600 kcal om dagen

5000, 2000, 3000, 1000 - oavsett vilken siffra du sätter kommer vikten tillslut att stabilisera sig på den vikt som passar till kaloriintaget. Tyckte jag förklarade det väldigt tydligt.
Fast nu tror jag att du missuppfattade totalt.
Jag skrev precis tvärt om - om du äter för lite eller oregelbundet kommer du gå upp mer i vikt när du börjar äta "normalt", men om du trots denna viktuppgång fortsätter äta bra så går du troligen ner dina kg igen och stabiliserar dig på en för dig lämplig vikt.

Självklart förutsatt att du är frisk.
 
Fast nu tror jag att du missuppfattade totalt.
Jag skrev precis tvärt om - om du äter för lite eller oregelbundet kommer du gå upp mer i vikt när du börjar äta "normalt", men om du trots denna viktuppgång fortsätter äta bra så går du troligen ner dina kg igen och stabiliserar dig på en för dig lämplig vikt.

Självklart förutsatt att du är frisk.

Det förutsätter att du ökar din aktivitetsnivå.

En person som under längre tid gått på energimässig sparlåga har förmodligen ganska låg bakgrundaktivitet eftersom att personen är trött och orkeslös. Den personen kommer vid ett ökat kaloriintag gå upp i vikt och med den nyfunna energin och vakenhet få en ökad bakgrundsaktivitet och således kommer att gå ner i vikt om inte kaloriintaget regleras om. Åter igen, det är matematik.
 
Fast nu tror jag att du missuppfattade totalt.
Jag skrev precis tvärt om - om du äter för lite eller oregelbundet kommer du gå upp mer i vikt när du börjar äta "normalt", men om du trots denna viktuppgång fortsätter äta bra så går du troligen ner dina kg igen och stabiliserar dig på en för dig lämplig vikt.

Självklart förutsatt att du är frisk.

Hur menar du?
Den sk svältläget är en myt
 
Ja alltså är du van vid att äta max 1200 per dag så är det klart att du går upp om du ökar. Kroppen anpassar sig ju ändå efter det näringsintag den för det mesta får, och om det är oregelbundet eller bristfälligt tycks man gå upp mer vid ökning.

Jag ser många som säger precis som många iden här tråden, att de ju faktiskt håller vikt på x antal kalorier - så hur ska det då gå om hen börjar äta enligt rekommendationer?
Det brukar bli så att man går upp inledningsvis för att sedan stabiliseras om man nu fortsätter med den rekommenderade kosten trots inledande viktökning.

Sen kan man ju också fråga sig (generellt nu, inte riktat till ngn särskild) vad det här med "normalvikt" innebär för de som säger sig ha ett så litet näringsbehov? Jag ser många som strävar efter en vikt som kanske egentligen inte passar deras kropp, klart att de behöver vara strikta med maten då om de ständigt försöker hålla sig mindre än de kanske "ska" vara.

Van och van...
Jag hamnade tidigt i dietistvård då jag vid 7 års ålder började gå upp i vikt, trots tillväxt på längden och normal husmanskost.
Mens vid 9, slutade växa på längden vid 13 och "fullutvecklad" fysiskt vid 14.
Extremt aktiv som ungdom. Ej stillasittande "tvspelsnörd".
Alltid haft trög mage, trots diverse mediciner, blir hungrig 1-2 ggr per dag, aldrig varit trött eller orkeslös, snarare det motsatta.

Bygger muskler som en dåre men har extremt svårt att tappa fett.

Har genomgått varenda provtagning/undersökning som går, det är inget fel på mig mer än att jag är 187 cm lång men ändock
runt 90 kg inte kan äta mer än 1600 kcal om jag inte vill gå upp.

Enda gången det var annorlunda var när jag ammade, då kunde jag äta 2500 kcal dom första 3 månaderna, sen började jag
lägga på mig igen och fick dra ned igen. Helammade i 8 månader och mjölkade som en ko.

När jag var gravid kunde jag inte äta mer.
 
Det förutsätter att du ökar din aktivitetsnivå.

En person som under längre tid gått på energimässig sparlåga har förmodligen ganska låg bakgrundaktivitet eftersom att personen är trött och orkeslös. Den personen kommer vid ett ökat kaloriintag gå upp i vikt och med den nyfunna energin och vakenhet få en ökad bakgrundsaktivitet och således kommer att gå ner i vikt om inte kaloriintaget regleras om. Åter igen, det är matematik.
Nej det förutsätter inte alls att du ökar din aktivitetsnivå.
 
Hur menar du?
Den sk svältläget är en myt
Myt enligt vem? Inte enligt de sakkunniga jag jobbar med.
(Jag vet inte exakt vad du menar när du skriver sk svältläget men tror vi syftar på samma princip, alltså att kroppen "suger åt sig" på ett annat sätt i svältläge och att det tar ett tag innan detta balanserar ut sig när man börjar äta normalt igen)
 
Nej det förutsätter inte alls att du ökar din aktivitetsnivå.

Förklara då detta underliga metaboliska fenomen som gör att en frisk människa går ner i vikt utan att äta mindre eller göra av med mer energi.

Du är förövrigt medveten om att detta fenomen går emot energiprincipen som är en fysikalisk lag va? Jag skulle säga bullshit men du kanske sitter på en riktigt vass avhandling.
 
Förklara då detta underliga metaboliska fenomen som gör att en frisk människa går ner i vikt utan att äta mindre eller göra av med mer energi.

Du är förövrigt medveten om att detta fenomen går emot energiprincipen som är en fysikalisk lag va? Jag skulle säga bullshit men du kanske sitter på en riktigt vass avhandling.
Men har du helt missat fenomenet när folk försöker banta men börjar gå ner först när de ökar matmängden?
 
Men har du helt missat fenomenet när folk försöker banta men börjar gå ner först när de ökar matmängden?

Nä, jag har inte missat att folk påstår det. Vilken kostvetare som helst borde dock ha nog med utbildningen för att fatta att det inte stämmer. Åter igen, energiprincipen.
 

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 763
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp