Bukefalos 28 år!

10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Catrool jag känner med dig, vilken skit! :( Men jag tror definitivt att ni reder ut det med god träning och rehab. Du är en begåvad ryttare! :)

@KrullTroll vad roligt att dressyrpremiären var helt super – grattis till er båda!! :) Vi hade också planerat en premiär i LC:1 22 nov men det verkar skita sig nu.

@fritz_92 härlig debut, stort grattis!! :bump: Han seglar ju högt över hindren din fine kille :)

Tack rara :)
Jag hållar alla tummarna för er på måndag :) Vi var också till Husaby :)
 
@Catrool Allt under 3mm mellan tornutskotten är enligt min vet dåligt (att klassas som KS), men som sagt alla bedömer olika... :crazy:
Min prinsessa har KS T13-T18, precis i sadelläget alltså. Detta upptäcktes av en slump då vi i egentligen var där för hältutredning (som visade sig vara en ligamentskada). Trots att hon inte visat några symptom vid ridning etc så bedömdes prognosen som mycket avvaktande och hon fick vila helt i 4mån för att sen tömköras ytterligare 3mån. När detta var avklarat fick hon ett igångsättningsschema på 1år(!) där det till en början var 5min under ryttare 2dagar/vecka, klarade hon det utan att bli öm så fick jag öka längden på ridpassen med 2min i veckan, super segt! Men (peppar, peppar...) så går det fint än så länge!:banana:

När det rör sig om ett eller två smala "mellanrum" var det ingen avancerad operation det handlade om och det var rehab på typ 3 mån, så det är ju ingen omöjlighet :)

Hoppas verkligen att det löser sig så att du får behålla din fina häst!:heart

Tack!
Åh herregud vilket program! Så jötligt att det funkar!! På kliniken vi var på idag sas de att under 4 mm är KS men precis de är ju en bedömning såklart.

På min sitter de vid T 15-16 så också precis under sadeln. Har vart i äg och testat sadel förra vecka och har nu även annat intresse hos två andra utprovare som jag fått rek. om så hoppas jag hitta en sadel som kan fördela trycket optimalt för Malte :)
 
Å, @Catrool:(!
Hoppas hoppas att det går bra med din fina Malte:heart.

Håller tummarna @Wembley.

Idag har jag ridit lektion för bästa tränaren! Vi jobbade med att jag ska tillåta mig att säcka ihop för att inte bli översträckt på framsidan och bättre hitta magstödet samt att tillåta mig att skumpa i traven så att hästen får ryggen fri. Lilla hästen rundade överlinjen och kändes så fin stundtals så jag blev alldeles rörd:love:.

Sonen, 12 år var med för att fota lite. Det var snällt. Men... Han har lite kort om tålamod avkomman. Han filmade och tog några foton när jag skrittade fram. Sedan gick han hem:D. Det här fotot hade ju trots allt varit fint, i andra varvet. Men jag är glad ändå:up:.
12191066_1370989309593594_7150740762312627036_n.jpg
 
Å, @Catrool:(!
Hoppas hoppas att det går bra med din fina Malte:heart.

Håller tummarna @Wembley.

Idag har jag ridit lektion för bästa tränaren! Vi jobbade med att jag ska tillåta mig att säcka ihop för att inte bli översträckt på framsidan och bättre hitta magstödet samt att tillåta mig att skumpa i traven så att hästen får ryggen fri. Lilla hästen rundade överlinjen och kändes så fin stundtals så jag blev alldeles rörd:love:.

Sonen, 12 år var med för att fota lite. Det var snällt. Men... Han har lite kort om tålamod avkomman. Han filmade och tog några foton när jag skrittade fram. Sedan gick han hem:D. Det här fotot hade ju trots allt varit fint, i andra varvet. Men jag är glad ändå:up:.
12191066_1370989309593594_7150740762312627036_n.jpg


Tack :)

Gulligt med sonen, man får vara glad för de lilla :D :D
 
Å, @Catrool:(!
Hoppas hoppas att det går bra med din fina Malte:heart.

Håller tummarna @Wembley.

Idag har jag ridit lektion för bästa tränaren! Vi jobbade med att jag ska tillåta mig att säcka ihop för att inte bli översträckt på framsidan och bättre hitta magstödet samt att tillåta mig att skumpa i traven så att hästen får ryggen fri. Lilla hästen rundade överlinjen och kändes så fin stundtals så jag blev alldeles rörd:love:.

Sonen, 12 år var med för att fota lite. Det var snällt. Men... Han har lite kort om tålamod avkomman. Han filmade och tog några foton när jag skrittade fram. Sedan gick han hem:D. Det här fotot hade ju trots allt varit fint, i andra varvet. Men jag är glad ändå:up:.
12191066_1370989309593594_7150740762312627036_n.jpg

Gullligt av sonen säger jag med, brukar också övertala något av mina barn att fota ibland, och det är ju det där med tålamodet, men ibland kan det bli någon bra bild också.
 
Har klippt Fendi för första gången någonsin, hon var lite rädd om huvudet och jag bremsade henne, men så himla bra det blev! Red ett pass I går kväll och hon blev inte svettig alls nästan, innan fick jag alltid tvätta av hela hals och bog, och sadelstad efter ridningen. Klippte bara hals och bog, ganasch, men det räckte :)

För första gången den här säsongen red jag I totalt mörker igår kväll och det gick jättebra , ända tills jag skulle testa pannlampan, hästen blev skiträdd, så jag stängde av den igen....

Annars flyter det på rätt bra här med hästarna, skötselmässigt. De går ute fortfarande, har gott om gräs I sommarhagen, leder hem dem I totalt mörker, rejält med reflex såklart och även pannlampa, rider sen I mörker (utan pannlampa ..) och leder sen tillbaka dem till sommarhagen. Har väl sådär en 300 m på en grusväg så ingen jättesträcka.
Men nu är det snart dags att flytta dem till vinterhagen, lösdriften, det ska också bli mysigt :heart
 
@Catrool Nej vad tråkigt att läsa :( Det finns ju oändligt mycket mer forskning om detta nu än för x antal år sedan och med rätt träning så kan det ju gå ändå. Håller tummarna

Varje gång jag försöker tagga Wembley så försvinner ovanstående text *morr* Men håller tummarna för att det går bra för dig med.

Lite roligt att ni var på Husaby för jag bor knappt 19 min därifrån :D

Här tår det långsamt. Skritt för hand. Idag fick han följa med som handhäst. Det enda han gjorde var att försöka äta upp grimskaftet. Han är rätt uttråkad. Nästa vecka ska jag börja tömlööra långsamt långsamt ska vi bygga upp honom igen.

Suck det är ju bara så förbannat tråkigt att skritta för hand... inte för att jag är ngt bra på att tömköra heller men det klöser sig då hästen är så snäll :D
 
Men fy vad tråkigt att upptäcka att hästen har KS. :( Håller tummarna att ni fixar det ändå och att han blir bra med rätt träning och muskler! @Catrool

--
Här hemma flyter det väl på som vanligt. Tjejen som rider Hugo har åkt iväg på semester och lagom till det kommer Hugos vargtand dras ut imorgon och han ska också vaccineras. Eftersom hon är borta så ska vi fixa till fler träningspass med vår andra tränare. Han är verkligen superduktig, men jobbar mycket i Stockholm så det är lite svårt att passa in tider. :p

Fast jag blir alltid så nervös när jag ska träna med honom eftersom han är så...respektingivande? Läskig? Haha, nej fy nu blev jag paranoid ifall han skulle gå in här och läsa... :nailbiting::cautious::rofl: Nej, man han är superbra och det ska bli kul. Hans träningsmetoder är helt i min smak, och hästarna trivs med han också.

Den här veckan har vi kommit igång ordentligt med dressyrträning från marken (longering). Hugo håller på att lära sig söka sig neråt och sträcka ut. Han går ju naturligt med bakbenen så mycket under sig, och det är lite jobbigt eftersom han samtidigt måste aktivera ryggen... vilket han är sämre på. Men idag, på vårt andra pass, så sökte han sig neråt riktigt fint och ryggen åkte upp :up: Han såg ut som en runt köttbulle eftersom han är så kort i kroppen :rofl:
Lite jobbigt när han blir svettig dock, tar sån tid att torka. :wtf:

Så vad försöker jag komma fram till med det här inlägget? Ingen aning... jag uppdaterar bara typ i brist på annat. :o
Jag tyckte han har blivit så luddig på mulen så bestämde mig för att ta en bild. Herregud vad charmig han är :love:
12191036_10204752650519350_5703061583142015905_n_zpstqcvfka9.jpg

12182453_10204753632183891_7868060075023962930_o_zpsqlml9aes.jpg
 
Uppdaterar igen!

Hugo är nu två vargtänder mindre. De var dock väldigt konstiga och lite missbildade, vilket var lite lustigt (först trodde veterinären att den första tanden gått sönder, men den var hel och bara missformad. Den andra var inte lika konstig, men annorlunda den med). Det gick bra att ta ut de men så upptäckte veterinären att han hade foderpålagringar och flera tecken på att han inte tuggar ordentligt. Så hon fixade till tänderna och så får hon komma tillbaka om 6 månader. :down: (håller tummarna att han fixar till hur han äter snabbt...) Sen vaccinerades han också.

Veterinären var inte säker på hur mycket hon behövde droga honom, men redan efter första dosen höll han på att ramla i backen. Benen gav in under honom men han lyckades hålla sig ändå. :rofl: Sen bara någon minut senare när hon öppnade munnen så var han alldeles för vaken i huvudet, så han fick en till dos. Nu somnade kroppen till rejält och han bara hängde, men efter hon slipat lite behövde hon ge en tredje dos för att envisades med att vara för vaken i munnen och fippla runt med tungan (vilket han absolut inte fick göra när hon skulle hålla på med verktygen).

Sen när det var klart stod han och sov på gången. Trots att han var så djupt drogad drog han sakta emot saker att lukta på, försökte följa med veterinären som skulle vaccinera en till häst i stallet osv. Tokhäst. :grin:

Veterinären sa att han kunde börja använda bett om minst en vecka. Rekommenderade då att köpa in ett tredelat fullcheek bett.... i storlek 10,5 :laugh: (Jag var helt säker på att han hade minst 11,5 haha)

Och så lite charmiga bilder på fyllan sådär ;) (ursäktar blodet!)
12190091_10204755060819606_2490963985532305258_n_zpsb4kbexsp.jpg
1926825_10204755061259617_9176756120812740893_n_zpspaoneyg9.jpg
 
@Aionee
Vad kul att det går framåt för er och att han fått sina vargtänder dragna, usch med allt blod.
Trist det att han tuggar knasigt men hoppas det rätar till sig.

Här står det still igen, suck.. Jag ligger sjuk så Miraz har bara fått borstning och mat dom dagar jag orkat mig ur
sängen.
Idag fick hon dock komma ut då Anna lånande henne så hon och hennes mamma kunde ta en ridtur tillsammans och dom kommer
göra det även imorgon. Så det känns riktigt skönt dels så att jag slipper åka upp dit när jag knappt orkar gå ur soffan och sen för Miraz, man märker att hon är uttråkad nu :(

Vi får se hur länge jag är dålig. Hoppas bli frisk till på söndag, kan önska sig det tro? :p

Just det, jag mätte henne här innan jag blev sjuk och hon är hela 148.5 hög nu så ingen ponny längre även om hon ser ut som en c-ponny :p
Folk som inte vet hur hög hon är tror alltid C haha :p
 
Vilket fint täcke @Aionee ! var har du köpt det?

Tråkigt med skadad häst @Catrool :( hoppas det ordnar sig ändå!

Krya på dig @Molin :)

För oss flyter det på bra utan några större incidenter. Utom en sak... För några veckor sen flyttade det in en ny ponny på ridskolan (modell gul shettis), vi rider förbi och använder deras ridhus/ridbana åtminstone 2-3 gånger i veckan så vi träffar ju på den här ponnyn då och då. Första gången vi träffade denna ponnyn gick den runt i sin hage som vi skulle rida förbi och min häst (som i vanliga fall är ganska kaxig av sig och inte det minsta rädd för de flesta saker) blir fullständigt vettskrämd och skenar i panik bara en ser ponnyn. Nackdelen med detta är att det runt dessa hagar ligger en mindre terrängbana, så min häst skenar i panik rakt mot ett nedhopp på en 70-80cm (något varken han eller jag någonsin hoppat), men det gick bra! Vi överlevde båda två utan skador och jag satt kvar. Men tänkte att han var väl bara ovanligt taggad eller någonting. Tills vi skulle ner dit igen några dagar senare, men då med en potentiell medryttare... Hon rider in i paddocken och hinner skritta ett varv innan ponnyn kommer springande och skrämmer livet ur Julle som skenar iväg, men medryttaren hamnar i obalans vilket medför en vilt bockande Julle och hon åker av :nailbiting:
Dom har nu bytt hage på ponnyn och vi rider stora omvägar runt den, men jag kan inte begripa hur en liten plutt ponny som hade kunnat springa under magen på honom kan vara så oerhört farlig...
 
@tangens Jag köpte det av min lärare :o Men efter lite googling så är det ett Thermo Master Premium (det står på insidan av täcket men mindes inte riktigt)

Det här fick jag upp iaf
QauPGr6.png


Verkar vara en modell från 2011 (?) som min lärare låtit ligga flera år utan att sälja eller använda. :p

Vad lustigt det där med shettisen förresten! Hugo är livrädd för islänningarna i stallet brevid, de är betydligt läskigare än fåren. T.om när de klippte fåren så var han mer rädd för islänningen mittemot :confused: Men Hugo får lov att komma över sin rädsla eftersom vi använder ridhuset på islandshästanläggningen. :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: Lady_S
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 251
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 205
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 470
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp