Bukefalos 28 år!

10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@KrullTroll ang vila har jag inte behövt fundera så mycket över det eftersom vi har haft viloperioder i mass här, p g a ryttarens och hästens skador :crazy: Vila är dock viktigt för att kroppen ska återhämta sig och även mentalt. Kan du aktivera honom med t ex NH eller trickträning när han vilar? :confused: Det brukar trötta ut "ADHD-hästar" effektivt :devil:
 
@Molin jag hade också föredragit tömkörning framför longering inspänt på din häst så som du beskriver henne. Gå en kurs i tömkörning och lär dig om du inte redan kan. Mycket bra arbete för hästen! :)
 
IMG_8240_zpsaag7ifdw.jpg

Min bebis börjar se vuxen ut ju!

@KrullTroll
Angående vila. Empa får fortsätta röra på sig resten av året är det tänkt. Hon fick ju totalt 7 veckor i somras, så känner att det räcker för året så att säga. Hon får ju dessutom micro-vilor med jämna mellanrum.
Sen får hon nog 1-2veckor i början av 2016.
 
Tjaa...han "glömmer" hur man uppför sig och går/springer bokstavligen rätt över folk vid in och utsläpp :meh: Inte mig dock då vi har klara regler över vad han får göra och inte. Men vissa mer osäkra individer läser han av direkt och bulldozrar över :cautious:
Tidigare vilor har inneburit longering/tömkörning och promenader. En del nh-inspirerade pass från marken för att underhålla hjärnan på honom. Och gissar att det får bli så även denna gång.

Låter vettigt om han blir en bulldoozer är det nog bra att underhålla hjärnan på honom lite även om kroppen får vila och även hjärnan från "vanligt" jobb :)
Det finns en anledning till att jag kärleksfullt kallar honom för "mitt lilla adhd-barn" ;)
Ungärfär som vi kärleksfullt kallar vår hund "DLM" (De Lilla Monstret) ;)
 
Tack alla..

Då får jag inskaffa nya tömkörningslinor för dom jag har i läder är mer för ut i skogen/körning då dom är kortare.
Tömkörning på volt kan jag väl, men tycker det är jobbigt och hålla koll på dom långa linorna :p Jag kanske hade för långa förut :p

Hur långa skall man ha, speciellt till min lillskit?
Bästa sättet och sätta linorna då? Vet att alla gör olika även där, men vad skulle passa bäst på henne då?
 
Tack alla..

Då får jag inskaffa nya tömkörningslinor för dom jag har i läder är mer för ut i skogen/körning då dom är kortare.
Tömkörning på volt kan jag väl, men tycker det är jobbigt och hålla koll på dom långa linorna :p Jag kanske hade för långa förut :p

Hur långa skall man ha, speciellt till min lillskit?
Bästa sättet och sätta linorna då? Vet att alla gör olika även där, men vad skulle passa bäst på henne då?
Har du möjlighet till att ta hjälp av någon kunnig på plats?

Jag har ett enkelt set från hööks tror jag med en gjord och tömmar. Tänker en dag investera i finare grejer.
Men har tömmar som är tunnare längst fram så de lättare löper igenom ringar, tycker de är smidiga.
Du bör ju ha såpass långa tömmar så att hästen kan gå på en 20 meters volt runt dig, man lär sig et knep att hålla rätt på överbliven töm. Övning ger färdighet :)
Vad gäller fästa tömmen så sätter jag de genom ringarna i gjorde och sen i bettet, det gör det enkelt att byta varv utan att jag behöver koppla om . Men vet att det är en smaksak och att många föredrar att låta tömmen löpa genom inre bettringen och sen fästa i gjorden.
Testa dig fram till vad som du och hästen trivs med och vad som ger resultat i arbetet :)
 
Hemma efter en lång dag på Husaby klinik.Vi har gjort böjprov, longerat, ridprov och röntgen idag. Han skötte sig utmärkt hela dagen och blev veterinärernas egen favorit med sin spektakulära teckning och sitt trevliga sätt. Han uppvisade en lindrig hälta i vä bak och en hög böjprovsreaktion som släcker i vä bakknä. Även ett aktivt överben på vä fram. Det fanns inga röntgenfynd. Jag fick välja om jag ville spruta leden eller inte och valde då INTE och att medicinera och skritta honom i 4 v istället. Därefter kontroll igen och ev behandling om det inte är bättre.

Ett värdigare hästliv för en lösdriftshäst helt enkelt :) Hon sa att det är hårfint på unghästar om det är hälta eller en styrkefråga. Många unghästar har en obalans/svaghet i kroppen som kan bli bättre efter träning så småningom. "På köpet" upptäcktes även ett blåsljud på hästens hjärta :crazy: som U-ljudades. Jag blev ganska rädd först eftersom det skulle kunna vara allvarligt och påverka vår framtid vad gäller terränghoppning och liknande aktiviteter. Det såg fint ut på U-ljudet och kommer troligen inte att påverka honom.

Det mest positiva idag var att han stod som ett ljus hela resan både dit och hem och var lättlastad :) Han trivs i sin nya kärra! :D
:love:

Är nöjd med att ha kollat upp det här eftersom han är en sådan genomsnäll häst och skulle kunna gå och gå tills han gick sönder utan protest. Det var ju trots allt inte 100!

Skönt att ha fått svar nu iaf hoppas han blir bra av sina veckor skritt och att ni kan sätta igång sedan :)
 
Har du möjlighet till att ta hjälp av någon kunnig på plats?

Jag har ett enkelt set från hööks tror jag med en gjord och tömmar. Tänker en dag investera i finare grejer.
Men har tömmar som är tunnare längst fram så de lättare löper igenom ringar, tycker de är smidiga.
Du bör ju ha såpass långa tömmar så att hästen kan gå på en 20 meters volt runt dig, man lär sig et knep att hålla rätt på överbliven töm. Övning ger färdighet :)
Vad gäller fästa tömmen så sätter jag de genom ringarna i gjorde och sen i bettet, det gör det enkelt att byta varv utan att jag behöver koppla om . Men vet att det är en smaksak och att många föredrar att låta tömmen löpa genom inre bettringen och sen fästa i gjorden.
Testa dig fram till vad som du och hästen trivs med och vad som ger resultat i arbetet :)

När jag tömkörde Sakura på volt så hade jag nog som du, om du menar som vanlig töm ut i skogen? :p
Känner mig som helt ny med alla mina tusen frågor trots att jag pysslat med det en gång i tiden, haha

Jag hade sådana tömmar du har, jävla massa tråd :p hahaha
Men det är väl så, övning ger färdighet.

Har inte någon som är duktig på töm direkt, men kanske en. Ska kika.
Annars är jag inte direkt värdelös heller :p
 
När jag tömkörde Sakura på volt så hade jag nog som du, om du menar som vanlig töm ut i skogen? :p
Känner mig som helt ny med alla mina tusen frågor trots att jag pysslat med det en gång i tiden, haha

Jag hade sådana tömmar du har, jävla massa tråd :p hahaha
Men det är väl så, övning ger färdighet.

Har inte någon som är duktig på töm direkt, men kanske en. Ska kika.
Annars är jag inte direkt värdelös heller :p
Jepp, precis som ut i skogen. Så har jag gjort iaf och det funkar fint. Men smaken e som baken :)

Jag hade heller ingen förkunskap när jag började så testade mig fram och det har funkat riktigt bra. Med lite vett i skallen kommer man långt.
 
@Molin När jag tömkörde för Anders så skulle jag inte ha så långa tömmar. De blir bara slängingt. Vill man ha en större volt på hästen får man gå med i en lagom volt själv. De var jättesvårt i början. Sen pratade vi mycket om olika sätt att sätta tömmen. För oss passade tex att i skritt och trav åt ENA varvet ha tömmen runt rumpan, samt från min hand direkt till munnen och fästa i gjorden. Då fick han hjälp med böjningen och inte bli för rak. I galopp blir rörelsen till munnen för mycket med tömmen bakom rumpan, och åt andra varvet blir han lagom böjd utan detta.
Det jag vill få fram är att du måste prova dig fram alla olika sätt du kan komma på för att hitta vad som passar din häst. Och det kan skifta i olika gångarter och varv. :) lycka till.
 
Idag var jag upp till min fina lilla flicka =D

Dock red jag ej men en rejäl borstning blev det av henne, pälsglans i man och svans också.
Sedan så tog jag och longera henne på ängen, hon ville givetvis försöka käka gräs typ hela tiden men gav med sig hyfsat efter att jag tatcha henne på rumpen med spö. Dock blev lite för hårt enligt mig vilket inte var meningen.

Hon skötte sig fint, men tror nästan jag lär prova och spänna in henne för hon behöver hitta lite mer form och rätt böjning lr hur man ska säga.
Ska skriva till min massör imorgon också och fråga om hon kan tänka sig och komma ut och känna igenom henne innan man sätter igång på allvar med.

Men tänkte fråga er, hur spänner man in på bästa och snällaste sätt? Mesta dels för att få den bågformade formen på henne, hon kan springa och titta utåt lite ibland, inte alltid men framförallt i hennes dåliga/stela varv, där är hela kroppen mer rak än andra.

Ni får gärna slänga in bild på hur ni spänner =)

Jag fick även mina skydd i fredags, stl L drunkna hon i och när jag provade om S fram idag så var dom på tok för långa. Fattar ingenting och funderar på att skicka tillbaka dom helt nu :( Ska det vara så svårt :( När man väl hittar färger man gillar i skydd så går det inte. Skit trist :(
Nu går jag emot de andra här, men jag har precis börjat använda inspänningstyglar på Hugo. Jag spänner de såpass löst att han kan stå med huvudet "normalt" och det ska absolut inte trycka in huvudet eller nosen på något sätt. När han går ska det bli motstånd om han slänger upp huvudet rakt upp, men som sagt; Han ska kunna röra sig utan att det rycker och drar i inspänningstyglarna. Kollar man på vinkeln på huvudet ska nosen inte gå innanför "pannan" eller hur man nu säger. Men samtidigt ska de inte vara för lösa så att de bara hänger slakt oavsätt vad han gör, då finns det risk att hästen trasslar in sig om man har otur och då gör de ändå ingenting alls.
Varför jag inte tömkör istället? För varken jag eller hästen kan och min tränare har strikt avrått från att tömköra om ingen av oss vet hur man gör eftersom hästen troligtvis kommer vända ibörjan, riskerar att trassla in sig och det kan sluta dåligt. Så jag lyssnar på honom. :) (vi planerar att köra in Hugo senare och då kan vi också börja med tömkörning)

Mitt mål med att ha inspänningstyglarna (hah jag gillar inte ens namnet eftersom jag inte vill att de ska "spänna in" hästen) är att Hugo ska lära sig söka sig nedåt och sträcka ut. När han sträcker ut och ner halsen blir hans steg längre, börjar jobba med ryggen och ibland börjar han även få den där "svusch" känslan i stegen. Efter bara ca 3 gånger så har han börjat fatta att det är skönare att gå med huvudet lägre ner och har börjat söka sig ner själv (Igen, han ska inte spännas in emot bogen utan han ska bli låång och söka sig utåt/framåt). Varje gång han gör rätt berömmer jag och som sagt, han börjar fatta grejen. När han sen förstår helt det där med att söka nedåt så tar vi bort den och longerar utan, men just nu gör det ingen nytta alls när han bara springer runt runt med huvudet upp, ryggen "ner" och inte förstår alls hur man jobbar, därav hjälptyglarna. :)

Hur tänker ni kring vila?
Våd har ju gjort enorma framsteg detta året och främst det senaste halvåret så jag tänker att han ska få lite vila nu i vinter. Men funderar på hur jag ska lägga upp det. Han är ju ingen häst som "gillar" vila av vad jag märkt tidigare utan brukar bli rätt odräglig. Vilket är sådär när man står i kollektivstall och andra stackare ska hantera honom, jag har ju inga problem med det men så har han oxå en annan respekt mot mig.
Jag skulle vilja vila honom i kanske 3-4 veckor helt. Så han får smälta allt nytt och bara vara häst ett tag.

Hur gör ni?
Är ju såklart individuellt från häst till häst. Våd växer ju tex inte så mycket nu, grovnar och lägger på sig muskler men höjden blir nog inte bättre än så här ;) Annars hade han ju behövt vila av den anledningen oxå.
Hugo ska ridas in nu, sen i vinter får han en 3-4 veckors paus innan vi tar upp ridningen igen i vår. Men vila betyder också att han får gå promenader, leka osv. Men just huvudet ska vila från ridningen. :) Hugo går dock på lösdrift så han kommer ändå ha något att göra utan att bli odräglig. :p
 
Jag förstår hur du menar @Aionee och tycker inte det är fel eller något du skall behöva skämmas över. Jag gjorde också så i början, med grimma. De kan behövas för att få dem att fatta vad man menar. Nu longerar jag honom i bara grimman för han vet hur jag vill ha honom. Och sålänge jag gör rätt och inte stressar upp honom så har han sällan giraffhals längre. Det blir en bättre variation på hållningen när de är "lösa" tycker jag. Allt från längst ner i backen till rätt hög hals vad han tycker känns bra. Då kan han inte heller hålla balansen i något utan måste hitta sin egen balans.
Men som jag förstod det ville @Molin ha hjälp med ställningen av hästen. Då måste inspänningstyglarna vara hårdare åtspända och det i sin tur kan dra ihop hästen på ett oönskat sätt. Med lösa tömmar kan man ge eftergift på ett helt annat sätt än med fasta inspänningar.
Såhär mycket har jag aldrig skrivit på en dag :o
 
Tack åter igen alla, vad skulle man göra utan er?? =D

@fritz_92 du fattade rätt, jag vill ha lite hjälp med böjningen eftersom hon går som en banan utåt lr rakt och inte inåt som dom ska..
Och jag vill absolut inte spänna in inspänningstyglarna för mkt, utan mer som @Aionee menade men då tappar man ju det jag är ute efter.

Miraz är duktig på att slappna av och söka sig neråt, men det är just detta att hela kroppen ska forma/böja sig fint som vi behöver lite hjälp med. Kan mycket väl vara att hon tappat mycket då jag dels inte ridit mycket under detta året (så känns det iaf) eller longerat/tömkört för det har hela tiden varit något.

Under en väldigt lång tid, från det att vi flyttade dit tills i typ sensomras/hösten nu som hon faktiskt är sig själv och longera så vem vet, det kanske kommer bara vi kör på regelbundet igen, som förut.

Jag får prova mig fram helt enkelt =D Tusen tack igen alla.

Kl.

Efter att jag skrev igår så åkte jag och min syster upp till Miraz, det var planerat en lugnare ridtur barbacka och med nya sidepullet då vi bara provade det kvällen innan.
Sen var tanken att hon skulle fota oss lite i det fina vädret, solen sken och löven lyste upp så vackert, men det blev ingenting av det :(

Min fröken har blivit sparkad, antingen under natten, morgonen eller innan vi kom dit vid halv 1.
Svullen, lite varm och blod som runnit ifrån såret. Plutt lite hälta, inte mycket alls. Inte ens i varje steg.

Jag tyckte nämligen det såg ut som hon halta lite när ja hämtade henne i hagen så syrran fick leda runt henne lite på stallplan men då såg man ingenting mer än lite stelhet.
Så jag sa det att vi borstar och gör rent såret, sedan går vi en liten promenad för och se ifall svullnaden kanske går ner lite som den oftast kan göra.
Det gick bra och gå tills vi kom ut på vägen för då började hon gå lite knasigt igen så vi vände direkt hemåt då.

Jag blir så matt, inte min lilla bebis också :(

Får se hur hon ser ut idag, skulle ha åkt upp nu dit men då får jag snart besök så hon får vänta tills efter det.
Skulle det vara något akut så får jag samtal iaf vilket jag tycker är väldigt skönt!

Men jag är riktigt trött nu på allt skit, ursäkta gnället men jag orkar snart inte mer :(
 
@Molin men nej!!
Dags att oturen vänder för er nu :(

Kl
Ikväll så har vi hoppat. Jag missar hoppträningen i helgen och kunde inte gå en vecka utan att hoppa ;)
Ställde upp en liten serie och red fram. Våd var superfin i uppvärmingen. Travade lugnt runt på lösa tyglar och väntade på mina signaler.
Sen började vi rida mot hindren och där var det lugna borta :p
Han är verkligen heeeelt tokigt glad i hinder :D såpass att han får nån blackout och "glömmer" hur man går framåt O_o och istället knölar ihop sig och lättare fram. Trots helt lös tygel och att jag bara tänker fram. Söthäst :love: :p
Fick iaf till det riktigt bra ett par gånger och vi hade sjukt kul.:banana:
 
@Molin att de alltid ska hända er något.. så tråkigt när ni börjat komma igång igen. :(

Vad bra att jag fattat rätt. Lite tips för att få till böjningen som jag tycker hjälper på min vid longering. Variera storlek på volten ofta. Skritta på väldigt liten volt så innerbak trampar in under kroppen. Ha pisken vid sadelläget för att inte riskera att rumpan åker ut och blir rak vid drivning.

Sen tycker jag faktiskt du kan prova ha longerlinan genom grimman till en gjord, på den sidan hon har svårt att böja. Då kan du ta små förhållningar för att påminna henne vad du vill.

@KrullTroll hoppa är alltid så kul :D än roligare när hästen älskar det också :p Ni hoppar rätt ofta studs och serier eller? Är det för att han måste ta det lugnt när de händer mer saker snabbt på eller någon annan anledning? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: hamilton1
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
247
· Visningar
18 603
Senast: Fibusen
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 394
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp