Bukefalos 28 år!

10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad ni är duktiga som håller igång och är aktiva här inne! Tråkigt med alla skadade hästar dock:(

Vi håller på och tränar för fullt och allting går framåt, MEN. För ca 2 veckor sen hopptränade vi (och vad jag är imponerad över honom där, han hoppar både murar och vattenmattor utan att blinka) och jag trodde han skulle springa vid sidan av hindret eftersom han drog åt det hållet, men precis innan hindret ångrar han sig och hoppar ändå = jag åker av:grin:
Nåja ingen skada skedd, lite blåmärken men inga bestående men, hoppar upp och rider klart träningen.
I tisdags var det dags för träning igen och första delen av träningen går riktigt bra, vi hoppar trekombinationer och han har ett trevligt sug mot hinderna och hoppar som aldrig förr. Men så kommer vi fel på att mittenhinder i en kombination, Julle hoppar så högt över att jag tappar balansen, han vinglar till i landningen och jag åker rätt in i nästa hinder och får bommar och hinderstöd över mig. Så sen blev det en tur till akuten för att bli sydd, har dessutom blivit en svullnad vid käklederna så jag kan inte bita ihop än:banghead:
Så har någon ett tips hur man sitter kvar när ens häst tar i och hoppar väldig fint och ordentligt med hela ryggen (fint att titta på, omöjligt att sitta på)?

Men jag har i alla fall nya fina foton på honom (och vad är det för debatt jag hör om micklemtränset, det är ju det finaste @Tualma och @KrullTroll ;) )



 
Låter som ett besvärligt lyxproblem @tangens :wtf:
Ingen aning hur man sitter kvar. Våd kan hoppa mig ur sadeln, men inte så som din. Men mantag? Stigläder runt halsen?

Och ang micklem, jag är iaf övertygad om att det är ingen skit och Våd passar fint i det. Det räcker för mig ;):D
 
Vad ni är duktiga som håller igång och är aktiva här inne! Tråkigt med alla skadade hästar dock:(

Vi håller på och tränar för fullt och allting går framåt, MEN. För ca 2 veckor sen hopptränade vi (och vad jag är imponerad över honom där, han hoppar både murar och vattenmattor utan att blinka) och jag trodde han skulle springa vid sidan av hindret eftersom han drog åt det hållet, men precis innan hindret ångrar han sig och hoppar ändå = jag åker av:grin:
Nåja ingen skada skedd, lite blåmärken men inga bestående men, hoppar upp och rider klart träningen.
I tisdags var det dags för träning igen och första delen av träningen går riktigt bra, vi hoppar trekombinationer och han har ett trevligt sug mot hinderna och hoppar som aldrig förr. Men så kommer vi fel på att mittenhinder i en kombination, Julle hoppar så högt över att jag tappar balansen, han vinglar till i landningen och jag åker rätt in i nästa hinder och får bommar och hinderstöd över mig. Så sen blev det en tur till akuten för att bli sydd, har dessutom blivit en svullnad vid käklederna så jag kan inte bita ihop än:banghead:
Så har någon ett tips hur man sitter kvar när ens häst tar i och hoppar väldig fint och ordentligt med hela ryggen (fint att titta på, omöjligt att sitta på)?

Men jag har i alla fall nya fina foton på honom (och vad är det för debatt jag hör om micklemtränset, det är ju det finaste @Tualma och @KrullTroll ;) )



Jag själv undviker den typen av hästar, jag tycker det är superobehagligt att sitta på hästar som hoppar med mycket rygg. Men mantag är inte så dumt annars, jag har hoppat Fendi en hel del nu i vår och ibland gör hon lite kråksprång, misstänker jag ett sådant (det är när hon är tittig) så tar jag alltid tag i manen och det hjälper.
 
Har ridit Fendi en del nu i vår och verkligen lagt lite mer tid på just hoppningen som vi haft lite problem med tidigare och jag tror det har gett resultat, hon har blivit både starkare, mer smidig och framförallt klokare.
Vi har ett problem som jag inte vet riktigt vad det beror på. Har alltid haft samma träns, remontgrimma. Men den sista tiden så skakar hon alltid på huvudet som om hårstrån är i kläm eller så, men det spelar ingen roll hur noga man är när man tränsar och kollar att inget dras åt någonstans så skakar hon på huvudet ändå, bara i skritt. Jag upplever pannremmen som lagom rymlig, den sitter inte hårt.
Kanske testar med ett nytt träns, finns det som är extra smala uppe vid nacken?
 
Har ridit Fendi en del nu i vår och verkligen lagt lite mer tid på just hoppningen som vi haft lite problem med tidigare och jag tror det har gett resultat, hon har blivit både starkare, mer smidig och framförallt klokare.
Vi har ett problem som jag inte vet riktigt vad det beror på. Har alltid haft samma träns, remontgrimma. Men den sista tiden så skakar hon alltid på huvudet som om hårstrån är i kläm eller så, men det spelar ingen roll hur noga man är när man tränsar och kollar att inget dras åt någonstans så skakar hon på huvudet ändå, bara i skritt. Jag upplever pannremmen som lagom rymlig, den sitter inte hårt.
Kanske testar med ett nytt träns, finns det som är extra smala uppe vid nacken?

Jag vet inte riktigt varför hon skakar på huvudet men det kan inte vara små små hårstrån som irriterar runt öronen då? Eller kanske knott/flugor som kommit?

Här hos oss har flugfärn börjat komma lite och lika så maskar och andra småkryp, inte alls trevligt!
Bara en tanke, har du en sådan där huva med öron du kan testa och rida med?
 
Jag vet inte riktigt varför hon skakar på huvudet men det kan inte vara små små hårstrån som irriterar runt öronen då? Eller kanske knott/flugor som kommit?

Här hos oss har flugfärn börjat komma lite och lika så maskar och andra småkryp, inte alls trevligt!
Bara en tanke, har du en sådan där huva med öron du kan testa och rida med?
Nej det är inte flygfän, jag ser i alla fall inga. Jag tänker med att det borde kunna vara hårstrån, men jag försöker alltid rätta till när jag ser att hon börjar skaka på huvudet men hon slutar inte med det i alla fall. Jag har ingen huva, har aldrig använt till någon häst, men kanske kan man prova.
 
Vad ni är duktiga som håller igång och är aktiva här inne! Tråkigt med alla skadade hästar dock:(

Vi håller på och tränar för fullt och allting går framåt, MEN. För ca 2 veckor sen hopptränade vi (och vad jag är imponerad över honom där, han hoppar både murar och vattenmattor utan att blinka) och jag trodde han skulle springa vid sidan av hindret eftersom han drog åt det hållet, men precis innan hindret ångrar han sig och hoppar ändå = jag åker av:grin:
Nåja ingen skada skedd, lite blåmärken men inga bestående men, hoppar upp och rider klart träningen.
I tisdags var det dags för träning igen och första delen av träningen går riktigt bra, vi hoppar trekombinationer och han har ett trevligt sug mot hinderna och hoppar som aldrig förr. Men så kommer vi fel på att mittenhinder i en kombination, Julle hoppar så högt över att jag tappar balansen, han vinglar till i landningen och jag åker rätt in i nästa hinder och får bommar och hinderstöd över mig. Så sen blev det en tur till akuten för att bli sydd, har dessutom blivit en svullnad vid käklederna så jag kan inte bita ihop än:banghead:
Så har någon ett tips hur man sitter kvar när ens häst tar i och hoppar väldig fint och ordentligt med hela ryggen (fint att titta på, omöjligt att sitta på)?

Men jag har i alla fall nya fina foton på honom (och vad är det för debatt jag hör om micklemtränset, det är ju det finaste @Tualma och @KrullTroll ;) )




Jättefin häst :love:
Jag tycker då micklemtränset är snyggt :)
 
Har ridit Fendi en del nu i vår och verkligen lagt lite mer tid på just hoppningen som vi haft lite problem med tidigare och jag tror det har gett resultat, hon har blivit både starkare, mer smidig och framförallt klokare.
Vi har ett problem som jag inte vet riktigt vad det beror på. Har alltid haft samma träns, remontgrimma. Men den sista tiden så skakar hon alltid på huvudet som om hårstrån är i kläm eller så, men det spelar ingen roll hur noga man är när man tränsar och kollar att inget dras åt någonstans så skakar hon på huvudet ändå, bara i skritt. Jag upplever pannremmen som lagom rymlig, den sitter inte hårt.
Kanske testar med ett nytt träns, finns det som är extra smala uppe vid nacken?

Hon skakar alltså bara när tränset är på? Inget annars utan träns?
Är så fallet så känns de ju som om du har lokaliserat problemet iaf :) Nåt anatomiskt då som inte trycker bakom öronen?
 
Nu har vi börjar jobba på töm efter operationen, jag är inte jätteduktig med tömmar även om jag kan grunderna men jag har en vän som hjälper mig. Alltså shit min häst är läcker alltså så man säga så :D Så kul att se honom från sidan som jag gjorde i dag!

Han ska helst av allt galoppera i en rund och låg form men vi är inte riktigt där än i utbildningen av galoppen så vi gör så gott vi kan :) Traven känns säker och väldigt taktfast nu vilket är jättekul att se. Men de största är nog att han tar stödet och kommer ut med näsan, de är ju de jag lagt mest tid på :)

Bildbomd :)

201643181697840_sbig.jpg


2016431816357991_sbig.jpg

201643183212760_sbig.jpg

2016431816371274_sbig.jpg
 
@tangens - fantastiskt lyxproblem det där. ;)
Jag har utnyttjat en väldig mängd sadelklister när jag hoppat min. Hon har också förmåga att skjuta en ur sadeln med en sån väldig ryggverksamhet och kvicka bakben. Men sadelklister, och att hoppa relativt ofta har hjälpt. Nu använder jag bara klister vid tävling, och vid träning för tränare då jag vill kunna fokusera på annat än att bara sitta kvar. Men när jag hoppar själv hemma blir det utan klister. Någon dag ska jag kunna rida utan också!
 
Nu har vi börjar jobba på töm efter operationen, jag är inte jätteduktig med tömmar även om jag kan grunderna men jag har en vän som hjälper mig. Alltså shit min häst är läcker alltså så man säga så :D Så kul att se honom från sidan som jag gjorde i dag!

Han ska helst av allt galoppera i en rund och låg form men vi är inte riktigt där än i utbildningen av galoppen så vi gör så gott vi kan :) Traven känns säker och väldigt taktfast nu vilket är jättekul att se. Men de största är nog att han tar stödet och kommer ut med näsan, de är ju de jag lagt mest tid på :)

Bildbomd :)

201643181697840_sbig.jpg


2016431816357991_sbig.jpg

201643183212760_sbig.jpg

2016431816371274_sbig.jpg
Han ser superfin ut! :love:
Att se sin häst från backen e sååå roligt! Jag kan bli helt kär när jag tömkör :o:D
 
Hon skakar alltså bara när tränset är på? Inget annars utan träns?
Är så fallet så känns de ju som om du har lokaliserat problemet iaf :) Nåt anatomiskt då som inte trycker bakom öronen?
Ja bara när tränset är på, och bara i skritt som väl är. Jag får försöka hitta något bekvämare till fröken.
 
Nu har vi börjar jobba på töm efter operationen, jag är inte jätteduktig med tömmar även om jag kan grunderna men jag har en vän som hjälper mig. Alltså shit min häst är läcker alltså så man säga så :D Så kul att se honom från sidan som jag gjorde i dag!

Han ska helst av allt galoppera i en rund och låg form men vi är inte riktigt där än i utbildningen av galoppen så vi gör så gott vi kan :) Traven känns säker och väldigt taktfast nu vilket är jättekul att se. Men de största är nog att han tar stödet och kommer ut med näsan, de är ju de jag lagt mest tid på :)

Bildbomd :)

201643181697840_sbig.jpg


2016431816357991_sbig.jpg

201643183212760_sbig.jpg

2016431816371274_sbig.jpg
Wow så snygg han är, en riktig skönhet!
 
Här red vi en längre tur igår tillsammans med räsertanterna (två ston som inte har en aning om att de börjar närma sig 20). De har ju en tendens att ånga igång Våd oxå så han blir som ett ånglok. Stark och ofokuserad.
Han började på samma sätt idag :meh:
Men efter en bit så kände jag hur han slappnade av allt mer och han blev riktigt trevlig.
Sista långa galoppen hem satt jag på lång tygel och han rullade på i en härlig galopp medan tanterna stressade på 20 meter framför :love:
Sist vi red den här turen så var han så skönt mjuk i kroppen efter, härligt genomarbetad lixom. Hoppas på samma känsla ikväll när jag sitter upp :D
 
@sassiball okej, ja men då kanske det är tränset hon stör sig.
Hoppas du hittar problemet så ni slipper skakandet.

@Catrool Vad kul och se bilder och höra att det går bra framåt, han är riktigt snygg =D
Alltid roligt och se sin egna sådär från marken.

Här har det varit en bra häst igen :p Igår red vi ut en timma och körde lite skritt och travarbete i backar, tror hon tyckte det var kul och inte direkt jobbigt heller för hon försökte inte ta en annan gångart utan den jag bad om.

Jag har dessutom dragit ner på mat inne åt Miraz, det är givetvis svårt när hon går på fri tillgång ute (försöker dock täcka precis hela balen med nätet) men så har dom tuggat upp så det kommit hål i nätet så dom är svårare. Vi har lagat några men nätet minskar ju mer och mer i stl när man lagar dom :p

Men tycker faktiskt jag börjar se lite skillnad iaf, eller så är det för att hon fäller mer och mer och ser slankare ut för det :p HAHA

Idag longerade jag lite, provade dessutom på töm idag faktiskt och det gick ganska bra. Får dock köpa mig ett par egna tömmar. Ville prova först och se hur det gick.
Gick väl bra i skritt och trav iaf men vi har lite och jobba på, bland annat jag och hålla reda på tömmarna :p

Sen tog jag och longera vanligt då jag skulle ta lite galopp också, var tanken men det blev istället en del små tjafs mellan oss.. Vänster galopp har hon tappat mycket med och den är svår och få men fick till slut till den.
Höger galopp fin.

Tror jag kommer hålla mig till skritt och trav i longeringen en tid och sen jobba mycket med galoppen i ridningen både ute och i paddocken.

Jag har ev fått en plats i lösdriften nu och det kanske är bra då vissa i stallet inte riktigt känner för och ta in Miraz vissa dagar, tex om det blåser ute för då kan hon dampa en hel del vid intaget.
Det har varit lugnt under tre veckor, då hon fällde som mest men nu är den tiden över tror jag för nu är hon super pigg igen vilket hon visat både i ridningen och promenader för hand. Suck! :p
 
Hoppades på en mjuk och härlig Våd idag, men istället vart det en laddad och något stressad kuse :wtf:
Låter jag honom lulla på i låg form gick han fint men så fort jag försökte "spänna bågen" så protesterade han. Speciellt under nedsittning. Gissar på lite träningsvärk efter långturen igår. Så efter lite bråkande och frustration så gav jag mig och lät honom rulla på i lägre form.
Vart ett yoga-pass:D
Kändes bra att avsluta på ett bra sätt iaf. :)
 
Skönt att det verkar bättre igen @Molin :)
Det går ju upp och ner med hästar och kanske framförallt med unghästar. Men det för ju inte vara för tufft för länge så man tappar sugen :crazy:
Håller tummen för att ni får en plats på lösdriften igen och att det hjälper.

Vad är det hon gör vid insläppet som gör att folk inte vill hantera henne?
Kanske behöver hon jobba hårdare? Dels fysiskt men oxå psykiskt för att inte sysselsätta sig själv med dumheter.
Jag vet ju hur Våd blir när han blivit stående vid tex tappsko då han inte ens gått i hagen med kompisar. Han behöver regelbunden stimulans för både kropp och knoppen för att fungera. Han blir ju aldrig dum, men full i energi och hittar på bus. Som tur e inte så att de andra inte vill hantera honom, men jag är ändå beredd på att få ta ett större ansvar själv om han skulle bli stående länge.
Just arbete för hand (NH, tricks) hjälper mycke för att stimulera knoppen på honom.
 
Nu ni! :banana:

Var nere i söder hos Mr landslagsveterinär igår. Han hittade hälta lågt på vänster fram och vänster bak samt ömhet i korset, inget konstigt något av det enligt honom. Inte var det mycket heller... Hältan bak kom med största sannolikhet från att hon är överrörlig i förhållande till sin styrka. Ömheten i korset av att hon inte rört sig ordentligt. Fram är ev en kompensations hälta och ev ett resultat av en liten, liten lös benbit i hovleden. Något som inte upptäckts tidigare trots x antal plåtar på just vf... Enligt honom är hon bara röntgad ner till kotan och aldrig hoven :banghead: Själva fragmentet ligger perfekt till om det ska plockas bort så det var nemas problemas! En spruta i varje vänster kota och lite gojs i ryggen sen så!

Det bästa av allt, han bara garvade när han såg röntgenbilderna på ryggen! Det finns inte (enligt honom) en chans o världen av att hon ska ha ont av det! :D Hon är väldigt rörlig och mjuk i sin rygg, något som han kommenterade redan innan han visste om all bakgrundsfakta.

Vi ska ner på återbesök om ca 6 veckor och utvärdera fragmentet. Fram tills dess är det ridning som gäller, med start redan i över morgon. 30-45min skritt i ett par veckor och sen trav och galopp efter ett schema. Jag får rida min häst igen!!!!! :bump::bump::bump:
 
Jag vet inte om jag skulle kalla det lyxproblem @KrullTroll, just nu kallar jag det mer ett smärtsamt problem:p

@sassiball jag har haft turen (oturen?) att aldrig sitta på en häst som hoppar så innan, men jag förstår helt klart din känsla, är ganska obehagligt när man fullständigt tappar balansen.
Och jag håller med de andra, man kan testa ett bredare nackstycke och se om det hjälper mot skakandet. Finns ju speciella nackpaddar att köpa nu för att göra det enkelt för sig och inte behöva byta ut hela tränset.

@Catrool Tack! Och ska du säga, din häst är en riktig skönhet:love:

@Esswe som sagt just nu är det mest smärtsamt:p men sadelklister är en bra idé! Det ska jag testa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
470
Senast: hamilton1
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 885
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 660
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp