10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Härligt att höra! @Louice

Jag och Kaprifol hoppade lite studs igår :) Det var faktiskt första gången hon hoppade det så vi gjorde det enkelt och hade fyra låga studs som vi la upp ett i taget. Men det var inga konstigheter utan vi kunde snart hoppa alla fyra i rad. Lite hastigt i bland, men hon tyckte det var roligt :)
I slutet byggde vi ett enkelhinder också som vi hoppade ett par gånger som avslutning.
img_1074.jpg

img_1204.jpg

img_1144.jpg
 
Roligt att läsa om alla.

någon som har tips på hur man får sin häst fokuserad? :D

Min herre har börjat hitta massa konstigheter såsom sockerbitar vid hindret. Ställ det i hindret och han hoppar. Ställe det bredvid och han tittar så på det att han "glömmer" av hindret. :rofl:
Speciellt om han börjar bli lite trött och fått koncentrera sig ( i korta omgångar vill säga) Skimmlar är tydligen det nya otäcka också. Brukar vara med en på träningen och det blir bara värre och värre. Hon får absolut inte galopper emot mig så vi möts då drar min iväg åt andra hållet. riktigt kryper ur skinnet. Hoppar hon så måste jag vara vänd åt hindret så han ser vart hon ska ta vägen.

Lustig herre det där. Ibland har han bättre dagar då skimmlar är ok,

Eller försöka dra sadelgjorden/röra shabraket från hästryggen. I slutet av passet kan man göra det. (tränar idogt varje dag och flaxar och tramsar) men i början av passet tyckerr han jag är otäck och ska sluta genast. Ber jag tränaren om hjälp ryggar hästen bort från min tränare. Eller vem som helst som står på backen.

Är det Cortezblodet som börjar krypa fram? har era hästar börjat med detta? vad hände med min coola filbunke egentligen? :D
 
@Diabetikern :rofl:
Låter som han har kommit i "tonåren" eller fått en släng av ADHD :p Svårt att hantera och sortera alla intryck. Finns nog inte mer att göra än det du gör, öva, öva, öva...:wtf:
Det ger sig nog och istället så hittar han nått annat att fokusera på, förhoppningsvis dig men även troligt att det blir något heeelt annat :D
 
Det var dags för Våds vaccination, tänkte åka och kolla tänderna och slå ihop allt. Men så hade tandis inte tid förrän efter att tiden för vaccination gått ut :wtf:
Så jag stoppade Våd i transporten och åkte till en smådjursmottagning i närheten där de vaccinerar häst på drop-in. Himla smidigt, och bra mycket billigare än att ringa ut distrikt. Dessutom fick Våd åka lite transport, något som inte gjorts sen i november tror jag. Men det gick fint och vi kan lägga till ännu en åktur utan hopp över bom till erfarenheterna :D:D:banana:
För övrigt så ser han just nu ut som en leopard i färgen :wtf:
12472727_10153650511693789_3430277044052995597_n.jpg

"Nordsvenskus leopardus hästus"
 
Vad snygg han är, din Julle och vad trevligt det ser ut, @tangens! Oj, vilken krasch! :nailbiting:Tyvärr kan inte den här dressytanten komma med några tips... annat än ut med rumpan och något upprätt överliv för att få tyngdpunkten längre bak, rent generellt då...:angel:

Ha, ha, gällande Miklemtränset; jag tycker att det kan se lite grovt och klumpigt ut på ädla huvuden. Men det är säkert för att jag är så konservativ och det tar tid innan jag lär mig att gilla något nytt. Likadant med mode. Det hinner bli ute igen innan jag tycker att hmm, det där kanske inte var så dumt ändå. :o

@sassiball, jag tycker också att det är logiskt att byta nackstycket som första åtgärd. Om det inte hjälper får man fortsätta att felsöka. Just huvudskakande och/eller tandgnisslande tyder ju på en spänning, men vad som orsakar obehaget som leder till spänningen... Svårt. En unghäst i bekantskapskretsen hade just det där symtomet, ja, han hade andra problem i ridningen också, var något sadeltvångsmässig och kunde stänga av, bli introvert och skena när det blev för mycket, men även en bra dag fanns just huvudskakningarna i skritt kvar. Av en slump provade ägaren att döva honom efter veterinärgenomgång med röntgen och att två beridare avverkats utan framgång. Vips, så försvann alla symtom. Teorin är att det blev ett stimuli för mycket för en känslig individ, lite åt adhd-hållet, kanske. När han slapp hörselstimulit kunde han slappna av och ta in ryttarens hjälper och världen blev begripbar. Häftigt att se faktiskt!. Han reds in på nytt och kunde senare slippa öronpropparna, när han väl blivit trygg i situationen... Nu är väl inte detta applicerbart på din donna, men ett exempel på att man ibland får tänka utanför boxen. Kanske något att prova på din, @Diabetikern. Jag kunde inte låta bli att dra på smilbanden när jag läste om hans plötsligt uppkomna skimmelaversion. :D

@Vilka fina bilder, @Lovise! Vad duktiga ni är! Jag hann hoppa en gång efter att banan tinat fram och innan hästen blev halt, i alla fall...

@Louice. Vilken bra genomgång vid klinikbesöket. Tråkigt bara, att kompetensen hos veterinärerna är så skiftande. Men det lät ju positivt i alla fall. Skönt att få bekräftelse på att din magkänsla med ryggen verkar stämma.

@Catrool; Han är så söt, Malte. Härligt att få komma igång så smått!


Min fröken har avslutat NSAID - kuren i måndags. Hon har dock varit mer eller mindre varm i benet, från carpus ner till hoven hela veckan. Jag sprang med henne igår enligt vets. instruktion och jo, hon är fortfarande halt. Jag ringde en veterinär jag blivit rekommenderad, som nyligen gått från storklinik till egen praktik. Hen ska eventuellt klämma in oss idag om hen hinner för utökad u.s. Om hästen nu vrickat sig ordentligt är det väl inte helt osannolikt att leden behöver sprutas eller att något ligament har tagit stryk. Vi får se. Jag tycker synd om henne som måste stå på box. Det märks att hon är stressad för hon går ner i vikt. I och för sig bra på det sättet att det möjliggör att jag kan öka givorna för mer sysselsättning. Hon får 4-5 kg mer hö än annars nu. Men det smäller rätt bra i väggarna ändå emellanåt. Jag återkommer med bild från datorn senare.
 
@Tualma det var nog ingen dum idé, hon är känslig och särskilt på ridbanan laddar hon alltid extra mycket. Däremot är hon cool att rida ut, har inte tänkt på några huvudskakningar då så kanske jag ska prova det.
Ska man testa med en sån där luva, eller är det bättre med bomullstussar i öronen? eller vad?
 
@Tualma det var nog ingen dum idé, hon är känslig och särskilt på ridbanan laddar hon alltid extra mycket. Däremot är hon cool att rida ut, har inte tänkt på några huvudskakningar då så kanske jag ska prova det.
Ska man testa med en sån där luva, eller är det bättre med bomullstussar i öronen? eller vad?
Det finns öronproppar, kan användas med vanlig luva och så finns det vadderade luvor. Kompisen hade proppar och vanlig luva på sin, sedan bara luva och till sist utan. Om en bara vill prova kan en ju ta fetvadd bara, men jag kan tänka mig att en känslig typ kan uppleva det som lite kliigt och läskigt...
 
Idag tog vi första ridturen sen i julas :)
Det fick bli dryga 30min i ridhuset då regnet vräkte ner och det blåste halv storm... Men vilken fantastisk liten häst jag har, blir lika glad varje gång! Trots flera månader utan ryttare så är det bara att hoppa upp och rida som om ingenting hänt, så himla cool.
Började lite försiktigt på långa tyglar och åkte mest bara häst men efter en stund var det bara till att sluta ursäkta att jag satt där uppe och börja rida. Från det att jag blev aktiv så tog det max 5min innan hon jobbade riktigt bra med bakben och överlinje i en trevlig form, med ett bra stöd.
Underbara lilla häst, vet inte vem av oss som var gladast över att vara igång igen :love:
 
Wiiihooo, 1 maj får vi flytta ut till lösdriften igen :bump:
Tror det kommer göra mycket gott för fröken busig! Men sen även för mig själv eftersom jag i höst kommer börja jobba heltid och gå 3 skift med konstiga tider.

@KrullTroll
Tack =D

Alltså det är väl bara en som egentligen är lite skeptisk att ta in henne efter att Miraz blev skiträdd för traktorn en kväll och den personen gick på henne ganska rejält (hon trodde hon dumma sig) och därmed blev det missförstånd och Miraz reste sig.

Dock har detta aldrig hänt, att hon rest sig för traktorn och då har vi mött den flera ggr både från ryggen och vid handen, men jag pratar alltid lugnt med Miraz, berömmer samt står en bit ifrån och så hon ser den hela tiden.

Denna gången tvingade ju personen henne att gå emot traktorn och pratade inte lugnt utan sa istället åt henne.

Dom andra har inga problem så, dom ggr Miraz brallat till så har dom sagt åt henne och då har hon slutat.
Men det snackas mycket och jag är RÄDD för att folk ska bli skeptiska och ta in henne.
Dom är inte rädda för Miraz gör inget dumt alls, hon kan hoppa upp i luften, trippa med svansen högt lr sparka bakut på stället. Det började så, sparka bakut på stället men nu har hon utökat och börjat trippa och slänga med huvudet lr hoppa upp i luften - Detta tror jag blivit för att folk ryckt en massa i grimskaftet och därmed hennes huvud/nacke som hon är väldigt känslig över.

Men sen finns det vissa hon knappt gör något med.
Bara lite överskottsenergi bus och tester tror jag, och mer av det blir det om hon är super taggad in lr om det blåser ute eller om jag ridit ett lugnare pass lr AR/longeringspass.

Hur som haver så försöker jag åka ut så sent som möjligt och då tar jag in henne själv, dagar jag är ledig lr har morgon blir det ju inte jag som tar in men jag har försökt ordna det på bästa sätt för jag vet hur det känns, jag tycker inte det är kul, dessutom har hon börjat slänga/svänga så mycket med kroppen och alla ben flyger åt alla håll ibland, man lär vara på sin vakt och ryta i åt henne, inte rycka.

Aktiveringen är det inget fel på, jag rider, longerar/tömkör 5-6 dagar i veckan och allt mellan 20min-2timmar per aktiveringspass med blandad komplex av gångarter och arbete.

Rider mycket backar och klättring nu också, detta för att bygga lite mag och rumpmuskler. Backträning i alla gångarterna men mycket trav ska göra susen fick jag höra från tränaren så vi kör på nu.
Dressyrarbete både ute och på banan, trick/AR träning görs mycket nu med, dock har hon blivit så jädrans ivrig och blir bitig och sur om hon inte får som hon vill ibland :p

Trotshäst!

Det känns bra nu och tror det blir bättre med lösdriften.
Nu är hagarna så jädrans leriga också så dom står mest och trycker vid höbalen om dagarna.

Men idag fick jag faktiskt bekräftat det jag tyckt mig se, att hon blivit finare i hullet :up: Var en som frågade om jag minskat ner på maten åt henne, och sa sen det att nu är hon riktigt fin. Inte lika dräktighetsrund som hon var för några veckor sedan :rofl:
 
Det var dags för Våds vaccination, tänkte åka och kolla tänderna och slå ihop allt. Men så hade tandis inte tid förrän efter att tiden för vaccination gått ut :wtf:
Så jag stoppade Våd i transporten och åkte till en smådjursmottagning i närheten där de vaccinerar häst på drop-in. Himla smidigt, och bra mycket billigare än att ringa ut distrikt. Dessutom fick Våd åka lite transport, något som inte gjorts sen i november tror jag. Men det gick fint och vi kan lägga till ännu en åktur utan hopp över bom till erfarenheterna :D:D:banana:
För övrigt så ser han just nu ut som en leopard i färgen :wtf:
12472727_10153650511693789_3430277044052995597_n.jpg

"Nordsvenskus leopardus hästus"
Jag tycker det var ganska läckert med leopard färg. Min häst blir tjusigt orange så här på vårkanten.
 
Å, vad roligt med tömkörningskurs och vilka fina bilder ni bjuder på, @Lovise och @Catrool!
Stilig leopard, @KrullTroll.
Idag har veterinären varit ut. Hen hittade en liten reaktion på hovens utsida med visitertången. Initialt 2,5- 3 grader halt i trav.
Bedövning av hoven till strax under kotan släckte hältan nästan helt. Bara 0,5 grad kvarstod.
Jahhapp. Det var den kotledsinflammationen det.
Vet. (Förövrigt superduperbra) drog skon och karvade... och hittade en BÖLD! Öppningen precis vid strålens spets. Den drabbade hoven är lite av hästens problemhov och hovslagaren och jag diskuterade häromsistens att lägga specialbeslag vid kommande skoning för att främja hovmekanismen och strålens cirkulation, så skullde det uppstå en böld så är det just där.
Hovben och kota röntgades för säkerhetsskull och var u.a. Nu står hon med vackert inslagen fossing och så får vi se hur det utvecklar sig. Hovslagaren ska komma under nästa vecka (eller akut om det behövs).
It makes sense! När hon blev så där stapplig så att jag tänkte fång var det säkert när det var som värst innan bölden öppnade sig...
Lilla plutthästen...
 
@Tualma Men usch, vad skönt att hen hittade bölden och fick ur den.
Skönt med UA röntgen också.

Jag behöver hjälp med en sak, hur kan jag locka fram drivet i galoppen? Eller egentligen är inte drivet problemet heller för hon älskar att galoppera men jag har ändå svårt och hålla igång henne och när vi väl galopperar så får jag liksom driva emellanåt för att hon inte ska gå ner till trav, ibland gör hon det iallafall.

Ni vet att jag inte tränat mycket i paddock utan det har varit nu en del under hösten/vintern och våren men jag jobbar ändå inte så mycket så med galoppen dom ggr utan då mest med att hon ska acceptera och ridas på banan vilket hon gör nu.

Galoppen kan jag inte ens hålla ett varv utan hon bryter gärna av den vid kortsidorna. Ibland lyckas jag hålla igång den men inte så jätte ofta.

Ute är hon ju lite likadan, hon galopperar mer än gärna men bryter av till trav om hon ser något läskigt eller bara vill bryta av. Jag blir tokig och jag vet inte hur jag ska göra?
Hon tar om den direkt när jag ber om det efter att hon gått ner till traven...

SIst jag red på banan gick det ju bra, då fick jag den ganska bra på volt flera varv dessutom men jag fick hela tiden känna efter och driva på när man kände att hon var på G och bryta ner.
Visst hon tycker det är lite jobbigt också, men tycker ändå hon skall orka detta nu, hon är fullt igång och fint musklad osv...

Jag ska ev rida på banan imorgon eller söndag igen, får se hur det går då.
Hon tog en fin vänster för mig igår så jag berömde henne i mängder :heart Lr första fattningen tog hon höger men jag bröt av och sen satte jag till mig lite överdrivet och så tog hon den.
DÅ kände jag faktiskt att jag har svårt och sätta till mig för vänster fattning, så det blir en del jobb nu :p
 
Vet ni vad, jag tror jag kommit på felet faktiskt... Eller tja inte kanske helt med galoppen men vid longeringen i sig.

Det är som jag misstänkt, våran bana blir väldigt tung när den är blöt vilket jag nämnt några ggr och jag har märkt att hon tycker det är jobbigt då, men försöker göra det bästa ändå.

Tog och longerade lite idag, skritt och trav och det gick riktigt bra men hon var riktigt seg, banan var halvblöt/tung men nysladdad så det hjälpte nog en del.

Efter en stund så bröt jag longeringen lite och tog och lekte lite AR med henne istället, riktigt kul hade vi och hon är så himla duktig! Efter en stund lekande där på banan så kände jag att det är fasen värt och prova longera henne i beteshagen så vi promenerade dit upp och vi satte igång.

En helt annan häst blev det, mer framåt och trevligare. Skritt och trav och hon blev busig och riktigt glad att få röra sig där ute. Det var flera ggr som hon föll in i galoppen ibland och började sedan busa och hon hade verkligen goet i sig så jag kände det att "vad fan jag testar", smacka för galoppen och hon tog den utan problem, därmed blev det en hel del bus idag. Hon var helt överlycklig, ute i hagen vid longeringen var hon som hon brukar vara och longera, lite extra busig bara *host* men jag lät henne busa av sig lite.

Sedan blev hon givetvis trött av alla skolor ovanför marken så jag bad om lite allvar med rena varv utan bus vilket jag fick av henne också och då avslutade jag.

Hon var super duktig och super nöjd efteråt. Verkligen ett toppen pass med longeringen =D
 
Här har vi haft fantastiskt vårväder i helgen, vilket vi tagit vara på ordentligt :D
I lördags red jag iväg för att möta upp en kompis och hennes hästar. Fick sällskap en bit av en från mitt stall, men hon ville inte med hela vägen så vi skildes åt efter en bit. Våd tyckte det var lite konstigt att fortsätta åt ett annat håll, men gick snällt med på det :love:
Sen är man tvungen att rida längs en väg en bit där det kommer en del lastbilar och annat i betydligt högre fart än vad 70-skylten säger. Har ridit där med sällskap förr men nu var det första gången själva, Våd löste det utan problem :love::love: kom bilar med släp, transporter och några mopeder och han reagerade inte :love::love:
Sen red vi en härlig tur med kompisen, sårade på oss på vägen hem vilket oxå gick fint, och även vägen hem :love:
Totalt var vi ute i nästan 3 timmar, jag var lite mör i kroppen efter :p
Igår lastade jag honom och åkte till en kompis på andra sidan stan och red. Lyckades lasta själv och sen stod han som ett ljus på resan. Red en härlig tur på 2 timmar, Våd kändes inte trött alls :p

Idag ska han få jogga loss sina muskler lite då jag kan tänka mig att han är lite mör ändå :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
15 339
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 120
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 263
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 546
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp