Bukefalos 28 år!

90 dagar - 2023

Förra veckan gick ok! Bommade någon dag pga frustration med dessa fruktansvärda pyramidnitar 🤬 men har sytt fast ytterligare ett tygmärke och lyckats peta in någon mer rad nitar. Den här veckan är mitt mål att att sy ihop ärmarna igen, de öppnade jag delvis upp för ett tag sedan och har undvikit att göra något åt pga tidskrävande...

IMG_20230121_181759-01.jpeg
 
Jag har lyckats skada mig igen. Igår som skulle vara min "comeback" lyckades jag sno in mig i hundens spårlina och bränna av huden runt ankeln på ena foten och få brännblåsa på den andra foten.
Har gjort så sjukt ont att jag knappt kunde sova i natt.
Känner mig lite allmänt ynklig. Jag har dock kletat på xylocain och tejpat såren så hoppas att det ger med sig om några dagar (jag kan inte ens ha skor på mig utan hasar runt i tofflor med uppvikt byxben).

O andra sidan har jag fått massor pluggat i brist på annat.
 
23-24/1

✔️️ ✔ 1. Gå upp när larmet ringer, inget snoozande.

❌ ❌ 2. Lägga 3 x 5 minuter per dag på att rensa diskbänk och köksbord.
(Lägga en kvart på kvällen för att rensa diskbänk och köksbord så att de känns inbjudande när jag kommer upp dagen efter.)

✔✔ 3. På jobbet - avsluta dagen med att rensa inkorgen på allt som är åtgärdat eller som inte behöver sparas.

❌ 4. Hund - fotgående i 30 dagar.

❌❌5. På temat hund ska jag skriva träningsdagbok varje dag i 90 dagar.

➖ 6. Stretcha mig själv efter hundarnas fyspass.

✔ ✔7. Godisuppehåll i 90 dagar.

Gjorde ett uppehåll i helgen och var på god väg att förlänga det uppehållet och göra en omstart 1 februari. Men nej, jag behöver öva på att vara uthållig även på saker som är tråkiga/där jag inte kan lyckas/som jag vet ska ändras så nu är det lite piska som gäller för att hålla i uppdateringarna. Listan som så går det lite si och så med...
 
ht_1.png


Månadens resultat hittills! Pga sjukdom uteblev yogan några dagar, men där kunde jag ju följt mina egna råd med en plan B och masa mig till mattan ändå! Finns gott om yoga-övningar man kan göra även som sjuk.

Det som fortfarande fallerar är veckoplaneringen, där får jag verkligen ta mig i kragen! Ett par av sakerna vill jag flytta upp till de dagliga aktiviteterna (dock ej tvång att göra just varje dag, men så att de finns där i alla fall), t ex byta de väldigt specifika lydnadspassen till en mer generell "hundaktivitet" istället eftersom vi inte alltid kan klämma in just lydnadspass varje vecka i nuläget. Får fnula lite på det, just denna mall har ett max på 15 på de dagliga sakerna, har ännu inte lyckats klura ut hur jag utökar den men har även en annan tracker som låter en logga mer än så, kanske byter över till den. Gillar ju dock denna! Aja, får se hur jag gör. :)
 
Nu ska vi se här om jag lyckas. Onödigt mycket pill om man kör appvarianten, men det ger mer överblick än att skriva dag för dag.
8FB3FC3F-B507-4794-88D9-B41E7B14BA58.jpeg


Spontant går yogan åt skogen :angel: Och typ allt annat också på jobbdagar, men det kommer en ny månad och nya tag kan tas då.

Jag ska fnula lite på hur jag ska fylla i resten av arket. Fler småmål kanske? Kanske dela upp lite av de större målen. Får se.
 
100% på dagens Duolingo. Tyckte att "Less make it more challenging with less sound!"-delen var kortare än normalt så kanske är det därför. 😅

Inatt har jag lyssnat på NEU! och deras "NEU! '75". Men vilket plåster att dra av långsamt. Stora delar av albumet hade varit optimalt för de med insomnia tror jag. :o
 
Helt OT och fel tråd, men hur lyckas man?
(Eftersom det är här jag har beklagat mig så fortsätter jag. Det är ju dessutom bara en del i hur det ser ut.)

Har inte kört iväg men har rastat hundarna en del i hagarna. Onda fötter gör att hur mycket jag går begränsas.

20230126_223852.jpg

Edit; det är alltså från när jag trasslade in mig i hundens spårlina och brände mig.
 
Gick dåligt på Duolingo, 76%. Säkerligen en kombination med att jag inte hade tyst omkring mig och att vissa ord var komplicerade för mig.

Annars har jag slagit på stort och lyssnat igenom både Priests "Cyberhead" (2020) och Kinos "Группа крови" från -88. Eftersom jag redovisar skivorna på instagram på lördagarna är jag klar för denna vecka och kan nu bingea istället. :D
 
Är förkyld och trött och gnällig... och förkyld, nämnde jag det?

✔️ Går upp när larmet ringer - check på den
❌Gör inga 3 x 5 minuter städande. men 5 minuter ibland. Eller tre. Diskbänken är rätt ok för stunden, köksbordet börjar bli belamrat igen efter att jag röjde av det i helgen. Det är både matplats, arbetsplats och förvaring. Samtidigt.
✔️Hålla efter mejlen på jobbet - ibland, ibland inte, men dugligt.
✔️Hund - fotgående i 30 dagar har inte varit alla dagar den sista veckan, men vi är duktiga ändå! Kommer klara sträckan i tid.
❌Hund - skriva träningsdagbok - nej, det blir inte av...
❌Stretcha mig själv gör jag inte heller och kommer troligen inte göra framåt så den ska bort från listan.
✔️Godisuppehåll går bra! Men jag äter ändå en del fikabröd när det bjuds på det. Inte slentrianmässigt dagligen på jobbet, utan om det är något extra, men inte bara vid födelsedagskalas. Är nöjd med det ändå.

Är ändå fler ✔️än ❌så det ser bättre ut än jag trodde 😄
 
Sitter och fnular lite på habit trackern till februari!

HT Februari.png


I princip samma, med lite ändringar, framför allt veckoschemat och månadsschemat. :bump:
"Monthly habits" får fungera även för specifika uppgifter som jag ska komma ihåg att få gjort under månaden, snarare än att det är habits. Tog bort dusch från den dagliga habiten då den kändes lite överflödig - jag duschar vid behov, liksom. Hundaktivitet, där satsar jag på 5 av 7 dagar för att få igång lite ordentlig träning igen, så den finns med både på den dagliga och i veckoschemat.
 
Nästa vecka kommer bli lite mer utmanande, har en del långa jobbdagar och en resa dessutom. Men får se till att prioritera in ett kort yogapass ändå: a little goes a long way, som Buke-gurun Adriene brukar säga 😁
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 196
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 384
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
24 549
F
Kropp & Själ Jag tänkte ge mig själv en 90-dagars utmaning med start 1 januari, slutdatum 31 mars, som någon form av nyårslöfte/nystart. Någon som...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
10 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp