Bukefalos 28 år!

Äldreomsorgen

kolblakkur

Trådstartare
Det råder brist på undersköterskor. För få utbildas, behovet av undersköterskor ökar samtidigt. Hälften av de som arbetar inom äldreomsorgen vill sluta.

Hur ska man lösa ekvationen? Hur tror ni att man kan lösa det? Tror ni att man ens kommer lyckas att lösa det?
Och sist men inte minst: vad skulle få er att arbeta inom äldreomsorgen? :)
 
Jag j
Det råder brist på undersköterskor. För få utbildas, behovet av undersköterskor ökar samtidigt. Hälften av de som arbetar inom äldreomsorgen vill sluta.

Hur ska man lösa ekvationen? Hur tror ni att man kan lösa det? Tror ni att man ens kommer lyckas att lösa det?
Och sist men inte minst: vad skulle få er att arbeta inom äldreomsorgen? :)

Jag jobbar extra som skötare nu när jag pluggar och älskar jobbet, sluten psykiatrisk vård så det är både utvecklande och utmanande och en bra arbetsmiljö med strikta regler och tydliga ramar, får ut en bit över 20 på mina 14-15 pass/mån och det känns helt okej måste jag säga! :)

Förstår inte hur man kan jobba på äldreboende, möjligtvis om jag fick ut 40-50 i månaden men aldrig annars, alldeles för slitigt och äcklig miljö om jag förstått mina vänner rätt.
 
Jag tror arbetet behöver få ta den tid det tar. Inom hemtjänsten så tror jag på att få tid till brukarna och inte hela tiden skynda mellan olika brukare. På boenden tror jag på att öka personaltätet och en mer flexibel schemaläggning. Allt beror väl på att det inte får kosta. Jag tror inte att problemen hade funnits om det var obegränsat med pengar.
 
Har några vänner som är undersköterskor. De som vill fortsätta jobba inom vården valde att utbilda sig till sjuksköterskor. En stor del av detta var lönen. Att försörja sig på en lön som undersköterska om man ska ha boende i sthlm är en utmaning.
 
Jag får känslan av att samhället har tagit för givet att det alltid kommer finnas folk