Bukefalos 28 år!

5a på skott

Jag upplever också exteriörbeskrivningen som bra, det här är första gången jag hör talas om att någon inte blir godkänd av den här typen av futtiga skäl.
Det är inte ovanligt i schäfer. Får du en extrem utställningsdommare så...
Även vår tik "kuggade" första gången. Gick lätt igenom för en annan domare.
 
Det är inte ovanligt i schäfer. Får du en extrem utställningsdommare så...
Även vår tik "kuggade" första gången. Gick lätt igenom för en annan domare.

Kanske har de schäferfolk jag känner haft tur då eftersom det här är första gången jag hör talas om det(jag känner bara bruksschäferägare/uppfödare).
 
Sen kom exteriörbedömningen. Efter en massa mätande och pillade och en del positiv kritik valde ändå beskrivaren att underkänna hunden pga att bröstkorgen gick en halv centimeter över gränsen.
Du skämtar?! Det kan inte vara det enda som han anmärkte på? Att underkänna en hund pga det... alltså.. slå honom lite lätt i huvudet med en stekpanna eller något?
 
Kanske har de schäferfolk jag känner haft tur då eftersom det här är första gången jag hör talas om det(jag känner bara bruksschäferägare/uppfödare).
Det var första gången jag
själv var med att någon mätte som han gjorde. Han var väldigt kritisk till alla schäfrar den dagen, inte bara våra. Och det var han som sa till den som fick underkänt "banta hunden några kilo så kommer nog bröstkorgen att hålla måttet"
Vist, hunden hade några kg för mycket men.... Ja, jag vet inte vad man ska säga.
Tycker själv det är rätt sjukt om en hund kan bli mer rastypisk av att gå ner några kilo.

Positivt är iaf att hunden nu ska gå ner i vikt för övervikt är ju aldrig bra. 4 kg var rådet från exteriördomaren. Det fixar nog hunden och husse :)
 
En skotträdd hund med 5a på skott har oftast även andra ljudrädslor. Alla rädslor över huvud taget är svåra att jobba bort. Man kan ha mycket roligt tillsammans med sin hund om man slipper hålla på att träna bort olika rädslor. Jag hade inte köpt hund på det stället.
 
Vid exteriörbeskrivningen på ett MT beskrivs hunden väldigt noga. Det får inte finnas diskvalificerande fel exteriörmässigt på hunden, om man ser på hur den hade bedömts på en utställning så ska den vara värd en 2:a (enligt den gamla bedömningen innan man började med excellent osv). Den får alltså inte vara t ex under/över min/maxmåtten för rasen. Det ska vara samma kriterier som på utställning.
 
Vid exteriörbeskrivningen på ett MT beskrivs hunden väldigt noga. Det får inte finnas diskvalificerande fel exteriörmässigt på hunden, om man ser på hur den hade bedömts på en utställning så ska den vara värd en 2:a (enligt den gamla bedömningen innan man började med excellent osv). Den får alltså inte vara t ex under/över min/maxmåtten för rasen. Det ska vara samma kriterier som på utställning.
Nej det stämmer ju inte. Exteriörbeskrivningen är ju helt skild från utställningsbedömning. Man ska ta hänsyn till helhet på ett annat sätt än vad som görs i utställningsringen.
Visst att diskvalificerande fel ska vara diskvalificerande även på exteriörbeskrivningen, men det döms ju inte alls lika hårt.
Jag vet aussies med ståöron som blivit godkända trots att det är diskvalificerande tex, då har domaren med lite vilja kunnat släppa igenom en så liten detalj när helheten är bra.

Att godkänd skulle motsvara 2a/Very good vet jag inte om det verkligen stämmer? Svårt att tro det.
 
Jag tror mycket handlar om dommare. Vi fick utan någon större kritik igenom en tik som egentligen är väldigt rak i vinklar och dessutom har för mjuka öron, ett fel som absolut inte är ok. Hunden som sist fick IG är långt mycket mer korrekt.
Kullbrodern fick inte heller bra kritikmen blev godkänd. Den hunden har vi bilder på i utställningspose och de har funnits på både instagram och div schäferforum och fått fin kritik även från utställningsfolk samt en domare, men på korningen gick han knappt igenom han heller.
Så jag tar det med en skopa salt.
 
Man behöver inte vara utställningsdomare för att vara exteriörbeskrivare, det är två olika funktioner. En domare på utställning mäter ju inte en mängd kroppsdelar med måttband som exteriörbeskrivaren gör. I min uppfattning finns mindre utrymme för godtycke i exteriörbeskrivarrollen.
Det är också ett faktum att en hund som ligger inom alla de föredragna måtten på exteiörbeskrivningen, inte alls behöver vara en utställningsmässigt vacker hund i sin ras, utan kan se medelmåttig ut.
 
Nej det stämmer ju inte. Exteriörbeskrivningen är ju helt skild från utställningsbedömning. Man ska ta hänsyn till helhet på ett annat sätt än vad som görs i utställningsringen.
Visst att diskvalificerande fel ska vara diskvalificerande även på exteriörbeskrivningen, men det döms ju inte alls lika hårt.
Jag vet aussies med ståöron som blivit godkända trots att det är diskvalificerande tex, då har domaren med lite vilja kunnat släppa igenom en så liten detalj när helheten är bra.

Att godkänd skulle motsvara 2a/Very good vet jag inte om det verkligen stämmer? Svårt att tro det.
2a/Good står det i bestämmelserna :)
"För godkänd exteriörbeskrivning krävs att hunden: efter 18 månaders ålder vid officiell exteriörbeskrivning erhållit kryss i rutan godkänd (bedömts motsvara lägst 2:a pris/Good vid kvalitetsbedömning)."
http://www.brukshundklubben.se/Docu... Avel _ Hälsa/Bestämmelser MT 2013-07-01x.pdf
 
2a/Good står det i bestämmelserna :)
"För godkänd exteriörbeskrivning krävs att hunden: efter 18 månaders ålder vid officiell exteriörbeskrivning erhållit kryss i rutan godkänd (bedömts motsvara lägst 2:a pris/Good vid kvalitetsbedömning)."
http://www.brukshundklubben.se/Documents/1_startdelen/8_ Avel _ Hälsa/Bestämmelser MT 2013-07-01x.pdf
Antar att det krånglas till av att utställningsdomare i min ras har rätt mkt eget tyckande kring rasstandarden..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 401
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 675
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
Svar
3
· Visningar
292
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp