Bukefalos 28 år!

11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Så tråkigt, hoppas det går bra!

Charlottee, så roligt att höra att han snart är helt bra!! Fin är han med ;)

kl
Idag drog Dahlia sönder sin 3:e grimma... Suck, vad gör man? Tips någon?

Annars mår de bra, synd bara att alla 5 hästarna står i lösdriften 24/7 nästintill, det går åt halm så det bara skriker om det, och jag har inte jättemkt kvar :( Kan man lägga spån uppe på halmbädd?

Nya bilder blir det inte innan det har frusit på, så jag kan ha dem på åkern, nu står de ju o trycker inne bara, dumma hästar :mad:
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

När drar hon sönder grimmorna? (Antar att det är när hon är uppbunden, men bäst att fråga. ;) Det kan ju vara i hagen. ) Om det är i stallet och stallgången så skulle jag nog använda mig av en grimma som inte har spännen, dvs en repgrimma. (Dock endast under uppsyn just för att hästen inte kan ha sönder dessa..)Sedan leta efter rejäla grimskaft och inte de vanliga hos hästgrossisterna, utan tåligare saker som hos tex en båtfirma. Fästa dessa på stabilt ställe med säkerhetsknut, så att du kan välja att göra lös hästen om situationen skulle urarta. Är det så att hon kastar sig bakåt så skulle jag ta hjälp av en vägg/ett stopp bakom. Jag är skeptisk till gummigrimskaft, eftersom att de kan blir som en projektil OM ngn del skulle gå sönder, har läst skräckhistorier om brutna armar etc.. Kanske i kombination med en vanlig grimma och vanlig uppbindning? Mycket beröm när hon lugnar sig och avbryter sitt flyktförsök. Det här är bara ett av alla sätt som jag kom på. Det fungerar säkert inte på alla, men det fungerade på min häst som hade lite olater vid uppbindning och som hade lärt sig att knäcka grimmor.. Hoppas att det ordnar sig.

KL:
Q oförändrad idag. Röntgen inbokad på måndag. Han är iaf pigg och glad, det är alltid något.
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Så tråkigt, hoppas det går bra!

Charlottee, så roligt att höra att han snart är helt bra!! Fin är han med ;)

kl
Idag drog Dahlia sönder sin 3:e grimma... Suck, vad gör man? Tips någon?

Annars mår de bra, synd bara att alla 5 hästarna står i lösdriften 24/7 nästintill, det går åt halm så det bara skriker om det, och jag har inte jättemkt kvar :( Kan man lägga spån uppe på halmbädd?

Nya bilder blir det inte innan det har frusit på, så jag kan ha dem på åkern, nu står de ju o trycker inne bara, dumma hästar :mad:

skulle tro att man kan ha spån på halmbädden men kan du inte köpa mer halm då??? känns som det skulle vara ett billigare alternativ.
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Hon har helt enkelt lärt sig att grimman går sönder ;)
Min gamle gjorde så, han fick inte heller panik men om jag hade bundit fast honom i något som inte hade gått sönder så hade han med all säkerhet fått det.
Jag lurpassade på honom (lite bakom liksom) och när han började backa så fick han sig ett bestämt pet bakifrån (använde ett dressyrspö). Han blev så paff att han hoppade fram ett steg och sen gjorde han det aldrig mer :D
Han var visserligen lite äldre men det är ju bättre att stoppa det innan det är för befäst.

Du får köra till skåne/blekinge och köpa halm :idea:
Mina hänger också ganska mycket under tak nu.
Jag har ställt in en hel stor halmbale på logen så de får plocka som de vill.
Det är en sån där gigantisk på typ 2 meter och förra året räckte en hela vintern.
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Jag binder upp alla på rad utmed ena långsidan på lösdriften när de får kraftfoder, jag måste göra så för att alla ska få äta upp i lugn o ro, jag vet inte om jag vågar ta ex repgrimma då den inte går sönder, OM hon skulle få panik... Hon brukar prova om hon sitter fast, och till 99% så går hon fram igen om hon känner att hon sitter fast, men ibland fortsätter hon att dra tills grimman går sönder.

Jag har en bekant i Kristianstad som har massor av halm, men jag får bara in en av dem i min transport, och det är lite över 20mil dit... Inte har jag heller råd att hyra lastbil+förare att åka o hämta, tyvärr :cry:

Det går åt ca 1 rundbal/v nu... Inte vad jag hade räknat med direkt :crazy:
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

knapplån

Våra fullblods11: or är rasande begåvade barn allihop.

http://stallmalmborg.se/2012-11-08 001 005 (880x589).jpg
Bonnie, jag leder, Becca sitter på

http://stallmalmborg.se/2012-11-08 001 011 (880x589).jpg
"Tysken" ännu odöpt, fattar det där med tömkörning

http://stallmalmborg.se/2012-11-08 001 031 (880x589).jpg
Nanook, coolheten själv, rör knappt ett öra när man lägger på henne utrustning

Det här är framtida galopphästar och jag vet att det finns folk som tycker de blir tidigt tagna och gärna argumenterar för det, men det behöver vi väl inte göra i den här tråden?
Det är en fråga om 5-minuterspass som de har någon på ryggen (och absolut inte dagligen), merparten av träningen görs genom tömkörning och miljöträning.

Om dessa bilder upprör folk så ska jag inte posta här mer... :)
 
Senast ändrad:
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Fina de ser ut!!

Önskar min kunde vara så cool ;) Kommer jag med något nytt i handen är det ju skitfarligt :angel:
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Smyger ännu här trots min 11a är såld och vad kul få se löphästar :love: Minns när man var och smög i stallarna på Täby för få borsta en häst :) Så kul få se dem så här med!
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Det är olika det där. Jobbade ensam igår och eftersom det envisades med att regna var jag ju tvungen att lägga på regntäcken inför hagen. De är ju mer prassliga än "vanliga täcken" och åtminstone två av damerna tyckte att det var värre än när man sitter på ryggen och viftar med armarna... ;)

Men, den här årgången är verkligen A-barn såhär långt, har jobbat i samma stall sedan 99 och jag har sett en del. dessa är dröminridningarna såhär långt.

En av dem hade jag ingen bild på i förra...
http://stallmalmborg.se/2012-11-02 001 038 (586x880).jpg

så ser hon ut (och henne har jag döpt) :P
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Charlottee, så roligt att höra att han snart är helt bra!! Fin är han med ;)

:bump:

Eftersom Zolero blivit så mkt bättre och hingstarna blev en aning understimulerade i småhage utan varandra beslutade vi oss för att släppa ihop dom igen idag, även om jag hade med i beräkningen att vi kunde få vänta längre.
Men han ser ut att klara sig fint nu trots att jag kan se något skumt enstaka steg ibland så är han inte i närheten av förr då han ramlade omkull och kunde mest skritta! Fantastiskt myckter bättre nu faktiskt bara hoppas det håller i sig.


Vad tycker ni?;)

http://www.youtube.com/watch?v=uksr-Yq6cak
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

tack!! :bump:

Alexandra_W Jaa jätteskönt! bara hoppas det håller i sig och att han inte råkar ut för några mera tråkigheter på vägen... jag har hotat honom med att han får stå för sina vet.räkningar själv om han gör det :devil:

Grandezza Javisst är färgen läcker!! för att vara fux.. ;)
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

ja dom var verkligen glada och fulla av energi eftersom de stått i mindre separata hagar de senaste veckorna :)

Yttik :D ja han är en riktig goding!
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Roligt att läsa om alla 11-or.
Ska försöka filma min. Eftersom hagen ser ut som en leråker så rör sig inte mina så mycket just nu i hagen tyvärr. Längtar efter snö då vi kan öppna upp lite mer. Men min 11.a är med i paddocken när jag rider min vallack. Och han älskar det. Rätt som det är drar han några repor med bocksprång, men för det mesta galopperar han runt och visar sin repertoar av byten, förvänd galopp och fina volter samt ökningar på långsidorna. Han verkligen njuter av att bara få galoppera runt i lagom takt och motionera sig. Skönt, då slår jag två flugor i en smäll :D Snart dax att börja tömköra lite kanske.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
691
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
990
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
811
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp