11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.

sona

Trådstartare
Börjar tråden med ett kort på Fia E: Careful, 150 cm hög och 15 månader gammal.
IMG_1046.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

KL.

Jag börjar med att tacka för alla fina svar från förra tråden angående Zoleros besök på strömsholm :bow:

Sedan berättar jag att han travade fint idag i sin lilla hage.. han som inte kunnat trava på länge utan att gå omkull i princip. Så lustigt bara dagen efter besöket på kliniken.
Vi får väl se vart detta slutar men han verkar sannerligen ha mer än ett hästliv :angel:

Nu ska jag inte ta upp hela denna nya tråd om Z besvär utan hoppas på nystart och kunna uppdatera roligare info.

En mkt nöjd kille hemma i sin hage idag, matad med hans favoritgodis, morötter :)
Zolero e Zuidenwind u Solette ue Sack
396370_10151113010626344_917186429_n.jpg


... han mättes väl senast för någon månad sedan och var då 153 cm. Idag är han ganska exakt 1½ år gammal. Han blir nog stor ändå!
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Kul att han redan är bättre! Någonstans ifrån måste ju solskenshistorierna komma också! :)

Min nykastrerade (sedan i måndags) spelevink har idag hoppat staket. Först ut ur hagen då han "kom ifrån" hagkompisen (de sprang upp på varsin sida av ett litet hus). Sedan in igen när han såg att kompisen visst var inne i hagen ändå. På väg in hoppade han utan ansats och eftersom bakbenen är lite stela tack vare lite svullnad vid skapet drog han med sig översta trådarna och två stolpar. Inga skador på honom dock. Hästusling...

Hur fodrar ni era nu? Abbe äter 6 kg hö + 1 kg lucernhack + 1 kg krafft i boxen på natten. På dagen går de fortsatt på gräs, vi har försökt ge hö i hagen men det är de inte intresserade av. Är det någon näring kvar i gräset längre? De är ändå ute större delen av dygnet och jag skulle gärna vilja att han åt något som inte enbart fungerar som bukfylla.
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

vilken busig pojke! Hur är det med abbes vinglighet nu?

Zolero har lite smått gräs i sin hage ( syns på bilden ovan) men det är ju ingen näring i gräset så här års. Vi har lunchfodrar våra hästar med hösilage i hagen nu.

Han äter 0,5 breed morgon och 0,5 havre insläpp+mineraler samt hösilage med bra värden ( 2 morgon 2 lunch 2 insläpp 3 kväll) alltså sammanlagt 9 kg.

Veterinärerna tyckte han var i bra hull.
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Min går på lösdrift och har fri tillgång på hösilage plus att han får 1 kg HippoGrow Alfa / dag.
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Han är faktiskt inte det minsta vinglig. Bad veterinären titta på honom när han kastrerades i måndags och han kunde inte se någonting. Var dessutom nere på klinik med mitt sto i veckan och hade samma veterinär som dömde ut honom i september och när jag förklarade hur han betedde sig idag och att vet som kastrerade inte kunde se något anmärkningsvärt så sa hon "ibland är man nog lite för pessimistisk". Det troligaste enligt henne är att han haft ett trauma med svullnad som påverkat. Så jag tar en dag i sänder och försöker njuta av min härliga unghäst så gott det går! Det är dock svårt att lägga analyserandet av minsta feltramp åt sidan...

Våra går i hage med odlad vall och det är fortfarande ca 10 cm gräs över hela hagen som är stor, så jag är ganska säker på att det är mätta och belåtna. Det är mer näringsinnehåller jag oroar mig för. Nattetid har de i princip fri tillgång (vi har lagt in mer och mer tills vi märker att vi bara får slänga nertrampat hö dagen efter).
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

jag förstår precis, man tar en dag i taget :)

Men vilka fina nyheter ändå, så kul att höra!
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Åhh, vad skönt att han är hemma o redan mår bättre.. :) Måste varit hur härligt som helst att se honom trava!!

Fia-lisa: Skönt att din lille också är bättre... :)

Ang. mat så får min ca 10 kg hösilage, 1 kg Hippo Grow Alfa, mineraler och betfor.
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Hum, det är svårt att säga! Han äter ju jämt :p
Men jag skulle gissa på ca 10-15 kg / dag.
Jag lägger in ca 30 kg till dom om dagen och han äter oftare men långsammare än min gamle valack.
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

kl
Dahlia är bättre i bakbenen igen, det bara försvann, så jag funderar på om hon blev tjock pga växt eller nått, hittade bara några små skorpor på framsidan av kotan, inte i karlederna...

Önskar jag kunde gå ut o gå med henne oftare, och önskar att jag hade någon som kunde hjälpa mig att ta med ex hennes mamma, så att det blir possitivt :crazy: Hon är sååå snäll o lugn att ha o göra med, men tar man henne utanför hagen blir hon ett monster på 2 ben :eek: Men det är ju för att vi inte har övat så mkt:cry:
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Jag har sällan någon som kan hjälpa mig och jag hade lite samma problem som du i början. Jag började då med att gå ut med både åringen och den gamle. Först gick jag bara 10 minuter och sen längre och "farligare" rundor.
Nu hänger åringen med lättare även om det ibland blir lite stopp och så men han är ju trots allt bara en yngling ;)

554059_208337005936193_1199184622_n.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Följer tråden men skriver inte så ofta, men svårt att låta bli att sätta sitt märke när det blir en ny tråd - hela tråd nr #3!

charlottee; skönt att det rullar åt rätt håll, han verkar ju helt klart vara en olycksfågel men svslutar och överraskar alltid med solsken *pepparpeppartaiträ*

Kul att det kommer lite åringar
men väldigt råkigt att höra att koronn fått lämna oss - må han vila i frid.


Min åring är till salu men har svårt att få nån vettig som hör av sig. Bara "folk" som tycker jag ska sätta in pengar för frakten på derass konto mm :grin: hålla jag är inte född igår...jisses!
Men då jag bli sambo så har jag flyttat hästarna, var väldigt nervös över att Hiba inte skulle vilja gå in i transporten då hon inte åkt sen hon åkte med mamma, men det var vist i onödan! När jag gick mot transporten och gick in i den så tog hon ett steg i sänder och jag kände inte ens att jag ville skynda henne med att dra lite i grimskaftet så hon gick in så fint så på slakt grimskaft! :love:
Men det är lite läskigt att hålla på o byta stall minnsan, deras traktor är vist läskig! Trotts att den vi hade inte var det mm ;)
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Kul att höra! Dock skulle jag alldrig få för mig att gå med 2 hästar samtidigt, särskillt inte Dahlia, sist jag gick med 2 unghästar höll det på att sluta med att jag hamnade i graven:crazy: Undkom med stukad handled och avskrapad hud från bröstkorgen till knäet...

Men men...

kl
Idag släppte jag ut alla på åkern, tänkte att de ville springa lite med fast underlag, och tja, det var nog en underdrift... ALLA sprang som idioter, bockade o fräste runt:rofl:

Fick några bilder:

2u600w5.jpg


2wn1zwl.jpg


xfw2t5.jpg


a2w0m.jpg


2l8ddnb.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Åhh, vad skönt att han är hemma o redan mår bättre.. :) Måste varit hur härligt som helst att se honom trava!!

tack, ja det var underbart och idag fick jag se det igen! Hela hästen känns bättre i sitt rörelsemönster :bump:

Han är verkligen inte återställd men bättre.

Busigdemon haha ja så är det verkligen! Han har väl nio liv som katten..
Detta är ju faktiskt tredje gången han får en dödsdom över sig.. det började ju redan som nyfödd när vi for till ultuna med en mkt svag och förstoppad unge.. då var han inte ens ett dygn. Han är envis!

Grandezza häftiga bilder!!! vad härligt för dom att få sträcka ut :love:
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Min har fri tillgång på hösilage och får ca 1 kg av granngårdens avelspellets till det. Han ser ut som ett vietnamesiskt hängbuksvin... :p Nejdå. Men han är i mycket gott hull...

Här ser ni honom och hans 14-åriga hagpolare på 162 cm..Det är de två som bor vid "baren"..
version-6e45ecc5197e1362716e3fa00f0d9d1d
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Hade ute en spekulant på Conny igår. De gillade verkligen varandra! Han brukar inte sticka ner huvudet i vilken famn som helst. Så nu håller jag tummarna för att hon vill ha honom! Där skulle han få det riktigt bra!
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Lägger upp en liten update så jag kan hålla koll på alla andra i tråden! ;)

Våra hagar är inte att leka med, bara lera överallt. Så Walle är inte överförtjust i att gå in i sin lilla hage. Han sprängde sin stora hage på grund av en skällande och jagande grannhund.. :mad: Bara några skrap-/brännsår som tur är..

Så idag tog vi en promenad till paddocken så han fick springa av sig lite :)

DSC_3903.JPG


DSC_3919.JPG


DSC_3931.JPG


DSC_3933.JPG
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

KL
Släppte över hästarna i sommarhagen, var bara meningen så jag skulle få mocka vinterhagen ifred.
Dock blev dom överlyckliga då vinterhagen bara är fryst guppig lera. Dom började springa runt som galningar så skynda mig in och hämtade kameran så hann få några bilder. Nu har dom bara fått vara i hagen ett par veckor med tänkte pyssla lite med dom i veckan eftersom jag har höstlov.

26549_1351348397.jpg

37953_1351348683.jpg

59997_1351348787.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Kl.
Måste bara få berätta att Zolero är bättre!

Ännu för tidigt att fira och han är ej helt återställd, men sedan dagen efter strömsholmbesöket (ironiskt nog) travar och galopperar han runt i sin lilla hage utan att ramla omkull och ser mer och mer normalt ut i sitt rörelsemönster.

Försöker att inte ta ut något i förskott men detta är ju mer än jag vågat drömma om på så kort tid. Kan knappt tro att det är sant.. funderar på att skriva en bok om honom snart :angel:

Nya stalltjejen som mest träffat honom i sitt "sjuka" tillstånd tyckte han blivit lite vild.. japp han är helt klart bättre sa jag. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
881
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
659
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp