Bukefalos 28 år!

3 årstest- hinner jag?

SiZo

Trådstartare
Jag har en häst jag hade tänkte visa på 3-årstestet nästa år. Men han fick en skada nu i sommar och har stått mkt på boxvila och är rätt ful i kroppen för tillfället (han faller alltid ur på boxvila). Min fråga är enkel, tror ni det är för sent att börja förbereda honom för 3 årstestet nu?

Han är tömkörd sen innan, kan grunderna förutom galopp. Tanken var att köra in honom innan, får se om jag hinner med det nu.

Han är löshoppad 1 gång.

Kort sagt, tror ni det går?? Eller är tiden för knapp?
Det är första gången jag visar på 3 årstest i så fall, så jag är ju en glad amatör på den biten.
 
Sv: 3 årstest- hinner jag?

Klart du hinner. 3-årstesterna är ju inte förrän till våren och så mycket behöver hästarna inte kunna. Jag hade sagt att det inte var någon panik alls.

Nu fick ju jag ta bort min 2-åring i somras, men jag hade inte tänkt att börja med honom innan jul. Då är det ändå 4 månader innan de ska visas. På den tiden hinner man gott rida in och löshoppa hästen tillräckligt för att göra ett bra 3-årstest.
 
Sv: 3 årstest- hinner jag?

Klart du hinner jag har inte ens tömkört eller något med min 2009 dock åker hon på inridning nästa månad och kommer då sittas in och löshoppas under en månad sen hem för vila ett par månader innan hon åker igen en månad innan 3 års testet för repetetion .

Mia
 
Sv: 3 årstest- hinner jag?

Jag tänker mer muskelmässigt, han är som sagt väldigt tunn. Men jag tänkte börja gå promenad 3 ggr/vecka i backar. Hoppas att jag har självdiciplinen för det bara :D
 
Sv: 3 årstest- hinner jag?

Vi var precis som du en "glad amatör" med vår första. Vi började för sent och hann inte riktigt med och då började vi i december. Vi skippade ridprovet eftersom det inte är något obligatoriskt moment (om man inte är ute efter diplom d v s)

Denna gången har vi startat i god tid med vår 2,5 åring. Han är tömkörd och riden ca 10 ggr i lina skritt, trav och galopp. Eftersom det har gått väldigt bra:D slutar vi med ridningen för i år och inriktar oss på löshoppning. Vi ska nu gå på kurs med honom och få proffs-hjälp. Det blir 6 gånger nu under oktober och november. Därefter får han vara fram till februari när vi tar upp tråden igen.

Mitt tips till dig är att ta hjälp av kunnigt folk som gjort detta tidigare. Välj inte första tillfället i vår att visa din häst, utan åk och titta själv på ett 3-årstest. Tyvärr tappar många hästar poäng för att visaren inte kan ta fram det bästa ur hästen. Jag menar inte att någon annan ska visa utan hjälpa dig hur du visar din häst på bästa sätt. Bara en sådan till synes enkel sak som att ställa upp framför domaren, ska jag korrigera min häst bakåt eller framåt? Vår ville gärna "hänga" i frambenen och sänka huvudet när den stod stilla, så vi korrigerade alltid bakåt genom att trycka lite på bringan så att den la mer vikt på bakbenen och tog upp huvudet och plötsligt blev den väldigt flott.;)
 
Sv: 3 årstest- hinner jag?

Det är klart att det går! Så länge du lägger upp en långsiktig träningsplan och försöker hålla dig till den :) Nu vet jag inte hur mkt din häst fortfarande växer osv, men vore jag som du skulle jag köra ett träningsrace nu, vila äver jul och nyår, och sedan träna igång igen i jan/feb. Se till att få in så många löshoppningstillfällen det går, och träna mkt på att visa hästen för hand! Det är där man får poängen, ridprovet blir ju bara godkänt/ej godkänt...

När det gäller muskelbyggandet kan jag rekommendera att ge build up foder, har fungerat super på min häst, och givetvis fri tillgång till grovfoder om det funkar... :)

Jag var glad amatör i våras också när jag visade min 3 åring på testet, hon låg också lite efter med träningen pga skador, men det gick super! Trots att hon i princip bockade sig igenom ridprovet så blev det godkänt, haha! :banana:

Lycka till!!
 
Sv: 3 årstest- hinner jag?

Jag tänker mer muskelmässigt, han är som sagt väldigt tunn. Men jag tänkte börja gå promenad 3 ggr/vecka i backar. Hoppas att jag har självdiciplinen för det bara :D
Det allra viktigaste för att återfå muskulaturen är att han får ordentligt mat och helst lite till... Maten ger muskelvolymen, träningen ger styrkan.

För några år sedan hade jag en ettårshingst som såg rent ut sagt bedrövlig ut på sommarbetet, trots stora mängder tillskottsfoder.Det är nästan förvånande att ingen förbipasserande anmälde honom till djurskyddet... Det visade sig att han hade borrelia och efter en penicillinkur (juli-augusti nån gång) började han lägga på sig. I mitten av november visades han på rådgivande unghingstbedömning och ansågs då vara en välutvecklad ettårshingst i gott skick... Jag lovar att det gick åt massor av foder för att uppnå detta, men det gick.
 
Sv: 3 årstest- hinner jag?

Jag tycker att det är bättre med rätt foder och en stor kuperad hage med kompisar än att ut och "träna" fram muskler på en så ung häst.

Min 08:a stod på boxvila/sjukhage augusti-dec förra året och visades på 3-årstest i maj.
Hon var löshoppad ca. 5 gånger innan skadan.
 
Sv: 3 årstest- hinner jag?

Eftersom du inte har halvblod så kan du skippa ridningen om du tycker tiden är knapp och att han inte har muskler.
Koncentrera dig istället på löshoppning och visning för hand.
// Linda
 
Sv: 3 årstest- hinner jag?

Just ridningen är inte det jag oroar mig över, det brukar ju räcka med att ha ridit en handfull gånger för att klara ridprovet. Det är mer löshoppningen, och allmänna intrycket av hästen jag tänker på.
Och vad jag har hört så ska även araber kunna få diplom? Eller har jag förstått fel??

Orkan: Det är tyvärr inte ett alternativ. Han går just nu med sin fru som är 3 år gammal, men andra jämnåriga finns inte för tillfället tyvärr. Vill inte flytta honom för då kommer jag inte orka träna honom direkt.

Men då öser jag på med mat nu! Han får fri tillgång på grovfoder, och det blir väl att köpa lusern till med, och kanske ge 1,5 kilo av det om han äter upp så mkt. Tänkte stalla in nu i veckan med :D
 
Sv: 3 årstest- hinner jag?

Här är en till med sikte på treårs.. min står på klinik nu och inte börjat något alls med henne. :(
Men räknar med hinna om hon bara blir frisk. Just nu står hon på gödning för hon tappade efter betet.

Ingen stress!
 
Sv: 3 årstest- hinner jag?

"Vi" skickade ena 09an på inridning nu. Han har löshoppat en gång och bröt sig ut/hoppade
ur paddocken, sen dess är han inte hoppad. :angel: (Staketet är rejält och över 150 cm högt...)
Men lär bli löshoppad på inridningen när de har ridhus och allt. Han ska gå treårs i vår. Han är skranglig
och stor, runt 170, men det är ju lång tid kvar och han lär ju lägga på sig och bredda sig under vintern. :)

Jag ska rida honom lite efter att han kommer hem och sen får han vila fram till våren.
 
Sv: 3 årstest- hinner jag?

Det är klurigare med hingstar. Men eftersom stoet är dräktigt med honom så borde han inte "hingsta sig" om han går kvar hos henne.
Prova var han äter bäst. Hos henne eller själv.
Att gå upp i hull och muskler ska han hinna med rätt mat.
// Linda
 
Sv: 3 årstest- hinner jag?

Klart du hinner!
Var bara noga med maten i vinter.

Jag fick hem en häst 6veckor innan 3årstest ett år. Hon hade enbart gått i hage i full vinterpäls.
Lyckades visa henne och få klass 1 med godtjänt ridprov, men stackaren fick gå med 2 vintertäcken de veckorna för att bli av med björnpälsen.
 
Sv: 3 årstest- hinner jag?

Han är väldigt välbalanserad oavsett vart han går.

Men nu till nästa problem. Provade en ny hovis i förrgår... 3 av hästarna är halta... fan vad roligt... Snart börjar jag sko och verka hästarna själv, värre kan det ju fan inte bli iaf.
 
Sv: 3 årstest- hinner jag?

Tror som de innan att bara grundproblemet är borta och hästen for ordentligt med mat så brukar dom ta sig rätt fort, även om det kan bli svårare med unghingst. Sen om du fortfarande känner att hästen är för "skranglig" i kroppen så skulle jag faktiskt låta bli att visa. Känns inte kul om man känner att hästen inte är i närheten av att göra sig rättvisa.
Tror även det är en bra idé att köra in och sen åka på långpromenader i långsam takt, dom brukar muskla sig fint av det och förutom att det inte är speciellt slitsamt för hästen så slipper man motivationsbristen som lätt infinner sig om man själv måste springa bredvid jämt.
(PM:a om du vill ha numret till min hovis, han är fenomenal med min knölfia och bor du där du gör enligt din profil så är det på rätt ställe också.)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 350
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp