Bukefalos 28 år!

10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Molin @Louice @Aionee ja hästar har onekligen en hel del udda för sig... Tanken var först att longera honom i deras paddock (då ponnyn gick precis bredvid) för att han skulle vänja sig, men sen flyttade dom den och nu står den långt bort så vi träffar inte på den mer.
Och det var väl attans att det var ett gammalt täcke, min "ponny" har växt ur alla sina täcken och är nu mera tydligen hela 154 cm så jag hade behövt köpa nya.

Grattis @KrullTroll !
 
Idag var jag upp till min fina lilla flicka =D

Dock red jag ej men en rejäl borstning blev det av henne, pälsglans i man och svans också.
Sedan så tog jag och longera henne på ängen, hon ville givetvis försöka käka gräs typ hela tiden men gav med sig hyfsat efter att jag tatcha henne på rumpen med spö. Dock blev lite för hårt enligt mig vilket inte var meningen.

Hon skötte sig fint, men tror nästan jag lär prova och spänna in henne för hon behöver hitta lite mer form och rätt böjning lr hur man ska säga.
Ska skriva till min massör imorgon också och fråga om hon kan tänka sig och komma ut och känna igenom henne innan man sätter igång på allvar med.

Men tänkte fråga er, hur spänner man in på bästa och snällaste sätt? Mesta dels för att få den bågformade formen på henne, hon kan springa och titta utåt lite ibland, inte alltid men framförallt i hennes dåliga/stela varv, där är hela kroppen mer rak än andra.

Ni får gärna slänga in bild på hur ni spänner =)

Jag fick även mina skydd i fredags, stl L drunkna hon i och när jag provade om S fram idag så var dom på tok för långa. Fattar ingenting och funderar på att skicka tillbaka dom helt nu :( Ska det vara så svårt :( När man väl hittar färger man gillar i skydd så går det inte. Skit trist :(
 
Oj oj, har bokat in första dressyrträningen på 1,5år nu på torsdag :nailbiting: Jag lär lätt bli tröttare än hästen :p

Har lejt bästa kompisen till att galoppera av damen imorgon, jag litar inte ett endaste dugg på att hon sköter sig. Ringrostig matte och skruvbockar i serie är som bäddat för en rejäl flygtur... Om hon avbokar så får jag ta mig i kragen och göra det själv men då skickar jag bort mamma till det tänkta ridområdet med första hjälpen lådan i högsta hugg :D
 
Hemma efter en lång dag på Husaby klinik.Vi har gjort böjprov, longerat, ridprov och röntgen idag. Han skötte sig utmärkt hela dagen och blev veterinärernas egen favorit med sin spektakulära teckning och sitt trevliga sätt. Han uppvisade en lindrig hälta i vä bak och en hög böjprovsreaktion som släcker i vä bakknä. Även ett aktivt överben på vä fram. Det fanns inga röntgenfynd. Jag fick välja om jag ville spruta leden eller inte och valde då INTE och att medicinera och skritta honom i 4 v istället. Därefter kontroll igen och ev behandling om det inte är bättre.

Ett värdigare hästliv för en lösdriftshäst helt enkelt :) Hon sa att det är hårfint på unghästar om det är hälta eller en styrkefråga. Många unghästar har en obalans/svaghet i kroppen som kan bli bättre efter träning så småningom. "På köpet" upptäcktes även ett blåsljud på hästens hjärta :crazy: som U-ljudades. Jag blev ganska rädd först eftersom det skulle kunna vara allvarligt och påverka vår framtid vad gäller terränghoppning och liknande aktiviteter. Det såg fint ut på U-ljudet och kommer troligen inte att påverka honom.

Det mest positiva idag var att han stod som ett ljus hela resan både dit och hem och var lättlastad :) Han trivs i sin nya kärra! :D
:love:

Är nöjd med att ha kollat upp det här eftersom han är en sådan genomsnäll häst och skulle kunna gå och gå tills han gick sönder utan protest. Det var ju trots allt inte 100!
 
@Molin jag spänner aldrig in Våd vid longering. Jobbar mycket med övergångar och varierar storleken på volten för att få en aktiv bakkärra. Tids nog så kommer då ryggen upp och knoppen sänks.
Använder heller inte inspännning vid tömkörning utan är även där ute efter att han hittar egen balans och bärighet genom arbetet.
Nivån på balans och bärighet bygger ju såklart på hur stark han är i sin kropp :)
 
@tangens jag känner igen det där. Våd har fått en helt ny garderob då alla gamla täcken växtes ur i vintras/våras. Kämpar nu med att hitta täcken som han får plats i med bogen utan att de blir som klänningar på resten av kroppen.....
 
@Molin jag spänner aldrig in Våd vid longering. Jobbar mycket med övergångar och varierar storleken på volten för att få en aktiv bakkärra. Tids nog så kommer då ryggen upp och knoppen sänks.
Använder heller inte inspännning vid tömkörning utan är även där ute efter att han hittar egen balans och bärighet genom arbetet.
Nivån på balans och bärighet bygger ju såklart på hur stark han är i sin kropp :)


Nej jag använder aldrig inspänning heller, jag är inte alls ute efter formen, eller jo det är man väl alltid både form och bärighet men det jag vill få till nu är böjningen i kroppen, lite svårt och få till den nu måste jag erkänna.
Det brukar komma av sig självt, iaf hos Sakura.

Ska jag bara köra på som vanligt och vänta in det? Tycker hon är för rak/stel och springer en del utåt med huvudet i ena varvet.
Liten och större volt kör jag också mycket på. Lika så övergångar mellan alla gångarterna, dock är skritten svårast. Vet inte hur jag ska jobba med den.

Gud så jag längtar tills vi kommer igång med tränare! :p
 
@Wembley
Vad skönt och ha fått det kollat nu, håller tummarna för att det ser bättre ut vid nästa besök.

@Louice
Äh då, det kommer gå bra ska du se. Uppdatera efter lektion =D
Lycka till!
 
Nej jag använder aldrig inspänning heller, jag är inte alls ute efter formen, eller jo det är man väl alltid både form och bärighet men det jag vill få till nu är böjningen i kroppen, lite svårt och få till den nu måste jag erkänna.
Det brukar komma av sig självt, iaf hos Sakura.

Ska jag bara köra på som vanligt och vänta in det? Tycker hon är för rak/stel och springer en del utåt med huvudet i ena varvet.
Liten och större volt kör jag också mycket på. Lika så övergångar mellan alla gångarterna, dock är skritten svårast. Vet inte hur jag ska jobba med den.

Gud så jag längtar tills vi kommer igång med tränare! :p

Jag tänker att böjning, form, bärighet kommer när kroppen orkar.
Men i ditt fall så hade jag nog satsat mer på tömkörning där jag känner att jag har större möjlighet att påverka hela hästen. Risken jag ser med att spänna in för att böja hästen på volt är att den viker hals/huvud men skjuter ut bogen och inte alls jobbar igenom kroppen.
Med tömkörning på både rakt spår, volt och även ut i skog och mark så känner jag att jag kan jobba igenom hästen på ett helt annat sätt. Speciellt en ung/svagare häst.
Sen när hästen är starkare och klarar att bära sig själv allt mer kan jag återgå till longeringen igen. Då tycker jag att de brukar "trilla rätt" ganska mycket av sig själv :)
 
Jag tömkörde Våd i ridhuset igår kväll. Inte gjort det på länge nu så ville lixom stämma av lite. Och om jag tycker att han gör framsteg i ridningen så var han heeelt fantastisk att jobba på töm när han inte hade mig på ryggen som klumpa till allt ;)
Jobbade mycke övergångar mellan alla gångarter och avslutade med att göra halt från trav, kanonfint!! :love::D
Var en annan i ridhuset som oxå tömkörde och hon tyckte oxå att han såg fin ut och stundtals helt magisk. Jag sög åt mig allt beröm som en svamp :p:D

Idag red vi ut med Våds bästa polare, härliga långa galopper på grusvägarna och sen en sväng i klätterbacken. Superhärlig tur på en positiv och framåt häst :)

Så här fin är rosetten vi vann på Hubertusen föresten :)
1896794_10153332934278789_6936180494662856464_n.jpg
 
Hur tänker ni kring vila?
Våd har ju gjort enorma framsteg detta året och främst det senaste halvåret så jag tänker att han ska få lite vila nu i vinter. Men funderar på hur jag ska lägga upp det. Han är ju ingen häst som "gillar" vila av vad jag märkt tidigare utan brukar bli rätt odräglig. Vilket är sådär när man står i kollektivstall och andra stackare ska hantera honom, jag har ju inga problem med det men så har han oxå en annan respekt mot mig.
Jag skulle vilja vila honom i kanske 3-4 veckor helt. Så han får smälta allt nytt och bara vara häst ett tag.

Hur gör ni?
Är ju såklart individuellt från häst till häst. Våd växer ju tex inte så mycket nu, grovnar och lägger på sig muskler men höjden blir nog inte bättre än så här ;) Annars hade han ju behövt vila av den anledningen oxå.
 
Hur tänker ni kring vila?
Våd har ju gjort enorma framsteg detta året och främst det senaste halvåret så jag tänker att han ska få lite vila nu i vinter. Men funderar på hur jag ska lägga upp det. Han är ju ingen häst som "gillar" vila av vad jag märkt tidigare utan brukar bli rätt odräglig. Vilket är sådär när man står i kollektivstall och andra stackare ska hantera honom, jag har ju inga problem med det men så har han oxå en annan respekt mot mig.
Jag skulle vilja vila honom i kanske 3-4 veckor helt. Så han får smälta allt nytt och bara vara häst ett tag.

Hur gör ni?
Är ju såklart individuellt från häst till häst. Våd växer ju tex inte så mycket nu, grovnar och lägger på sig muskler men höjden blir nog inte bättre än så här ;) Annars hade han ju behövt vila av den anledningen oxå.

Hur pass "odräglig" blir han om han skulle vila 3 veckor helt och bara gå i hage? Jag tycker ofta de kan behövas ett par veckor för dem att återhämta sig mentalt i alla fall när det hänt mycket som för Våd.
Om han blir allt för jobbig kan man ju låta honom vila helt en vecka och sedan typ longera eller jobba honom på töm ett par veckor i kombination med promenader för hand i skogen? Kanske hjälper de att bara promenera honom för hand i skogen så han får komma ut och lufta sig lite bara så han inte blir lika nipprig som helvila? :)

Min plan var från början att träna på under typ 3-4 månader (juni-sept) och sedan ge lite kortare vila (typ 1-2 veckor) för att sedan köra på typ 3 månader till (sept/oktober-december) och sedan längre vila ( typ 3-4 veckor med hel vila samt bara promenader lite jogg på lina). Men då är ju min häst lite efter i utbildningen också.
 
Hur pass "odräglig" blir han om han skulle vila 3 veckor helt och bara gå i hage? Jag tycker ofta de kan behövas ett par veckor för dem att återhämta sig mentalt i alla fall när det hänt mycket som för Våd.
Om han blir allt för jobbig kan man ju låta honom vila helt en vecka och sedan typ longera eller jobba honom på töm ett par veckor i kombination med promenader för hand i skogen? Kanske hjälper de att bara promenera honom för hand i skogen så han får komma ut och lufta sig lite bara så han inte blir lika nipprig som helvila? :)
Tjaa...han "glömmer" hur man uppför sig och går/springer bokstavligen rätt över folk vid in och utsläpp :meh: Inte mig dock då vi har klara regler över vad han får göra och inte. Men vissa mer osäkra individer läser han av direkt och bulldozrar över :cautious:
Tidigare vilor har inneburit longering/tömkörning och promenader. En del nh-inspirerade pass från marken för att underhålla hjärnan på honom. Och gissar att det får bli så även denna gång.
 
Tjaa...han "glömmer" hur man uppför sig och går/springer bokstavligen rätt över folk vid in och utsläpp :meh: Inte mig dock då vi har klara regler över vad han får göra och inte. Men vissa mer osäkra individer läser han av direkt och bulldozrar över :cautious:
Tidigare vilor har inneburit longering/tömkörning och promenader. En del nh-inspirerade pass från marken för att underhålla hjärnan på honom. Och gissar att det får bli så även denna gång.

Låter vettigt om han blir en bulldoozer är det nog bra att underhålla hjärnan på honom lite även om kroppen får vila och även hjärnan från "vanligt" jobb :)
 
Jag vet inte riktigt hur vi gör med vila. Föredrar att vila hästen längre period på sommaren då de går i stor hage och inte tappar några muskler. Nu fick ju Talladin vila en månad i slutet på sommaren, men i sjukhage så blev inte riktigt som planerat. Jag hade planerat in några veckors vila precis när han skadade sig, tyckte han var lite trött. När vi kom igång igen efter skadan märktes det en stor skillnad på hoppsuget. Han sökte hindren på ett annat sätt och hoppade allt. Så vila är viktigt. :)
För tillfället håller vi på att bygga upp överlinjen med mycket dressyr och markarbete. Tänker jobba på med dressyren under vintern, hoppträning varannan vecka lär det också bli. :D
Tänker att vintervila får bero på vädret. Blir det snorhalt och stenhårt blir det en lugnare period automatiskt. Skulle vi få en fantastisk vinter med massa snö som ligger hela tiden får vi ta det därifrån. :p så kommer inte planera någon vila i vinter utan ta det som det kommer, känner jag att han behöver det får han det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
463
Senast: hamilton1
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 771
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 497
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp