12:orna del 6

Ni som matar med hösilage, vaccinerar ni mot botulism? Jack kommer att flytta till en lösdrift igen (yay!) och där serveras det hösilage istället för hö. Han har bara käkat hö hittills.
Japp. Vi vaccinerar mot Botulism. Hästar på lösdrift med fri tillgång på hösilage.
 
Ni som matar med hösilage, vaccinerar ni mot botulism? Jack kommer att flytta till en lösdrift igen (yay!) och där serveras det hösilage istället för hö. Han har bara käkat hö hittills.

Jag har alltid vaccinerat mina hästar mot botulism. Även om risken att dom får det är liten, så är det värt det. Det är en billig försäkring mot en fruktansvärd sjukdom.
 
Ni som matar med hösilage, vaccinerar ni mot botulism? Jack kommer att flytta till en lösdrift igen (yay!) och där serveras det hösilage istället för hö. Han har bara käkat hö hittills.
Jag vaccinerar inte mot Botulism. Men min har inte fri tillgång utan jag hanterar det och kollar igenom när jag packar. Om jag skulle ställa ut en bal i hagen skulle jag vaccinera.
 
Äntligen börjar hösten och dess planeringar med träningar och tävlingar:)
I tisdags var vi iväg på första hoppträningen som S skötte galant. Fick massor av beröm och vi har snabbt döpt om henne till Sveriges coolaste 4 åring. Inte mycket som får S att vicka på öronen;)
Idag var vi på en P&J och hoppade 80cm och 90cm. Felfri 80 och ett stopp i 90n. Någon hade petat in däck i hindret:eek: Men styrde om och hon hoppade hindret utan att vicka på örat:up:
Så nöjd över henne! Hon är otroligt lättlärd och gör allt otroligt okoplicerat så man glömmer nästan bort att hon bara är 4 år och bara riden sen i mars:heart

 
Äntligen börjar hösten och dess planeringar med träningar och tävlingar:)
I tisdags var vi iväg på första hoppträningen som S skötte galant. Fick massor av beröm och vi har snabbt döpt om henne till Sveriges coolaste 4 åring. Inte mycket som får S att vicka på öronen;)
Idag var vi på en P&J och hoppade 80cm och 90cm. Felfri 80 och ett stopp i 90n. Någon hade petat in däck i hindret:eek: Men styrde om och hon hoppade hindret utan att vicka på örat:up:
Så nöjd över henne! Hon är otroligt lättlärd och gör allt otroligt okoplicerat så man glömmer nästan bort att hon bara är 4 år och bara riden sen i mars:heart


Såg plätt lätt ut! :up:

Själv var vi iväg till ett ridhus som hade öppen bana och hoppade den på 70 cm! Första banan på den höjden, överhoppade sig som in i norden första svängen så blev trött jätte fort men så duktig, inte ett dugg tittig och går in i transporten nu snällt utan att blinka :love:
 
Min grabb är så jädrans fin nu.
Ska se om jag kan få lite filmat i helgen!
8b5ba73cdb3d648c30a36a0d5762c7d2_zpstaevg9hn.jpg
 
Hej på er! Så himla kul att titta in här ibland och se hur det går för alla 12:orna!

Min ligger ju på grund av sin tidigare skada ungefär ett år efter i utbildningen men nu är vi på gång på allvar igen i alla fall. Dock har han börjat med en lite jobbig olat som jag tänkte höra med er om ni har några tips på hur man ska hantera. Ibland när man skrittar lugnt så kan han plötsligt bita tag i bettet och älga iväg i trav. Tar jag en förhållning i det läget så ignorerar han mig fullständigt. Jag får verkligen dra tag i honom ordentligt för att han ska bryta av till skritt igen (vilket inte känns något vidare), han blir som värsta ångloket. I vanliga fall lyssnar han väldigt bra, både på sits, röstkommandon och (ganska bra) på förhållningar på tygeln, men i de här lägena har man inte mycket att säga till om. Det är inte så att han blir rädd/stressad utan han verkar bara få för sig någonting. Händer både ute och i ridhuset, men i ridhuset är det ju enklare att bara styra in honom i väggen om det skulle behövas. Skulle verkligen vilja bryta det här beteendet fortast möjligt så att det inte eskalerar. Nån som har varit med om nåt liknande med era ynglingar?
 
Vi uppdaterar oss lite här också, vissa kommer kanske ihåg Hollie iaf :p

Vi hoppas kvala henne till championatet i gångarter, hon har helt klart där att göra, men om det är som 4åring får vi se. Det är svårt att kvala via kvaltävlingar, men det är som det ska vara :up:

Hollie debuterade iaf i mantorp i helgen (4årskval) , nära kvalgränsen men inte ända fram med sina fina 75,8% och en åttondeplacering av 29 starter. Imorgon visas hon på kvalitén i Grevagården, tyvärr kan jag inte närvara men har fullt förtroende för hennes duktiga ryttare. Oavsett hur det går, vet jag vilken fin häst jag har med framtiden för sig.


14222129_10153871390736344_1126745694839895861_n.jpg
14184414_10153871395096344_7366822881610999972_n.jpg
14212546_10153871397461344_864848198824003177_n.jpg
 
Har helt glömt att uppdatera! Vår lilla är utlånad till ryttare och hon är nu igång igen efter vila. Tanken är att hon ska gå på uttagningen i Alingsås och försöka kvala till Breeders i höst. :)
hur gick det med kvalet?:) Hollie skulle dit, men vi fick förhinder och var tvungna att hoppa den tävlingen.
 
Vad mycket roligt ni gör med era hästar! :)

Själv kommer jag inte av gårdsplanen ensam (bokstavligt talat :cautious:) och ridbanan är lite för liten för att kunna träna ordentligt..
Men Murre har ju också stått mycket på grund av skador så vi kommer väl igång vi med så småningom.. :grin:
 
Hon landade på snöpliga 77.2% missade med 0.8 %.. Troligen blir det ett till försök men vi får se hur det går. Hur är det med din tjeja?
Ja oj vad nära! Ska ni försöka i Tingsryd? Hollie gjorde sitt första försök och start i lördags, mantorp (inlägg ovan) missade också men fick 75,8% så inte långt ifrån heller :) det var en tuff bedömning för samtliga.
 
Hej på er! Så himla kul att titta in här ibland och se hur det går för alla 12:orna!

Min ligger ju på grund av sin tidigare skada ungefär ett år efter i utbildningen men nu är vi på gång på allvar igen i alla fall. Dock har han börjat med en lite jobbig olat som jag tänkte höra med er om ni har några tips på hur man ska hantera. Ibland när man skrittar lugnt så kan han plötsligt bita tag i bettet och älga iväg i trav. Tar jag en förhållning i det läget så ignorerar han mig fullständigt. Jag får verkligen dra tag i honom ordentligt för att han ska bryta av till skritt igen (vilket inte känns något vidare), han blir som värsta ångloket. I vanliga fall lyssnar han väldigt bra, både på sits, röstkommandon och (ganska bra) på förhållningar på tygeln, men i de här lägena har man inte mycket att säga till om. Det är inte så att han blir rädd/stressad utan han verkar bara få för sig någonting. Händer både ute och i ridhuset, men i ridhuset är det ju enklare att bara styra in honom i väggen om det skulle behövas. Skulle verkligen vilja bryta det här beteendet fortast möjligt så att det inte eskalerar. Nån som har varit med om nåt liknande med era ynglingar?

Känner igen samma med min. Han är jättelydig och tar förhållningar jättebra i vanliga fall. Men så ibland stänger han bara av och älgar iväg och det blir dragkamp (jag är ju dessutom fegt lagd så jag får lite smått panik när jag känner att bromsen inte fungerar).
 
Känner igen samma med min. Han är jättelydig och tar förhållningar jättebra i vanliga fall. Men så ibland stänger han bara av och älgar iväg och det blir dragkamp (jag är ju dessutom fegt lagd så jag får lite smått panik när jag känner att bromsen inte fungerar).
Ja, det är väl det att man är lite feg som är största problemet. :o Känner att jag blir lite osäker på att rida ut på min om jag inte kan vara säker på att bromsen fungerar när man verkligen behöver den. Funderar på om det kanske kan vara värt att testa med ett annat bett, eller kanske bettlöst av nåt slag? Min har haft lite strul med munnen hela tiden. Han är kollad av tandläkare senast för 2 månader sedan och hon hittade dock inget konstigt, men han har aldrig riktigt trivts med bett så jag tänker att det kanske har med saken att göra. :confused:
 
Ja, det är väl det att man är lite feg som är största problemet. :o Känner att jag blir lite osäker på att rida ut på min om jag inte kan vara säker på att bromsen fungerar när man verkligen behöver den. Funderar på om det kanske kan vara värt att testa med ett annat bett, eller kanske bettlöst av nåt slag? Min har haft lite strul med munnen hela tiden. Han är kollad av tandläkare senast för 2 månader sedan och hon hittade dock inget konstigt, men han har aldrig riktigt trivts med bett så jag tänker att det kanske har med saken att göra. :confused:

Ja den där fegheten förstör mycket, jag blir liksom låst och hård i handen när jag får för mig att kontrollen är förlorad. Av samma anledning har jag jättesvårt för att ge honom långa tyglar :( har också funderat på att byta bett men tycker att han fungerar rätt bra på det förövrigt(tredelat med fasta ringar). Ska rida för en dressyrtränare idag och tänkte ta upp det med henne och se om hon har något tips.
 
Ja den där fegheten förstör mycket, jag blir liksom låst och hård i handen när jag får för mig att kontrollen är förlorad. Av samma anledning har jag jättesvårt för att ge honom långa tyglar :( har också funderat på att byta bett men tycker att han fungerar rätt bra på det förövrigt(tredelat med fasta ringar). Ska rida för en dressyrtränare idag och tänkte ta upp det med henne och se om hon har något tips.
Inne har jag inga problem med att släppa efter på tygeln, då funkar det oftast bra, men precis som du så blir jag för låst ute vid minsta tendens till älgande och det får väl precis motsatt effekt mot vad man skulle vilja ha. :(

Jag rider nu på ett 3-delat med lösa ringar, det är det bett han har accepterat bäst hittills, men han är ändå inte helt 100 tillfreds med det heller. Det är ju inte det att jag vill testa nåt skarpare, utan snarare nåt som han accepterar bättre och därför inte biter tag i och drar...

Får du några bra tips av din tränare får du gärna dela med dig! Tänkte försöka ta med min och rida lektion nästa vecka så jag får väl passa på och se om jag kan få några bra tips då. :)
 
Jag hoppar in här och tänkte bara tipsa om att lära hästen one rein stop. Det hjälpte mig mycket, man har alltid en nödbroms :). Förslagsvis rider man med repgrimma eller dylikt utöver det vanliga huvudlaget, som man kan använda vid onereinstop.. Inte så snällt med bett :). Bara ett tips som iaf funkat för mig..
 
Jag hoppar in här och tänkte bara tipsa om att lära hästen one rein stop. Det hjälpte mig mycket, man har alltid en nödbroms :). Förslagsvis rider man med repgrimma eller dylikt utöver det vanliga huvudlaget, som man kan använda vid onereinstop.. Inte så snällt med bett :). Bara ett tips som iaf funkat för mig..

Ingen risk att hästen går omkull om det är en lite klumpig obalanserad unghäst?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 485
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 183
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 627
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 172
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp