Bukefalos 28 år!

Active stable

Sv: Active stable

*kl*

Jag har inte så stor erfarenhet av Active Stable, men jag har varit på studiebesök på en anläggning som hade detta. Jag personligen skulle inte ha valt detta till mina hästar, jag har hellre dem på lösdrift (vilket jag iofs har).
Jag tycker att själva grundidéen är bra med utfodring ofta och utspritt över hela dygnet, men jag tycker att det känns så onaturligt med dessa foderautomater, att de måste gå in i en slags "spilta" för att få sin mat. Kan tänka mig att det kan bli köer också till dessa och skapa stress hos hästarna? Jag själv föredrar att mina hästar har fri tillgång (iallafall till de hästar som funkar på det) så att de kan gå och äta när de vill och dessutom ha uppsikt överallt när de står och äter vilket hästar brukar vela ha, flyktdjur som de är. Hästar har ju också en medfödd klaustrofobi, så många hästar kan nog känna lite obehag av att vara på en så liten yta som en foderautomat har, för att få äta. Visst lär sig de flesta hästar att gå in i foderautomater, transporter osv. utan problem, men jag tycker ändå att stora ytor är bäst.
Sedan så var det ganska liten hage där jag var på besök iallafall, kanske det inte ser ut så hos alla med Active Stable? Underlaget var också nån slags sand, visst är det bra för att slippa leriga ben osv., men jag hade helst sett ett varierat underlag och som sagt större hagyta. Annars tycker jag att det är bra att hästarna får vara ute dygnet runt, men som sagt så föredrar jag "vanlig" lösdrift.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: WBanna
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 932
Senast: Anna
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp