Bukefalos 28 år!

11-åring föll av häst - dog

Sv: 11-åring föll av häst - dog

För att dementera vissa ryckten, spekulationer och felaktig information-
Flickan avled inte vid 22-tiden, hon dog omedelbart, bröt nacken.
Flickans häst blev lite stark i avsaktningen efter en galopp, inget sken, och hängde helt enkelt inte med när hästen gjorde en sväng. Hon ramlade på plan mark.

Går inte att sätta ord på tragedin, helt ogreppbart.
Tankarna går till familj, vänner och bekanta.



Men herregud :cry::cry: Så hemskt :(
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

Som motvikt:

Fast OM man nu ska dö, vilket vi alla ska förr eller senare, så är det förmodligen bättre att dö snabbt. Större chock för omgivningen- javisst. Men flickan själv hann förmodligen inte ens bli rädd. Avramlingar i galopp sker oftast så himla snabbt att man knappt ens hinner tänka "oj!" innan man ligger på marken.

Visst är det sorgligt det som hänt men har vi inte alla i bakhuvudet ATT man kan trilla av och ATT man kan dö av det om det vill sig illa? Det hindrar inte att ridning är något av det roligaste man kan syssla med överhuvudtaget.

/KT
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

:cry: usch det är så sorligt och vilken otur att hon föll som hon gjorde.. Tänker på henne och hennes familj!
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

Flickans sista minne är en lång galopptur på sin älskade vita häst, på en stubbåker precis innan solen går ner, tillsammans med sina vänner. Hon dog lycklig, med ett leende på läpparna.
Hade jag fått välja ett slut, hade det varit precis det.
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

Flickans sista minne är en lång galopptur på sin älskade vita häst, på en stubbåker precis innan solen går ner, tillsammans med sina vänner. Hon dog lycklig, med ett leende på läpparna.
Hade jag fått välja ett slut, hade det varit precis det.

precis!jag håller med dig!:crazy:
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

Flickans sista minne är en lång galopptur på sin älskade vita häst, på en stubbåker precis innan solen går ner, tillsammans med sina vänner. Hon dog lycklig, med ett leende på läpparna.
Hade jag fått välja ett slut, hade det varit precis det.

Precis.

Däremot är det HEMSKT synd om hennes föräldrar ev syskon och alla vänner! Samt de som såg det hela.

/KT
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

Vad fruktansvärt för flickan och hennes familj! En helt ofattbar händelse, även om vi som håller på med hästar vet att det kan hända.

Som f.d. ridlärare så tänker jag också på dig. Hur mår du? Får du någon hjälp att bearbeta detta. Jag har själv aldrig varit med om några olyckor där skadorna har varit så stora och ödesdigra, men jag har tänkt väldigt mycket på det. Framförallt när det (enstaka gånger) har varit dramatiska avfallningar där det i backspegeln nog egentligen bara var slumpen som avgjorde att utgången blev lycklig. En bekant till mig var med om en elev som dog under lektionen. Ingen olycka alls, utan eleven fick en hjärtinfarkt och avled. Men hon tyckte att det var så jobbigt att hon i början inte visste om hon skulle klara av att fortsätta i yrket.

All min omtanke till dig alltså och jag hoppas att även du får hjälp att bearbeta det som har hänt!
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

Jag får all hjälp jag vill ha, från alla håll och kanter.
Det kommer aldrig att "gå över", hur jag mår och känner går inte att förklara i ord.
Att fortsätta i yrket är dock självklart, ser det inte som en ridolycka utan mer som en fallolycka. Det hade egentligen ingenting med ridningen att göra. Men att tänka på nästa gång en elev råkar ramla av, för det är ju sånt som händer, kan bara föreställa mig hur man kommer att reagera på det :crazy:
Jag har starkt stöd från mina elever och föräldrar, och att få höra att deras högsta önskan i det här är att dom får fortsätta att ha mig, det stärker oerhört.
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

Usch ! Tur att det inte händer ofta men det är så tråkigt när det händer. Tänker på vänner och familj till flickan.

Rest in Peace :heart
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

Usch, det är så hemskt och ofattbart, sitter här och ryser med tårar i ögonen...:cry:

Men om jag skulle dö nu, ung och frisk, så skulle jag faktiskt också vilja dö som henne, i galopp över en härlig åker, vinden i håret sittandes på en älskad häst.
Låter kanske hemskt att säga i en sådan här stund men...:o

*tänder ett till ljus och skickar en tanke till alla drabbade runt omkring*
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

usch så hemskt:(
lider med familjen !:cry:
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

Jag får all hjälp jag vill ha, från alla håll och kanter.
Det kommer aldrig att "gå över", hur jag mår och känner går inte att förklara i ord.
Att fortsätta i yrket är dock självklart, ser det inte som en ridolycka utan mer som en fallolycka. Det hade egentligen ingenting med ridningen att göra. Men att tänka på nästa gång en elev råkar ramla av, för det är ju sånt som händer, kan bara föreställa mig hur man kommer att reagera på det :crazy:
Jag har starkt stöd från mina elever och föräldrar, och att få höra att deras högsta önskan i det här är att dom får fortsätta att ha mig, det stärker oerhört.

Jag ska inte säga att jag vet hur det känns, för det gör jag inte. Men jag vill säga att jag tror att du är en föredömlig ridinstruktör som gör det som är bäst för dina elever, trots att det är svårt. All heder åt dig för det :bow:
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

Fy va hemskt!!!!!:cry:
Tankarna går till flickans familj och vänner, :cry:
Vet någon hur det gick med hästen?
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

Kanske hon bröt nacken om hon slungades med kraft rakt in i en stor trädstam? Men det är bara spekulationer. Hästen borde ha överlevt.

Det här är så hemskt så man förstår nästan inte att det kan hända...:(
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

Läs hela tråden.



Mycket tragisk olycka, mina tankar finns hos anhöriga och vänner till flickan :cry::cry:
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

*knapplån*

Jag bor i byn där det hela hände, är medlem i ridklubben, och har mina hästar på bete precis där olyckan inträffade. Flickan föll av bara tre meter från grinden till mina hästar så jag har känt mig lite inblandad även om jag inte vet vem flickan var utan bara var hon bodde. På platsen där hon föll ligger nu en massa fina blommor och flera tända ljus står där också. Jag har själv lagt dit ett fång rosor och tårarna rann på mig när jag gjorde det. Det som hänt är ofattbart, så fruktansvärt så jag saknar nästan ord för det.

Alla mina tankar går till framför allt föräldrarna och syskon men även till anhöriga och de som var med då olyckan skedde.

Vila i frid Elin. R.I.P. /AFF
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

men shit. va hemskt! såndär skulle verkligen inte få hända:cry:
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

Oerhört tragiskt.

Jag vill dock ge en eloge till ridskola/klubb som sätter in proffitionell hjälp för berörda parter.:bow:
 
Sv: 11-åring föll av häst - dog

Vad oerhört tragiskt för alla inblandade :cry:
Ibland händer det saker i livet som gör att man inser att det kan ta slut precis när som helst.

Till de som var med när det hände kan jag säga att det kommer en dag då ni inte längre kommer få upp minnesbilder i huvudet om olyckan:crazy: det är en vag tröst kanske.

Jag och min häst var med om en dödsolycka när jag var fjorton, jag trodde då att livet var slut och att det aldrig skulle bli det samma. Men ännu värre var det nästan att inse att för alla kompisar så var livet det precis som det alltid brukar när man själv knappt vågade springa ner för en backe...man kunde ju ramla och dö.

Det hjälper att få ventilera och prata mycket om det med de som var inblandade, iaf hjälpte det mig så här i efterhand. Även om man allt annat ville prata om det just då.

Tänker på er alla som kände flickan!!!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I skuggan av VM reds det i helgen fyrstjärnig fälttävlan på de anrika tävlingarna i brittiska Blenheim. I den korta klassen föll en häst...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Jorma Kontio och hästen La Verite föll ihop under V5-spelet från Solvalla. Hästens gick liv gick inte att rädda. Kusken Jorma Kontio...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: Enya
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var otäcka scener på Solvalla under dagens lunchtrav. I det tredje loppet föll hästen Inatt Boko ihop och dog. Det efterföljande...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp