Bukefalos 28 år!

90-talister - unga föräldrar?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Nu kanske det bara är jag som "överreagerar" för att jag själv har äldre föräldrar. Men är det inte rätt många, födda i mitten/slutet 90-talet, som redan är gravida/har barn? Och nu är jag ändå inte från landet, utan vi pratar alltså om huvudstadsregionen med omnejd.
Att folk som är födda typ 90-93 får barn är inte heller något jag ser som "uppseendeväckande" på något sätt kan tilläggas. Inte heller att folk ute på landet kanske får barn lite tidigare.
Men att folk i storstadsmiljö, födda kring 95-98 redan har, eller väntar, barn? För mig känns det lite främmande på något sätt... Iaf i mina bekantskaper är det också så att ytterst få födda kring 87-93 har/väntar barn, jag kan spontant bara komma på någon ytterst enstaka. Men däremot bland de som är runt 95-98 är det ett ganska stort antal, som sagt... Har det blivit vanligare att skaffa barn tidigt, tro?
Sen menar jag absolut inte att det är något negativt heller, har bara "hajat till" lite extra på detta. Kanske för att jag själv är ensambarn till två föräldrar födda under 50-talet...
 
Jag tror det beror på umgänge. Jag är född i slutet på 80-talet och nästan alla mina nära kompisar i närliggande ålder har barn idag. De har alltså fått både ett, två och i vissa fall tre barn innan 30. När jag var yngre umgicks jag en tid med ett gäng som var 30-35 och där var det bara någon enstaka som hade barn vid den tiden.
 
Nja, det här är ingenting jag reagerat på i min umgängeskrets i alla fall. Snarare är det så att majoriteten av mina vänner i Sverige är singel, förutom två som är förlovade. Jag är född 91 och är från Malmö. Däremot vet jag att min vän från Ystad påpekade för ett par år sedan att hon titt som tätt stöter ihop med gamla klasskompisar som är gravida eller har fått barn redan, så baserat på det har jag tänkt mig att det är mer av ett småstadsfenomen.

I övrigt tycker jag snarare att trenden verkar vara att man "binder upp sig" på olika vis allt senare i livet - att skaffa barn efter 30 är liksom inte alls konstigt längre, jämfört med hur det var för kanske 20 år sedan. Eller så är det bara det jag inbillar mig, för att slippa känna mig stressad själv :p
 
Jag är född -89, uppvuxen på riktiga bonnvischan. I min högstadieklass på 23 när vi slutade nian är det sju som har barn, men flera av dem har fler än ett. De flesta barnen är dock födda under de senaste tre åren, det är två som har ganska stora barn (som alltså börjat skolan). I min gymnasieklass är det fem tror jag som har barn, men det är samma sak där, tre av dem har fått barn i år.

Däremot verkar det som att vår årskull är den som är minst barntät. I klasserna under och över har typ alla. För MIG är det helt galet med folk födda typ 98 eller 99 som får barn, för det är så avlägset för mig. Men så länge de är vuxna (vilket jag kanske inte tycker att man är när man är född -99...), så är det ju upp till dem.

Uppväxt med relativt unga föräldrar, födda på 60-talet.
 
Jag har några gamla klasskompisar som är gifta och har barn. Dessa är uppvuxna i en medelstor svensk stad och är universitetsutbildade. De var typ 22 när de fick barn, nu är vi 26.
 
Jag bodde precis utanför tullarna från 0-24 års ålder. De flesta av mina kompisar har ett eller fler barn idag. Jag är 25. Mina kompisar är allt från sent 80-tal till sent 00-tal. Har själv två barn och är gift sen 2.5 år tillbaka. Har flertalet gifta vänner etc. Jag har visserligen inga kompisar som "kommer från landet" men har inte överlag märkt att lantisar får barn tidigare. :)

Mina föräldrar o alla mina kompisars föräldrar har varit 30-40 år ålder än barnen. Ytterst få har varit under 30.
 
Jag har tänkt på det, funderat på om det börjat gå mot att få barn tidigare igen? Alla mina vänner som är födda på 80-talet har fått barn ganska nyligen eller har inte barn alls. De födda på 70-talet fick också barn ganska sent. Men de födda på 90-talet har redan barn. Inte för att min bekantskapskrets är representativ för hela landet, men bland de jag känner är det stor skillnad.
 
Jag är född 90 (visserligen) och väntar mitt första. Jag är ju liksom 26, tycker inte det är tidigt alls. Jag vet många som är yngre än mig och har både ett och två barn. Bor i Stockholm. I min bekantskapskrets är nog mellan 22-26 helt normalt för första barnet. Även om jag vet folk som är betydligt yngre och har barn. Jag tror nog mer att det handlar om att man tänker 90talister som yngre än vad de egentligen är.
 
Jag har tänkt på det, funderat på om det börjat gå mot att få barn tidigare igen? Alla mina vänner som är födda på 80-talet har fått barn ganska nyligen eller har inte barn alls. De födda på 70-talet fick också barn ganska sent. Men de födda på 90-talet har redan barn. Inte för att min bekantskapskrets är representativ för hela landet, men bland de jag känner är det stor skillnad.

Tänker detsamma! Som typ de födda runt 95-98 som väntar/har barn nu. Deras föräldrar är inte sällan födda kring 65-70.
Tycker mig också se den tendensen, förövrigt...
 
Sen är det ju så att när det är stora barnkullar som får barn, så blir det automatiskt mycket barn igen. För att de är så många. Jag tillhör babyboomen på 80-talet, och vi var 25 stycken när vi började skolan, 23 när vi slutade. Av dem har sju barn. Min syster hade bara tio i sin klass (född cirka tio år senare), i hennes årskull hade ju sju stycken varit i princip alla.
 
Jag har tänkt på det, funderat på om det börjat gå mot att få barn tidigare igen? Alla mina vänner som är födda på 80-talet har fått barn ganska nyligen eller har inte barn alls. De födda på 70-talet fick också barn ganska sent. Men de födda på 90-talet har redan barn. Inte för att min bekantskapskrets är representativ för hela landet, men bland de jag känner är det stor skillnad.

Samma här, upplever också att 90-talisterna får barn väldigt tidigt i livet. Verkar ha blivit en trend att få barn runt 20 års åldern.
 
Har två barn födda under första halvan av 90-talet. En har 2 barn och syskonet blir förälder till våren.

Fick själv som 70-talist mitt första barn som 19-åring så jag tycker inte det är speciellt tidigt eller för den delen speciellt ovanligt. Vare sig då på 90-talet eller nu.
 
Jag är född 90 (visserligen) och väntar mitt första. Jag är ju liksom 26, tycker inte det är tidigt alls. Jag vet många som är yngre än mig och har både ett och två barn. Bor i Stockholm. I min bekantskapskrets är nog mellan 22-26 helt normalt för första barnet. Även om jag vet folk som är betydligt yngre och har barn. Jag tror nog mer att det handlar om att man tänker 90talister som yngre än vad de egentligen är.

Fast 26 är ju inte tidigt ;)
Fast jag själv är ju 97a, så tror inte att jag ser folk som är +/- som mig själv som varken yngre eller äldre. Tror jag iaf. :)
 
Samma här, upplever också att 90-talisterna får barn väldigt tidigt i livet. Verkar ha blivit en trend att få barn runt 20 års åldern.
Precis!
Nu kan jag väl mest tala för typ bekantas föräldrar osv. Men tycker mig också se denna trend! Många av dessa 90-talisters föräldrar verkar vara födda typ 65-70, dvsv. varit 30-35 när de fick barn, men deras barn är i +/- 20 års åldern nu.
 
Precis!
Nu kan jag väl mest tala för typ bekantas föräldrar osv. Men tycker mig också se denna trend! Många av dessa 90-talisters föräldrar verkar vara födda typ 65-70, dvsv. varit 30-35 när de fick barn, men deras barn är i +/- 20 års åldern nu.

Omkring mig är det precis tvärtom. Väldigt få 90-talister som har barn och då bor jag ändå på bondvischan. Det är få i mina barns gamla klasser som har barn ( i sonens född -90 är det ingen och i dotterns född -92 är det en) och få generellt även utanför deras klasser. Av alla mina gamla elever har jag inte sett en enda med barn.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 537
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 938
Senast: Bri
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 530
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
31 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp