Bukefalos 28 år!

10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Typ gummiband som man sätter fast i ett schabrak och spänner under magen och baken :)
Dom sitter inte hårt utan är där som påminnelse att aktivera magen och bakbenen, funkar toppen på alla dom vi testat på hemma (typ 8st eller så) :up:

Okey, har jag aldrig hört talas om. Får söka runt lite eller om du kan skicka PM om vart dom finns och köpa. Kanske kan vara värt ett försök =)
 
Okey, har jag aldrig hört talas om. Får söka runt lite eller om du kan skicka PM om vart dom finns och köpa. Kanske kan vara värt ett försök =)

Google så kommer massa bra filmer. På fb gillar jag Care of Edwads, hon jobbar mycket med det och vi hyrde av henne i höstas när han skulle igång igen efter skadan. Jättenöjd med effekten. Kan ha både från marken och när du rider. Han jobbade bättre med bakbenen och aktiverade magen ordentligt efter två veckor och i longeringen började han hålla huvudet och halsen i en super form trots övergångar. Han förstod ju hur han ska föra sig när han använde resten av kroppen på rätt sätt. :)
 
Ikväll blir det andra hoppträningen för Talladin och nya ryttaren. Jag longerade honom lite imorse men har inte kunnat rida sen söndags pga massa jobb så han kommer vara superpigg!
Är jobbigt när han blir så för då måste man "rasta" av honom en bra stund innan man kan börja jobba och då orkar han inte sen..
Har börjat inse att de är rätt skönt att inte ha häst på heltid. Hon rider honom 2-3 ggr i veckan och då kan jag träna, laga mat eller plugga på kvällen. Ikväll är jag självklart med på träningen men trots att jag ska cykla dit så tar det ändå bara totalt 1.5 h. Så nu innan ska jag göra beconlindad fylld kyckling. :D
 
Aroza myyycket bättre idag. Sval i hovar. Ingen reaktion på visitertång. Markerade h.f i trav. Ren i skritt. Vet. böjde fram en reaktion i kotan så porslinshästen har troligtvis vrickat sig igen. Lite medicin och boxvila en vecka så får vi se. Pust! Lättad matte. Vet. tyckte att jag ska sluta fångnoja... Får väl se om jag lyckas med det :angel:.
 
Skönt!! @Tualma

För Kaprifols del blev det lite minivila över GHS-veckan då jag jobbade som funktionär en himla massa dagar. Igår fick hon rasta sig på lina så jag hoppas det går att rida idag ;)
Tack, snälla! Hon blev säkert både varm i hovarna och stapplig för att hon avlastade höger fram när det gjorde som mest ont... Men hellre vrickning än fång!
Du får hålla i dig lite extra idag då, @Lovise!
 
Empa är förkyld :(

Skulle iväg på lite markarbete i ridhuset i fredags, men nej, snorig som bara den och allmänt hängig. Hade knappt ätit, lite förhöjd temp (38,8).
Så synd om min lilla pärla. I går var hon bättre, inte alls så snorig. Men lite hostig, som jag dock tror beror på damm?! Det blev så väldigt torrt överallt över bara en natt och hon går gärna och pillar i det obefintliga gräset. I går började hon dock äta av höet igen. Har bara pillat i sig några kilon/dag sen i fredags samt lite havre (för att få i henne något i alla fall - havre dränkt i vatten är gott).

Hur som är det tråkigt att se sin favorit må dåligt. Och hon faller ju ur så otroligt fort, knotig och kantig efter bara några dagar. Hoppas på snabb återhämtning nu.
Hoppas att Empa kryar på sig snart. Det är hemskt när de är dåliga.
 
Nu har jag äntligen landat hemma efter 5 hektiska dagar på GHS :D
Lite shopping vart det
1958020_10153645643548789_2200235976519692032_n.jpg

Mycket nöjd över att Miklemtränset verkar passa, två remmar sitter på yttersta hålet men det går runt! :up:
12931196_10153645643383789_8847640139026751893_n.jpg

12920541_10153645643348789_4739366269575354671_n.jpg


Självklart har Våd sprungit av en doja (h fram som vanligt...) under helgen med skötaren. Jag hade bokad skotid nästa vecka men bäste hovisen kommer ut i em :love:
Då skall tränset testas under ridning, håller tummen för att han godkänner det :nailbiting:
Jag tycker att Miklemtränsen inte brukar vara så smickrande, men Våd var verkligen snygg i det!
 
Hos oss står allt ganska stilla... Vid åb på kliniken tyckte vet att hon såg likadan ut som sist, tyvärr. Både jag och mamma var riktigt chockade med tanke på hur fräsch hon har sett ut hemma :( Hon blev behandlad en gång till i varje framknä och fick en ny kur med metacam. Vet tror stenhårt på att hältan kommer från ryggen och har mer eller mindre sagt att det inte går att föra något åt och att jag måste tänka på det (enligt henne) oundvikliga. Jag är långt ifrån övertygad (vill inte tro det) om att det verkligen kommer därifrån Hon är definitivt igen "typisk rygghäst" och har aldrig visat någonting i ryggen innan röntgen gjordes... Nu laddar vi för en resa söderut för en second opinion av mister landslagsveterinär. What he says goes typ...
Jag håller tummarna för positivt besked vid second opinion...
 
Jag tycker att Miklemtränsen inte brukar vara så smickrande, men Våd var verkligen snygg i det!
Jag är med dig där. Har faktiskt dragit mig från att köpa ett för att jag tycker de är så grymt fula, och att hästarnas huvud ser hemska ut med ett.
Men då kusen e väldigt kräsen med vilka träns (och bett) han godkänner så kände jag att detta kunde vara ett alternativ. Och jag är mycket positivt överraskad över att han faktiskt passar i det :eek::D
Han inte rida idag så får bli imorgon. Då är det dessutom hoppträning så det kan ju bli spännande :wtf:
 
Får ursäkta för dålig uppdatering från vårt håll:o Vi har tränat på flitigt under våren och det känns stor skillnad, kul!:) Har köpt en ny sadel till oss oxå, med stora utomliggande kåpor och djupt säte - precis vad jag behöver på denna stora herre! Vi tänkte faktiskt våga oss på att vara med på några P&R nu under våren, första redan på söndag, nervöst!

Lite bilder på min pälskling:heart
12888544_10153994393826067_8324098065046977377_o.jpg

12719447_10153994393836067_7577330116222420310_o.jpg

12901423_10153994393856067_4133381548617286154_o.jpg

12525111_10153994393901067_1863980122122109461_o.jpg

12719471_10153994393806067_4044853078008743060_o.jpg

12671880_10153994393916067_6547760211536423468_o.jpg


Mina favoritpojkar myser:D
12916955_10153994393936067_1103249629108009472_o.jpg
 
Jösses vad längesen det var jag skrev någonting här..

Vi tränar på. Vintern har varit riktigt seg men nu har vi börjat komma igång. Varit iväg på en liten tävling mjukstartade på 1 m och trorts ruggigt dåligt framhoppning från min sida gick vi in och satte en nolla plättlätt. Nästa start är den 10 då blir det 1m och 1,19 efter det letar vi efter några 115-120.
Han börjar hoppa ruggigt fint nu och vi har kunnat höja kraven rejält. Herren tycker bara det är roligt ocgh det börjar titta fram mer och mer humör. Just nu är det stört omöjligt att dra safelgjorden eller pilla på shabrak/ländtäcke när man sitter på. Herrn tycker det är ooootäckt som tusan :rofl: Ja ja

Skla se om jag lyckas få in lite bilder på herrn.
Suddig bild från hoppträning
https://www.facebook.com/photo.php?...976818.-2207520000.1459454448.&type=3&theater

Liten videsnutt från senaste hoppträningen Mor min filmade.
https://www.facebook.com/veronica.karlsson.3139?fref=ts
 
Utmanade ödet ikväll med ridning efter 3 dagars vila och dessutom har han inte kunnat gå i stora hagen med polarna pga tappskon, nytt träns och jag hade själv inte ridit på en vecka iom ghs.
Men Våd kändes relativt lugn och harmonisk när jag gjorde i ordning honom. Skrittade fram och värmde upp och han var sååå fin :love::love:
Jag har alltid vägrat tro att ett träns kan göra sån skillnad. Samtidigt så vet jag ju hur "fel" träns påverkar honom. Men han verkade verkligen älska tränset! :D:love:
Fick en helt underbar känsla från början till slutet. Han var dessutom sådär lagom pigg, trots vila och inget bus i hagen på några dagar.
Idag är han dyyyyr!!
 
Igår hade vi konditionsträning på gärdet! Passar på nu när det torkat upp och innan det börjar växa ordentligt. Kaprifol var pigg och glad, och vi körde 1km galopp, 500m skritt x fyra. Sista rundan var hon faktiskt liiite trött, men hon galopperade ganska raskt ändå.
img_08958.jpg

img_0862.jpg
 
Och min häst är billig, igen :devil:

Jag orkar fan inte med henne mer, och inte får jag ut henne på lösdrift heller eftersom det är fullt. Känns för jävligt rent utsagt.
Jag vill knappt rida henne när jag vet att hon kan dumma sig med och flyga i luften och göra alla sina konster ovanför marken.

Gick en längre promenad igår och hon var riktigt fin hela promenaden, fanns små ställen hon studsa runt lite men slutade när jag sa åt henne.

Idag var det väl lika, blev en promenad, dock lite kortare än igår och hon sprang runt lite på ett ställe sedan dampa hon för en bil som åkte i 180 nere på vägen bakom oss sen lugn igen.
Sen väl inne i skogen så dampade hon loss lite igen och nu har hon börjat hoppa och slå lite med frambenen, lr hur man ska förklara.

Hon stegrar inte och hon slår egentligen inte heller men hon kommer upp lite i luften och kroppen/benen svänger runt lite i luften precis som med huvudet. GAAAAAH :mad: Som sagt, hon är jävligt billig nu!
 
@Lovise vad härligt att ha gärde att galoppera på!

Vi gjorde också lite konditionsträning idag, fast med vagnen i den härliga solen. Mkt backar i kort galopp både uppåt och neråt. Han var så duktig. Blir ju extra tungt med vagnen som ändå väger en del, tycker han hade fin form och jobbade ordentligt med ryggen mestadels. Är ju ingen tung Frida på ryggen liksom. :o:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: hamilton1
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 921
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 701
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp