Bukefalos 28 år!

5a på skott

Jag blir ganska glad och av att läsa här. Glad för att det finns så många insiktsfulla människor som har förståelse för hur populationsgenetik fungerar och tänker precis som mig :). Ibland känner iaf jag mig ofta lite ensam i mitt rasklubbsarbete med dessa tankar, värderingar och insikter.

Kan Buke starta en egen ras och avla i fösta hand på hälsa och mentalitet och självklart en SUND exteriör? Fast då blir det väl en blandras...:angel:
 
Ja med tanke på att jag kom runt ett MH utan tanke på att avbryta med min skräpiga dobbisar så..

Och min rätt usla Rottweiler tog sig också igenom (med förvisso dåligt resultat). Den hunden avlivades senare på grund av sina rädslor. Det ska således mycket till för att ett mh ska brytas.
 
Det är för övrigt lite synd att jag är av den åsikten. Annars skulle jag kunna använda den här mosaiken som bevis för att korthårscollien fanns i det antika Egypten ett par hundra år före Kristus och var så viktig och hyllad att den fick pryda biblioteket i Alexandria. Merle-färgen existerade uppenbarligen, men man hade inte insett att man kunde tejpa ner öronen vid behov.
Nu nöjer jag mig med att beundra ett fantastiskt konstverk föreställande en fin hund. :D

tumblr_mm5yp3ucCt1spzfn1o1_1280.jpg
Äh, det där är ju en korthårig BC, ser vem som helst. ;) :D

Rasen som får se ut hur de vill och är ändå exakt likadana som på de första fotografierna. Konstigt nog lyckas man bevara karaktärsdrag utan att selektera uteslutande på skumma, oviktiga detaljer...
 
Äh, det där är ju en korthårig BC, ser vem som helst. ;) :D

Rasen som får se ut hur de vill och är ändå exakt likadana som på de första fotografierna. Konstigt nog lyckas man bevara karaktärsdrag utan att selektera uteslutande på skumma, oviktiga detaljer...
Det här är ju en dröm jag önskar fanns i min ras där utseendejakten har gått käpprätt åt skogen. Där mäts vinklar och bröstdjup med linjal och gradskiva medans det endast krävs en simplare bruksmerit. På en arbetande ras.

Förra två veckor sedan korade vi några avkommor. En hane fick 505 p på MT och beskrivaren sammanfattade hunden med "En mycket bra hund med nerverna på rätt ställe. Välbalanserad, glad hund med blixtsnabba avreaktioner. Han tar sig an problem med fin nyfikenhet och vill lösa dom."

Sen kom exteriörbedömningen. Efter en massa mätande och pillade och en del positiv kritik valde ändå beskrivaren att underkänna hunden pga att bröstkorgen gick en halv centimeter över gränsen.

Husse ska dock banta vovven lite och göra en ny exteriörbedömning för det finns ett par kilo till godo.

Men kort sagt...här ser man tydligt till vilken överdrift utseende går. Det är ju en bruksras!
 
Ja med tanke på att jag kom runt ett MH utan tanke på att avbryta med min skräpiga dobbisar så..
Samma tankar. Min lagotto, som många säger är så trevlig (och det är hon visserligen) men som inte är bra mentalt enligt mig, tog sig runt MH-banan på vad som ser ut som ett helt ok MH. Dock, när det kom till spökena, så satte hon sig ner och tittade på mig och sa "matte, nu orkar jag inte mer, du fixar det här åt mig va?".
 
Det här är ju en dröm jag önskar fanns i min ras där utseendejakten har gått käpprätt åt skogen. Där mäts vinklar och bröstdjup med linjal och gradskiva medans det endast krävs en simplare bruksmerit. På en arbetande ras.

Förra två veckor sedan korade vi några avkommor. En hane fick 505 p på MT och beskrivaren sammanfattade hunden med "En mycket bra hund med nerverna på rätt ställe. Välbalanserad, glad hund med blixtsnabba avreaktioner. Han tar sig an problem med fin nyfikenhet och vill lösa dom."

Sen kom exteriörbedömningen. Efter en massa mätande och pillade och en del positiv kritik valde ändå beskrivaren att underkänna hunden pga att bröstkorgen gick en halv centimeter över gränsen.

Husse ska dock banta vovven lite och göra en ny exteriörbedömning för det finns ett par kilo till godo.

Men kort sagt...här ser man tydligt till vilken överdrift utseende går. Det är ju en bruksras!

Jag har svårt att egentligen tro att majoriteten av alla hundägare värderar utseende framför mentalitet och hälsa. Hur sjutton kommer det sig att det har blivit som det blivit?? :/
 
Jag har svårt att egentligen tro att majoriteten av alla hundägare värderar utseende framför mentalitet och hälsa. Hur sjutton kommer det sig att det har blivit som det blivit?? :/

Det beror nog på vad du menar med "värdera"... Få skulle säga att de inte bryr sig om hundarnas mående, men många (... massor :meh:) skulle slå knut på sig i sina försök att resonera bort påpekanden att deras snygga hund mår dåligt på något sätt.

Det är bara lite klåda - kliar det aldrig på dig någon gång?
Äsch, han har inte svårt att andas - han vill inte springa!
Hon är inte rädd - rasen ska vara reserverad, så hon är helt rastypisk.
:banghead:
 
Jag har svårt att egentligen tro att majoriteten av alla hundägare värderar utseende framför mentalitet och hälsa. Hur sjutton kommer det sig att det har blivit som det blivit?? :/
Tyvärr tror jag att väldigt många sätter utseendet före. Det är ju så himla vanligt att folk köper Rottisar, BC, Schäfer, Tollare osv utan att ha det minsta intresse el avsikt att träna bruks, valla eller jaga fågel. Men gillar helt enkelt ett utseende och köper det som tilltalar en.
 
Det här är ju en dröm jag önskar fanns i min ras där utseendejakten har gått käpprätt åt skogen. Där mäts vinklar och bröstdjup med linjal och gradskiva medans det endast krävs en simplare bruksmerit. På en arbetande ras.

Förra två veckor sedan korade vi några avkommor. En hane fick 505 p på MT och beskrivaren sammanfattade hunden med "En mycket bra hund med nerverna på rätt ställe. Välbalanserad, glad hund med blixtsnabba avreaktioner. Han tar sig an problem med fin nyfikenhet och vill lösa dom."

Sen kom exteriörbedömningen. Efter en massa mätande och pillade och en del positiv kritik valde ändå beskrivaren att underkänna hunden pga att bröstkorgen gick en halv centimeter över gränsen.

Husse ska dock banta vovven lite och göra en ny exteriörbedömning för det finns ett par kilo till godo.

Men kort sagt...här ser man tydligt till vilken överdrift utseende går. Det är ju en bruksras!
Helt galet. Verkligen helt galet och bekräftar min motvilja mot exteriörbedömningar.
 
Ja, slopa exteriören på alla arbetande raser. Bedömningen ska ligga på att de uppfyller sitt rassyfte. Så mycket kommer inte exteriören att sticka iväg att man inte kan se vilken ras det är.
Men exteriörbeskrivningen brukar väl ändå vara vettig? Eller är det bara i min ras?
För aussie tycker jag absolut att exteriörbeskrivningen fyller ett syfte. Men har iofs inte stött på så många hundar som inte godkänts..
 
Men exteriörbeskrivningen brukar väl ändå vara vettig? Eller är det bara i min ras?
För aussie tycker jag absolut att exteriörbeskrivningen fyller ett syfte. Men har iofs inte stött på så många hundar som inte godkänts..
I schäfer kan den iaf variera mycket.
Förra året hade vi en jättebra exteriördommare på Korningen. Han tittade på hundarna och beskrev högt vad han såg. Tex "Den här hunden har en bra bål med plats för lungor som orkar arbeta, hunden bär upp sin kropp, den har lagom lång rygg lämpad för både snabbhet och styrka. Han såg helt enkelt en kropp lämpad för arbete. Den vi hade sist var en äldre utställningsdomare. Inte ett ljud om hundarnas fysik lämpad för arbete. Det var som sagt bara grader, procent och centimetrar. Eftersom exteriörlinjera och brukslinjerna ser så olika ut blir det knepigt.
 
I schäfer kan den iaf variera mycket.
Förra året hade vi en jättebra exteriördommare på Korningen. Han tittade på hundarna och beskrev högt vad han såg. Tex "Den här hunden har en bra bål med plats för lungor som orkar arbeta, hunden bär upp sin kropp, den har lagom lång rygg lämpad för både snabbhet men styrka. Han såg helt enkelt en kropp lämpad för arbete. Den vi hade sist var en utställningsdommare. Inte ett ljud om hundarnas fysik lämpad för arbete. Det var som sagt bara grader, procent och centimetrar. Eftersom exteriörlinjera och brukslinjerna ser så olika ut blir det knepigt.
Även aussie är ju en delad ras med stora skillnader mellan exteriör/brukslinjer, men vi kanske har fler vettiga beskrivare helt enkelt!
 
Ja, slopa exteriören på alla arbetande raser. Bedömningen ska ligga på att de uppfyller sitt rassyfte. Så mycket kommer inte exteriören att sticka iväg att man inte kan se vilken ras det är.

Men exteriörbeskrivningen brukar väl ändå vara vettig? Eller är det bara i min ras?
För aussie tycker jag absolut att exteriörbeskrivningen fyller ett syfte. Men har iofs inte stött på så många hundar som inte godkänts..
Jag upplever att exteriörbeskrivningarna för min ras är vettig. Nu är hoffarna inte uppdelade i nån utställnings/bruksvariant men de är lite spretiga i utseendet ändå. Intressant att det verkar skilja. Hade varit intressant att veta hur det är inom andra bruksraser.
 
Jag tror inte det finns någon bruksras där exteriören är så hett omdiskuterad som hos schäfer.
Titta bara på Cruftdiskussionen. Den hunden är tyvärr inte unik. Vi går mer och mer åt det hållet i exteriörkretsar även i sverige. De domarna som gillar det utseendet (och de är många) är sjukt kritiska till b- linjerna. Har man otur och få en sådan dommare på korningen är det rena lotteriet om hunden ska få sin titel.
 
Jag tror inte det finns någon bruksras där exteriören är så hett omdiskuterad som hos schäfer.
Titta bara på Cruftdiskussionen. Den hunden är tyvärr inte unik. Vi går mer och mer åt det hållet i exteriörkretsar även i sverige. De domarna som gillar det utseendet (och de är många) är sjukt kritiska till b- linjerna. Har man otur och få en sådan dommare på korningen är det rena lotteriet om hunden ska få sin titel.

Den såg helt hemsk ut...fyfan.

Är det inte ett grundproblem i sig att det ens finns en "exteriörversion" av en arbetande hund som en schäfer? Vad sjutton menas ens med det, egentligen? Snacka om att det är en konstig mentalitet att ta en stark, arbetsvillig stor hund och tänka ba "men jag kanske skulle ta och avla om den här varelsen till nått jag tycker är snyggare och strunta i vad som ger bäst hälsa samt att jag tycker att den inte ska arbeta längre". Jag fattar det bara inte.
 
Den såg helt hemsk ut...fyfan.

Är det inte ett grundproblem i sig att det ens finns en "exteriörversion" av en arbetande hund som en schäfer? Vad sjutton menas ens med det, egentligen? Snacka om att det är en konstig mentalitet att ta en stark, arbetsvillig stor hund och tänka ba "men jag kanske skulle ta och avla om den här varelsen till nått jag tycker är snyggare och strunta i vad som ger bäst hälsa samt att jag tycker att den inte ska arbeta längre". Jag fattar det bara inte.
Tror det bottnar i att uppfödare och köpare har olika intressen.
En del tycker det är roligt att träna/tävla/bruka hunden och andra på att ställa ut.
Frågan är ju varför man väljer en bruksras om man inte vill bruka den?
 
Men exteriörbeskrivningen brukar väl ändå vara vettig? Eller är det bara i min ras?
För aussie tycker jag absolut att exteriörbeskrivningen fyller ett syfte. Men har iofs inte stött på så många hundar som inte godkänts..

Jag upplever också exteriörbeskrivningen som bra, det här är första gången jag hör talas om att någon inte blir godkänd av den här typen av futtiga skäl.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 675
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 333
Senast: Kakis
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp