker att om det ändå känns ok så låt henne komma igen. Skulle det vara nått så visar det sig ganska snart ändå :)

Bussigt av honom ändå @Fibusen ;)
Annars kan du ju hota med att göra verklighet av hans smeknamn :p

Funderade i dom banorna både en och fem ggr idag. :rage::angel:
 
Vad trist när han får för sig sådana där saker då, men du är stark och det visar du ju :)
Skönt att du fick iväg honom och att det gick bra i övrigt förutom dom pigga busskutten då. Skönt det gick bra för dig!

Ja våren gör nog mycket med dom nu, känns underbart ändå =D

@KrullTroll
Jag ska nog göra det, tanken är ju att hon ska rida med ut i skogen och aktivera Miraz mest.
Vi får se hur det blir/går med allt.
 
Igår var min häst tokig. Hon hade sån energi så, även om jag var på backen, fick jag inte stopp på henne.

Sa jag att hon trampade sig själv på kronranden så nu är det sår där? :cautious: Vad håller hon på med!? Packat in hoven och kronranden idag så hon kunde få gå ut iaf. Första gången jag försökte göra ett galoppbandage :angel: Låg under magen på henne för att försöka få till det. Tur man har en snäll häst.
 
Knäppgök här idag igen. Tänkte ta ut han i corallen i väntan på hovslagaren och träna lite löst på back,kom,gå åt sidan,vänd osv för att kanske få den där lilla nöten där uppe lite trött,men den var fortfarande på vift. Kunde koncentrera sig några sekunder åt gången,sen fick han syn på något,hörde något osv så han måste glo och trumpeta över. :meh:

Tillslut så skickade jag ut han på spåret och tänkte han skulle jogga runt lite,var bra underlag med 1-2 dm snö. Helt plötsligt så får han världens brall,piper,hoppar och skuttar,ena sekunden är bakbenen i luften,sen helt plötsligt frambenen och han ser ut som en gunghäst!. :p

Han håller på så varv efter varv ,tills PANG så släpper fästet bak när han landar efter en bock,så han glider på sidan och sätter sig på rumpan. Då blir han paff vill jag lova,han ligger där och stirrar på mig sen på marken,sen reser han sig och ruskar på sig och kommer fram till mig och tuggar för fullt. Kollar så allt är ok,sen skickar jag ut han på spåret igen,då höll han sig i skinnet vill jag lova! Hoppas han lärde sig en läxa nu.
 
Så har det alltid varit för mig med, hästarna ger mig energi och viljan samt styrkan och visst gör dom det nu med. Varje dag hälsar jag glatt på mina fina älskade flickor men lusten/orken till att göra så mycket mer just nu är inte lika som mitt hjärta för dom.
Detta gör givetvis ont för mig, synd om dom som mest skrotar i hagen just nu.

Så lösdrift med stor mark och ca 10 hästar till kanske är bra för dom båda, då får dom aktivera sig själva lite, bestämma när dom vill gå in och sova samt äta.

Ja absolut, medis är väldigt viktigt att det ska passa både häst och ägare annars blir det lätt fel i slutändan. Håller tummarna för en snart =D
Jag tycker definitivt att du ska ställa dem på lösdrift. Ge dig själv lite tid att få tillbaka motivationen, det ska vara roligt att åka till stallet!
 
Nu har vi igen glömt bort att läsa tråden och skriva en rad...
Prick och jag rider för två olika tränare och tränar en gång i veckan och resten på egen hand.
Jag kan numera lasta och åka iväg själv också vilket är väldigt skönt efter att ha haft en häst som kastat sig avigt så fort hon sett ett släp.

Hon är så samarbetsvillig och trevlig! Jag har varit lite barnslig med att inte ta tag i henne när hon inte vill osv... men numera är hon istället överambitiös och vill gärna göra om samma sak tio gånger i rad om hon lärt sig något nytt!
Vi red igenom vårt första program förra helgen, förvisso bara en LC:1 men jag var så stolt och glad för det. Skrapade ihop 60% men som sagt första gången! Nu blir det till att rida lite lokala i vår och sommar.

Hon är absolut ingen gångarthäst men vi håller på så länge hon tycker det är så himla roligt. Traven måste vi jobba på, som är väldigt tråkig och ponnytaktig :( Galoppen har vi dock fått beröm för så vi får se vart detta bär av! :)

I och med att hon vilat mycket har hon hunnit tappa lite muskler så hon ser fruktansvärt kantig och svag ut över ryggen, så tips för olika övningar mottages tacksamt;)
Vi har väldigt dåligt med backar nämligen.


20150214_145153_54e0c261e087c338471d23da.jpg

2015-02-16-1746_54e21f02e087c349ad641cd3.jpg

2015-02-21-1522_54e894bce087c31402a43ba5.jpg

2015-01-19-1300_54bcf1c7e087c30cf27548eb.jpg

Så fina ni är och så roligt med film!
Att trava bommar både med ryttare och när man tömkör är bra för överlinjen, långskrittningar likaså. Sedan tänker jag att många fler övergångar och halvhalter stärker. Det är lätt att hamna för mkt på volt när man rider lektion, att istället komma på serpentiner ( exvis med avbrott till skritt emellan varje serpentin) och få lite långsidor med tempominskning och ökning gör också att de sätter sig bättre. Flera galoppfattningar på varandra med täta avbrott ( direkt man märker att hästen inte riktigt orkar bära sig) är mer stärkande än varv på varv.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 400
· Visningar
46 115
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp