Bukefalos 28 år!

90-talister - unga föräldrar?

Min dotters väninna blev erbjuden att gå med i en mammagrupp för unga mammor. Mamman är 26 år gammal och jobbar som läkare. Hon fnissade gott åt erbjudandet, i den livssituationen tror jag allt att man känner sig lite malplacerad bland tonårsmammor.
 
Jävlar vad tidigt. Jag tycker förvisso 26 är jättetidigt också för att skaffa barn men 22? Jisses alltså.

Vilka olika världar man lever i alltså. Vad gör 22-åringarna som är föräldrar? Alltså vad för typ av jobb har dina vänner som skaffar barn så tidigt?
Eh oj. Typ allt möjligt. Några är pt, säljare, lastbilschaffis, tatuerare, sjukgymnast. Några pluggar, jurist och socionom bland annat så det är ju väldigt olika.
 
Syrran var 22 när hon fick sitt första barn och då var hon färdig lärare. :D
+ alla andra som svarat.

Jag är mest nyfiken på vad det är för människor som väljer att skaffa barn så tidigt, något som vi liksom gått ifrån mer och mer här i Sverige. Onödig fråga att ställa dock eftersom det inte säger nåt om gruppen i stort.

För mig känns det bara så otroligt främmande att skaffa barn när man är 22. Jag kan inte på nåt vis förstå varför man väljer att göra det.
 
+ alla andra som svarat.

Jag är mest nyfiken på vad det är för människor som väljer att skaffa barn så tidigt, något som vi liksom gått ifrån mer och mer här i Sverige. Onödig fråga att ställa dock eftersom det inte säger nåt om gruppen i stort.

För mig känns det bara så otroligt främmande att skaffa barn när man är 22. Jag kan inte på nåt vis förstå varför man väljer att göra det.

Syrran är född vuxen. :p Skämtåsido, jag tror att hon hade allt klart för sig väldigt tidigt, helt enkelt. Gick ut skolan lite tidigare än normalt, läste på universitetet och när det stod klart att hon hade jobb så bildade hon familj. Karln träffade hon när hon var 15 år och de är tillsammans och lyckliga fortfarande, 31 år och fyra barn senare.
 
+ alla andra som svarat.

Jag är mest nyfiken på vad det är för människor som väljer att skaffa barn så tidigt, något som vi liksom gått ifrån mer och mer här i Sverige. Onödig fråga att ställa dock eftersom det inte säger nåt om gruppen i stort.

För mig känns det bara så otroligt främmande att skaffa barn när man är 22. Jag kan inte på nåt vis förstå varför man väljer att göra det.

Man gillar väl barn antar jag och är i en relation. Ingen av de jag känner med barn har separerat och lever så vitt jag vet i lyckliga förhållanden. Behöver inte betyda något men menar mer att dom inte plockat upp någon random snubbe från krogen.

Först tänkte jag att det kanske hade något att göra att jag kommer från en Stockholmsförort där föräldrarna har råd att köpa en lägenhet till sina barn, vilket ju gör att man kunnat flytta hemifrån. Men sen insåg jag att mina vänner har väldigt blandad bakgrund så det har inte med det att göra heller.
 
Man gillar väl barn antar jag och är i en relation.
Fast det tror jag inte är hela svaret, det kan det inte vara. Finns massa människor som är i en relation och som gillar ungar men ändå inte skaffar barn så tidigt. Jag är otroligt tacksam att jag till exempel inte gjorde det, trots att jag väldigt gärna vill ha barn och hade en partner vid 22 års ålder.
Först tänkte jag att det kanske hade något att göra att jag kommer från en Stockholmsförort där föräldrarna har råd att köpa en lägenhet till sina barn, vilket ju gör att man kunnat flytta hemifrån.
Fast nä, som du säger kan det knappast ha med det att göra. Massa människor flyttar ju hemifrån utan att skaffa barn direkt liksom.
 
Om 90-talister skaffar barn tidigt måste det ha att göra med nån sorts feministisk backlash eller nåt att göra. Kan inte se vad annars det skulle bero på.
 
"Unga mammor" verkade ju vara något som trendade på diverse sociala medier ett tag. Jag tror att det kan påverka så att fenomenet verkar vanligare än vad det är. I min föräldragrupp så var vi två 21-åringar, fyra runt trettio och en 42-åring. Alla utom en väntade första barnet.

Själv får jag erkänna att jag tycker att det är rätt obehagligt att definiera mig som ung förälder. Dels för att andra har så pass starka åsikter om just tidigt föräldraskap, dels för att jag inte känner igen mig i det som verkar normenligt för just "ung förälder". Och det beror väl mycket på grund av fördomarna som finns. Jag är ju medelklass, (stor)stadsbo, gift och tja, allmänt städad. Ser mig själv som hyfsat liberal. Och på något sätt stör det väl mig att människor förutsätter att min ålder skulle innebära att jag inte kan ta hand om mitt barn. Eller att det inte var planerat, eller att jag ångrar mig eller whatever. För folk vet ju ingenting om hur vi har det. Ingenting alls.
 
+ alla andra som svarat.

Jag är mest nyfiken på vad det är för människor som väljer att skaffa barn så tidigt, något som vi liksom gått ifrån mer och mer här i Sverige. Onödig fråga att ställa dock eftersom det inte säger nåt om gruppen i stort.

För mig känns det bara så otroligt främmande att skaffa barn när man är 22. Jag kan inte på nåt vis förstå varför man väljer att göra det.
Tja människor som vill ha barn?
 
Om 90-talister skaffar barn tidigt måste det ha att göra med nån sorts feministisk backlash eller nåt att göra. Kan inte se vad annars det skulle bero på.

De i min närhet som har skaffat barn i ung ålder (18-23 år) är de par där mannen jobbar heltid (inom "arbetaryrken) och där kvinnan jobbar deltid eller inte alls. Alltså relationer där uppdelning av arbete och hushåll är väldigt traditionellt.

I de relationer där kvinnan studerar eller arbetar heltid finns inte några barn.

Inget fel i att skaffa barn ung, men jag själv hade aldrig vågat skaffa barn utan utbildning eller arbete i sikte.
 
De i min närhet som har skaffat barn i ung ålder (18-23 år) är de par där mannen jobbar heltid (inom "arbetaryrken) och där kvinnan jobbar deltid eller inte alls. Alltså relationer där uppdelning av arbete och hushåll är väldigt traditionellt.

I de relationer där kvinnan studerar eller arbetar heltid finns inte några barn.

Inget fel i att skaffa barn ung, men jag själv hade aldrig vågat skaffa barn utan utbildning eller arbete i sikte.
Och här är det generellt universitetsstudenterna som skaffar barn tidigt. Men mannen brukar ha ett jobb ja.
I dagens sverige går det utmärkt att skaffa barn och studera, är inte 50-talet vi lever på.
Personligen tror jag det är bättre att ta småbarnstiden under studieåren då man generellt har det friare och mera tid än när man är ute i arbetslivet.
 
Vad har feminism med att skaffa barn att göra?
Det är den som har sett till att vi kan skaffa barn utan att behöva sluta studera eller arbeta, så jag tror den är otroligt positiv för befolkningmängden. Om vi jämför med länder som tex italien där kvinnorna får gå hem vid barnafödande och de därför har väldigt låga siffror på nya barn
 
Och här är det generellt universitetsstudenterna som skaffar barn tidigt. Men mannen brukar ha ett jobb ja.
I dagens sverige går det utmärkt att skaffa barn och studera, är inte 50-talet vi lever på.
Personligen tror jag det är bättre att ta småbarnstiden under studieåren då man generellt har det friare och mera tid än när man är ute i arbetslivet.

Jag skulle vilja påstå att det beror på vilken utbildning man läser och om man har lätt för sig eller inte, jag hade inte orkat ha småbarn nu under mina studier t.ex och då läser jag ändå "bara" ekonomi
 
Och här är det generellt universitetsstudenterna som skaffar barn tidigt. Men mannen brukar ha ett jobb ja.
I dagens sverige går det utmärkt att skaffa barn och studera, är inte 50-talet vi lever på.
Personligen tror jag det är bättre att ta småbarnstiden under studieåren då man generellt har det friare och mera tid än när man är ute i arbetslivet.

Jag skrev bara hur det ser ut i mina umgängeskretsar. Där har inte de som studerar barn och jag har varken sagt bu eller bä om det utan bara konstaterat att det är så det ser ut där jag bor :) Som jag skrev hade jag själv inte vågat skaffa barn utan varken arbete ELLER utbildning i sikte :)
 
Det är den som har sett till att vi kan skaffa barn utan att behöva sluta studera eller arbeta, så jag tror den är otroligt positiv för befolkningmängden. Om vi jämför med länder som tex italien där kvinnorna får gå hem vid barnafödande och de därför har väldigt låga siffror på nya barn

Ja absolut men @niphredil skrev om att det var en feministisk backlash som fick 90-talisterna att skaffa barn tidigt och det förstår jag inte alls. Det borde snarare vara tvärtom.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 752
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 977
Senast: Bri
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 577
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
32 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp