600 kcal om dagen

Ja 2000 kcal brukar anses lagom för en rätt så stillasittande kvinna.
Stillasittande arbete + träning 2-3 ggr per dag: 2500
Rörligt arbete + träning: 3000

Det är ju generellt så viss individskillnad finns såklart.
Siffrorna kommer från dietist.

Inte bara "viss individskillnad"..

Det finns enorma individskillnader och beror ju dels på vilken basalbränning man har, hur mycket man rör på sig och vilken förbränning man har då, längd, vikt fett vs% muskel% osv osv osv.

Skulle jag personligen äta 3000 kcal per dag skulle jag ha varit sjukligt fet för länge sen, då jag har en väldigt låg basalförbränning och även en låg förbränning när det kommer till träning.

Dietiskt är jag inte, men har läst tillräckligt mycket dietetik bland annat för att kunna säga att 3000 kcal per dag är inte någonstans normalt för en kvinna att äta om man inte tränar väldigt hårt och också har en relativt hög förbränning.
 
Inte bara "viss individskillnad"..

Det finns enorma individskillnader och beror ju dels på vilken basalbränning man har, hur mycket man rör på sig och vilken förbränning man har då, längd, vikt fett vs% muskel% osv osv osv.

Skulle jag personligen äta 3000 kcal per dag skulle jag ha varit sjukligt fet för länge sen, då jag har en väldigt låg basalförbränning och även en låg förbränning när det kommer till träning.

Dietiskt är jag inte, men har läst tillräckligt mycket dietetik bland annat för att kunna säga att 3000 kcal per dag är inte någonstans normalt för en kvinna att äta om man inte tränar väldigt hårt och också har en relativt hög förbränning.
Men hur läste du nu?
3000 kcal gäller alltså när man är väldigt fysiskt aktiv både på jobb och fritid. Jag har väl inte påstått att vanliga svenssons ska äta så mkt?
 
Ok, då missuppfattade jag, det lät som att 2000 var ett minimum, men sedan med individuella skillnader uppåt.
Jag har alltid funderat över de där 2000-2500 kalorierna nämligen. I min värld låter det extremt mycket. Eller så är det bara synd om mig som har världens sämsta metabolism :( :(

Jag på dryga 80 kg står stilla i vikt på mellan 2000-2500 kcal/dag. Går ned 0.5-1 kg/vecka på 1600 kcal och skulle nog inte klara av vardagen på 1200 kcal. ^^ Stora individuella skillnader, helt klart! Jag förstår knappt hur det går till att äta 1200 kcal. Äter en bara lunch och middag då, inga mellanmål eller frukost? :)
 
Inte bara "viss individskillnad"..

Det finns enorma individskillnader och beror ju dels på vilken basalbränning man har, hur mycket man rör på sig och vilken förbränning man har då, längd, vikt fett vs% muskel% osv osv osv.

Skulle jag personligen äta 3000 kcal per dag skulle jag ha varit sjukligt fet för länge sen, då jag har en väldigt låg basalförbränning och även en låg förbränning när det kommer till träning.

Dietiskt är jag inte, men har läst tillräckligt mycket dietetik bland annat för att kunna säga att 3000 kcal per dag är inte någonstans normalt för en kvinna att äta om man inte tränar väldigt hårt och också har en relativt hög förbränning.


Fast att säga att det är "inte någonstans normalt" att kunna äta 3000 kcal om dagen är väl ungefär lika fel som att säga att det är omöjligt att stå stilla i vikt på under 2000 kcal. Jag har många exempel i min närhet på tjejer som äter runt 3000 kcal utan att vara mer aktiv än några träningspass i veckan. Jag själv står stilla i vikt på 2000-2500 kcal och då tränar jag inte men har ett aktivt jobb. Det är som sagt individuellt.
 
Fast att säga att det är "inte någonstans normalt" att kunna äta 3000 kcal om dagen är väl ungefär lika fel som att säga att det är omöjligt att stå stilla i vikt på under 2000 kcal. Jag har många exempel i min närhet på tjejer som äter runt 3000 kcal utan att vara mer aktiv än några träningspass i veckan. Jag själv står stilla i vikt på 2000-2500 kcal och då tränar jag inte men har ett aktivt jobb. Det är som sagt individuellt.

Förekommer ja, men det är inte det vanliga att kvinnor kan äta 3000 kcal per dag, vara tämligen inaktiva och ha en bra vikt (dvs ej över eller underviktig).
 
Jag på dryga 80 kg står stilla i vikt på mellan 2000-2500 kcal/dag. Går ned 0.5-1 kg/vecka på 1600 kcal och skulle nog inte klara av vardagen på 1200 kcal. ^^ Stora individuella skillnader, helt klart! Jag förstår knappt hur det går till att äta 1200 kcal. Äter en bara lunch och middag då, inga mellanmål eller frukost? :)

Nu är det ju när jag ska gå ner, så lite får jag anstränga mig.
Men exempel:

En burk kvarg nötchoklad och ett ägg, samt kaffe till frukost

Havregrynsgröt med ägg och riven morot till lunch

Kycklingfilé med stekta grönsaker, lite Creme fraichesås

Te, några skinkskivor, två ostskivor till snacks :)

Hade gärna ätit lite mer, men hade nog mest använt det till extra ost på kvällen ;) kommer väl lägga på 500 kcal när jag är på matchvikt, men känner jag mig själv rätt kommer dessa knappast användas till vanlig, vettig mat a cookie a day keeps the doctor away........ ;)
 
Nu är det ju när jag ska gå ner, så lite får jag anstränga mig.
Men exempel:

En burk kvarg nötchoklad och ett ägg, samt kaffe till frukost

Havregrynsgröt med ägg och riven morot till lunch

Kycklingfilé med stekta grönsaker, lite Creme fraichesås

Te, några skinkskivor, två ostskivor till snacks :)

Hade gärna ätit lite mer, men hade nog mest använt det till extra ost på kvällen ;) kommer väl lägga på 500 kcal när jag är på matchvikt, men känner jag mig själv rätt kommer dessa knappast användas till vanlig, vettig mat a cookie a day keeps the doctor away........ ;)

Jag skulle avlida! Imponerande att du klarar dig på den lilla maten ^^

Jag äter typ som idag

Frukost: Havregrynsgröt med bär
Mellanmål: två bananer, eller fruktsallad om jag orkar skära
Lunch: soppa och macka med pålägg
Mellanmål: smoothie
Middag: pasta med tomatsås och linser
Kvällsmål: Knäckemacka med avocado

Detta landar mig på 1700 kcal och jag går ned i genomsnitt 0,7 kg/vecka
 
Nu är det ju när jag ska gå ner, så lite får jag anstränga mig.
Men exempel:

En burk kvarg nötchoklad och ett ägg, samt kaffe till frukost

Havregrynsgröt med ägg och riven morot till lunch

Kycklingfilé med stekta grönsaker, lite Creme fraichesås

Te, några skinkskivor, två ostskivor till snacks :)

Hade gärna ätit lite mer, men hade nog mest använt det till extra ost på kvällen ;) kommer väl lägga på 500 kcal när jag är på matchvikt, men känner jag mig själv rätt kommer dessa knappast användas till vanlig, vettig mat a cookie a day keeps the doctor away........ ;)
Men om vi nu var inne på vad som kan anses "normalt", tycker du verkligen att ditt eget exempel passar in där? I ett sammanhang när vi pratar om vad gemene man behöver få i sig?
 
Men om vi nu var inne på vad som kan anses "normalt", tycker du verkligen att ditt eget exempel passar in där? I ett sammanhang när vi pratar om vad gemene man behöver få i sig?
Nej, det har jag inte påstått, jag svarade på vad Flutterdash frågade. Och dessutom är jag på diet, så det är ju inte normalt. Men jag tycker heller inte det är helt galet, men jag är kanske van.
Det var liksom inte ett exempel på "normalt för gemene man".

Och jag har iaf inte pratat om något normalt för gemene man, bara att det finns många individuella skillnader vad gäller det här. Inget "normalt" eller "onormalt". Att man inte kan säga att man måste äta si eller så mycket, så länge man får i sig vad kroppen behöver. 600 kcal varje dag i veckan är såklart för lite, och om man går upp i vikt hela tiden äter man för mycket. Simple as that. Om man nu inte ska gå upp, förstås.
 
Senast ändrad:
Nej jag lever inte på bara det ;)

Men min mor läste en artikel i Året runt, någon ny metod som skulle hjälpa diabetiker att slippa ta insulin. Tydligen gick den ut på att leva på 600kcal om dagen, bara. Plus motion då.

Försökte intala min kära mor att det var rena svältdieten? Men det stod ju i tidningen så då är det sant :banghead:

Men det kan ju omöjligt vara hälsosamt att bara leva på 600kcal om dagen? Vad ligger rekomenderat kcalintag på för en vuxen människa?

Artikeln handlar om övervikt och diabetes. Olika metoder fungerar olika bra för människor, vissa går hellre ner långsamt och andra vill "dra av plåstret" fort så man kan börja äta normalt igen. VLCD är ingen ny bantningsmetod, dock något du håller på med under väldigt begränsad tid. Frågan är dock om verkligen kan vara lämpligt för en diabetessjuk person att gå in i ketos...
 
Nej, det har jag inte påstått, jag svarade på vad Flutterdash frågade. Och dessutom är jag på diet, så det är ju inte normalt. Men jag tycker heller inte det är helt galet, men jag är kanske van.
Det var liksom inte ett exempel på "normalt för gemene man".

Och jag har iaf inte pratat om något normalt för gemene man, bara att det finns många individuella skillnader vad gäller det här. Inget "normalt" eller "onormalt". Att man inte kan säga att man måste äta si eller så mycket, så länge man får i sig vad kroppen behöver. 600 kcal varje dag i veckan är såklart för lite, och om man går upp i vikt hela tiden äter man för mycket. Simple as that. Om man nu inte ska gå upp, förstås.
Det blev bara lite konstigt när du reagerade på mitt inlägg med typ (inte ordagrant) "Oj, sådär mkt kan väl inte vara normalt att äta" och sen lägger upp ditt eget intag som nog får anses som väldigt restriktivt om vi nu ska prata i "normalt".
 
Men jag har ju inte sagt att mitt är normalt ;) hade jag inte velat gå ner hade jag ätit mer.

Och nej, jag reagerade inte på att det var onormalt. Inte alls. Jag menade att man inte kan säga att det ÄR vad folk i allmänhet behöver. "rekommenderat dagligt intag" är inte hugget i sten. Alla vuxna BEHÖVER inte minst 2000 kcal. Det var bara det jag menade. Jag ville snarare påpeka att det inte finns något som är "normalt".
 
Jag gissar också att hon läst om 5:2 dieten där män rekommenderas att två gånger i veckan endast äta 600kcal. Det verkar finnas en del diabetiker som minskat på insulin efter att ha använt sig av den dieten. Hur väl underbyggt det är eller om det finns någon forskning gjort på denna dietens inverkan på en diabetiker vet jag inte.

Enligt Svenska Diabetesförbundet fungerar den dieten ypperligt för diabetiker.
 
Jag på dryga 80 kg står stilla i vikt på mellan 2000-2500 kcal/dag. Går ned 0.5-1 kg/vecka på 1600 kcal och skulle nog inte klara av vardagen på 1200 kcal. ^^ Stora individuella skillnader, helt klart! Jag förstår knappt hur det går till att äta 1200 kcal. Äter en bara lunch och middag då, inga mellanmål eller frukost? :)

Sen några dagar tillbaka äter jag 1000 kcal per dag. Det går ju att lägga upp lite som man vill. Jag har inte behov av mellanmål/att småäta mellan måltider, jag äter frukost, lunch middag.

600 kcal per dag kör en nog i botten om man äter det dagligen en längre period
 
Fast att säga att det är "inte någonstans normalt" att kunna äta 3000 kcal om dagen är väl ungefär lika fel som att säga att det är omöjligt att stå stilla i vikt på under 2000 kcal. Jag har många exempel i min närhet på tjejer som äter runt 3000 kcal utan att vara mer aktiv än några träningspass i veckan. Jag själv står stilla i vikt på 2000-2500 kcal och då tränar jag inte men har ett aktivt jobb. Det är som sagt individuellt.

Det beror ju helt på vad personen väger! Jag hade säkert kunnat stå stilla i vikt på 2000-2500 kcal om jag vägde 75 kilo. Väger jag 45 kilo kan jag naturligtvis inte äta samma kalorimängd för att stå stilla.
 
Alltså, nej, 600 kcal om dagen varje dag kan inte vara hälsosamt för någon människa. Så lågt BMR finns det nog ingen som har.
Enligt en snabb räkning skulle en väldigt liten och lätt kvinna (155 cm/40 kg kollade jag, för skojs skull) ha ett BMR på ca 1200 kcal, alltså det dubbla. Och rör man på sig är det mer.

Jag tror att det många gör fel är att de dels tror att just DE är undantaget som inte kan äta "normala" mängder mat utan att bli tjocka, och sedan räknar de för lågt på karorierna och tror att de äter mindre än de gör.

Men 600 kcal varje dag, kan aldrig vara hälsosamt. Det är aningen mer än vad jag åt de flesta dagar när jag var sjuk, och då var min kropp i riktigt risigt tillstånd. Nu äter jag nog säkert 2000-2500 kcal varje dag, och står ganska stilla i vikt med några kg upp och ner av naturliga orsaker. Tror jag, jag har slutat väga mig.
Då är jag ganska lång, normalviktig och rider, springer, dansar, promenerar m.m. en hel del.
 
Jag tycker mest det är tragiskt att det finns de som äter lite lite som vissa av mina ätstörningspatienter och tycker att det är helt normalt och minsann funkar jättebra. Det tycker iofs patienterna också.
Det beror väl ändå på om man är överviktig, normalviktig eller underviktig.
Och om man slutar när målet är nått eller flyttar målet....
Svårt att gå ner i vikt om man inte ändrar kvoten insättning/utgifter ju.
 

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 763
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp