Bukefalos 28 år!

10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite ridhusdressyr idag igen! Är mäkta stolt över att jag kommit iväg så ofta nu, känns lyxigt! På måndag åker vi till ett nytt ridhus och deltar i löshoppning! Det ser jag fram emot :)
img_08322.jpg
img_08582.jpg
img_08722.jpg
 
Lite ridhusdressyr idag igen! Är mäkta stolt över att jag kommit iväg så ofta nu, känns lyxigt! På måndag åker vi till ett nytt ridhus och deltar i löshoppning! Det ser jag fram emot :)
img_08322.jpg
img_08582.jpg
img_08722.jpg


Ser himla trevligt ut =D
Vad kul att du kommit iväg så mycket och skoj med löshoppningen.
 
Läser och gläds med era framsteg och håller tummen för att hästar som varit krassliga blir bra igen :D
Här går det i 100 knyck. Har praktik 35 tim i veckan, jobbar nästan lika många, skriver tentor och klämmer in familjen och Våd däremellan :wtf:
Men nu lugnar det sig snart :)

Våd går iaf riktigt bra nu. Han har drabbats av vårkänslor så det är mycket energi, men den går oftast att göra till något positivt. Märker att han blir allt mer liksidig i alla gångarter. Galoppfattningarna sitter numera som ett smäck, galoppen går att reglera och jag börjar komma till ridning där på riktigt. I traven kan vi variera formen riktigt bra, en del att jobba på med tempon men det kommer. Även övergångar galopp-trav/skritt måste vi jobba massa med, jag måste bli mer konsekvent där och verkligen rida in i övergången. Han blir lätt stark och faller isär och jag måste bli bättre på att fånga ihop honom där. Det är kul att träna och nöta nu, och jag ser en fortsatt enorm utvecklingskurva för honom :love:
Skulle vilja ut och börja tävla, men vi har mycket kvarka i vårt närområde nu så jag blir lite feg :crazy::(
 
Jaha, då har min otroligt trevliga medryttare slutat.
Inte pga mig eller Miraz utan för att hon inte känner sig välkommen i stallet.

Igår fick hon världens utskällning från en i stallet ang en nyckel som tappats bort, en annans nyckel i stallet som antingen denne lr ev min medis tappat.
Men denna person hoppade på henne trots att medisen och ägaren till nyckeln pratat om detta och båda skulle leta bland alla sina saker.

Hon blev iaf anklagad över att ha tappat bort nyckeln sen tog hon upp en annan sak också och det vart en jäkla massa uppstorat, min medis var ärlig och sa att det kan vara hon som tappat den men att hon var ganska säker på att hon lagt tillbaka nyckeln där den ska ligga men är det så att det är hon som tappat den så fixar hon en ny.

Men trots det så malde kvinnan på och det slutade med att min medis bröt ihop, dock inte framför personen utan hon gick undan och skrev då även till mig att hon inte vill fortsätta.
Hon hade tänkt gå ner och hämta Miraz i samma stund som personen hoppade på henne, hon såg fram emot en ridtur men det var hon inte lika intresserad av efter påhoppet :(

Jag förstår henne och kommer därför ta upp detta med stallägaren, för jag tycker inte det är acceptabelt :(
Min medis sa det att hon tycker om mig och Miraz men så länge vi står kvar där vi står så vill hon inte fortsätta.

Så jävla arg blev jag, hur får sånt här förekomma? :(
 
Vad otrevligt! @Molin Speciellt när medisen verkar ha tagit anklagelserna bra, då ska man ju inte fortsätta gå på sådär bara...

Kaprifol vilade i onsdags så igår fick hon hänga med ut som handhäst + att hon fick springa lite lös på ett gärde, lika bra att låta henne rasta av sig vilodagen utan mig ;) Det gjorde hon vill jag lova. Så nu ska jag väl kunna rida idag!

img_0449.jpg
 
Nej det är verkligen skrämmande hur vissa kan bete sig. Det jobbiga är att det är fler som har/haft lite små problem med henne och ingen vågar riktigt säga emot heller. Så det är ju lite drygt!

Men någon fason ska det fasen vara alltså!
Jag är mest ledsen att det givetvis skulle gå ut över MIN bästa medis så att jag nu inte har någon längre. Tycker det är skittråkigt. Vet inte om jag är villig och leta en ny heller i och med att frökens trots inte gått över, den blir nästan värre :o

Vilka fasoner hon börjat med, jag blir till och med less nu ibland, vissa dagar helt underbar andra grrr.. Varken Sakura eller hennes mamma hade sådan här rejäl trotsålder.
Pillan kom nog aldrig i någon och Sakura kunde testa lite med att få komma undan vissa saker men gjorde det mest med lite sur min och en vift på svansen sen var det över för hon visste det var ingen ide.

Miraz, tja.. Hon har förutom all test en jädrans massa energi som inte gör saken ett dugg bättre :/ Urk!
 
Lite kort uppdatering då.
Tack vare en fantastisk medryttare och ett jäkla pusslande har jag lyckats hålla igång Våd trots 50-60 timmars veckor på jobb och praktik. :wtf: skönt att gå tillbaka till vanliga skolan till veckan iaf.
Tycker att vi går stadigt framåt hela tiden. I torsdags skuttade vi lite och främst är det så skönt att min hopprädsla nästan är som bortblåst :D vi började lite halvdant då Våd var lite slö, vilket inte är likt honom. Men när vi väl började rida mot hindren så kände igen honom igen ;) gick riktigt bra och efter övningen avslutade vi med att hoppa några skutt på 80-90. Helt otroligt att jag ens vågar. Men jag känner mig så otroligt trygg på hans rygg :love:
Tänker att vi ska ta tag i dressyren igen nu. Jag måste tvinga mig ner i den förbenade dressyrsadeln :wtf: sluta latja och börja jobba för att förbättra våra procent :)
 
Många timmars med blod, svett och tårar har äntligen gett resultat!
Igår var vi ute på vår första svängom med nya transporten. Donnan uppförde sig hel j*kla perfekt! Lastningen är inget problem (peppar, peppar...), åkningen är inget problem och att stå lugnt även när vi inte rullar är helt hanterbart. Väldigt stolt matte! :banana:

2016-03-06-0933_56dbeb4d2a6b22ac8f222378.jpg
 
Har nu läst ikapp, tog några timmar kan jag säga. Kul att de blir så mycket framsteg med era hästar. Hoppas de som inte varit frisk blir det snart och att alla håller sig friska härdanefter..
Vi var iväg på första lokala hopptävling igår. Hoppade 80 o 90 då jag skulle jobba på eftermiddagen och inte hann med 100-klassen. Det gick fort. :D Ett misstag på nästnästa hindret på 80 med korsgalopp mot och ett riv men annars bra. Mkt nöjd med honom. Ingen film eller bild tyvärr jag åkte själv.
På 90 klassen var vi 8:onde snabbaste nollan av totalt 67 starter och 37 nollor. Det kände jag var väldigt bra för mig att veta. Har varit lite orolig över snabb galopp (främst ute) sen jag fick reda på att de bor en extra person i mig! Men märkte inte av det alls igår. Var bara kul att han taggade så och tyckte det var kul. Hoppas bara jag hinner med någon mer tävling innan ridbyxorna inte går att stänga längre. :o

För tre veckor sedan var vi på första lokala dressyrtävling (lätt C:2) också. Gick superbra och kom 15 av 25 med 64 % :):o
 
I går kväll var vi iväg på löshoppning! Lastning gick bra och Kaprifol var riktigt duktig, tänk vad lite regelbunden åkning kan göra! :) Hon blev dock lite trött av resan den här gången och mycket nya intryck och lite spändhet i nytt ridhus gjorde att hon tappade bjudningen lite. Men hon skötte sig fint och hoppade bra, även om det såklart syns att hon behöver göra det här lite mera :)
Film på hela kalaset, förutom de tre sista hoppen där hon fick hoppa ett enkelt räcke ett par gånger som avslutning.

 
@Lovise Ser fint ut =)
Trots att hon tappat lite bjudning så gör hon det bra.

Kl.
I förrgår hade jag min syster med mig till stallet så det blev en liten tur ut i skogen, bort till ängen/åkern som vi sedan red lite på. Dock var det ganska mycket mer snö än jag trodde där så det blev jobbigt och tungt men tycker Miraz skötte sig för det.

Dock krävde jag då inte så mycket mer än alla gångarterna och att hålla sig på spåret i princip. Kanske lite mer i skritten då men inte mycket alls.

På slutet blev hon faktiskt ganska trött och började då bråka lite med galoppen i det jobbiga varvet men jag fick till ett bra avslut och är väldigt nöjd. Hon var riktigt duktig, red inte så länge i och med mängden snö. Men tror det var något hon behövde ändå.

Igår tog jag en barbackatur, lugn skritt och trav för och trava av lite från dagen innan.
Hon var riktigt fin, tog och jobbade en del skänkelvikningar i både skritt och trav och hon är så jädrans duktig på dom, iaf när man är ute och rider. Riktigt impad!

Sedan blev det en hel del övergångar också för hon var lite pigg och framåt, dock inte dryg utan bara positiv framåt. Så tog vara på det och jobbade lite skritt och trav övergångar.

Riktigt nöjd, ingen lång tur för det snöade som bara den ute :p Gick an i skogen men på dom öppna fälten piska det i ansiktet på oss båda vilket inte är så trevligt.

Idag hade jag tänkte rida lite på banan, dock försöka lite mer arbete av henne då.
Min syster skulle också följa med och fota/filma oss då jag har väldigt lite sådant på oss och det är väl idag vi har den möjligheten så får se vad Miraz säger efter dessa dagar.

Jag rider dock inte länge på banan när jag väl är där så det går nog bra hoppas jag =)
 
@Lovise sicken hoppehäst hon är :)
@Louice Kul att transporteringen går bra :D Jag måste ta tag i lastingen av min kuse. Han som alltid sprang på och sen uppförde sig som ett as på resan har svängt om, vill inte på men står som ett ljus under transport :wtf: Det blir aldrig tråkigt med en häst som Våd :p
@fritz_92 Grattis till fina poäng!! Jag längtar till att komma ut oxå :)
@Molin Låter som att det går framåt för er, kul! :D Hur har det gått med strulet i stallet?
 
Filmbombar ;):p


Försöker dela ett klipp från en stallkompis fb, vet inte om det funkar :meh:

Ett som däremot funkar är detta, inte på Våd denna gång. Utan från när jag plockade bort material från hoppträningen förra veckan, stallets ardennervalack vet inte om att han är en tung körhäst när det finns hinder framme :rofl:

Och sen en snutt där vi tar oss över den hissnande höjden av 80 cm :eek::p
Ja, jag berömmer högljutt :o:p
 
Avbokade kvällens hoppträning och gav mig ut på tur i solen istället. Klart bästa valet på länge :love:
Fick med oss en 4 - åring från stallet och gav oss iväg mot ridvägarna på andra sidan "stora" vägen. Tyvärr måste vi rida längs den ca 1 km för att nå guldgruvan av ridvägar. 4 - åringen har aldrig gått längs vägen innan så Våd fick agera "trygg farbror". En uppgift han skötte med bravur :up:
Blev en härlig tur med pulsande i snö och långa galopper. Lyckades dessutom hitta en ny väg :) inte dåligt när man ridit i skogarna i 7 år :p
Var och tittade på hoppträningen och kände ingen som helst ånger över att jag inte var med. Ridturen gav så mycke energi :love:
 
Vad kul med filmer @KrullTroll =D Ni är så himla duktiga alltså.

Helt ärligt har jag inte träffat på stallägaren så det har inte blivit av att jag sagt något.
Dumt, men jag vill ta det öga mot öga och inte via text alt telefon.
Nyckeln hittades och det var givetvis ägaren själv som hade tappat den och INTE min medis. Väldigt tråkigt men så är fallet.

Jag behöver er hjälp lite.

Jag vet inte vad jag ska göra helt ärligt med Miraz. Inte nog med att hon är i trotsen och verkar förbli där ett tag till så har hon nu börjat med mer fula olater vid intaget eller som när man ska hämta henne för och rida lr dyligt.
Tex har hon börjat nafsa efter ens hand lr leta i fickan lr försöka nafsa i jackan lr bak vid ryggen, något hon aldrig gjort förr.

Visst har hon blivit dryg när folk gett henne godis MEN det är bara att hon tigger och blir dryg så, nu ska hon nafsas och vara på en liksom och hon blir lite surig om man "skäller" på henne.
Sedan har hon börjat små hoppa med frambenen och slänga med huvudet och givetvis gör hon sina brallningar emellanåt vid intaget på kvällarna.

Nu ska vi imorgon släppa ihop Miraz och hennes vän med en valack i hagen ovanför oss så det kan med lite tur bli bättre med intaget av Miraz då, jag vet ej. Märks helt enkelt!

Ute är hon ganska lättskrämd nu för tiden, väldigt lätt för och flyga i luften och börja bralla om hon blir skrämd liksom och lite sådana dumheter.
Hon kan även ta lite fart i galoppen rätt som det är men saktar av direkt när hon satt farten så man flyger fram och tillbaka där i sadeln..

SÅ, nu för tiden verkar det som att folk tar in hästarna mellan 18-19 på kvällarna och det är egentligen sagt mellan 19-20 men det är inte många som tar in hästarna den tiden tyvärr.
Detta gör givetvis att Miraz blir uttråkad, märks även i boxen faktiskt (väldigt rörigt ibland). Och givetvis med allt annat.

Hon är en pigg och glad häst sen innan men nu har det varit lite väl ibland, varit lugnt en tid men nu är det typ om igen. Jag orkar inte riktigt, det är inte kul och rida ut och inte veta vad ridturen väntar sig, jag kan typ inte rida i sällskap av andra nu, speciellt inte och ligga bakom en annan, detta har aldrig varit problem förut.

Jag kan inte rida ut med långa tyglar i princip, det känns inte så kul med andra ord.

Och jag tror att allt detta trotsande samt energidumheter och fula olater är lite blandning av trotsen samt att hon får gå in tidigt och stå på box så lång tid.

Med andra ord, vad tycker ni. Skall jag fortsätta ha henne på box eller ska jag kolla med lösdriften?

Det ända jag inte riktigt känner för i lösdriften är att det är tokmycket hästar, blandat ston och valacker. En hel del skador stup i ett och sen jävligt lerigt vid vår/höst och vid regn.

Men jag vet inte om jag orkar ha henne på box, för när det känns som det vänt och det är lugnt så börjar dumheterna om :(

Hur hade ni gjort?
Och ska säga att jag försökt hitta andra lösdrifter men det finns inga som passar för mig och ta mig dit, tyvärr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
479
Senast: hamilton1
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
19 236
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 766
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 298
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp