12:orna del 6

Usch så jobbigt!
Se till så att det alltid finns rent vatten att tillgå både i boxen och hagen. Att ge hästen paraffinolja i krafftfodret(om man ger det) har en smörjande effekt på tarmen och mjukar upp bajset, det är bra förebyggande. :up:
Du kan även kolla om det finns sand i avföringen. Lägg ett par av bajsbollarna i en påse med vatten och låt bajset lösa upp sig, ligger det sand i botten på påsen så har hästen sand i magen= Ge loppfrön.

ja :turd: jobbigt, är så deppig nu i stallet, det är inge kul att åka dit längre, tycker det är så jobbigt att inte veta vad som står på tok. Loppfrön och paraffin olja får hon redan. Hon dricker ur vattenkoppen som jag gör rent varje dag och baljan får hon nytt vatten varje dag. Har efter mycket googlingar hittat EM vital som jag har beställt hem och väntar på leverans och så ska vi avmaska imorgon, blir det ingen förbättring så kommer jag åka in till klinik för utredning. Den 3e veterinären jag pratade med tyckte att det kanske var dags att kolla tandstatus också.

@_Zacke_ ja lite så som din förra ponny verkar det vara för mig MEN förra hösten var det inte ens en gnutta kolik symptom och då stod hon i box typ 16 timmar per dygn, nu har hon fri tillgång till sin box, visserligen är inte hagen lika stor som på tidigare stället och ingen hagkompis, men jag tycker ju att hon borde rör sig mer ändå.

Förra året hade vi mugg och rasp så det stod härliga till och ska denna höst å vinter bestå av kolik då går jag i ide :banghead:
 
@sofiaspel I ett tidigare stall fanns en ponny som också hade flera oförklarliga kolikanfall. De konstaterade senare att hon hade mask (tror det var bandmask men kan ha fel). De avmaskade ponnyn och efter det fick hon inte fler anfall under den tid som de stod kvar i stallet. Hoppas det är samma med din, det är verkligen hemskt när man inget kan göra!

Min galning har lugnat sig något men nu mer övergått till bäver. Han både byter tänder och får betar vilket gör att han vill tugga på allt. Det är säkert en bidragande orsak till att han varit så tokig. Vi har börjat åka iväg på dressyrträningar och det ger verkligen jättemycket att få hjälp från backen.
 
ja :turd: jobbigt, är så deppig nu i stallet, det är inge kul att åka dit längre, tycker det är så jobbigt att inte veta vad som står på tok. Loppfrön och paraffin olja får hon redan. Hon dricker ur vattenkoppen som jag gör rent varje dag och baljan får hon nytt vatten varje dag. Har efter mycket googlingar hittat EM vital som jag har beställt hem och väntar på leverans och så ska vi avmaska imorgon, blir det ingen förbättring så kommer jag åka in till klinik för utredning. Den 3e veterinären jag pratade med tyckte att det kanske var dags att kolla tandstatus också.

@_Zacke_ ja lite så som din förra ponny verkar det vara för mig MEN förra hösten var det inte ens en gnutta kolik symptom och då stod hon i box typ 16 timmar per dygn, nu har hon fri tillgång till sin box, visserligen är inte hagen lika stor som på tidigare stället och ingen hagkompis, men jag tycker ju att hon borde rör sig mer ändå.

Förra året hade vi mugg och rasp så det stod härliga till och ska denna höst å vinter bestå av kolik då går jag i ide :banghead:

Vad står hon på i boxen? Min 12as mamma åt spån och fick kolik typ en gång i månaden tills vi insåg att hon åt spån.
 
ja :turd: jobbigt, är så deppig nu i stallet, det är inge kul att åka dit längre, tycker det är så jobbigt att inte veta vad som står på tok. Loppfrön och paraffin olja får hon redan. Hon dricker ur vattenkoppen som jag gör rent varje dag och baljan får hon nytt vatten varje dag. Har efter mycket googlingar hittat EM vital som jag har beställt hem och väntar på leverans och så ska vi avmaska imorgon, blir det ingen förbättring så kommer jag åka in till klinik för utredning. Den 3e veterinären jag pratade med tyckte att det kanske var dags att kolla tandstatus också.

@_Zacke_ ja lite så som din förra ponny verkar det vara för mig MEN förra hösten var det inte ens en gnutta kolik symptom och då stod hon i box typ 16 timmar per dygn, nu har hon fri tillgång till sin box, visserligen är inte hagen lika stor som på tidigare stället och ingen hagkompis, men jag tycker ju att hon borde rör sig mer ändå.

Förra året hade vi mugg och rasp så det stod härliga till och ska denna höst å vinter bestå av kolik då går jag i ide :banghead:
Då låter det som att du gör det du kan förebyggande. Har ni tagit hygienanalys på grovfodret? Bytt strö? Kan det vara så att hon äter av ströet?
Det är bra att du är noggrann med att motionera henne varje dag också. Håller tummarna för att ni slipper några fler känningar. :-)
 
Då låter det som att du gör det du kan förebyggande. Har ni tagit hygienanalys på grovfodret? Bytt strö? Kan det vara så att hon äter av ströet?
Det är bra att du är noggrann med att motionera henne varje dag också. Håller tummarna för att ni slipper några fler känningar. :-)

Nej, fodret har analys men inte hygienanalys?, ska kontakta foderleverantören imorgon och fråga.
Hon har stått på halm hela tiden och om den är dålig så är det inte synbart. Hon äter av ströet, hon är en hungrig häst :)
 
Tänkte presentera min 12:a :)
Ett sto efter Cartier - Cardento som jag ägt sen i juni.
Trots sin hoppstam är jag något mer dressyrinriktad och målet är en ridbar, välutbildad allroundhäst .
Har kommit igång med dressyrträning samt löshoppa till en gång.
http://share.photobucket.com/shareprofile/indexshare.php?id=Mjc3NzM=

Vilken fining!

Min heter Ellona och är e. JJ Rayban ue. Bernstein.
Jag är allround ryttare på hobby nivå, har ägt henne sen juni 2015.
Lona som hon kallas till vardags fick diplom som dressyrtalang på 3 års testet.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/241192-ellona-swb
 
Jag har faktiskt två som är födda -12. Den ena är bara lånad men den andra min egen. Den lånade är svensk ridponny Poohlia e Veronas Gerswin ue Paddock Camargue. En otrolig ponny, perfekt till barn! Snäll och enkel i verkligen precis ALLT! Vi har ridit in henne och får låna henne att ta ett föl. Hon är dräktig på snart halvtid med Dirco Hästak.
Sedan har jag också en connemara född -12. Hon är också helt otrolig. Så himla ambitiös och duktig. Hon är lite mer utbildad - går att hoppa små banor med och kan göra enklare sidvärtsrörelser. Hon heter Oisin Belle. Också otroligt enkel och supersnäll i all hantering!
 
Tänkte presentera min 12:a :)
Ett sto efter Cartier - Cardento som jag ägt sen i juni.
Trots sin hoppstam är jag något mer dressyrinriktad och målet är en ridbar, välutbildad allroundhäst .
Har kommit igång med dressyrträning samt löshoppa till en gång.
http://share.photobucket.com/shareprofile/indexshare.php?id=Mjc3NzM=


Så fin! :D

Jag äger förövrigt faktiskt 3st 12.or.. Har nog inte berättat det här än faktiskt :D haha

Min första 12.a köpte jag som fölunge så vi har varit med från start ! Hans pappa är inte godkänd men är ee.Donnerhall ue.Uttini, inriktad dressyr med denna, super känslig och reaktiv valack med arbetsmoral upp över öronen! Cash kallas han till vardags.

Cayenne är e.Cohiba ue.Neapel - Maraton
Numer super rolig att arbeta då framåtbjudningen äntligen är här! Tagit lite tid på sig, varit skadad och har knepig sadeltvång som jag får käka grus av till och från... Vi tränar varje vecka för tränare, hoppning och dressyr. Planen är att börja tävla så snart han känns redo.

Ironman Jons, är som namnet avslöjar en liten 4årig travare som jag tog under mina vingar i sommras. Super härlig personlighet men väldigt försiktig. Sällskapshäst tills vidare :)

Jag älskar dressyr, men hoppning ligger inte långt efter. Hippologstudent som jag är får man inte välja riktigt än ;) Haha satsar på att tävla så får vi se hur det går :)
 
Cayenne är e.Cohiba ue.Neapel - Maraton
Numer super rolig att arbeta då framåtbjudningen äntligen är här! Tagit lite tid på sig, varit skadad och har knepig sadeltvång som jag får käka grus av till och från... Vi tränar varje vecka för tränare, hoppning och dressyr. Planen är att börja tävla så snart han känns redo.

Åhh du har en Cohiba :D . Jag är på jakt efter en Cohiba. Tycker de är superfina!!
 
Åhh du har en Cohiba :D . Jag är på jakt efter en Cohiba. Tycker de är superfina!!

De är kanon fina! Han är helt fantastisk faktiskt, ganska skarp men på ett positivt sätt för det mesta :D
Fast Cayenne såg mest ut som en liten Maraton häst tidigare, nu har han växt och växer på alla håll och kanter. Han har blivit riktigt snygg! :D
 
Min lilla fick en vilodag idag efter 2 dagars arbete i lina på utebanan.
Imorgon blir det uteritt med stall kompis :)
Jag får verkligen anstränga mig för att variera arbetet när det finns tillgång till ridhus på gården där jag har min häst inhyrd.

Iof är jag i grund och botten en riktig utemänniska men man vänjer sig snabbt vid ridhus ;)
 
Chilli har återhämtat sig från skadan och vi är nu på jakt efter en ny sadel istället.
Under tiden så jobbar vi på, han känns väldigt fin just nu. :)
IMG_0563_zpskcwkabcu.jpg
 
Indra e. Flash dancer och mamma är efter Warsteiner. Trots dressyrstammen har hon aldrig gått en renodlad dressyrträning pga dotterns hoppintresse. Men hopptränas och tävlas gör hon och det går riktigt bra. Stegen är underbart mjuka.
Nu har hon vilat tre veckor efter sista hopptävlingen för säsongen och igångskrittning i tre veckor påbörjades igår.
 
Indra e. Flash dancer och mamma är efter Warsteiner. Trots dressyrstammen har hon aldrig gått en renodlad dressyrträning pga dotterns hoppintresse. Men hopptränas och tävlas gör hon och det går riktigt bra. Stegen är underbart mjuka.
Nu har hon vilat tre veckor efter sista hopptävlingen för säsongen och igångskrittning i tre veckor påbörjades igår.

Det där är i Södertälje va? Det är vår närmaste tävlingsplats :D Superfin runda och superfin häst!
 
Hoppträning igår, äntligen! Vi tränade på att hoppa på diagonalen, mycket kul och nyttigt att träna på att vända i tid och få med sig alla kroppsdelar. ;)
15400942_10154865288868278_3520486741812039233_n_zpst9g8twgm.jpg
 
Om någon vill göra en kort presentation av sin häst så blir jag glad :)

Jag har en akhal teké, efter Myrat (som blev Europachampion ett år), linjen Posman.
Murre har varit bra på att skada sig under tiden jag har ägt honom så vi är lite efter men han hoppar det jag styr på och gör väl så gott han (jag) kan i dressyren ;)
Tanken är väl att bli ett riktigt mångsidigt tävlingsekipage :) Akhal tekén som ras borde ha bäst förutsättningar för distansritt så det hoppas jag starta någon gång.

dsc_9500_57be86b9e087c3238c628317.jpg
 
Om någon vill göra en kort presentation av sin häst så blir jag glad :)
Starias desinyz child ''Chilli'' som han heter till vardags. Han är ca 158cm hög, e warsteiner ue verdi rp. Supertrevlig häst som alltid gör så gott han kan, han har en liten räv bakom örat.
Köpt som 3 åring, tanken är att han ska bli en fälttävlanshäst på lätt nivå.
Han gick sin första clearround i våras med strålande resultat.
15032658_10154785886898278_7935913534823628207_n_zpssxvee43m.jpg

321bb0d9efb228f0ed95915522aa8838_zpsnazwc9ak.jpg

f2361f2ae0d7d674daea9dd8257eee54_zpshjbrqyju.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 521
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 236
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 657
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 215
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp