Bukefalos 28 år!

16-årsgräns?

Sv: 16-årsgräns?

Men man kan ju vända på frågan istället: hur många barn över 12 år passar storleksmässigt på en B-ponny? Tycker det är konstigt med 14-åringar som får tävla på B-ponny, rent ridmässigt har de kanske tävlat flera år och skall möta den "gröna" 9-årigen. Det borde ju vara en kategori att "komma igång med". Sen kan jag hålla med om att det är ett problem med vem som skall utbilda de små ponnyerna.
 
Sv: 16-årsgräns?

Jag tycker det är bra att man rättar sig efter de internationella reglerna som finns, men vad som är bäst är ju en annan sak. Tror det ger en stor utveckling på ryttarnas ridning när de byter till storhäst. Jag själv ångrar absolut inte att jag bytte när jag var 16 år.
Om alla skulle tävla ponny tills de är arton, skall man ta bort mästerskapen för juniorer?
Tror inte ponny kommer "dö ut", fler kommer antagligen hoppa över c och gå direkt från b till d. Man kan i vilket fall inte tävla int. när man är över 16. För de som satsar måste man alltså ändå gå upp på storhäst då. Och vill man hemskt gärna ha kvar ponnyn så kan man faktiskt tävla bland storhästarna, dressyren är ju ingen skillnad medan hoppningen blir kanske svårt att klara vissa avstånd.
 
Sv: 16-årsgräns?

Jag tycker också att man ska behålla 18-års gränsen
 
Sv: 16-årsgräns?

Hmm är inte alls inne på din idé där. Låt ponnygränsen gå där den går, eller höj till MAX 150 cm, inte högre. Skaffar man sig en häst som är 155 för att tävla på så får man räkna med att den får hoppa mer än en på 175, så enkelt är det bara!
 
Sv: 16-årsgräns?

En sak jag funderade på är om det är så särskilt stor skillnad i storlek och vikt på 16-åringar och 18-åringar? Själv är jag inte längre idag vid 36 års ålder än när jag var 13. Jag väger mer men minns inte att det var någon dramatisk ökning mellan 16 och 18.

Jag tycker man kunde få tävla ponny tills man är 18, för att barn ska slippa tävla mot vuxna, men att överdomarna på tävlingar skulle bli hårdare med att peka ut ekipage som inte är proportionerliga. Visst, det är subjektivt, men det är mycket annat också, som olämpligt uppträdande mot sin häst och domares uppgift är ju att kunna bedöma situationer och vara utbildade på det så det borde gå att lösa.
Annars är hyfsat generösa vikt och längdregler OK tycker jag. Man kanske inte behöver ha invägning av alla ekipage men vid tveksamma fall så kan överdomaren kräva det.
 
Sv: 16-årsgräns?

Måste man tävla med ponnyn för att utbilda den??
 
Sv: 16-årsgräns?

Nej, självklart inte. Det jag menade var att många som rider tillräckligt bra för att utbilda en B-ponny är för stora.
 
Sv: 16-årsgräns?

Åldergränsen är bra som den är, det man istället borde sattsa på är att mäta alla ponnysarna på tävling så det inte är massor av små hästar som tävlar istället för D-ponnysarna.
 
Sv: 16-årsgräns?

TonicWater skrev:
Åldergränsen är bra som den är, det man istället borde sattsa på är att mäta alla ponnysarna på tävling så det inte är massor av små hästar som tävlar istället för D-ponnysarna.

Fast är det är en slutmätt ponny så finns det ju ingenting man kan göra...Man får ju inte mäta om en redan slutmätt ponny. Rätta mig om jag har fel.
 
Sv: 16-årsgräns?

Jag tycker man ska behålla 18-års gränsen! Ponnytiden är kort så varför korta ner den ännu mer? Själv har jag tävlat ponny fram till i år och under sommaren ridit parallellt för att sedan gå över helt på stor häst nu (är 18 i år). Jag tycker inte övergången var så svår i och med att jag red ponny samtidigt som häst den sista tiden, men hade absolut inte velat missa de starter på ponny jag gjort i år, så behåll 18-års gränsen.


Samtidigt är det ju bra att ha lika regler internationellt och nationellt, men frågan är ju den hur många som egentligen tävlar internationellt av våra svenska ponnyryttare, andelen som aldrig sätter sin fot på en internationell bana är väldigt stor. Och som sagt de som satsar ordentligt och kommer till internationell nivå måste ju då byta upp sig tidigare än övriga ponnyryttare, men för deras del spelar det väl ingen roll om vi har 18 års gräns på våra svenska tävlingar.

Oavsett ändring eller ej kommer varken ponny eller juniortävlingar på stor häst "dö ut" tror jag. Allt fler rider parallellt under ett eller flera år och det kommer finnas de som aldrig vill rida ponny och de som aldrig vill lämna och de kommer finnas dom som är för stora för ponny tidigt och av den orsaken måste gå upp på stor häst tidigare än 16 år också.
 
Sv: 16-årsgräns?

Men varför skulle en E ponny göra sporten bättre för de som är tjocka eller långa? de kan ju lika gärna rida häst?
jag förstår inte riktigt hur du tänker där..

Jag har tävlat häst sedan jag var 12 år. Och jag tycker inte att det varit några problem.. Man måste ju vara lika duktig för att rida en pnny rätt som en häst, det är ju samma sak!
Däremot tyckte jag att det var härligare att tävla häst för det var inte samma "skitsnack" som på ponny, iaf inte när jag tävlade.. vet inte hur det är nu, men ponnymammor är jobbiga, har jag iaf märkt på de ponnytävlingar jag varit funktionär.. Det är alltid mer protester osv. på ponnytävlingarna än på hästtävlingarna trots att vi gjort likadant på alla... knepigt!!
 
Sv: 16-årsgräns?

Jag tror jag gör! Vem betalar för en 155cm häst? Ingen, den hästen blir oftast promenad eller ridskolehäst. (Det finns få undantag, men många av dem ligger på 20 000- 30 000kr) Hade det funnits en E ponny så hade den gruppen av hästar höjt i pris.
Och med tanke på att hästl sysslar med försäljning så vill hon ha höga priser.
Fredrik Gustafsson
 
Sv: 16-årsgräns?

Men om man är 16 lång och tjock så kan man ju lika gärna tävla häst? och man kanske är för liten för en stor häst men vill köpa en liten?
Finsn det inga såna människor eller vadå?
Hade jag varit kort hade jag velat ha en liten häst..Nu är jag inte det utan vill helst ha en häst på säg typ 175 cm eller så..
min är 160 och ajg tycker han är liten...
fast iofs, ponnyer kostar sjukt mycket! om ajg får en dotter får honr ida häst på en gång så jag också kan ha nöje av dne, man har fanken inte råd att köpa en bra ponyn som man bara kanr ida tills man är typ 18 om man inte är rik nuförtiden...


sry för stavfelen!! har lite brottom...
 
Sv: 16-årsgräns?

Jag är helt emot det.
Om det blir 16 års gräns vad skulle de som väger lite och är väldigt korta göra då??
Skita i och tävla eller???
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 622
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 293
Senast: hundtant
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 058
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 525
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp