12:orna del 6

Jag är så knäpp, oroar mig över att inte kunna rida ut själv på honom, att backandet inte ska släppa. Men det handlar säkert om tid och tålamod.. :)

...Jag får leda min häst av gården och förbi grannarna om vi ska rida ut ensamma.
Han backar inte ens utan bara fryser. :meh:

Nä, du är inte alls ensam!
 
"Skönt" att höra fler som har dåligt samvete! Jag känner också det mellanåt, att han inte kommer få ut utvecklas till sin fulla kapacitet. Främst då uppfödaren nog hade större förväntningar på mig. Men med två barn som är 2 år och 6 månader så hinns inte allt med. :cool:
Just nu är hästen bara min egentid, men allt kan ju hända, allt har sin tid.

Jag är så knäpp, oroar mig över att inte kunna rida ut själv på honom, att backandet inte ska släppa. Men det handlar säkert om tid och tålamod.. :)

Här är det tvärtom istället, det går FÖR mycket framåt när vi rider ut ensamma :p
 
...Jag får leda min häst av gården och förbi grannarna om vi ska rida ut ensamma.
Han backar inte ens utan bara fryser. :meh:

Nä, du är inte alls ensam!
Förstår din frustration!
För oss är uteritterna en stor del av vardagen, vore skönt att kunna rida ut själv ibland.
Men förhoppningsvis är både frysning och backning en mognadsfråga. :cool:
 
Vi har också varit i den fasen att hon inte vill rida ut själv. Men eftersom jag inte har någon ridbana måste jag kunna rida ut själv. Så därför har jag varit tvungen att ta tag i problemet. Jag har också lett henne från gården och hoppat upp i skogen. Vill de backa så får de backa tills de tröttnar och lite till. Hon har stått på bakbenen och svängt ut i skogen etc. Om det är till någon tröst så har det gått över, så kämpa på! Jag tycker att det hjälpte att rida med sällskap ibland för att hon skulle tycka det var roligt att rida ut och bli modig.
 
När jag köpte mitt sto i juni var hon bara riden ute med sällskap och det märks...
Jag har kämpat på hela hösten och jag ger mig aldrig, däremot blir det ju inga härliga skogsrundor utan hon reser sig och vänder.
Jag gör ingen större affär av det utan vänder tillbaka och smackar fram i trav och sen massor med beröm över framåtbjudningen.
Det som är så frustrerande är att jag i grund och botten är en ute ryttare. Jag gillar att träna ute men lilla pållan håller inte med.
Ja, ja det är väl bara att vara envis antar jag :crazy:
 
Det där att ha problem med att rida ut själv är en självförtroende grej, främst hos hästen, men har också med tillit till ryttaren att göra. Det är lite olika har jag upplevt beroende på häst.

Jag jobbar alltid från marken ute med hästen innan jag rider ut ensam på ett nytt ställe, jag tar inga strider då jag upplever som att det gör hästen mer osäker och ja jag har aldrig haft ett långvarigt problem. Har de knölat på någon tur så har det varit max 1-2 gånger i följd och detta gäller endast Cayenne som jag ännu inte tränat så mkt från marken med ännu, då jag blivit lite lat :D haha
 
Det där att ha problem med att rida ut själv är en självförtroende grej, främst hos hästen, men har också med tillit till ryttaren att göra. Det är lite olika har jag upplevt beroende på häst.

Jag jobbar alltid från marken ute med hästen innan jag rider ut ensam på ett nytt ställe, jag tar inga strider då jag upplever som att det gör hästen mer osäker och ja jag har aldrig haft ett långvarigt problem.

Håller med i stort men känns också lite förenklat och skuldbeläggande på oss som har hästar som inte funkar.
 
För vår del har eventuellt strul vid uteritt nog främt berott på att hjälperna inte varit befästa. Han hade ett speciellt ställe där han i våras alltid började krångla, backa och bli allmänt okontaktbar. Vi undvek den vägen ett tag och red andra vägar eller med sällskap. Sedan så travade vi förbi några gånger för att distrahera. Nu under hösten/vintern när hjälperna sitter bättre så har det löst sig. Det är bara nedsågade träd i kombination med joggande farbröder i toppluva som kan få honom att tvärvända och vilja fly, men det går att övertala honom om att vända och gå fram ändå.

Men känner absolut igen känslan när man ställt in sig på en härlig utetur och hästen verkligen inte är med på noterna.:banghead: När min var som mest galen för några veckor sedan och stökade runt på lina innan varje ridpass med sånna tokryck att han blev rädd för sig själv så var han gratis om någon bara velat ha honom. Men det gick över och nu får han vara kvar :heart
 
Detta är min tredje unghäst och första gången jag stöter på problem.
Jag tror också att det är att förenkla problemet att skylla på tilliten.
Självklart kan det handla om förtroende men jag tror att det är lite mer komplext än så. Sen är jag skeptisk till att dra "alla över en kam" och tro sig veta vad problemet består i efter några rader här på forumet.
Men självklart är arbete från marken positivt och kan säkert lösa vissa problem.
Jag är helt trygg i mina metoder och tror absolut att det kommer lösa sig i sista änden.
Idag har jag promenerat i beckmörker, med pannlampa i skogen med min lilla och hon följer utan problem :up:
 
Haha det var därför jag skrev främst att det ligger hos självförtroendet i hästen (A) Så absolut inget illa menat mot er :) Eller skuldbeläggande.

Alla har ju sina egna metoder och alla leder ju troligtvis till själva målet i slutändan ändå så jag tänkte inte trycka på någon något :)
 
@lwt03001 Vad kul med en till e. Bellagio! Vad är det mer för stam på din? Min har Kennedy som morfar.
Bonusbild på dressyrhästen från i våras :o
12985433_797793493684444_2787781801609974894_n.jpg
 
@lwt03001 Han gillar verkligen att hoppa, tyvärr delas inte intresset av matte, så jag försöker hitta en hoppryttare som vill skutta tillsammans med honom. Men det går väl sådär... Tills vidare får han variera dressyren med löshoppning eller trava bommar med sin fega matte :angel: Kennedy är efter Ferro. Har för mig att han har hoppblod i sig, men kan ha fel.
 
@lwt03001 Vad kul med en till e. Bellagio! Vad är det mer för stam på din? Min har Kennedy som morfar.
Bonusbild på dressyrhästen från i våras :o
12985433_797793493684444_2787781801609974894_n.jpg
Även jag har en hopphäst efter Bellagio. :D Vi startade inhoppning i höstas och han älskar det. Eftersom jag själv inte alls är någon hoppryttare, utan är rätt feg när det kommer till bommar så hoppar vi bara bebishöjder än så länge, men jag har insett att jag nog får komma över min nervositet för min pålle vill hoppa!
 
Vad roligt med en till efter Bellagio! Vad heter din? Har du någon bild? Vad tränar ni nu? Har hört att det finns en del avkommor efter honom som gärna hoppar.
 
Har ju aldrig med någon som kan ta kort men idag hade jag med min svägerska ut så fick lite bilder på när hon red Musse iaf :) Han skötte sig jättefint trots att ingen annan än jag har ridit (annat än skrittat i skogen) honom innan och det var ett sto på ridbanan som fick spel flera ggr. Ryttaren svor och ropade att vi aldrig skulle skaffa ett sto :p Nej tack, jag håller mig nog till min lilla ponnyhingst :D

IMG_20161225_141111_zpsuxzni8jf.jpg

IMG_20161225_141145_zpsywxmire5.jpg

IMG_20161225_141039_zpsdazioic9.jpg


Så himla kul att se hur självbärig han är, man kan verkligen rida med minimala hjälper (utom när han blir ponny XD) :love:
 
Murre har vintervila (eftersom matte är fullt upptagen med bröllopet :cool:).

En sak som slog mig just nu bara.... någon mer än jag som har en femåring i vår? :nailbiting: :eek: :idea:
Vi som inte kan någonting än :arghh:
 
Vi har haft en två dagars hoppkurs för tränare nu i veckoslutet, det har vart så kul och nyttigt.
Sen fick han en massage och koll av vår massör, vi fick tummen upp.
Har ridit honom på hackamore sista veckan då han verkar vara lite vass i någon tand (har tid på kliniken) och han fungerar SÅ bra på det. Jätteskönt att veta att det finns alternativ. :-)
Tänk vad vi har hunnit med detta året.. :-)
380DFD4C-D8D8-4D69-84A3-76A4CA695754_zpsxawmitqu.jpeg

15400942_10154865288868278_3520486741812039233_n_zpst9g8twgm.jpg

IMG_0563_zpskcwkabcu.jpg

ba29a7c0525adde401493d443e73e374_zpsqdxwvm6b.jpg

4365815accb3087e18d762b516e8971e_zpszm0jnwk0.jpg

B09CE54C-D5A5-4B56-9659-B2E459833012_zps4cwaowtm.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 507
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 190
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 633
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 182
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp