12:orna del 6

Micro har med sin medryttare gått Pay n jump och hoppat 50 och 60 cm felfritt!
Jag kände mig lite fånig när jag tyckte 60 såg högt ut :o. Förhoppningsvis kan han gå ungponnychampionatet i hoppning nästa år. Jag tycker dock att regeln att de måste kvalas av minderårig men kan i finalen ridas av vuxen är mycket märklig.

Vi har mätning inbokat 18/1 och han ska inte vara i någon riskzon att inte klara sig som d-ponny.
 
Vad roligt med en till efter Bellagio! Vad heter din? Har du någon bild? Vad tränar ni nu? Har hört att det finns en del avkommor efter honom som gärna hoppar.
Min heter Calwin, och det är han som är på min profilbild. :) Vet inte riktigt hur jag bär mig åt för att lägga upp fler bilder här. :o

Vi har tagit det rätt lugnt med inridning och utbildning (han stod med ett skadat ligament i 8 månader efter hagbus) så han ligger inte helt i fas med "standarden" för årgången, men nu går det stadigt framåt i alla fall. Vi började med inhoppning i höstas och skuttar nu ett par gånger i månaden för tränare. Utöver det så får han emellanåt följa med till ridskolan och gå med på lektion, träna för dressyrtränare och ibland tömkör vi även för tränare. Det vi än så länge varit mindre bra på är att rida ut. Har hittills bara skrittat ute. :o Skyller på dåliga ridvägar i området och brist på sällskap, men detta är ett område som vi definitivt ska bättra oss på under det kommande året.
 
Vad har ni för mål för era nyblivna 5-åringar det här året?

Mitt mål är att starta LA innan året är slut.
 
Min heter Calwin, och det är han som är på min profilbild. :) Vet inte riktigt hur jag bär mig åt för att lägga upp fler bilder här. :o

Vi har tagit det rätt lugnt med inridning och utbildning (han stod med ett skadat ligament i 8 månader efter hagbus) så han ligger inte helt i fas med "standarden" för årgången, men nu går det stadigt framåt i alla fall. Vi började med inhoppning i höstas och skuttar nu ett par gånger i månaden för tränare. Utöver det så får han emellanåt följa med till ridskolan och gå med på lektion, träna för dressyrtränare och ibland tömkör vi även för tränare. Det vi än så länge varit mindre bra på är att rida ut. Har hittills bara skrittat ute. :o Skyller på dåliga ridvägar i området och brist på sällskap, men detta är ett område som vi definitivt ska bättra oss på under det kommande året.
Vilken härlig bläs han har! Hoppas att ni kommer igång med uteritterna:) Finns bara positiva effekter av att rida ut.
 
jag har som mål att komma ut på någon pay and ride och komma igång med regelbunden hoppträning :)

15802339_162540414230300_2739190348793249792_n_586e19869606ee3bed624da9.jpg


svettigt värre med ett pass i +10 iklädd full vinterpäls :p
g_586e1983e087c37857ab018f.jpg
 
@lwt03001 Hjälp vad "vuxet" det lät med LA :nailbiting: Själv velar jag lite om vi är redo att rida LC på p&r nu i januari eller om vi ska ta det i februari. Men jag tror vi ligger lite efter i utbildningen... Just nu har vi lite svårare att fatta galopp i höger varv, men det löser sig nog. Tror han växer lite igen.

Vårt mål är att rida LB i sommar, men har inte alls koll på vilken %-nivå som kan vara rimlig att sätta upp som mål, godkänt kanske. Fram tills dess fortsätter vi rida en gång i veckan för tränare och miljötränar på lite p&r. Hoppas hitta en frivillig hoppryttare som kan fortsätta hoppträningen och ta ut honom på p&j, men det verkar svårare. Sen blir han så himla ARG om han är i bommarna eller river när han löshoppar. Tur det inte händer så ofta, men jag vågar Inte sätta upp vem som helst.
 
Ha ha, ja, det var min tränare som kläckte det förra veckan. Vi ska vara med i laget i div 3 nu under våren och rida LB och sedan är målet LA innan året är slut. Men ett år är lång tid tänker jag:) Mycket händer med dem. Men under förutsättning att allt går bra och vi får vara skadefria.
 
Mitt mål är regelbundna dressyrträningar, uppsutten hoppning och ev någon paynride i sommar..

Nu har min lilla vilat snart 3 veckor..
På måndag är det tandkoll och vaccination och därefter förhoppningsvis igångsättning.
 
Nytt år, ny ålder O_o och nya saker att praktisera på! =) Allt är så spännande med de "små". Vi har använt 2016 mycket till att lära känna varandra och bygga grund och tillit. I år ska vi ut och praktisera på diverse och utmana oss själva lite grann. Vi började året med att delta i klubbens KM och debutera på tävlingsbanan. Många guldstjärnor för att han hanterade framridningen så otroligt bra som han gjorde. Bara tre små utspel i galoppen som vi snabbt kunde balansera och lägga bakom oss. Väl inne på banan kände jag att han var rätt mentalt trött med all förståelse så planen var mest att så avslappnat som möjligt styra runt. Inte sätta press och pusha på. Målen för dagen var faktiskt - ta sig in på framridningen och lyckas värma upp - ta sig över till tävlingsbanan - ta sig runt prog på godkänd procent. Resultatet blev mvg med vinst på 66,9% i Lb1. Var nog ingen som kunde ta minste på min totala lycka! :bump:Klippte ihop lite från prog. Mer rutin på detta och lite mer tryck/vågad ridning får vi jobba på under året :)

 
Min går fortfarande på medicin och på måndag ska jag prata med veterinären igen och se om vi ska börja trappa ner på kortisonet, då kanske jag börjar rida på henne lite tidigare än planerat, tanken är att börja rida i slutet av januari, så länge hon är under behandling får hon inte ridas trött eller galopperas, så jag kanske börjar skritta henne typ varannan dag eller något sånt, hon lär vara ganska pigg, har vilat sen 12 december :nailbiting:

Satt igår och kollade på bilder och filmer från i höstas innan hon blev sjuk.
Här åkte till ett ridhus vi aldrig varit i och hoppade bana på ca 70 cm :)

Så som svar på frågan, vad mitt mål 2017 är?
Bara Lona får vara frisk, så kommer jag försöka hoppträna henne, åka transport, träna dressyr. Starta pay&ride och pay&jumps men inget riktigt tävlande i vår, till hösten får vi se vad som händer då. Har varit sugen på att betäcka men det blir nog senare, nu vill jag rida :D
 
När man ser tillbaka på året så har vi hunnit med sjukt mycket...trots att vi eg tränat ganska lite. Eller ffa lite av mycket. Han bara gör grejerna direkt med ju, jobbiga häst :wtf:

Som häromdagen när vi gick upp till stallet från lösdriften innan ridningen. Lat som jag var orkade jag inte gå upp först och hämta grimman men hade med tränset i bilen så jag ledde upp honom med tyglarna runt halsen. Utanför stallet stod en transport med luckan nere för det var några som nyss kommit hem från ridhuset. Och innan jag hann göra något stövlade min häst bara rakt in :o:D Vi ska börja åka ut på lite roligheter iår tänkte kag så jag hade planerat att slänga in lite lastträning snart bara för att och för att han inte åkt transport på 1,5 år. Men ja....han har visst inga problem med transporter :angel:

Målet för iår är att stärka galoppen och jobba mer med samlingen. Sen kommer det bli en hel del vapenträning, lite kurser, en del eldträning bara för skojs skull, lite mer trick.. Och så MÅSTE jag skaffa en sadel snart för han skuttar ju runt som en bergsget på klippblock ute i skogen medans jag hänger lite mer löst :p

Från häromdagen när vi tränade spansk skritt
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1401887906496530&substory_index=0&id=100000260020322

Fina lilla hästen
IMG_20170103_094545_zps2tin9pmi.jpg
 
Här har vi en lugn period just nu, mycket skrittjobb och jobb från marken.
Han är VÄLDIGT pigg, vilket resulterade i att jag fick käka grus igår....:angel:
 
Oups! Hoppas allt gick bra med dig! Låter som om någon har en annan plan än matte :D
Det kan man väl säga.. hästkräket "glömde bort" mig på ryggen och tänkte rulla sig i snön. På en millisekund så har han vikt ihop frambenen och lagt sig på dom , sen märker han mina försök till att hindra honom= skjuter upp och fram i bocksprång som heter duga(i klass med dom från i sommras).
Adios matte!
3E2A692D-2ACD-4E9D-8298-393F67F814C6_zpsmzhkzcje.jpg
 
Murre har vintervila (eftersom matte är fullt upptagen med bröllopet :cool:).

En sak som slog mig just nu bara.... någon mer än jag som har en femåring i vår? :nailbiting: :eek: :idea:
Vi som inte kan någonting än :arghh:
Åh känn dig inte ensam! Jag har också en femåring som inte ens kan fatta galopp ordentligt:o Men jag skyller på att hon varit skadad sen i höstas och det är först nu som jag har börjat få sätta igång henne försiktigt och rida igen. Dessutom har hon blivit både lättlastad och världsvan pga alla resorna till kliniken, man får ju försöka se det positivt:up::D
 
Jag är igång och rider igen sen ca 1 vecka.
Har känts okej men min lilla är så reaktiv och har väldigt lätt att tappa fokus.
Igår var det snöras från ridhuset var 3 minut. Hon reagerar givetvis varje gång...
Nåväl, det kunde varit värre. Jag kunde ändå styra runt i skritt och trav trots fiolsträng.

Trillade som satan efteråt när jag var påväg ut i hagen med hö och vatten. Tar emot mig på ena knät rakt ner i den förbannade isen.
Hann bli ordentligt rädd innan jag kände att knät ändå var helt. Öm och svullen idag men inget värre. Så rida fixar jag absolut :up:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 481
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 182
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 168
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp