Bukefalos 28 år!

Sv: ååå!

okej ska höra med dom då:)
men jag har funderat ett tag på en sak.
jag har då bara lånat denna travaren för ev senare köp och har tänkt köpa honom i vår men på senaste tiden har jag funderat på att kanske köpa en unghäst som jag kan utbilda från grunden själv och utvecklas tillsammans med så jag får lära mig rida bättre och forma min häst själv.
men jag tycker ju om den hästen jag har nu oxå.
finns nämligen en häst som jag blivit frågad om att låna eller köpa.
fullblod/angloarab..jag är dock inte så förtjust i arab men vä.
ldigt förtjust i fullblod och det är en riktigt fin häst,väldigt het och stimmig men inriden.
är min släkt som har dne och hon vill sälja den men jag vet inte.
jag har ju inga jättehöga krav på dressyr men jag har ju alltid drömt om en framtid inom dressyren.
jag vill framförallt lära mig och rida men även ha kul med hästen och trivas
 
Sv: ååå!

Men grejen med en outbildad travare är ju att den bör behhandlas och ridas som en unghäst, förutom att en f.d travare (förutsatt att den inte är unghäst då) är mer klar och färdig i huvudet, motför en unghäst. Så att köpa en unghäst tkr faktist inte jag låter som ett smart val. Du kommer nog inte att lära dig rida bättre eller kunna forma hästen utan tränare om du köper en unghäst, då du inte kan det med nuvarande häst.

Vilken häst du än köper så bör du skaffa en tränare för att du själv ska lära dig, helst skulle du ju ha en läromästare som kan lära DIG, så att du inte behöver lära hästen, när du själv är grön.
 
Sv: ååå!

jo jag menar ju såklart att jag ska träna för tränare med en unghäst.
men travare kanske inte är rätt ras för dressyr:(
 
Sv: ååå!

Alltså, vilka klasser pratar du om? Du skriver att du inte har jättehöga krav inom dressyren. En travare är inte rätt ras om du vill satsa i dressyren, rida höga klasser osv.
 
Sv: ååå!

man kan rida dressyr på alla hästar med lite träning (mer eller mindre)^^
det finns ganska många tränare som åker ut till eleverna, bara du har tillgång till ridbana så går det nog.
men vill du träna på lokal nivå i dressyr så behöver du inte byta häst,

jag känner också att jag vill utvecklas med min häst och lära mig mer inom hoppning men bara tävla på lokal nivå i hoppning upp till 110. om bara hästens kapasitet räcker till det du vill göra och ni trivs med arbetet så går allt:)
du ska kanske testa att rida unghästen nån vecka samtidigt som du funderar om du vill ha ridtravaren, följ ditt hjärta^^ och välj den häst som du trivs med, istället för att direkt välj den som kan gå dressyr på elitnivå
 
Sv: ååå!

grejjen är nog att jag blir så förvirrad plus att mitt dåliga självförtorende förstör så mkt.
jag är nog helt enkelt rädd att göra fel.
dte jag är orolig för just nu är att jag inte kan känna om han går höjd med ryggen osv och dte jag är rädd för då är att jag sliter på hans rygg oså och sen hur jag ska få honom att jobba med ryggen och bakbenen:confused:
är liksom rädd att jag missar något och dethär med att jag är stressad för att jag inte hittar någon tränare. osv. visst vi har ju kommit en bit endå med tanke på att jag inte haft honom mer än ett år.
känns dessutom som jag sliter mer på han eftersom han är så otroligt stel och sne i ena varvet:confused:hur ska jag få honom helt mjuk?
liniment?jag skrittar alltid fram honom på lång tygel 15min och sen jobbar jag bara i skritt i padd och jobbar mest lösgörande men han blir endå inte mjuk.
han går bara runt med böjd nacken med nosen mellan frambenen är dte okej?att gå så långt ner med nosen?unghästform.
 
Sv: ååå!

ändrar sig en travares kropp mycket ju mer man rider?för finns ju många travare som inte är så typiskt raka i ryggen.min är väldigt rak i ryggen,extremt:o
 
Sv: ååå!

Som jag sagt till dig förut, jag hade ALDRIG varit där jag är idag med min häst om det inte vore för våran fantastiska tränare. Aldrig. Aldrig nånsin. Jag hade varit lika förvirrad som dig.

Unghästform betyder inte att hästen går med nosen mellan frambenen, unghästform är en form där hästen är lång och låg i överlinjen, där den jobbaer med rygg och bakben.
 
Sv: ååå!

Min häst (och säkert många andra) har 3 olika "former" elr vad jag ska kalla det.
Ibland så försöker hon slippa arbete genom att kröka på nacken och släppa bettet - hon går INTE i form, hon släpper bettet och går på framdelen.
Ibland så försöker hon slippa arbete genom att hänga sig i min hand - JAG bär upp henne, INTE hon.
Mestadels går hon som jag vill, lätt i munnen, lyssnar på minimala hjälper, dvs. om jag vill ställa henne åt något håll te.x så behöver jag bara tänka tanken nästan så gör hon det. Hon flyter fram och väntar in mina signaler. DÅ höjer hon ryggen och arbetar korrekt.

Däremellan kan hon försöka bestämma tempo och takt själv, inte vilja ställa osv. Och då är hon inte i korrekt form, då fortsätter vi bara att jobba vidare och tillslut hittar hon rätt igen.

Man känner när hästen arbetar, du sitter på bakdelen kan man säga, och hästen känns lätt och fin i munnen och lyssnar på dina hjälper.
 
Sv: ååå!

okej:)
tack för en bra beskrivning!

han gör nog så som du beskrev att bara kröka nacken och gå på framdelen,ska jag lyfta upp huvudet på han när han går där?eller får han gå där tills han hittar sin rätta form?
känns liksom som vi bara rider runt lite volter och vägar men att dte inte gör nåt gott för formen o träningen:confused:som om allt är förgäves för att han inte jobbar med rygg och bakben..

är det bra att bara jobba i skritten ett tag eller är dte bättre att rida alla gångarter med en gång eller?
jag skrittar ju och travar ute i skogen och har tagit nån galopp när dte kännts bra men dte känns som vi står still liksom ska jag börja med galoppen och köra på eller ta det i skritt på banan?
 
Sv: ååå!

:)

Jag vet faktist inte, jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det. En tränare som SER er och kan rätta till problemet vid rätt tillfälle osv. behöver ni.. Du får ta och leta lite bättre, vill man så kan man. :)
 
Sv: ååå!

serpentiner och volter, det gör hästen mjukare och stärker den svaga/stela sidan. min häst är sån som inte konsentrarar sig förens man tvingar henne att fockusera, hon tycker om att bestämma själv och är extremt jobbig att få i form, ibland så får man variera ridningen extramt mycket i några varv för att han ska kunna slappna av och verkligen lyssna, blir då att jag fattar galopp från skritt galopperar 3steg till skritt igen travar på en volt galoperar igen från skritt går ned i samlad trav, skänkelvikningar lite hur som helst över hela ridhuset blandat med halter och backningar. efter 3-4 varv med detta så lyssnar hon och slappnar av varpå jag kan fokusera på att få henne i form.
du kanske ska jobba med formen i galoppen? tycker att det är lättare att få hästarna i "rätt" form då, då man kan samla på ett annat sätt än i traven och hästen inte blir för låg då det är obehagligt att gå i låg form i galoppen då de inte ser så mycket.
 
Sv: ååå!

Om hästen hennes inte går i rätt form i varken skritt eller trav, då är det väl absolut inte rätt att försöka "få" den i form i galoppen? :confused: Jobbar den inte med rygg och bakben i skritt eller trav kommer den absolut inte att göra det i galoppen heller. Och när hon väl kommer dit så är det väl ändå låg form som gäller, varför skulle det vara obehagligt? Att dom inte ser mycket tror jag inte så mycket på. Varför väljer dom då en lägre form då det är lättare att gå i.
 
Sv: ååå!

jag har alltid känt att det är lättare att få hästen i form i galoppen, men det är ju olika från häst till häst. jag menar att hästen förmodligen inte kommer gå med huvudet mellan benen utan räta upp huvudet i galoppen. det är lättare för hästen att gå i form men deras synfält begränsas, t ex när man hoppar så har man inte hästen på tygel innan och över hindret för att den ska se hindret i god tid. annars så hade hästen förmodligen missbedömt hindret eller vägrat. om hästen går under lodplan så jobbar den(oftast) inte med bakbenen men om man får fram en bjudning i galoppen så jobbar den mer med bakbenen automatiskt och och man kan då lättare få en bättre form om man samlar men behåller bjudningen framåt.
 
Sv: ååå!

Jag har ett jättebra tips till dig. Köp en välutbildad läromästare och träna för tränare med den ett par år tills du har skaffat dig lite mer kunskap och självförtroende. Sedan kan du gå vidare med en mer komplicerat alt outbildad häst om det är det du önskar.
 
Sv: ååå!

Jag har ett jättebra tips till dig. Köp en välutbildad läromästare och träna för tränare med den ett par år tills du har skaffat dig lite mer kunskap och självförtroende. Sedan kan du gå vidare med en mer komplicerat alt outbildad häst om det är det du önskar.

:bow::bow::bow:

Mycket bra skrivit!
 
Sv: ååå!

okej tack för era tips!
med galoppen :han har inte lärt sig galoppfattningen riktigt och är inte stark nog att orka galoppera.har galopperat lite ute i skogen men bara då det kännts bra och då slänger han sig ofta in i galoppen men de senaste gångerna vi försökt har vi gjort det från skritt och det har gått mycket bättre.
han har ju verkligen utvecklats och jag med till skillnad från jag fick honom jag kanske har för höga krav på mig själv?känns nog lite så...
med formen så liksom krullar han ihop sig och är lång i kroppen,kan longering va bra för honom att hitta rätt isnspännt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
814
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 621
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp