10:orna kapitel 9

Hos oss går det på halvfart tyvärr... Först blev Cally sparkad när vi släppte ihop hästarna på sommarbetet, en fullträff på "framsidan" av hasen vilket gav hasen ett utseende mer likt en handboll. Pga svullnaden så tog det några dagar innan hon kunde böja benet ordentligt igen så under den tiden fick hon gå själv i en annan gräshage. Valde sen att inte släppa tillbaka henne till dom andra hästarna av rent egoistiska skäl. Jag vet att hästar är flockdjur osv men hon får nöja sig med att klia över staketet, jag har helt enkelt inte lust med fler besök hos veterinären. :cry:

När hon blivit bra så åkte jag på något influensa liknande skräp, varför kunde vi inte bara tajmat det liksom!? ;) Så nu väntar jag bara på att hostan från h*lvetet ska ge med sig så att jag kan börja rida igen. Vi har lite att träna på inför kommande tävlingar liksom :D
 
Den där trailträningen gick rätt dåligt... :p Han kändes loj och inte direkt sugen på det liksom.
Men vi fick till vissa saker helt okej iaf, nån gång ibland heh :D
Skrittade över bommarna ett par gånger helt utan att klonka i, inte fy skam! ;)

Jag testade på fast grind för första gången med! Var mycket svårare än repgrind. Han var iaf helt lugn med den och det är la alltid nåt, jag tappade den en gång, och den svängde tillbaka och åkte rätt in i sidan på hans huvud, han rörde sig inte överhuvudtaget utan stod kvar som ett fån, det såg för roligt ut :D:heart

Sen hade några kor smitit ur sin hage till hagen jämte, så stallkompisen och jag fick ge oss iväg och fösa dom rätt igen :) Det gick iaf bra och var kul att sätta clinickunskaperna på prov i skarpt läge haha :)
Vi fick dessutom lite hundmiljöträning! Stallkompisens hund var med, sen försvann han iväg ett tag, och kom sen springandes efter oss, lite otäckt tyckte Ghost och jag kände att han nog helst hade velat springa iväg lite, men han fick istället sänka huvudet som vi tränat på på sistone när han blir spänd, då lugnade han sig och sen såg han att det bara var hunden och slappnade av igen. Gött! :)
 
Hos oss går det på halvfart tyvärr... Först blev Cally sparkad när vi släppte ihop hästarna på sommarbetet, en fullträff på "framsidan" av hasen vilket gav hasen ett utseende mer likt en handboll. Pga svullnaden så tog det några dagar innan hon kunde böja benet ordentligt igen så under den tiden fick hon gå själv i en annan gräshage. Valde sen att inte släppa tillbaka henne till dom andra hästarna av rent egoistiska skäl. Jag vet att hästar är flockdjur osv men hon får nöja sig med att klia över staketet, jag har helt enkelt inte lust med fler besök hos veterinären. :cry:

När hon blivit bra så åkte jag på något influensa liknande skräp, varför kunde vi inte bara tajmat det liksom!? ;) Så nu väntar jag bara på att hostan från h*lvetet ska ge med sig så att jag kan börja rida igen. Vi har lite att träna på inför kommande tävlingar liksom :D
Typiskt det där att bli sjuk själv! Krya på dig!
 
Detta har vi pysslat med :nailbiting::confused:

I går fick jag för mig att det var en god idé att efteranmäla mig till en liten dressyrtävling i dag. Ridit i dressyrsadeln typ två gånger senaste månaden, har inga helskodda vita ridbyxor och inte ridit ett program på år och dar. Men en liten LB kändes ändå inte helt omöjligt. Var väldigt nervös, att hoppa 120-130 hinder är inga problem men att hålla sig innanför ett dressyrstaket och försöka få till rätt gångart på rätt ställe osv. det är skrämmande. Hade som mål att ta mig igenom programmet, och gärna vara över 50%. Allt över det en bonus.

Är helt klart nöjd, 60% skrapade vi ihop, trots några missar och en ryttare som fortfarande inte har lärt sig att hålla i tyglarna. Nu har jag fått blodad tand. Ska öva och öva så att de där övergångarna från galopp sitter som en smäck till nästa gång. Min häst är hur som helst bäst!
 
Härligt att läsa om er alla!

Nu har vi startat igång igen. Såret har läkt fint. För jäkligt med insekter hos oss dock så det blir till att rida snabbt.
Trodde vi skulle tappat massor under den här tiden men icke. I lördags tog vi en sväng i skogen och igår liten skrittur/framriding i skogen gick sen in på banan och döm om min förvåning när Femke trots pigghet lyssnar och vi kunde göra ordentliga öppnor, skänkelvikning och fattningar. Vart tog min bockande, hoppandes och frustande tokfröken vägen?

Märks att hon tappat massor i galoppen igen men det kommer vi komma igång med.

Micha verkar inte vilja ha något föl och nu r ju hingsten i Falsterbo. Jag hoppas faktiskt att det inte går bra för han så han kommer hem igen och vi kan inseminera.

Nu är det lite lättare igen att hålla motivationen uppe.

Förresten det 'är ingen som vill gå på Falsterbo på fredag? Jag har 2 biljetter över hoppläktaren? 500,- för båda :D
 
jag skulle ju på pay & jump i igår men min häst har såklart blivit sparkad av vår andra häst i söndags :banghead:
har varit så taggad men det kändes dumt att åka bara för sin egen skull, hon är inte halt men låter henne ta det lite lugnt i några dagar.
 
jag skulle ju på pay & jump i igår men min häst har såklart blivit sparkad av vår andra häst i söndags :banghead:
har varit så taggad men det kändes dumt att åka bara för sin egen skull, hon är inte halt men låter henne ta det lite lugnt i några dagar.
Nää fy vad tråkigt :(
 
@sofiaspel Så tråkigt!


Vi är äntligen igång litegranna iallaflal. Idag ska jag plocka fram lite hinder/bommar och börja galopparbetet igen. Min mor var så snäll och harvade ridbanan åt mig så nu kan det ridas igen.

Idag får jag också veta om jag måste byta hingst eller inte. Så stressigt. Jag hade ju bestämt mig för Gisbourne och nu står man här utan :(
 
@sofiaspel Så tråkigt!


Vi är äntligen igång litegranna iallaflal. Idag ska jag plocka fram lite hinder/bommar och börja galopparbetet igen. Min mor var så snäll och harvade ridbanan åt mig så nu kan det ridas igen.

Idag får jag också veta om jag måste byta hingst eller inte. Så stressigt. Jag hade ju bestämt mig för Gisbourne och nu står man här utan :(
Hoppas ni kan hålla fast vid hingstvalet. Jag hade själv tänkt betäcka ponnystoet i år, men hon kommer inte i brunst och jag känner inte för att spruta igång henne (Inget fel i det egentligen men så fort man börjar krångla med allt så stiger kostnaden för fölet och även stressen att få dräktigt)

Behöver också harva min ridbana, den ser inte rolig ut just nu. Har min sadel på omstoppning, hoppas att få hem den snart, spännande om den fortfarande ligger bra då..
 
Hoppas ni kan hålla fast vid hingstvalet. Jag hade själv tänkt betäcka ponnystoet i år, men hon kommer inte i brunst och jag känner inte för att spruta igång henne (Inget fel i det egentligen men så fort man börjar krångla med allt så stiger kostnaden för fölet och även stressen att få dräktigt)

Behöver också harva min ridbana, den ser inte rolig ut just nu. Har min sadel på omstoppning, hoppas att få hem den snart, spännande om den fortfarande ligger bra då..

Fick byta hingst, Stod egentligen mellan 2 när jag valde och andrahandsvalet fanns tillgängligt (tack o lov) så blev ingen jätteändring iallafall. Häkkinen blev det denna gång. Hoppas det tar sig insemineras idag
 
Hästen är inseminerad med Gisbourne, vårt förstaval :D

Satan i gatan nu håller vi tummarna! Jag vill ha ett föl!!

@sofiaspel Stammen är Michellino DVE (dansk dressyrhingst som tydligen lämnar svåra hästar) på mammans sida är det Ahorn sen Nimmerdoor & Ladykiller lite längre bak.
Valde Gisbourne pga av Sirocco Blue blodet och att han verkar mkt mildare i temperamentet än halvbrodern Häkkinen :)

Vart och kikade på Häkkinen när han tävlade och snygg var han :love:
 
Har äntligen testat barrel race!! Visst vi travade mönstret och galopperade bara efter sista tunnan, men ändå, man måste ju börja nånstans :D Tyckte det var skitkul ändå haha :P
häftigt! det skulle jag med vilja testa, men vi har för lite ridbana.. Körde lite slalom "gymkhana style" för några veckor sen, är gammal gymkhana ryttare så var tvungen att pröva nu när jag har en häst med lite fart i :laugh:
hon fattade noll men testade på mannens häst och hon tyckte det var super kul och fort gick det, säkert något hon fått gjort när hon tjänstgjorde på ridskolan :)
 
häftigt! det skulle jag med vilja testa, men vi har för lite ridbana.. Körde lite slalom "gymkhana style" för några veckor sen, är gammal gymkhana ryttare så var tvungen att pröva nu när jag har en häst med lite fart i :laugh:
hon fattade noll men testade på mannens häst och hon tyckte det var super kul och fort gick det, säkert något hon fått gjort när hon tjänstgjorde på ridskolan :)
Skoj! Det är kul att rejsa lite :D

Nästa vecka är det ju Hjoko, både barrel race och pole bending! Bara att komma och titta :D (försöker inte alls locka folk :angel:)
 
Min tränare har ridit Kaprifol på våra två senaste dressyrträningar och det har gått hur bra som helst. Så roligt att se! Jag är ju gravid och även om jag rider fortfarande så är just träningar lite overkill numera, så jätteglad över att få lite extra träningshjälp!
Igår red hon henne andra gången och då hade jag med mig kameran :):love:
img_35924.jpg

img_36426.jpg
img_36321.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp