Bukefalos 28 år!

10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Filmbombar ;):p


Försöker dela ett klipp från en stallkompis fb, vet inte om det funkar :meh:

Ett som däremot funkar är detta, inte på Våd denna gång. Utan från när jag plockade bort material från hoppträningen förra veckan, stallets ardennervalack vet inte om att han är en tung körhäst när det finns hinder framme :rofl:

Och sen en snutt där vi tar oss över den hissnande höjden av 80 cm :eek::p
Ja, jag berömmer högljutt :o:p

Va duktiga ni är!!
Men alltså jag dör lite ardennern är ju för fantastisk!!! :love:
 
Min Maltes opereras i ryggen nu i skrivandets stund. Jag fördriver tid i väntan på att jag ska få hämta honom senare under dagen. Min fina häst :heart
 
Filmbombar ;):p


Försöker dela ett klipp från en stallkompis fb, vet inte om det funkar :meh:

Ett som däremot funkar är detta, inte på Våd denna gång. Utan från när jag plockade bort material från hoppträningen förra veckan, stallets ardennervalack vet inte om att han är en tung körhäst när det finns hinder framme :rofl:

Och sen en snutt där vi tar oss över den hissnande höjden av 80 cm :eek::p
Ja, jag berömmer högljutt :o:p
En sån cooling den där ardennern !
Ni var ju också duktiga såklart ;)
 
Tack alla! Ska hälsa Terbon (ardennern), inte för att han behöver mer självförtroende ;)
Men ni kan få ingå i hans fanclub :p
På tal om ardenner så har jag idag spenderat dagen på grevagården och kollat på premiering för 3-åriga ardennerhingstar :) får se om jag åker imorn igen och kollar på nordsvenskarna.

Och till @Catrool håller tummen för att allt gått bra och att ni kan vara med på banan igen :heart
 
Tack fina ni @super @sassiball @Molin @KrullTroll :heartheart

Allt har gått bra idag och nu står mina fina vita springare i sin box och tyggar sitt kvällshösilage med ett stort plåster över ryggen. De kommande 5 dagarna ska jag sticka honom med kanyl och ge honom penicillin. Personalen på kliniken visade pedagigiskt hur jag skulle göra på ett äpple eftersom jag har vart med om en häst som gått i chock är jag lite extra rädd att göra detta själv.

Nu håller vi tummarna för att detta går vägen och att jag snart har min fina häst tillbaka :)
 
Åh, vad skönt att operationen gick bra, @Catrool. Jag har tänkt på er och hoppas att det ska gå fortsatt fint med rehabiliteringen av din fina springare. Det får liksom räcka nu...
@KrullTroll, filmen gjorde min dag! Underbar!

Jag har ridit idag efter närapå två veckor av utebliven ridning. Igen. Bortrest make, influensa och sådant där har kommit i vägen.
Men ikväll var jag feberfri, ridbanan tinad, ridsuget obevekligt och det var helt enkelt läge.
Dessvärre besväras jag för närvarande av en liten olägenhet placerad på ett, ur ridperspektiv, högst olämpligt ställe (ni kan googla bartolinit om ni är nyfikna). Men eftersom olägenheten tjurar och varken velat försvinna eller "mogna till" på en vecka så fick det vara nog med klemande.
Nåja. Jag tog ut min lilla svarta som gör mig så glad varje dag. I första traven gjorde det så ont att det faktiskt flimrade lite för ögonen och jag började må lite illa, men smärtan klingade av relativt snabbt så jag kunde faktiskt genomföra ett litet lätt lösgörande pass. Men hästen alltså; Inte ett dugg tittig eller spänd efter två veckors skrotande. Bara lite på och glad. Visst, bromsen funkade lite dåligt idag, men jag gjorde ingen stor sak av det eftersom hon var så positiv, frustade och tog i för kung och fosterland. Galoppfattningarna blev rätt odistinkta, men det märktes att hon tyckte det var skönt med bra underlag under hovarna igen. Hon ville liksom inte sluta galoppera när hon väl hade börjat.
Visst blir en nöjd när det känns som en kunnat ge sin häst en positiv stund? Det var det värt, säger jag och tar lite smärtstillande...
 
Tekniken ville intee med mig idag. Ni får trycka på länkarna helt enkelt. Vi var iväg och löshoppade igår. :D
Han blev så taggad och gasade full fart när han kom runt kortsidan. Lugnade sig efter en stund och hoppade så fint. Han maxade deras hinderstöd och var ändå högt över. Tror de var typ 130. Var inte i en gång. Sån skillnad mot förra gången. Var över ett år sedan och han kravlade sig över en meter..

http://www.ladda-upp.se/bilder/docjavfwtwm/

http://www.ladda-upp.se/bilder/gzpwxlqbpjlcdq/

http://www.ladda-upp.se/bilder/fmwvsclriidwe/

http://www.ladda-upp.se/bilder/fbpnlcccfbjui/
 
Tekniken ville intee med mig idag. Ni får trycka på länkarna helt enkelt. Vi var iväg och löshoppade igår. :D
Han blev så taggad och gasade full fart när han kom runt kortsidan. Lugnade sig efter en stund och hoppade så fint. Han maxade deras hinderstöd och var ändå högt över. Tror de var typ 130. Var inte i en gång. Sån skillnad mot förra gången. Var över ett år sedan och han kravlade sig över en meter..

http://www.ladda-upp.se/bilder/docjavfwtwm/

http://www.ladda-upp.se/bilder/gzpwxlqbpjlcdq/

http://www.ladda-upp.se/bilder/fmwvsclriidwe/

http://www.ladda-upp.se/bilder/fbpnlcccfbjui/
Oj, vilka språng! Wow!
 
Åh, vad skönt att operationen gick bra, @Catrool. Jag har tänkt på er och hoppas att det ska gå fortsatt fint med rehabiliteringen av din fina springare. Det får liksom räcka nu...
@KrullTroll, filmen gjorde min dag! Underbar!

Jag har ridit idag efter närapå två veckor av utebliven ridning. Igen. Bortrest make, influensa och sådant där har kommit i vägen.
Men ikväll var jag feberfri, ridbanan tinad, ridsuget obevekligt och det var helt enkelt läge.
Dessvärre besväras jag för närvarande av en liten olägenhet placerad på ett, ur ridperspektiv, högst olämpligt ställe (ni kan googla bartolinit om ni är nyfikna). Men eftersom olägenheten tjurar och varken velat försvinna eller "mogna till" på en vecka så fick det vara nog med klemande.
Nåja. Jag tog ut min lilla svarta som gör mig så glad varje dag. I första traven gjorde det så ont att det faktiskt flimrade lite för ögonen och jag började må lite illa, men smärtan klingade av relativt snabbt så jag kunde faktiskt genomföra ett litet lätt lösgörande pass. Men hästen alltså; Inte ett dugg tittig eller spänd efter två veckors skrotande. Bara lite på och glad. Visst, bromsen funkade lite dåligt idag, men jag gjorde ingen stor sak av det eftersom hon var så positiv, frustade och tog i för kung och fosterland. Galoppfattningarna blev rätt odistinkta, men det märktes att hon tyckte det var skönt med bra underlag under hovarna igen. Hon ville liksom inte sluta galoppera när hon väl hade börjat.
Visst blir en nöjd när det känns som en kunnat ge sin häst en positiv stund? Det var det värt, säger jag och tar lite smärtstillande...

Tack snälla :) Malte sköter sig bra i sin sjukhage och promenaderna går (än så läne) lugnt till också vilket känns bra :) Det värsta är pencillinsprutorna som ska sättas i halsmuskeln, men min smabo hjälper mig att sätta kanylen så jag slipper de momentet iaf ! :up: 3 dagar kvar med pincillinspruta sedan är de momentet över!

Vad skönt att din häst var så avslappnad trots vila! Hoppas du blir bättre snart så du slipper knapra smärtstillande!
 
@Catrool fortsätter hålla tummen för er!:up: Sätta kanyl har jag inga problem med, men är alltid rädd för en chock. Har alltid lyckats undvika och sprutat rätt. Men usch...

@Lovise Här är det antingen fina sviktande grusvägar, eller tung snö. De får till ett jäkla steg i snön iaf ;)

@Tualma Googlade och AJ!! :nailbiting: Hur kan du rida med det där, du är en kämpe :bow:

@fritz_92 Snygga hopp! Han vill helt klart hoppa högt. En kuse i stallet plöjer igenom hinder som inte ligger på minst 1 meter, det är lixom under hennes värdighet :p
 
@Catrool fortsätter hålla tummen för er!:up: Sätta kanyl har jag inga problem med, men är alltid rädd för en chock. Har alltid lyckats undvika och sprutat rätt. Men usch...

@Lovise Här är det antingen fina sviktande grusvägar, eller tung snö. De får till ett jäkla steg i snön iaf ;)

@Tualma Googlade och AJ!! :nailbiting: Hur kan du rida med det där, du är en kämpe :bow:

@fritz_92 Snygga hopp! Han vill helt klart hoppa högt. En kuse i stallet plöjer igenom hinder som inte ligger på minst 1 meter, det är lixom under hennes värdighet :p

Tack! Ja precis de är ju chock som är skräcken och därför jag är så nervös! Huga!
 
@Catrool jag tycker inte heller det är roligt att spruta själv. Men vad gör man inte för sina fina springare!
___

Jag och Empa kämpar på, väntar på att det ska klaffa med hoppträning. Vill egentligen träna för tränaren minst varannan vecka. Nu är det tyvärr så att h*n har träningar varje torsdag bara. och jag jobbar i regel just torsdagar. Och sen har det blivit oflyt när jag väl kunnat vara med så har h*n varit i väg på något annat, tävling, bruksprov eller liknande. Men på söndag är det insatt träning för ovanlighetens skull. Så då ska vi vara med. BEHÖVLIGT.

Var i väg på tävling i går. Har gått bättre, men även sämre. Fick några bra språng i alla fall. Tyvärr var framridningsmöjligheterna inte de bästa, och det gör att JAG inte riktigt kan hantera mig själv. Jag behöver min framridning för att få det där lugnet och verkligen kunna rida väl inne på banan. Vi fick ett pet resten felfritt. Och petet kom på det ända hindret där jag inte kunnat göra något åt det. Var väldigt tungt precis innan hindret, så Empa "fastnade" lite med bakbenen och orkade helt enkelt inte gå av, då blev det rätt upp och rätt ner i stället. Och så red JAG fruktansvärt dåligt in i kombinationen, men min klippa till häst snurrade sig över det första, lyckades trycka in två galoppsprång på 7 meter och snurrar sig över utsprånget också. Vilken häst alltså. Fick i alla fall avsluta banan med 3 fina språng så det var ju bra.

Är som vanligt otroligt glad över min fina fina häst. Hon vill verkligen alltid göra sitt bästa och försöker alltid rätta till när jag gör knasigt. Vilken läromästare! Hon är verkligen det finaste jag vet!

lite dåliga screen-shots från film.



och en bild från dagens pass. Ett lättare joggingpass i skogen. Latjolajbans tyckte Empa som inte alls tyckte hon var trött från gårdagens tävling. Hon har dessutom svarat väldigt bra på foderbytet, hon såg lite ämlig ut innan, men nu är hon ju riktigt fin i kroppen!
 
Igår fick jag mig en underbar ridtur i det fina vädret, soligt och varmt för den delen =D

Var ute i 1 timma och 20min, red upp på berget och klättrade en del också. Blev skritt och travtur idag då vi hade sällskap av en annan vars häst kan bli något överpigg vid galopp ute i skogen ibland sen vågade inte jag riskera att få ont i axeln igen OM något skulle hända.

Idag blev det en liten tur ensam med Miraz, var ute 50min. Blandad komplott men nu var det dags igen. Som vi kämpat med att hålla galoppen igång både på banan och ute i skogen och det som blivit SÅ bra, speciellt ute.

Idag var det stenar och stockar som tittar fram under snön som gjorde att hon sakta av till trav för säkerhetsskull. Flera ggr, vi hann inte mer än några galoppsteg så var det kört, hela tiden. Höll på och bli tokig.

Men på slutet fick jag till det två ggr, hon gick ner en gång till men då sa jag åt henne så hon tog om och då gasade hon på lite istället men hellre det än gå ner till trav (inte gasa så hon sprang på utan bara lite mer än henne lugna galopp så att säga).

Hon fick sig en rejäl vårdusch idag med, trots mulet väder så har vi haft riktigt riktigt varmt så jag passade på. Schamponerade in henne hela henne, väl passande också i och med brunsten. Så nu är hon lite snygg för ett tag.

Lovat massa sol och runt 10 plus här nu så blir nog säkert någon mer dusch snart, hon blir ju lite blöt/svettig nu också i och med blaskat och sen värmen så.
Pälsen faller sakta men säkert, varit rejält släpp på den nu faktiskt, ska bli skönt när hon slipper den för jag vet att hon tycker det är varmt nu.

Kan också säga att hon varit väldigt lugn och trevlig sedan ihopsläppet med valacken, vet ej om det kanske har och göra med värmen, pälsfällning och även brunsten men jag är SÅ GLAD! Så skönt och kunna rida ut utan att oroa sig för rodeo lr liknande :p
Idag kunde även en stor gul buss åka förbi framför oss, med någon meters avstånd. Känns verkligen toppen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Lady_S
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
254
· Visningar
20 191
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 037
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp