Bukefalos 28 år!

Active Stable - studiebesök o funderingar

Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Hej!

Det ser ut som om jag skulle behöva nån typ av AS-liknande historia att fodra min häst med (för att stallägaren ska slippa åka hem lunch och em och fodra). Du verkar ju sjukt händig, hur har du byggt ditt nya system? Jag behöver bara fodra ute, pållan kan inte under några omständigheter gå på fri tillgång (ens i nät).

/Lavinia, vill helst inte vara till besvär för stallägaren
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Om jag vore miljonär och fick bygga ett stall skulle jag ha helautomatiska foderautomater, som mätte upp osv helt själv. Den gården skulle köra med olika typer av automatik på olika saker och nästan som en form av active stable men på mycket större yta. Men för sådana drömmar krävs mycket pengar. Mark är en sak men pengarna att bygga systemet är en helt annan.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Lyssnade på en föreläsning förra veckan med Margareta Bendroth om att effektivisera arbetet i häststallar, kan verkligen rekommenderas!

Det finns en hel del att göra för att göra stalljobbet enklare och spara tid som kan läggas på annat.
AS togs även upp, både för- och nackdelar.

Här finns en rapport om redskapen i stall:

http://www.jordbruksverket.se/downl...8.Arbetsredskap+i+häststallar.HS.Sjuhärad.pdf

Mekanisering i stall:

http://www.jordbruksverket.se/downl...010+Mekanisering+-+kostnad+och+tidsåtgång.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Om jag vore miljonär och fick bygga ett stall skulle jag ha helautomatiska foderautomater, som mätte upp osv helt själv.

Det har ju AS iofs. Med silotankar och allt. ;)

Materialkostnaderna är inte så farliga, men det kräver ju lite mantimmar när det gäller att dimensionera och montera. Så gott om pengar kan ersättas med gott om tid, lagom kunskaper och gärna goda kontakter, då blir det inte så hiskeligt dyrt...

Jag är en gör-det-självare av stora mått, men känner mig inte alls lockad av att hugga tag i ett sådant projekt från scratch. Men bygga ut och bygga om är jag inte främmande för. Jag tänker mig ett "vinter AS" med hårdgjorda dränerade ytor runt ligghall, foder, vatten osv. Det blir rätt sörjigt och trist på platser där hästarna spenderar mycket tid när det är som nu, regn regn regn, även om jag har ont om regelrätt lermark. Sedan får de tillgång även till beteshage när marken håller, vilket normala år är den största delen av vinterhalvåret.

Sommartid blir inte AS:en så mycket använd eftersom de oftast går på andra beten och vallar som inte ligger i direkt anslutning, vilket gör att AS:en får bli en modest investering utöver själva hårdgörandet...
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Hej!

Och jag tänker mig defintivt hårdgjord mark när det är lerigt, precis som du. Och sen på något vis stora boxar eller kanske uppdelade hagar med dörrar eller nåt?? där hästarna kan få grovfoder vissa tider, enskilt. (så stora att de inte känner sig hotade av andra hästar).

Hade jag haft stall hade jag definitivt baserat det på effektiva maskiner och mindre hårt arbete för mig. En sån hag-mockapär hade stått sjukt högt upp på önskelistan, liksom smart utmockningslösning och då såklart något vettigt sätt att fodra utan att behöva vara där själv.

/Lavinia
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Det har ju AS iofs. Med silotankar och allt. ;)

Materialkostnaderna är inte så farliga, men det kräver ju lite mantimmar när det gäller att dimensionera och montera. Så gott om pengar kan ersättas med gott om tid, lagom kunskaper och gärna goda kontakter, då blir det inte så hiskeligt dyrt...

Jag är en gör-det-självare av stora mått, men känner mig inte alls lockad av att hugga tag i ett sådant projekt från scratch. Men bygga ut och bygga om är jag inte främmande för. Jag tänker mig ett "vinter AS" med hårdgjorda dränerade ytor runt ligghall, foder, vatten osv. Det blir rätt sörjigt och trist på platser där hästarna spenderar mycket tid när det är som nu, regn regn regn, även om jag har ont om regelrätt lermark. Sedan får de tillgång även till beteshage när marken håller, vilket normala år är den största delen av vinterhalvåret.

Sommartid blir inte AS:en så mycket använd eftersom de oftast går på andra beten och vallar som inte ligger i direkt anslutning, vilket gör att AS:en får bli en modest investering utöver själva hårdgörandet...
Active stable är lösdrift. Helautomatiska för kraftfoder och grovfoder men utan att ha lösdrift. Jag tycker inte om det fri tillgång till foder. Skulle lösa det på ett annat sätt om pengarna fanns. Ett problem med all lösdrift är hingstar, som många verkar ha glömt! Det går oftast inte att ha flera könsmogna hingstar i en hage.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Hej!

Det ser ut som om jag skulle behöva nån typ av AS-liknande historia att fodra min häst med (för att stallägaren ska slippa åka hem lunch och em och fodra). Du verkar ju sjukt händig, hur har du byggt ditt nya system? Jag behöver bara fodra ute, pållan kan inte under några omständigheter gå på fri tillgång (ens i nät).

/Lavinia, vill helst inte vara till besvär för stallägaren

Inte så svårt eg, funktionen blir som lunchboxen om du googlar på dem? Dvs på utsatt tid så släpps den mat man fyllt på ut till hästen/hästarna.

Men det är ju inte särskilt funktionellt om hästen går med en massa andra hästar t ex? Men googla lunchboxen får du ett hum och grundfunktionen. Jag har dock ett antal lådor/automater.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Hej!

Googling på lunchbox, will do, tack!

Min pålla kommer gå själv i minst 6 månader till och sen med kanske en kompis, så många hästar är det verkligen inte tal om :-)

/Lavinia
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Active stable är säkert bekvämt osv. Men för mig spelar den "dagliga hanteringen" stor roll i att ha häst! Bara att ta ut och in från hagen är viktigt för mig. För unghästar som går på active stable tror jag säkert de glöms bort i hanteringen.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Grejen med ALL effektivisering är ju att mer tid ska kunna läggas på hästarna istället för kringarbete.

Visst kan man strunta i hanteringen om man så vill, men det gäller ju i all hästhållning. Bara för att man leder dem in och ut från hagen så innebär det ju inte att man har hanterat dem i full utsträckning. Inte i mina ögon iaf...
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Active stable är säkert bekvämt osv. Men för mig spelar den "dagliga hanteringen" stor roll i att ha häst! Bara att ta ut och in från hagen är viktigt för mig. För unghästar som går på active stable tror jag säkert de glöms bort i hanteringen.

Nu anser jag inte att man behöver hantera unghästar dagligen, men varför skulle uppstallnings formen vara avgörande för om och hur mycket man hanterar sin häst? Effektivisering ger ofta mer tid över för att umgås med hästen.

PS, många som har stall låter hästarna gå ut och in själv, negligerar de också per automatik sina hästar?
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

*KL*

När jag hade uppstallat, så att leda 1 minut (om det ens tog det) till och från hagen, den hanteringen ser jag inte som avgörande alls. Och lillknatten har inte på minsta vis blivit annorlunda att ha att göra med av att inte stå inne på nätterna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp