Bukefalos 28 år!

"5 panel test"?

Lona

Trådstartare
Jag har kikat runt lite på nätet och i synnerhet i USA skriver de ofta om "5 panel test", särskilt i samband med avel.
Jag tror att det är någon form av DNA-test, eventuellt som har med färganlagsrelaterade sjukdomar/defekter att göra?
Vad innebär det egentligen? Görs det här med?
 
Det är väldigt vanligt på quarterhästar att det görs. Det handlar då om de är bärare på HYPP, PSSM, MH, GBED and HERDA.
Det har ju både ev. påverkan på deras funktion som ridhäst och om man vill avla vidare.

Har du inte koll på de olika förkortningar så googla, det finns hur mycket som helst om det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 888
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 245
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp