Bukefalos 28 år!

90-talister - unga föräldrar?

Omkring mig är det precis tvärtom. Väldigt få 90-talister som har barn och då bor jag ändå på bondvischan. Det är få i mina barns gamla klasser som har barn ( i sonens född -90 är det ingen och i dotterns född -92 är det en) och få generellt även utanför deras klasser. Av alla mina gamla elever har jag inte sett en enda med barn.

Oj! :eek:
Nej, för här är det precis raka motsatsen. Och det är ju ändå i stan, så att säga...
 
Runt mig har många 90-talister barn, en tjej av dessa var 4-barns mamma redan vid 23 års ålder. Av de jag känner till så är de flesta 2-barns mammor innan 25 år, och första barnet vid 20-22 år.
Orten räknas nog som liten då den har drygt 16 tusen invånare enligt internet.
 
. Jag är ju liksom 26, tycker inte det är tidigt alls. Jag vet många som är yngre än mig och har både ett och två barn. Bor i Stockholm. I min bekantskapskrets är nog mellan 22-26 helt normalt för första barnet
Jävlar vad tidigt. Jag tycker förvisso 26 är jättetidigt också för att skaffa barn men 22? Jisses alltså.

Vilka olika världar man lever i alltså. Vad gör 22-åringarna som är föräldrar? Alltså vad för typ av jobb har dina vänner som skaffar barn så tidigt?
 
Jävlar vad tidigt. Jag tycker förvisso 26 är jättetidigt också för att skaffa barn men 22? Jisses alltså.

Vilka olika världar man lever i alltså. Vad gör 22-åringarna som är föräldrar? Alltså vad för typ av jobb har dina vänner som skaffar barn så tidigt?

Chardonnay kanske borde svara egentligen, men tar mig friheten...
Iaf de jag känner, som är runt 18-21 år går antingen på gymnasiet/har hoppat av gymnasiet/har något enklare ströjobb...
 
Jävlar vad tidigt. Jag tycker förvisso 26 är jättetidigt också för att skaffa barn men 22? Jisses alltså.

Vilka olika världar man lever i alltså. Vad gör 22-åringarna som är föräldrar? Alltså vad för typ av jobb har dina vänner som skaffar barn så tidigt?

När jag gick föräldragrupp så var jag äldst med mina 32 år och de som var runt 20-22 jobbade inom vården och var i majoritet IF gruppen. En tjej,strax under 25 läste på högskolan.
Litet samhälle och mycket unga föräldrar "i centrum", på barnets fsk som ligger mer på landet är majoriteten av föräldrarna i min ålder (30-35).
 
Född -92, och av dem som "blev kvar" i min hemstad efter gymnasiet är det ganska många som sedan ett par år börjat stadga sina liv med barn, hus, och giftermål. Av oss som flyttade iväg tror jag inte det är en enda som fått barn än.

För mig som 24 åring känns detta fortfarande helt främmande, och är själv uppvuxen med föräldrar som skaffade oss barn ganska sent. Vilket förmodligen påverkar min inställning till när jag skulle kunna tänka mig att skaffa barn. Generellt sett till dem av mina vänner som skaffat barn tidigt, har även själva haft unga föräldrar.
 
Jävlar vad tidigt. Jag tycker förvisso 26 är jättetidigt också för att skaffa barn men 22? Jisses alltså.

Vilka olika världar man lever i alltså. Vad gör 22-åringarna som är föräldrar? Alltså vad för typ av jobb har dina vänner som skaffar barn så tidigt?

När jag fick mitt barn vid 21 hade jag gått det första året på min kandidat. Barnets pappa läste också på universitetet, men tog pluggpaus efter barnet kommit för att jobba deltid istället. Efter f-ledighet gick vi båda tillbaka till att plugga på heltid.

Min bästa vän fick barn vid 22. Hon har jobbat som personlig assistent och gick efter sin f-ledighet till ett nytt jobb inom vården.
 
Jävlar vad tidigt. Jag tycker förvisso 26 är jättetidigt också för att skaffa barn men 22? Jisses alltså.

Vilka olika världar man lever i alltså. Vad gör 22-åringarna som är föräldrar? Alltså vad för typ av jobb har dina vänner som skaffar barn så tidigt?

Av de jag känner som fått barn tidigt (för mig innan 25, nu mellan 25 och 30 känns det väl mer normalt), har många antingen haft jobb i vården, eller inget jobb alls. Har en som ska ha sitt andra nu, hon hoppade av gymnasiet med ett år kvar och har sen dess inte gjort någonting. Pojkvännen har försörjt henne helt. Barn nummer ett är väl ett par år.

Jag bryr mig verkligen inte hur varken gammal eller ung man är om man bara kan försörja SIG SJÄLV innan man får barn. Men kan man inte ens det, utan lever på någon annan, om det sen är partnern eller föräldrarna, hur har man då tänkt att man ska kunna försörja ett barn?
 
Kom på en sak.

Äldsta sonen fyller 12 år och i hans gamla klass (han bytte nu i höstas) så var vi de enda föräldrarna födda på 80-talet. De övriga var födda på 70-talet (via ett papper som vi fick med inloggningsuppgifter till klassens hemsida så stod alla föräldrars personnummer. Tror inte det var meningen att det skulle stå med på föräldrarnas del :crazy::cautious:)
På mellanpojkens förre avdelning på förskolan så tillhörde vi de äldre av föräldrarna helt plötsligt.

Så ska man kolla till mina barn så varierar det genom åren om när man skaffar barn. Även i syskonskaror varierar det :angel: Jag fick min tredje nu vid 32 års ålder medan en del av mina jämngamla inte skaffat barn än. Min syster tex som är 2 år äldre än mig har inga barn. Lillebror var 22 när han fick sitt andra barn. Han är född 89 så nästan en 90-talist :angel:
 
Jag är född -90 och har många vänner med barn. Flera som skaffat barn vid 23-24 års ålder (och som inte pluggat) har ju redan hunnit jobba i 3-5 år och ofta hunnit köpa hus/mindre gård.
Jag har pluggat mycket och kan väl också känna att efter 3-5 års jobb så kan det bli tal om barn. Dvs om typ 2-4 år :D

På landet, ska tilläggas :p
 
Jag är född -89 och har två barn. Fick första barnet när jag var 23 år. Jag hade (har fortfarande) stadigt förhållande, vi köpte hus och jag hade fast jobb (ett krav från min sida för att skaffa barn). Året efter gifte vi oss.

Flera i min gamla klass på högstadiet och gymnasiet skaffade också barn i den åldern. Häromkring är det rätt vanligt att skaffa första barnet mellan 20 och 25 år.

Mina föräldrar var 21 och 23 år när dom fick första barnet. Min yngsta syster är född -95 och fick sitt första barn i januari i år. Hon har inget jobb och i den sitsen hade inte jag skaffat barn. Men som någon annan skrev så känns det som att många som skaffar barn tidigt gör det trots att de inte har jobb.
 
Det formligen kryllar av ungar överallt just nu... F.d klasskamrater, vänner, bekantas bekanta, alla ska ha en, eller flera. Jag är 25 och har alltid sagt att det är lagom med första barnet när jag är 27. Det skulle innebära att om ett år börjar det dra ihop sig och jag känner bara no way, jag är fortfarande 16 år gammal i huvudet, typ. Det bara måste pågå nån form av babyboom inom 90-kullen för så här många bebisar har det definitivt inte varit innan.
Mamma var 33 när hon fick mig, en alldeles lagom ålder kan jag känna just nu.

På pappret hade det inte varit nån katastrof för oss heller, sambon som är 28 är färdigutbildad och med välbetalt jobb, om än inte fast men har flera jobberbjudanden att välja på om han skulle vilja byta bransch. Vi har ett hus som vi förvisso renoverar men det är beboeligt. Inga lån förutom CSN. Osv osv. Men i mitt huvud är det inte tal om barn på länge.
 
Jag håller med om att det känns som väldigt många som är födda 95-98 som får barn just nu, men det kanske bara handlar om att de är väldigt öppna med sina graviditeter på sociala medier som det uppfattas som att de är ovanligt många? :confused:
Jag upplever också att det är få runt 23-27 som är gravida eller nyss fått barn i min omgivning, snarare så att antingen får man barn strax efter studenten eller så väntar man tills man är runt 30. Själv så skulle jag absolut inte vilja ha barn just nu, jag är absolut inte vuxen nog för det och det hade också varit skönt att ha examen och heltidsjobb igen innan vi försöker utöka familjen :up: (För info så är jag född -92 och är alltså 24 i år)

Jag bryr mig verkligen inte hur varken gammal eller ung man är om man bara kan försörja SIG SJÄLV innan man får barn. Men kan man inte ens det, utan lever på någon annan, om det sen är partnern eller föräldrarna, hur har man då tänkt att man ska kunna försörja ett barn?
Håller med fullt ut..självklart kan livet förändras under grav. och försörjningen påverkas men att välja att aktivt försöka bli gravid utan att klara sig själv ekonomiskt förstår jag inte :banghead:
 
Helt OT men jösses vad den här tråden får mig att känna mig gammal! :rofl: (Har nyligen accepterat att folk födda -92 inte är småungar längre :p)

Skojar du? Jag gick på en liten skola, och de som man gick tillsammans med (1-3, 4-6, 7-9) kändes ju som i ens egen ålder, men så fort de blev äldre eller yngre (i mitt fall födda antingen -86 eller -92) var de antingen skitgamla eller småungar. :rofl: Jag som 89:a har stenhårt hållit på att jag är 80-talist hela min uppväxt och tyckt att 90-talisterna är småungar. Men lite är det nog så att vi tycker att det låter så himla ungt med folk födda på 90-talet, men egentligen är det ju bara 99-orna som fortfarande är omyndiga. :angel:

Men ändå. Vad hände? Nu får 98-orna köra bil och 00-orna går på gymnasiet? :eek: För att inte tala om att 10-orna har börjat skolan/nollan/vad det nu heter nu för tiden, det är helt jäkla sinnessjukt.
 
På forntiden när jag vickade som språklärare på högstadiet i några glesbygdskommuner var det mer regel än undantag att lågpresterande tonåringar blev gravida innan de gått ur nian.
 
På forntiden när jag vickade som språklärare på högstadiet i några glesbygdskommuner var det mer regel än undantag att lågpresterande tonåringar blev gravida innan de gått ur nian.
Gjordes inte ngn undersökning i England i detta ämne. Man testade tom att ungdomar fick ta hand om dockor som behövde samma omsorg som spädbarn för att de skulle se hur det var...
 
Säger som tidigare, det går i vågor, både baserat på ens egna föräldrar men även uppväxten. Man brukar ju säga att 90-talisterna är sönder curlade och vana vid att alla ställer upp när det skiter sig och har tanken "Det löser sig".
läste någon debattartikel där man pratade om att det skulle bli intressant och se när 90 möter tror det var 70 talisterna på förskolan när barn i gemensam ålder ska lämnas då föräldragruppen på 70 talister och 90 talister är extremt olika varandra.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 753
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 977
Senast: Bri
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 577
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
32 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp