10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var hovis här och äntligen fick Hugo riktiga snösulor. :love: Har kämpat och bökat med de där polar padsen i 1,5 månad nu och fy sjutton säger jag bara. Aldrig igen. :devil:

Idag när jag tog ut honom på banan fick han något tokryck och lekte rodeohäst. Sen galopperade han runt, runt länge nog för att jag skulle bli väldigt imponerad över hur han orkade (han har haft svårt för galoppen, speciellt att galoppera flera varv är jobbigt). Hoppade sen upp, tränade lite volter och flytta för skänkeln. Han förstod inte så mycket, haha, men äsch det kommer med tiden.
Redan tidigare i veckan, eller om det var förra veckan, märkte jag att han svarar på rösten bättre än någon annan häst jag ridit. Men inte förrän idag märkte jag att han svarade lika bra på bara skänkeln utan röst eller annat. :D

Han har fortfarande svårt med att balansera ryttare plus sig själv i traven, så jag fokuserar på att han ska kunna söka sig nedåt och balansera sig själv med halsen (därför rider jag på längre tyglar). Vill inte råka lägga i handbromsen heller bara för att vi tappar balansen, det är alldeles för lätt hänt eftersom han saktar ner så fort man gör en liten förhållning med tygeln.

Har lite bilder från idag, red med tjockis-jackan, täckbyxor och vinterskor eftersom jag frös :o Tycker också jag ser så liten ut på honom?? Han är ca 153 cm och jag är 168. Jag är menad att vara lång. :rofl:

QHNAIy8.jpg
nWTPYjO.jpg
fpqK3KK.jpg



Och så ibland ser han ut som en köttbulle i kroppen, bjuder på den. :rofl: Vet inte om det är för att han är kort i kroppen eller bara att vi var överdrivet framtunga? haha
HC6iX72.jpg
 
Igår hade jag äntligen tid för lite ridning :love: Men självklart så snöade det isflingor och blåste halv storm. Vårat ridhus är litet och inte så flashigt, men det är så skönt att ha ett eget sånna dagar :love::D
Googlade upp en bomövning och släpade fram sjuhundrafemtioelva bommar.
Våd var laddad och stressad i stallet, skrittade fram för hand och samma sak där. Men sen när jag satt upp och började rida :love:
Han överraskar mig gång på gång den där hästen. När han sen laddat ur sig den värsta energin var han hur härlig som helst.
Övningen bjöd på många övergångar, lite tajta svängar som krävde uppmärksamhet och att baken var med ordentligt. Och han klarade det så himla bra. Försvårade lite för att utmana oss och det gick sååå bra det med :love:
Dyr häst ;)
 
Först lär jag bara inflika med att jag inte är den som föredrar dagskift utan jag håller nog hellre med om att eftermiddag/kväll/nattpass är betydligt bättre.

@Aionee
Vad skönt att du fått på riktiga sulor, jag har haft polarpads också förut men jag var faktiskt väldigt nöjd med dom. Men det gäller att få dom väldigt bra passande i stl efter hoven, nästan bättre och ha lite glipa på sidorna än täckt helt.

Kul med bilder =D Ni ser så fina ut och ni börjar komma mer och mer framåt, verkligen kul och se!
Hoppas han sköter sig också.

Här har vi gjort allt möjligt.
Minns inte vad jag skrev sist här inne men det blev en liten dressyrsväng på banan barbacka i onsdags, skritt och trav för mer hade jag ingen balans till. Efter det blev det en tur i skogen.

Sedan blev det två vilodagar efter det, en ofrivillig men jag hann aldrig med och rida på fredagen.

Igår och idag har min medis henne, igår red hon ut själv på henne och det hade gått bra.
Miraz hade försökt att testa med att vägra gå åt det håll medisen ville på ett ställe så där hade hon för första gången blivit arg och sagt åt på skarpen och efter det så var det inga problem med någonting.

Jag har varit noga med att hon måste våga vara bestämd OM Miraz testar henne, för hon ger sig direkt, oftast! Förutom nere vid muren på gården, där kan hon ibland bråka mer än en gång!

Idag har jag inte fått någon uppdatering men jag har svårt och tro att något hänt.

Däremot var det en liten olycka i stallet här om kvällen, tisdag kväll tror jag det var.
Då hon som hade intaget hade tagit in Miraz, hon hade skött sig och gått så snällt hela vägen, men uppe vid stallet utanför uteboxarna så kom traktorn, och den är väl inte Miraz bästa bästa vän.

Hon blir rädd och får även panik ibland och vill springa åt andra hållet, dom ggr jag sett att vi ska möta den så har jag gått lite undan iaf (då hon får mer panik när den är nära och framförallt om skopan är hög).
Så jag går undan, vänder henne så hon alltid ser den och pratar sedan lugnt med henne. Detta funkar alltid, även om hon i början kan försöka dra sig ifrån men stannar när hon känner stoppen i grimskaftet.

Nu denna gången gick det inte riktigt lika bra då den som tog in henne trodde hon började dumma sig som hon kan göra ibland vid intaget, dock är det lite brall då liksom och jag har sagt åt dom att ryck till och säg åt henne så slutar hon direkt.

Miraz hade blivit rädd och börjat försöka dra sig ifrån och då hade personen ryckt åt och sagt åt henne på skarpen varpå Miraz får mer panik och det hela slutar med att hon till sist rester sig och givetvis träffar tjejen på brösten med hoven vid nerfallet.

Nu gick allt bra, hon fick ont och blev lite chockad men inget blåmärkte eller någonting dagen efter.

Vi pratades vid direkt efter och jag sa då att hon dummade sig inte, hon blev rädd/fick panik då hon inte tycker om traktorn på nära håll.
Då förstod hon och tyckte lite synd om Miraz med och att det var otur att den precis skulle komma och fylla på med hö då utanför stallet.

Jag skämdes så enormt, hon har så mycket energi i sig och ibland vet jag inte hur jag ska aktivera henne men nu har jag hållit igång henne hela tiden, med 1-2 vilodagar i veckan, oftast utdelat under en vecka istället för på raken och det har funkat bra.

Men tydligen har fröken brallat lite igen vid intaget, precis i början när man tar henne ur hagen och börjat gå därifrån. Men hon slutar direkt någon säger till, detta trots vi är fullt igång.
Så nu är det inte pga att hon är pigg, nu är det dumheter/test?

Blir galen på henne, detta med att gå in på box runt 19 på kvällen verkar inte funka för denna fröken.
Dom går ut runt 07-07.30 oftast, ibland mellan 06-07. Beror helt på vem som tar ut likaså kvällen ibland kan dom tas in senare än 19 men inte efter 20.

Så jag vet inte alls jag.
Vem vet, kanske blir vi utslängda om hon inte skärper sig.

Fast å andra sidan, dom vet att hon är ung. Det är oftast runt 5-6 års ålder dom kan vara lite extra jävliga och testiga, speciellt om dom inte gjort mycket innan det.
 
@Molin tur det gick bra både för personen och M vid insläppet. Inge kul när hästar får panik.
Jag står ju i ett kollektivstall där vi just nu har en hel del unghästar. Och visst kan de vara lite ystra ibland, men det får man lixom räkna med. Även de äldre vi har är fulla i energi vid ut- och insläpp. Men så länge det är kontrollerbart och de inte är farliga att hantera så är det ju lugnt. Vi är alla hästvana i stallet och vet att det är stora djur vi handskas med.
Så är det inte värre än lite bus så tycker jag inte att du ska vara orolig för att inte få stå kvar. :)

Kul att det funkar bra med medryttaren oxå.
 
@KrullTroll
Tack :)

Precis, hon är absolut inte dum och slutar när man säger åt henne dom ggr hon får detta ryck vill säga. Dock önskar jag att hon kunde sluta med det helt.

Det är två i vårat stall som skall flytta i helgen och det kommer då komma in två nya efter dom.
Det är väl dom jag funderar lite på, man får såklart förklara och säga åt dem att dom måste säga åt henne vid dessa busryck.

Tack, ja det känns väldigt bra. Igår red dom på banan i alla gångarterna och hon hade varit riktigt duktig.
Det är kul när det går bra, medisen sa att det är stor utveckling sen hon red henne i somras då jag bila runt u europa, hon var hästvakt då åt mina två.

Så det glädjer mig.

Nu ska jag dock käka lite lunch sedan skall jag åka upp till Miraz och hitta på något.
Har världens huvudvärk dock så hoppas den försvinner annars blir det inte alls trevligt där uppe.
 
Jag vaknade på ett sjuhelvetes taskigt humör. Lämnade sonen på skolan och åkte direkt upp till stallet. Solen sken och det var perfekt för en ridtur. Men pga humöret så fick jag tvinga mig upp i sadeln. Tog med mig hunden och gav mig ut i skogen.
Helt fantastiskt när man riktigt kan känna det dåliga humöret rinna av. Vad skulle jag göra utan mina djur?
10410603_10153545480358789_9189827960558660246_n.jpg


Nu har jag två dagar med idiot-schema igen så Våd får ta igen sig lite :)
 
@KrullTroll
Så du hade en sådan dag med idag, iof hade jag inte alls i närheten som du. Jag hade bara lite huvudvärk.
Hoppas resten av dagen varit bättre =D

kl.

Jag ha ridit i skogen idag =D

Blev en barbackatur, sådan härlig dag. Solen lyste och det var varmt och skönt, förutom slaskigt på sina ställen!

Hur som haver så var Miraz så otroligt fin idag skritt och travarbete och hon är så trevlig, jösses.

Snäll också när matte tappar balansen ibland men man lär ju börja någonstans för och få bra balans eller hur?

Vi red upp vid travsträckan idag och jobbade lite skänkelvikningar bland annat. Tycker hon är bättre på det i traven ibland.

Längre upp på vägen har dom grävt en ränna över hela vägen, Miraz tittade på den men brydde sig inte. Hon klev över med frambenen men hoppade sedan med bakdelen vilket jag inte var berädd på så med långa tyglar så tappar jag balansen och glider på sidan.

Griper tag i manen och försöker ta mig upp men under ganska snabbt att det är kört så jag släpper taget, landar på fötterna och den rätt ner i marken med höften och lyckas även dunka huvudet i marken.

Gjorde lite ont men skit i det gör väl inget. Haha
Första gången jag ramlar av Miraz iaf, vad jag kan minnas.

Det är ju lite kul faktiskt, att jag alltid rider barbacka dom ggr jag ramlat av och det är alltid gör att JAG tappar balansen och glider åt sidan
Blir väl så när dom är hala och sitta på!

Miraz undra vad skjutton jag höll på med egentligen..

Hoppade upp igen och fortsatte vårt jobb och mystur i snön

Iof är det skönt att jag inte ramlat av pga brallning lr sådant, brukar göra lite mer ont då det har jag varit med om som yngre så jag vet!

Min fina häst, får se vad vi hittar på imorgon.

Har lite ont i höften och huvudet/nacken. Strålar ner lite så får hålla koll på det.

Japp, jag lyckas alltid! Även om hästen är snäll och inte gjort något
 
Här händer grejer! Kul!

Jag och Empa har det gått riktigt bra för senaste veckorna. Har jobbat på mycket med dressyren, rakriktningen och alla dessa övergångar. Har kunnat börja lägga mer krav på samling nu och det börjar visa sig i skolorna som börjar bli riktigt fina nu! Sen har jag tvingat mig själv att rida i dressyrsadeln- träningsvärk i magen för min del, och en Empa som försöker visa att vi visst hör hemma på dressyrbanan också. Aint gonna hallen thou.

I torsdags var vi på banhoppningsträning. Ytterligare bevis på att all dressyrridning ger resultat. Hon hoppade så fint, och jag red helt klart godkänt. Vi gled igenom bana på 120-130 utan problem, hon tog inte i för fem öre, jag höll dock andan. Tur att jag har en häst som tar hand om mig!

Nu har hon lite vila denna vecka, jag pysslar med detta:
 
Åh vad härligt det är nu när det börjar vara ljust på kvällarna efter jobbet! Kaprifol fick två lugna dagar efter ridhusbesöket och det fick jag betala för den tredje dagen. HU var hon var överenergisk, kunde inte skritta, tog galopp vid minsta drivning och däremellan utövade hon skolor ovan mark... Nog för att hon varit pigg förut, men aldrig sådär! :crazy:O_o
Jag gav upp ridningen och släppte henne i sommarhagen och det var en hel del energi som släpptes lös då kan jag lova.. Dagen efter var hon sig själv igen och jag red ut en sväng och galopperade på grusvägarna som kommit fram under snön, härligt! Längtar tills paddocken är ridbar igen!
img_0374.jpg

Så här ljust var det när vi kom tillbaka till stallet!
 
Idag var en halvdålig dag, blev lite longering på banan och det gick bra fram tills första galoppen i ena varvet. Efter det så tyckte hon att det var dags och sluta, hon ville inte riktigt mer men jag gav mig såklart inte.

Så körde på lite mer, fick dock lov och ta in henne på väldigt liten volt för och få fram henne i traven ordentligt igen och sedan skicka ut henne igen.
När det gick bra så avslutade jag, gjorde lite markarbete och hon var lite surig för flytt av bakdel idag men gjorde som jag sa.

Och som vanligt får hon linfröpellets efter aktivering lr vad jag gör med henne, men idag råkade den bli lite för blöt vilket hon inte riktigt gillar men strödde på med lite musli så gick det bra :p
Dock ville hon inte äta allt för det, tänkte inte så mycket mer på det utan hon var väl sur för att det blev så blött.

Släppte sedan ut henne, fick först stanna och sparka bort bajs för tydligen kunde inte hon inte några meter till :p

Innan jag åker hem tycker jag hon verkar konstig, som den kvällen då med omkullramlingen och ev kolikkänningen lr om det var chock.

Men stod länge och kollade, och sen stod hon som vanligt och kliade sig om mulen på frambenet.

Ringde dock en annan i stallet ca 1 timma senare lr om det blev mer för och kolla om hon kunde kolla till henne.
Hon gick ner i hagen och Miraz kom fram och gosade, hon gav henne en godis och hon blev superglad och ville givetvis ha mer.

Så nej, det var inga fel där inte.
Måste bara varit jag som nojar mig i onödan kanske.

Läst på lite om kolik igen och den kvällen hon var konstig hade hon lite tecken kanske, just detta med minskad matlust och att hon titta sig mot magen.

Men hon hade ingen feber osv.

Idag var hon iof med på alla noter och visade inget konstigt.
Men det var just när jag gick ifrån hagen, fick bara en dålig magkänsla av det.

Hon kliade iof sig, och stod sen kvar.. Kanske bara blev så?
 
Åh vad härligt det är nu när det börjar vara ljust på kvällarna efter jobbet! Kaprifol fick två lugna dagar efter ridhusbesöket och det fick jag betala för den tredje dagen. HU var hon var överenergisk, kunde inte skritta, tog galopp vid minsta drivning och däremellan utövade hon skolor ovan mark... Nog för att hon varit pigg förut, men aldrig sådär! :crazy:O_o
Jag gav upp ridningen och släppte henne i sommarhagen och det var en hel del energi som släpptes lös då kan jag lova.. Dagen efter var hon sig själv igen och jag red ut en sväng och galopperade på grusvägarna som kommit fram under snön, härligt! Längtar tills paddocken är ridbar igen!
img_0374.jpg

Så här ljust var det när vi kom tillbaka till stallet!


Visst är det härligt att det är ljust så länge på dagarna nu? Det gör verkligen mycket tycker jag.
 
Idag blev det en tidig dag i stallet då jag bytte till mig morgonen idag =)

Har velat ut och tömköra väldigt länge nu men har av olika orsaker inte blivit av, gjorden och tömmarna har legat nerpackade fortfarande men idag letade jag på dom.

Lite kyligt i morse men solen lyste och det var så vackert ute =D
Blev en del bilder och en film. Bilderna fotade jag oftast mot solen så det blir ju lite mörkare då men älskar skenet för det.

Hur som helst, eftersom det var länge sen nu så gick vi bara ut i skogen, inget direkt krav men jag fick jobba lite på farten då hon var lite halvseg i början. Sen blev det lite mer fart.

Körde mesta delen skritt men blev lite trav också, sista travsträckan strax innan vi var hemma igen så lyckades jag få henne i väldigt fin form i traven. Hon börjar bli så otroligt trevlig och fin nu. Riktigt kul!
Skönt att hon slappnade av mer på slutet och fick henne och jobba lite, nu krävde jag inget direkt ute men det är dags och hitta knapparna i tömkörningen också nu känner jag.

Lär inskaffa längre tömmar bara så jag även kan börja på volt så småningom också.

Film: http://vid577.photobucket.com/album...E-8FE8-4914-9C6E-D87A6C4CFDC4_zpsfpiqwnqv.mp4

12734253_10153883059812177_2509220376735090157_n_zpsuiwkkliy.jpg

943965_10153883059767177_4090059493326902806_n_zps3ac57vzl.jpg

12524260_10153883059757177_3913556951546705062_n_zpshsbtabct.jpg

12745588_10153883059832177_1077796312699953467_n_zpsqrwrvmpk.jpg

12742410_10153883059887177_7768477682426589835_n_zpsjpfbku4d.jpg


Tack för oss =D
 
@Molin vad härligt det ser ut med solen och snön och hästrumpa :love:

Idag blev det en tur till ridhuset igen, och det blev lite cavaletti och skutt över hinder. Kaprifol var lite mer på tå än förra gången, men efter en ordentlig uppvärmning blev hon fin. Hoppningen var väldigt lattjo så det blev en del bus efter hindren och lite oflyt däremellan (hoppade 5.5;an) men hon hoppade och tyckte att det var roligt i alla fall! Ska se om jag kan hitta nån som har löshoppningstillfällen nu på vårkanten, det hade varit suveränt att åka på. Och roligt! :D
img_0724.jpg

img_0656.jpg

img_0701.jpg

img_0772.jpg

Och på hemvägen gick hon raka vägen in i släpet, annars brukar hon vilja gå lite upp och ner innan hon kan gå in, så nåt rätt måste jag ju gjort :p
 
@Molin vad härligt det ser ut med solen och snön och hästrumpa :love:

Idag blev det en tur till ridhuset igen, och det blev lite cavaletti och skutt över hinder. Kaprifol var lite mer på tå än förra gången, men efter en ordentlig uppvärmning blev hon fin. Hoppningen var väldigt lattjo så det blev en del bus efter hindren och lite oflyt däremellan (hoppade 5.5;an) men hon hoppade och tyckte att det var roligt i alla fall! Ska se om jag kan hitta nån som har löshoppningstillfällen nu på vårkanten, det hade varit suveränt att åka på. Och roligt! :D
img_0724.jpg

img_0656.jpg

img_0701.jpg

img_0772.jpg

Och på hemvägen gick hon raka vägen in i släpet, annars brukar hon vilja gå lite upp och ner innan hon kan gå in, så nåt rätt måste jag ju gjort :p

Så fina och duktiga :love: :)
 
Idag har vi tömkört igen, alltid trevligt med lite omväxling mot de sedvanliga promenaderna :)
Pinglan var riktigt fin, framförallt efter det obligatoriska buset i vänster galoppen.

Priset för dagens mest korkade matte går dock till mig!
Stod säkert 20min och undrade varför hon rörde sig så konstigt, inte alls som vanligt i traven... Klurade länge på om hon var oren igen, men icke då, det var så rent och fint. Till slut trillade polletten ner, hon travade!! :D Alltså en riktig trav i uppförsbacke!
2016-02-26-2152_56d0bafc2a6b2229036c7a6c.jpg
 
@Lovise Otroligt fina =D
Älskar sista bilden!

@Louice Vad kul att hon travade på.
Väldigt fin även hon.

Jag tog och longerade idag, har inte köpt någon ny hjälm och har därför inte vågat rida med min eftersom jag faktiskt slog huvudet ganska hårt i marken när jag gled av Miraz. Men jag kommer nog få lov att rida lite med den iaf för denna månad har jag inte riktigt råd och köpa en ny :/ Så mycket annat som strulat denna månad.

Hur som haver, longeringen var rolig. Väldigt rolig!

Hon var riktigt fin faktiskt men var lite ofokuserad och därför inte lika mjuk och villig att hitta formen hon gjort sista gångerna i traven. Det var nog mest för hästarna i sjukhagen bredvid då hon hela tiden hade koll på dom.

Galopparbetet gick otroligt bra, till slut.
Först i början var det en hel del brallningar och det slutade givetvis med att hon gick omkull och la sig helt på sidan där i snön. Hon reste sig och jag kollade igenom henne och hittade inga fel så jag provade och longera vidare för och se ev hälta lr stelhet men ingenting syntes så jag var lite fräck och fortsatte.

Hon skärpte inte till sig på engång utan hon brallade vidare några ggr i galoppen, speciellt dom ggr jag smackade. Hon börjar verkligen bli betydligt starkare, orkar hålla igång galoppen mycket mer nu, flera varv faktiskt utan att bryta av MEN med hjälp av lite smackningar emellanåt.

Riktigt glad var jag faktiskt över hur bra galopparbetet gick, faktiskt lite förvånad med. Detta är nog första gången jag kunnat jobba galoppen så pass mycket som vi gjorde idag och det behövdes.
Hon blev trött på slutet och började då bryta av oftare så precis innan vi avslutade fick jag driva lite mer än vanligt.

Men jag vill avsluta bra och inte dåligt, vilket vi sen också gjorde.
Super duper nöjd med dagens longering.

Efteråt när jag hade plockat av benskydd osv så kollade jag igenom benen lite mer igen och upptäckte då en ganska stor knöl på nedre sidan om ena bakkotan och lite värme. Så kylde ner det lite.
Hon måste ha slagit till sig hårt när hon gick omkull, denna knöl satt precis i kant med benskyddet så måste ha missat det totalt, suck :(

Men ingen hälta lr konstigheter, skönt nog!

Åkte tillbaka någon timme efter på kvällningen för och kolla kotan och då hade knölen gått ner väldigt mycket och hon var sval igen. Så det var nog "bara" en rejäl smäll hon fick där. Vurpan i sig såg inte så farlig ut, tur nog för det.
Jäkla bushäst! Ska hon busa så kan hon iaf hålla sig på benen tycker man!

Filmade lite i traven själv, inte alls mycket och sedan filmade en annan oss i lite galopparbete.

Trav
http://vid577.photobucket.com/album...1-BFDE-4720-AEE5-DF4EADFCD719_zpspehrelie.mp4

Galopp
http://vid577.photobucket.com/album...3-6037-4186-98A6-797AE88FF5F7_zpszjoingre.mp4

Var svårt och fota så man inte blev med med skuggan men svårt då solen var bakom såklart :p
ED4E0D7C-3CD6-498F-BAF6-667572CD8C2E_zps8omjgjuw.jpg

17717698-5EEB-49B1-84EB-5C4FE480DE9C_zpsey8c9nht.jpg

E4038840-2067-417D-ACF4-555B8EFBB522_zps0fczcou2.jpg


Jag älskar verkligen denna häst även om hon nu varit ganska smådryg med sina tester och duster med att försöka vara tuff!
Idag och i förrgår har hon försökt naffsa mig första biten ifrån det att man tagit henne ur hagen och upp en bit längs vägen. Gaaah, vad har hon för idéer :p
 
Här rullar det på och hoppningen går som tåget, däremot så behöver damen träna på att åka bort och vistas i tävlingssammanhang. Hon blir lätt spänd och stressad av att det är mycket hästar och människor i rörelse, hinder är däremot aldrig ett problem. Det kan vara titthinder deluxe, men det bekommer henne inte alls.

För 3 v sedan var de ute på P&J igen, den här gången mer tävlingslik miljö, vilket gjorde henne toppad så det pös ur öronen! Men hon hoppade felfritt ändå. 90 och 100 den här gången med.

Från framhoppningen
IMG_1330_zps3mws33ji.jpg

IMG_1379_zpsb9jktxxh.jpg


Och film


I går var det hoppträning och de var så duktiga. Nytt ställe och spänd men nyfiken i början, men så fort hon får börja hoppa så släpper det och det är fullt fokus på uppgiften.

IMG_2301_zpsiitw9ct7.jpg


UrFilm1_zpsdmdoccs0.jpg


Film från sista rundan


Mycket stolt matte :)
 
Här rullar det på och hoppningen går som tåget, däremot så behöver damen träna på att åka bort och vistas i tävlingssammanhang. Hon blir lätt spänd och stressad av att det är mycket hästar och människor i rörelse, hinder är däremot aldrig ett problem. Det kan vara titthinder deluxe, men det bekommer henne inte alls.

För 3 v sedan var de ute på P&J igen, den här gången mer tävlingslik miljö, vilket gjorde henne toppad så det pös ur öronen! Men hon hoppade felfritt ändå. 90 och 100 den här gången med.

Från framhoppningen
IMG_1330_zps3mws33ji.jpg

IMG_1379_zpsb9jktxxh.jpg


Och film


I går var det hoppträning och de var så duktiga. Nytt ställe och spänd men nyfiken i början, men så fort hon får börja hoppa så släpper det och det är fullt fokus på uppgiften.

IMG_2301_zpsiitw9ct7.jpg


UrFilm1_zpsdmdoccs0.jpg


Film från sista rundan


Mycket stolt matte :)

Låter som en viss Mr Wemlerth? ;)

Vilken härlig inställning till hinderna hon har! Ser jätte trevligt ut!:love:
 
Nu är det bara en vecka kvar till återbesöket... Håller alla tummar och tår jag har för en friskförklarad häst! Vill sååååå gärna börja rida henne igen! Ingen annan kan liksom mäta sig med henne, spelar ingen roll hur fin häst det är :p

Vi har spenderat åtskilliga timmar på lastträning de senaste veckorna, en stund nästan varje dag. Har äntligen införskaffat mig en transport, alldeles för dyrt :banghead:
Men det går framåt (eller inåt kanske man ska säga...) i alla fall. Från att rulla vitögonen och skaka i hela kroppen vid åsynen av en transport till att faktiskt kunna stå lugnt och stilla och äta inne i transporten, visserligen med alla dörrar öppna men ändå :)
Vi jobbar vidare på det där med att stänga om henne, det är fortfarande lite jobbigt. Tur att hon har en matte som riskerar livet genom att stå inne i transporten med henne när hon lever rövare :angel:

Vi behöver dock vara 3(!) personer för att lasta, en till framdörren, en till bakdörrar och piskförare (aldrig slå, mycket viktigt!! Bra med en extra lång arm bara ;)) och en som går med henne in. Det blir lite tidskrävande att samla ihop alla varje gång men det är det värt!
 
Igår hade vi superfint väder och jag har haft min syster med sin familj uppe över en natt i helgen så igår åkte vi upp så pojkarna fick rida =D

Eddie, den yngre fick rida först vilket han tyckte var superkul. Han hade lite svårare med och få till styrningen och att få henne i trav men med lite hjälp av mig så gick det bra. Kunde sen efter en stund gå några meter ifrån för att fota/filma dom.

Efter honom var det Lukas tur, han har ridit lite mer på mina hästar så han kan styrningen och får henne i trav själv, och honom gick jag bara med lite i början för Miraz ville inte släppa min sida först :p haha
Men sen gick det bra =D

Två väldigt nöjda killar och även Miraz, så himla trevlig häst jag har alltså.
Pojkarna och min syster stod och borstade henne osv och syrran sa det, lugnare häst har jag nog aldrig varit med om.
Efter ridningen stod hon och klia och gosa med Miraz i paddocken medan ungarna toka lite där och då sa hon, men herregud vilka gosig häst :heart När syrran sen skulle gå undan så följer Miraz hennes med huvudet och försöker "putta/dra) tillbaka henne med hakan :love: Så himla synd att jag INTE filmade just då!

Hade min äldsta syster med sin man och dotter där också men dottern, Emmie blir 2½ nu och hon är lite rädd för dom fortfarande, hon blir glad och kan titta på dom men att klappa osv är läskigt :p Men det vänder, hoppas jag ;)

Bjuder på lite bilder och någon film =D

Eddie
08F8A1B0-0C43-4985-93B3-D7DFD2798A4B_zps8khwvnsj.jpg

8F1F7E80-6691-4F3C-823B-97A193D8433C_zpsrcxzipha.jpg


Lukas
A68A3DD2-3335-45D4-BB70-1D9E544C7731_zpskagbsf9b.jpg

0ADAA2CA-F54B-4C48-AA14-7158934CFD61_zpstfznrlhv.jpg


Eddie skritt film..
http://vid577.photobucket.com/album...F-5A18-45A5-924B-CB36F8FFCE4E_zpsnrndfati.mp4

Lite trav.. Ha gärna ljud på, så härligt skratt =D
http://vid577.photobucket.com/album...7-DE46-4D82-B434-5589B498D04F_zpsgmatsbem.mp4

Lukas skritt och trav
http://vid577.photobucket.com/album...0-129D-4BDC-8ADE-2946FF399F76_zpsu7zjfl0w.mp4
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
15 033
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 070
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 262
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp