12:orna del 6

Lona har haft kolik igen så matte är på bristningsgränsen och bokat tid på klinik på måndag för utredning, håll tummarna för oss.
 
Jag har ett halvblod e: Bellagio som är tänkt att bli dressyrhäst. Köpte honom för snart 3 år sedan (hjälp vad tiden gått fort). Visad på 3-årstest, men efter en ganska stökig vinter/vår i år så hoppade vi över att visa på kvaliten. Under hösten har vi kommit igång och ridit för tränare en gång i veckan och planen är att kunna komma ut på lite p&r till våren.

Han är en liten ligist som just nu gillar att tugga på det mesta, men är samtidigt som en stor knähund och är väldigt go och lojal. I ridningen har vi jobbat mycket med att få fram bjudningen och att han ska spåra. Men nu verkar han ha kommit på hur han ska använda kroppen och senast fick vi massa beröm av tränaren.

Vad har ni andra för planer för era inför vintern? Jag känner att jag tappat lite motivation nu när det är mörkt, kallt och väldigt varierande underlag eftersom vi saknar ridhus. För någon vecka sedan fick han vila från ryttare några dagar och planerar att han får någon eller några liknande viloperioder under vintern. Han blir rätt tjurig att sätta igång om han tappar för mycket, så jag planerar ingen längre vintervila i år.
 
Sista hoppträningen på onsdag, för tinkern, på bilden. Indra (2012:an)har vila igen, var halt efter igångskrittningen förra veckan. Vrickning trodde vetrinären då han inte kunde hitta något anmärkningsvärt utvärtes.

Vintern brukar vara viloperiod här, motivationen att rida ut i mörkret och kylan är inte hög.
 
Tack :heart
Det visade sig att hon har inflammation i grovtarmen och kommer behandlas med kortison i 3 månader nu, så här blir det inte mycket ridning. Kommer dock behöva vilas upp ordentligt då hon är sjukt smal, väger endast 520 kg, mitt lilla benrangel :cry:
Men lilla hästen :( Hoppas hon kryar på sig snart!
 
Om någon vill göra en kort presentation av sin häst så blir jag glad :)

Jag har en Welsh Cob-hingst med det fancy namnet Hällebo Black Mystery och det inte lika fancy tilltalsnamnet Musse :D
Vi håller på med akademiskt, beriden stridskonst och en massa annat kul. Vi gillar utmaningar helt enkelt. Inte för att något är någon megautmaning ändå med denna hästen, trots att vi sammanlagt inte tränat särskilt mycket så gör han allt man ber honom om med glädje. Troligtvis för att jag haft honom sedan han flyttade ifrån sin mamma och han är en extrem enmanshäst. Kärleken och tilliten oss emellan är 110%, åt båda hållen:heart

IMG_20161008_232338_zpsij3hg9va.jpg


5_zpsiv9zlwar.jpg


Tillägg: typ det finaste med honom är hur han tar hand om mitt barn som är två månader äldre än honom. Håller hela tiden koll på var han är, tar hand om honom och är så otroligt försiktig med honom. Kanske inte jättevanligt för en fyraårig hingst som lever ungkarlsliv på lösdrift.

4_zpspdfxg3r5.jpg
 
Musse har haft nästan tre veckors vila pga sina spikraka framsteg så jag måste verkligen bromsa hela tiden. Både honom och mig själv. Han är otroligt mjuk och känslig, söker jättefint till handen men man skulle kunna rida med sytråd. Erbjuder redan en massa samling och är superstadig.
Men nu är vi igång igen och nu har de satt upp lampor på ridbanan och slängt på något som gör att den inte fryser förrän under -15 (vilket händer extremt sällan här på västkusten) så förutsättningarna för att träna i vinter är goda :)

IMG_20161206_212656_zpsauxg1ecd.jpg
 
Tack :heart
Det visade sig att hon har inflammation i grovtarmen och kommer behandlas med kortison i 3 månader nu, så här blir det inte mycket ridning. Kommer dock behöva vilas upp ordentligt då hon är sjukt smal, väger endast 520 kg, mitt lilla benrangel :cry:
Men vad skönt att du åkte till kliniken för utredning ändå, nu vet du vad som har triggat anfallen, :-)
 
Jag har upplevt min lilla tös lite, lite matt senaste tiden. Hon är en otroligt ambitiös och energisk liten häst så skillnaden blir ganska tydligt.
Jag kommer lägga in lite vila över jul eftersom jag tror hon växer lite för tillfället.
Har en träning inbokad kvar och tänker att jag rider den.. min tränare är mycket duktig och lyhörd och anpassar alltid träningarna efter hästens dagsform.
Min häst fick en sparkskada i höstas och vilade 6 veckor då så jag tänkte bara en kortare nu...
Hur ofta lägger ni in vilor?
 
Jag har upplevt min lilla tös lite, lite matt senaste tiden. Hon är en otroligt ambitiös och energisk liten häst så skillnaden blir ganska tydligt.
Jag kommer lägga in lite vila över jul eftersom jag tror hon växer lite för tillfället.
Har en träning inbokad kvar och tänker att jag rider den.. min tränare är mycket duktig och lyhörd och anpassar alltid träningarna efter hästens dagsform.
Min häst fick en sparkskada i höstas och vilade 6 veckor då så jag tänkte bara en kortare nu...
Hur ofta lägger ni in vilor?
Jag lägger in någon vecka när jag känner att det behövs, han får inte hinna kännas ''trött'' i kroppen och skallen. Annars så blir det ca 6-8 veckor sammanhängande på vintern i denna åldern och någon vecka här och var under våren. Ca 8 veckor under sommaren. :)
 
@sofiaspel Då får vi hålla tummarna för ett bra tillfrisknande!

Min porslinshäst är skadad igen, verkligen inget allvarligt men såret sitter dumt över en led så därför kör vi hela bandage-paketet så att det inte ska bli infekterat.

wp_20161214_10_55_28_pro_58519ac6ddf2b35aa9a747ac.jpg


Börjar bli rätt duktig på det här med bandage...
 
@sofiaspel Vad skönt att ni hittade orsaken! Även om det är segt med långdragen behandling.

Igår var vi iväg och tränade och nu har det verkligen släppt för min lilla häst. Han var som en dröm att rida och min tränare kommenterade att om jag tröttnar så kan han ta över hästen.
 
Vad roligt! Jag har också en avkomma efter Bellagio fast ett sto. Har också jobbar med bjudningen men tycker att det börjar lossna mer och mer. Har det lika kämpigt här och måste traila till ridhus. Men snart vänder det, då blir det ljusare igen:)
 
Här är en som tappat motivationen och som hade formulerat en säljes annons vid sista ridturen innan vilan.
Libro är SÅ mycket häst! Vi hittade gasen på ridbanan för några månader sedan, äntligen. Men nu är han så tjurig! Vi har väldiga problem med höger bogen, bara jag tänker galoppfattning så sparkar han eller slår på tvärnit. Vänster varv är han super fin i!
Ute i traven så låser han fast i högerställning och far åt siderna, jag kommer inte åt honom! Brukar släppa i slutet av ridturen, men det är så frustrerande!!
Och så slår han i backen ute också, går inte att stoppa. Sist fortsatte jag att backa honom tills han valde själv att gå framåt, får fortsätta på den taktiken efter vilan.

JA jag är verkligen trött på min kuse för tillfället. :cool:
Men vi har aldrig haft några direkta svackor och jag glömmer att det är en unghäst..

Nu får han vila i 3-4 veckor, ska kolla sadeln direkt efter vilan och släpper inte högerbogen får jag ta ut en ET igen..

Snälla säg att fler är trötta på sina unghästar mellanåt?:devil:
 
Här är en som tappat motivationen och som hade formulerat en säljes annons vid sista ridturen innan vilan.
Libro är SÅ mycket häst! Vi hittade gasen på ridbanan för några månader sedan, äntligen. Men nu är han så tjurig! Vi har väldiga problem med höger bogen, bara jag tänker galoppfattning så sparkar han eller slår på tvärnit. Vänster varv är han super fin i!
Ute i traven så låser han fast i högerställning och far åt siderna, jag kommer inte åt honom! Brukar släppa i slutet av ridturen, men det är så frustrerande!!
Och så slår han i backen ute också, går inte att stoppa. Sist fortsatte jag att backa honom tills han valde själv att gå framåt, får fortsätta på den taktiken efter vilan.

JA jag är verkligen trött på min kuse för tillfället. :cool:
Men vi har aldrig haft några direkta svackor och jag glömmer att det är en unghäst..

Nu får han vila i 3-4 veckor, ska kolla sadeln direkt efter vilan och släpper inte högerbogen får jag ta ut en ET igen..

Snälla säg att fler är trötta på sina unghästar mellanåt?:devil:

För mig svänger det väldigt mycket upp och ner. Mest för att jag tvivlar på att han kommer bli en ponny som passar mig.. Har dåligt samvete för att han inte kommer få utnyttja sin kapacitet hos mig. Men i nästa stund så känner jag "aldrig!" när jag tänker på att sälja, är alldeles för fäst vid honom. Jag får helt enkelt försöka anpassa mig själv :D
 
För mig svänger det väldigt mycket upp och ner. Mest för att jag tvivlar på att han kommer bli en ponny som passar mig.. Har dåligt samvete för att han inte kommer få utnyttja sin kapacitet hos mig. Men i nästa stund så känner jag "aldrig!" när jag tänker på att sälja, är alldeles för fäst vid honom. Jag får helt enkelt försöka anpassa mig själv :D
"Skönt" att höra fler som har dåligt samvete! Jag känner också det mellanåt, att han inte kommer få ut utvecklas till sin fulla kapacitet. Främst då uppfödaren nog hade större förväntningar på mig. Men med två barn som är 2 år och 6 månader så hinns inte allt med. :cool:
Just nu är hästen bara min egentid, men allt kan ju hända, allt har sin tid.

Jag är så knäpp, oroar mig över att inte kunna rida ut själv på honom, att backandet inte ska släppa. Men det handlar säkert om tid och tålamod.. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 521
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 236
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 657
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 221
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp