12:orna del 6

Cayenne verkar trivas toppen bra i sitt nya gäng. Jag tycker däremot inte han får upp i vikt. De har fritillgång. Han är rund och fin överallt på kroppen förutom över revbenen, de syns svagt svagt och känns ganska tydligt alltså.

Han är pigg och kry så ingen fara egentligen. Jag vet att normen för hästar talar åt motsatt håll så vad hade ni gjort? Börjat fodra upp en massa med kraftfoder eller väntar å se om han bara håller sig så?
 
@Toxid Skönt att det verkar gå bra med hoven!

@MattiZ Jag hade nog börjat stödfodra lite, främst för att det börjar gå åt mer energi till att hålla värmen nu när det börjar bli kallare. Det är ju svårt att veta hur mycket de får i sig vid fri tillgång, men jag hade utgått från kvoten på höet och kompletterat med ett kraftfoder som passar.

Här har det äntligen börjat lossna med bjudningen i skritt och trav :) Tror han blivit såpass stark nu att han orkar jobba på framåt och samtidigt bära dig, tidigare blev det väldigt tassigt i traven. Nu är fokus på att stärka galoppen så att han orkar bära sig och bjuda även där. När väl bjudningen kommer så är han verkligen superfin att rida :love:

Hur gör ni andra med vilor? Planerar ni längre viloperioder eller kör ni fler men kortare? Själv funderar jag på att lägga in några kortare viloperioder. Mest för att vi inte ska tappa bjudningen igen.
 
[

Hur gör ni andra med vilor? Planerar ni längre viloperioder eller kör ni fler men kortare? Själv funderar jag på att lägga in några kortare viloperioder. Mest för att vi inte ska tappa bjudningen igen.

Min har gått så lugnt i höst, dressyrtränaren tyckte inte jag skulle låta henne vila, bättre med kortare viloperioder. Nu efter ett kolikanfall för snart 6 veckor sen så har jag ridit henne lite varannan dag, pga av foderbyte och koliken så föll hon ur något enormt men ser äntligen ut som en häst och bjudningen börjar komma tillbaka, så åkte hon på hosta såklart :banghead:

Men nu så, trappar upp det lite nu i november sen får hon vila någon vecka innan jul, för över jul är jag ledig och vill rida :D
 
@Toxid Skönt att det verkar gå bra med hoven!

@MattiZ Jag hade nog börjat stödfodra lite, främst för att det börjar gå åt mer energi till att hålla värmen nu när det börjar bli kallare. Det är ju svårt att veta hur mycket de får i sig vid fri tillgång, men jag hade utgått från kvoten på höet och kompletterat med ett kraftfoder som passar.

Här har det äntligen börjat lossna med bjudningen i skritt och trav :) Tror han blivit såpass stark nu att han orkar jobba på framåt och samtidigt bära dig, tidigare blev det väldigt tassigt i traven. Nu är fokus på att stärka galoppen så att han orkar bära sig och bjuda även där. När väl bjudningen kommer så är han verkligen superfin att rida :love:

Hur gör ni andra med vilor? Planerar ni längre viloperioder eller kör ni fler men kortare? Själv funderar jag på att lägga in några kortare viloperioder. Mest för att vi inte ska tappa bjudningen igen.


Tänkte kollamasken först bara så får jag väl börja fodra sen om jag tycker det behövs. Jag är ju hellre mot de smala hållet än det tjocka, men det är jag mestadels ensam om :D haha

Cayenne fick vila 5dagar nu förra veckan/halva denna. Och han kommer få vila 1vecka, mellan Jul och Nyår eftersom det är mina ända lediga dagar fram tills i Juni då jag får lov :)

Han är så över energisk och blir lätt uttråkad även på lösdrift att jag har svårt för att låta honom vila länge. Däremot ska han få en sammanhängande vila någon gång i Januari/februari, eller tidigare. Det beror på när vädret är som sämst eftersom jag har lite långt till ridhus och jag är ensam mestadels i stallet så har ingen som kan hjälpa mig köra honom :) Så vilan får komma när det är som värst att rida i paddocken ;)
 
Hoppar in och uppdaterar lite om "min" 12a. Vi får låna fina Poohlia för att ta ett föl mot att vi rider in henne och hjälper till att sälja henne sedan.
Hon är nu inriden i alla gångarter, varit ute i skog och mark och påbörjat inhoppning. Hon hade väldiga bekymmer med bettet i början så vi red in henne bettlöst med ett micklem-träns. Efter ett tag smög vi in bettet men satte tyglarna ovanför och nu har vi kommit så långt att man kan rida helt vanligt. Hon tar det fint och börjar så smått söka sig nedåt. MEN så blev om såklart halt härom dagen. Kan vara en hovböld så vi avvaktar lite.
Hon är dräktig med Dirco Hästak och vi hade hoppats på att kunna rida fram till årsskiftet - men nu får vi se om det blir mer ridning eller om hon ska få blir "mamma-ledig" redan nu.

Så här såg det ut för någon vecka sedan:
IMG_8767.jpg
 
Sedan någon vecka tillbaka har vi snö och min häst har blivit helt tokig... Förra vintern när vi hade snö var han likadan, men då hade han vilat på lösdrift ett tag. Nu är han ju igång och jag tänkte nog att det var något tillfälligt förra vintern, men det verkar inte så :( Jag gissar att det kan bero på överskottsenergin då det blivit mycket styltor ute och han nog inte vågar röra på sig så mycket i hagen. Inget annat är ändrat vad gäller mat, utevistelse eller träning. Än så länge är ju ridbanan ridbar, men jag vill ju helst inte motionera honom där varje dag, vilket känns som han skulle behöva nu för att hålla sig på mattan...

Idag har han iaf fått på vinterskor med snösulor, hoppas det ska hjälpa lite. Hur är det för er andra? Är det fler hästar som blir personlighetsförändrade av vädret/väglaget? Hur gör ni för att hantera det i så fall?
 
Haha Cayenne är säkert helt tokig, men iom snön och en olycklig vrickning vilar han. De har en väldigt bra stor hage dock utan is så förhoppningsvis ska det räcka då det är lösdrift :-)
han började bli vinterbusig redan när de började bli minusgrader

Jag hanterar det genom att värma upp längre och lägger in galoppen tidigare än vanligt, sedan går jag till själva arbetet och det funkar bra hittils :-)
 
Senast ändrad:
Har också en knäppis! Har ridit i volten de senaste 6 passen, höll på att göra korv av honom sist när vi red ut. :devil::cool:

Vi sänker kraven ute och skrittar/travar ute och tar galoppen på volten framöver.

Igår satt stallägaren upp, hon ville så gärna prova. Hon fick loss honom rejält och han gick riktigt fint! Nyttigt att se andra rida sin egna häst också. :)
 
Hur gör ni andra med vilor? Planerar ni längre viloperioder eller kör ni fler men kortare? Själv funderar jag på att lägga in några kortare viloperioder. Mest för att vi inte ska tappa bjudningen igen.

Jag har inte planerat några direkta vilor utan kör lite på känsla. Murre kändes lite matt för någon vecka sedan och har därför vilat hela förra veckan. Ska försöka rida lite nu, sen kommer han få vila över nyår några veckor (för jag ska gifta mig och åka på bröllopsresa :love:).
Han får vila när jag känner att det behövs, helt enkelt.
 
Jag har inte planerat några direkta vilor utan kör lite på känsla. Murre kändes lite matt för någon vecka sedan och har därför vilat hela förra veckan. Ska försöka rida lite nu, sen kommer han få vila över nyår några veckor (för jag ska gifta mig och åka på bröllopsresa :love:).
Han får vila när jag känner att det behövs, helt enkelt.
Ååhh...grattis!! :love:
 
@Toxid Skönt att det verkar gå bra med hoven!

@MattiZ Jag hade nog börjat stödfodra lite, främst för att det börjar gå åt mer energi till att hålla värmen nu när det börjar bli kallare. Det är ju svårt att veta hur mycket de får i sig vid fri tillgång, men jag hade utgått från kvoten på höet och kompletterat med ett kraftfoder som passar.

Här har det äntligen börjat lossna med bjudningen i skritt och trav :) Tror han blivit såpass stark nu att han orkar jobba på framåt och samtidigt bära dig, tidigare blev det väldigt tassigt i traven. Nu är fokus på att stärka galoppen så att han orkar bära sig och bjuda även där. När väl bjudningen kommer så är han verkligen superfin att rida :love:

Hur gör ni andra med vilor? Planerar ni längre viloperioder eller kör ni fler men kortare? Själv funderar jag på att lägga in några kortare viloperioder. Mest för att vi inte ska tappa bjudningen igen.

Hade eg inte tänkt ha någon planerad vila utan isf slänga in någon vecka här eller där om underlaget blir för jävligt (vi har väldigt sällan snö här tyvärr) iom vi ändå bara rider i snitt 20-30 min 2 ggr/vecka. Men nu har han utvecklats i en så rasande takt de senaste veckorna och avslutade igår med att självmant erbjuda piaffansatser vid arbetet vid handen så nu blir det 2,5 veckors vila. Om det inte mot all förmodan skulle komma snö, då kanske vi tar någon kälktur ändå.

Bild från i lördags bara för att han är så söt :D:love:

IMG_20161112_155215_zpsudxpmaqg.jpg
 
HAHA Cayennes vila räckte inte så länge, blir de inga minusgrader inatt så ska jag rida imorgon ;)
Han är fin i benet igen och var aldrig halt, såååååå nu när de regnar och snön förhoppningsvis är borta imorgon blir det arbete igen :D Men han kommer få vila så fort det kommer snö igen, inga sulor eller broddhål ^^
 
Wienna kommer vila i ca en månad i januari när mitt jullov är slut. Sedan måste vi komma igång för att vara med i klubbens div 3 lag i dressyr:)
 
Murres mini-vila är över och idag red jag och stallägaren ut. Bjudningen är absolut tillbaka och han är på gränsen till (jätte)jobbig. Bockar och bockar och bockar i galoppen, ibland funderar jag på vad jag håller på med faktiskt.. är mer som stuntridning :nailbiting:

När vi flyttar hem igen ska jag ta tag i det där med dressyrträningar (här är ridbanan inte belyst).
 
Chilli har fått typ vila under 4 veckor nu när han trampade in sidokappan i hoven. Har börjat röra på honom på töm i kortare stunder nu, lika bra då sadeln inte ligger så bra längre.
@sofiaspel Ojdå, det var inte kul! Vet ni vad som orsakar förstoppningen? Är han avmaskad?
 
Murres mini-vila är över och idag red jag och stallägaren ut. Bjudningen är absolut tillbaka och han är på gränsen till (jätte)jobbig. Bockar och bockar och bockar i galoppen, ibland funderar jag på vad jag håller på med faktiskt.. är mer som stuntridning :nailbiting:

När vi flyttar hem igen ska jag ta tag i det där med dressyrträningar (här är ridbanan inte belyst).
Ush ja, det är jobbigt med träningsmöjligheterna vintertid. Jag har ingen paddock alls utan måste rida till en paddock 1 km bort eller traila till ridhuset.
 
Chilli har fått typ vila under 4 veckor nu när han trampade in sidokappan i hoven. Har börjat röra på honom på töm i kortare stunder nu, lika bra då sadeln inte ligger så bra längre.
@sofiaspel Ojdå, det var inte kul! Vet ni vad som orsakar förstoppningen? Är han avmaskad?

Nej jag står ännu mer frågande än sist (2 månader sen) från söndag fm till måndag em hade hon druckit upp nästan hela 60 liters baljan med vatten och på måndag em när jag kom ville hon inte äta hösilaget och la sig i boxen, ringde ut distriktaren direkt och mycket riktigt förstoppad igen, precis innan jag tog in henne så bajsade hon i princip bara vatten. Fick inget direkt mer tips än det jag redan gör av veterinären, har pratat med en annan veterinär idag och vi kom fram till att avmaska henne mot bandmask, så det ska hon få imorgon. Hon är avmaskad 3 gånger sen i våras men då inte mot bandmask.

Har ni några tips och ideér får ni gärna komma med dom då jag känner mig ganska maktlös :(
 
Nej jag står ännu mer frågande än sist (2 månader sen) från söndag fm till måndag em hade hon druckit upp nästan hela 60 liters baljan med vatten och på måndag em när jag kom ville hon inte äta hösilaget och la sig i boxen, ringde ut distriktaren direkt och mycket riktigt förstoppad igen, precis innan jag tog in henne så bajsade hon i princip bara vatten. Fick inget direkt mer tips än det jag redan gör av veterinären, har pratat med en annan veterinär idag och vi kom fram till att avmaska henne mot bandmask, så det ska hon få imorgon. Hon är avmaskad 3 gånger sen i våras men då inte mot bandmask.

Har ni några tips och ideér får ni gärna komma med dom då jag känner mig ganska maktlös :(
Usch så jobbigt!
Se till så att det alltid finns rent vatten att tillgå både i boxen och hagen. Att ge hästen paraffinolja i krafftfodret(om man ger det) har en smörjande effekt på tarmen och mjukar upp bajset, det är bra förebyggande. :up:
Du kan även kolla om det finns sand i avföringen. Lägg ett par av bajsbollarna i en påse med vatten och låt bajset lösa upp sig, ligger det sand i botten på påsen så har hästen sand i magen= Ge loppfrön.
 
Nej jag står ännu mer frågande än sist (2 månader sen) från söndag fm till måndag em hade hon druckit upp nästan hela 60 liters baljan med vatten och på måndag em när jag kom ville hon inte äta hösilaget och la sig i boxen, ringde ut distriktaren direkt och mycket riktigt förstoppad igen, precis innan jag tog in henne så bajsade hon i princip bara vatten. Fick inget direkt mer tips än det jag redan gör av veterinären, har pratat med en annan veterinär idag och vi kom fram till att avmaska henne mot bandmask, så det ska hon få imorgon. Hon är avmaskad 3 gånger sen i våras men då inte mot bandmask.

Har ni några tips och ideér får ni gärna komma med dom då jag känner mig ganska maktlös :(

Min förra ponny var riktigt dålig sin sista vinter och det berodde på att han bajsade så mycket vatten att det blev tvärstopp till slut. Åkte in och ut på klinik och hade hit veterinär som fick ge dropp akut några gånger. Gjorde alla möjliga undersökningar, provade det mesta i pulver och pasta väg men inget verkade fungerade. Först när det blev riktig vinter så försvann problemet. Han hade aldrig haft problem med magen innan och jag vet inte om det hade kommit tillbaka vintern efter eftersom han hastigt gick bort av andra orsaker på våren :(
Nuvarande kuse har haft mycket gaskolik men utan vattnigt bajs och han får Diamond V som varit kanon på hans mage :up: hade jag vetat om det när min förra hade problem så hade jag absolut provat det!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 506
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 188
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 633
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 182
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp