Bukefalos 28 år!

Äldreomsorgen

kolblakkur

Trådstartare
Det råder brist på undersköterskor. För få utbildas, behovet av undersköterskor ökar samtidigt. Hälften av de som arbetar inom äldreomsorgen vill sluta.

Hur ska man lösa ekvationen? Hur tror ni att man kan lösa det? Tror ni att man ens kommer lyckas att lösa det?
Och sist men inte minst: vad skulle få er att arbeta inom äldreomsorgen? :)
 
Jag j
Det råder brist på undersköterskor. För få utbildas, behovet av undersköterskor ökar samtidigt. Hälften av de som arbetar inom äldreomsorgen vill sluta.

Hur ska man lösa ekvationen? Hur tror ni att man kan lösa det? Tror ni att man ens kommer lyckas att lösa det?
Och sist men inte minst: vad skulle få er att arbeta inom äldreomsorgen? :)

Jag jobbar extra som skötare nu när jag pluggar och älskar jobbet, sluten psykiatrisk vård så det är både utvecklande och utmanande och en bra arbetsmiljö med strikta regler och tydliga ramar, får ut en bit över 20 på mina 14-15 pass/mån och det känns helt okej måste jag säga! :)

Förstår inte hur man kan jobba på äldreboende, möjligtvis om jag fick ut 40-50 i månaden men aldrig annars, alldeles för slitigt och äcklig miljö om jag förstått mina vänner rätt.
 
Jag tror arbetet behöver få ta den tid det tar. Inom hemtjänsten så tror jag på att få tid till brukarna och inte hela tiden skynda mellan olika brukare. På boenden tror jag på att öka personaltätet och en mer flexibel schemaläggning. Allt beror väl på att det inte får kosta. Jag tror inte att problemen hade funnits om det var obegränsat med pengar.
 
Har några vänner som är undersköterskor. De som vill fortsätta jobba inom vården valde att utbilda sig till sjuksköterskor. En stor del av detta var lönen. Att försörja sig på en lön som undersköterska om man ska ha boende i sthlm är en utmaning.
 
Jag får känslan av att samhället har tagit för givet att det alltid kommer finnas folk
( kvinnor) som vill jobba inom vården. Att man tror att kvinnor pga sin omhändertagande sida kommer vilja ha de jobben även om det är dåligt betalt, stressigt, dålig arbetsmiljö etc.
 
Nysvenskar! Jag har träffat flera fd ensamkommande som varit här några år och nu går vård och omsorgsprogrammet på gymnasiet och siktar mot att bli usk. De är dessutom unga, starka, friska, (manliga) och orkar med den fysiska delen.

De bryr sig inte om att det är sunklön utan vill bara ha ett jobb. Om bara SFI förbättrades tror jag många fler skulle komma i arbete snabbare i just bristyrken som usk.

Problemet inom äldrevården är ju språket, tyvärr. Plus till en del kultur, även om, nej nu ska vi inte generalisera, men en del andra kulturer har en större respekt för äldre som ibland saknas bland 'svenskar.'
 
Problemet inom äldrevården är ju språket, tyvärr. Plus till en del kultur, även om, nej nu ska vi inte generalisera, men en del andra kulturer har en större respekt för äldre som ibland saknas bland 'svenskar.'

Det är inte att generalisera. Det finns massor av forskning som pekar åt samma håll som du antyder. Att 'svenskar' inte tar hand om sina äldre och lämnar dem till professionella, medan det i många andra kulturer är en gåva att få ta hand om sina äldre. Bland annat det skapar "problem" (jag vill egentligen inte kalla det problem, men jag hittar inget bättre ord just nu) inom äldreomsorgen i Sverige när även de äldre migranterna ska ha hjälp och vill ha det av sin familj i form av anhöriganställningar. Detta nekas nu frekvent av många kommuner.
 
Problem 1+2: Lönen och tiden. Höj lönen. OBet är ju faan ett skämt! Mellan 19-22 så får du 15:-/h extra mellan 22-06 vardag är det 35:-/h extra. Vem vill jobba för dessa "små pengar"? Påsk/Jul/Nyår 98:-/h extra. Vem vill jobba julaftons kväll för 98:- mer i timmen? Sedan har vi ju arbetstiden. Vill du jobba varannan helg?? Korta turer och färre lediga dagar?
Jag har jobbat i äldreomsorgen sedan -02 och jag älskar det jobbet jag får göra hos mina pensionärer men, det måste bli ändring för vi stressar ihjäl oss!!
 
Nysvenskar! Jag har träffat flera fd ensamkommande som varit här några år och nu går vård och omsorgsprogrammet på gymnasiet och siktar mot att bli usk. De är dessutom unga, starka, friska, (manliga) och orkar med den fysiska delen.

De bryr sig inte om att det är sunklön utan vill bara ha ett jobb. Om bara SFI förbättrades tror jag många fler skulle komma i arbete snabbare i just bristyrken som usk.

Problemet inom äldrevården är ju språket, tyvärr. Plus till en del kultur, även om, nej nu ska vi inte generalisera, men en del andra kulturer har en större respekt för äldre som ibland saknas bland 'svenskar.'

Jag ser problem i det du skriver. Det är säkert så i många fall att nysvenskar tolererar sämre villkor men i längden gör det att arbetsmiljö och lön inte förändras eller tar mycket längre tid på sig att förändras, sålänge det finns människor som tycker lönen är okej kommer den inte höjas. Statusen måste höjas, vi ska inte hitta människor som tycker den låga nivån är okej, vi ska höja nivån. Både för personalen och de gamlas skull.
 
Problem 1+2: Lönen och tiden. Höj lönen. OBet är ju faan ett skämt! Mellan 19-22 så får du 15:-/h extra mellan 22-06 vardag är det 35:-/h extra. Vem vill jobba för dessa "små pengar"? Påsk/Jul/Nyår 98:-/h extra. Vem vill jobba julaftons kväll för 98:- mer i timmen? Sedan har vi ju arbetstiden. Vill du jobba varannan helg?? Korta turer och färre lediga dagar?
Jag har jobbat i äldreomsorgen sedan -02 och jag älskar det jobbet jag får göra hos mina pensionärer men, det måste bli ändring för vi stressar ihjäl oss!!
För att inte tala om ''delad ''tur..
 
Förbättra arbetsvillkoren. Det tror jag är den absoluta minimigrunden. Vettig arbetsmiljö, rimliga villkor. Tillräckligt med personal.

Finns det pengar att ge hyruskor 250 kr/timme plus OB (tänk då vad kommuner och sjukhus betalar för den timmen!) finns det ta mig tusan pengar att anställa fler så arbetsinsatsen blir rimlig. Ingen ska behöva stressa ihjäl sig på jobbet.
 
Jag är undersköterska i hemtjänsten sedan sex år tillbaka och jag kan bara säga att hela verksamheten snörpts åt, vridits om och dragits in på i alla vrår som hittas kan bara på den tiden jag har jobbat. Det är ett helt annat jobb nu till skillnad från när jag började. Det började märkas mest när en omorganisation skulle göras för några år sedan. När det skulle sparas så till den milda grad att det tärde på ALLA, personal och chefer och framförallt de vi finns till för, de som är gamla, funktionsnedsatta eller har psykisk ohälsa. Nu klockas allt, varenda minut och ofta går inte pusslet ihop tidsmässigt så det ska vi liksom trolla ihop ändå helst utan att jobba över. De höga cheferna säger att brukarundersökningarna är ju så bra så det måste ju tyda på att det inte är något fel på vården, men stoppar huvudet i sanden när någon försöker nämna att gamla och utsatta människor har väldigt svårt för att ge kritik, och det som de ser som siffror på ett papper speglar inte helheten...

Det som skulle behövas är en radikalt förändrad arbetsmiljö där vården får ta tid. Där chefer låter personalen vara delaktig i planeringen mer och förmedla hur jobbet bäst utförs, det är ändå vi som faktiskt känner brukarna, vet vilka tider de vill ha hjälp och hur omfattande. Att man höjer lönen och att OB:t ökar. Att vi får mer inflytande i hur våra scheman ser ut. Inte jobb varannan helg, inte delade turer eller många korta turer som gör att man är på jobbet lika många dagar som en heltid men går hem två timmar tidigare. Att slippa jobba till 22 och sen börja 07 dagen efter. Att slippa bli inbeordrad på lediga helgen för att det inte finns personal. Att man ställer högre krav på extrapersonal. Att man tar hand om den extrapersonal som är bra och ger dem schyssta villkor så de inte letar sig vidare efter två-tre månader. Anställa fler fasta personal. 25% ska vara vakanser i verksamheten fick jag höra och det innebär en stress och otrygghet för de som jobbar och man inte vet vilka eller ens om någon kommer. Vården måste få kosta mer pengar och inte drivas som en affärsverksamhet. Mer än hälften av alla jag känner som är uskor vill byta jobb och trivs inte på sin arbetsplats...

Jag älskar mitt jobb, att få träffa så många människor med helt unika livsöden och att kunna göra något bra för sjuka och gamla människor. Att få äran att ta hand om dem i utsatta situationer där de själva inte kan. Jag har lärt mig så himla mycket och har utvecklats både på ett personligt plan och ett yrkesmässigt plan. Så mycket värme, tacksamhet och roliga utmaningar. Men arbetsmiljön gör att jag inte tror jag kommer orka hela mitt yrkesliv.
 
Jag älskar äldre! Hade gärna jobbat med äldre, men lönen är tyvärr problemet för mig. Samt tidspress osv. Jag tjänar dubbel lön på att jobba med det jag gör nu. Tyvärr! Annars hade jag gärna jobbat med äldre, mer än gärna!
 
Jag har jobbat inom äldreomsorgen i 13 år. När jag började så var det ett urmysigt jobb där man verkligen hade tid för människan. Det här gjorts så många försämringar under dessa år att det är löjligt. Till att börja med kom bo-kvar-principen (vet ej om det är exakta namnet) som i princip innebär att tokdementa Anna ska bo kvar i sin lägenhet med några tillsynsbesök från hemtjänsten eftersom hon inte tänder eld på sig själv och hela huset. Varje gång hemtjänsten kommer har de bråttom därifrån och måste stressa för de har mer prioriterade ärenden än att prata med Anna. När Anna sen blir farlig för sig själv så hon måste in på boende så är hon så dement att hon blir fruktansvärt orolig och aggressiv på boendet för hon inte förstår vad som händer.... Det låter jättefint på pappret att gamla ska få bo hemma så länge som möjligt men det kanske inte är den bästa verkligheten.

På våra äldreboenden idag bor i princip bara svårt sjuka människor som väntar på döden. De behöver massa omsorg och tid för att få en dräglig tillvaro. Men det skiter våra politiker fullständigt i. Ibland hinner jag inte ens kissa på ett arbetspass utan får göra det på rasten. Det är rent ut sagt förjävligt.

Människor dör ensamma i sina sängar på äldreboenden för om du inte är jätteorolig vid din död så behöver du inte ha något vak. Oftast löser personalen det ändå men man ska inte behöva slita halvt ihjäl sig för att få ihop det. Man ska inte behöva tänka på hur ens kollegor sliter för att hinna med när man sitter och håller en döende människa i handen.

Löner och tider är katastrof men jag tror inte det är det värsta problemet. Problemet är arbetssituationen.
 
Jag älskar äldre! Hade gärna jobbat med äldre, men lönen är tyvärr problemet för mig. Samt tidspress osv. Jag tjänar dubbel lön på att jobba med det jag gör nu. Tyvärr! Annars hade jag gärna jobbat med äldre, mer än gärna!

Jag bor i en liten stad där boendekostnaderna är relativt låga (men de stiger här också) och mycket tack vare det klarar jag mig på min lön, (har till och med råd att shoppa rätt mkt, iallafall nu innan barn, bil och hus finns i bilden :D ) men tänker ibland på hur det vore i en större stad. Jag skulle aldrig ha råd med ett boende av okej standard på min lön i gbg eller sthlm. Undrar hur de gör...
 
Jag har jobbat inom äldreomsorgen i 13 år. När jag började så var det ett urmysigt jobb där man verkligen hade tid för människan. Det här gjorts så många försämringar under dessa år att det är löjligt. Till att börja med kom bo-kvar-principen (vet ej om det är exakta namnet) som i princip innebär att tokdementa Anna ska bo kvar i sin lägenhet med några tillsynsbesök från hemtjänsten eftersom hon inte tänder eld på sig själv och hela huset. Varje gång hemtjänsten kommer har de bråttom därifrån och måste stressa för de har mer prioriterade ärenden än att prata med Anna. När Anna sen blir farlig för sig själv så hon måste in på boende så är hon så dement att hon blir fruktansvärt orolig och aggressiv på boendet för hon inte förstår vad som händer.... Det låter jättefint på pappret att gamla ska få bo hemma så länge som möjligt men det kanske inte är den bästa verkligheten.

På våra äldreboenden idag bor i princip bara svårt sjuka människor som väntar på döden. De behöver massa omsorg och tid för att få en dräglig tillvaro. Men det skiter våra politiker fullständigt i. Ibland hinner jag inte ens kissa på ett arbetspass utan får göra det på rasten. Det är rent ut sagt förjävligt.

Människor dör ensamma i sina sängar på äldreboenden för om du inte är jätteorolig vid din död så behöver du inte ha något vak. Oftast löser personalen det ändå men man ska inte behöva slita halvt ihjäl sig för att få ihop det. Man ska inte behöva tänka på hur ens kollegor sliter för att hinna med när man sitter och håller en döende människa i handen.

Löner och tider är katastrof men jag tror inte det är det värsta problemet. Problemet är arbetssituationen.

Det låter fint med att "gamla ska FÅ bo kvar hemma" när det egentligen handlar om att det är för dyrt att låta dem komma in på boende...

Mvh vet hur det är att ha dementa brukare i hemtjänsten som man hoppas inte ska ha eldat upp sin bostad när man öppnar dörren hos dem...
 
Jag bor i en liten stad där boendekostnaderna är relativt låga (men de stiger här också) och mycket tack vare det klarar jag mig på min lön, (har till och med råd att shoppa rätt mkt, iallafall nu innan barn, bil och hus finns i bilden :D ) men tänker ibland på hur det vore i en större stad. Jag skulle aldrig ha råd med ett boende av okej standard på min lön i gbg eller sthlm. Undrar hur de gör...

Nej det är tragiskt. Ok om man har en BR med låg månadsavgift och typ inga lån, men vem har det som jobbar inom äldreomsorgen? En andrahands-etta i förorten kostar lätt 10 000 i månaden, ett rum inneboende minst 5-6000.
Jag tror att folk jobbar typ dygnet runt eller har flera jobb. I Sthlm finns det i stort sett inga "infödda svenskar" som jobbar inom äldrevården. Min granntant har fantastisk hemtjänst, men alla tjejer som går hos henne är thailändskor. De verkar ha en enorm arbetsbelastning, tycker riktigt synd om dom. Enda nackdelen är att de har lite svårt med språket, MEN de är fantastiska, vänder ut och in på sig själv för att pensionärerna ska ha det bra. Fantastiska människor! :love::bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 389
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 347
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 869
Senast: Whoever
·
IT & mobiler Gmail appen i min Samsung har plöstligt slutat avisera att jag har nya mail. Vad jag minns har jag inte ändrat några inställningar och...
Svar
10
· Visningar
615
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp