Bukefalos 28 år!

Äldreomsorgen

Jag vet såklart inte hur varje persons lönesamtal ser ut, men jag ser i min omgivning att invandrartjejer och killar oftare går med på övertid, att bli inringda på extrapass, jobba för många dagar i rad utan ledighet osv.
Arbetstidslagen ska ju följas även för dem. Men i övrigt, att de går med på övertid osv är kanske tur. För verksamhetens skull. Men går det för långt bör facket nog uppmana dem att inte göra det - om det behöver bli tydligt att verksamheten måste ha högre bemanning.
 
Samtidigt är det ju så att det måste bero på ngt att nästan uteslutande invandrare tar dessa jobb. Jag gissar att de har svårare att ta sig in på arbetsmarknaden då de inte behärskar språket och inte har ngt svenskt cv. Därav har de begränsade möjligheter och tar då de jobb de har möjlighet att få, oftast de lågavlönade.

Å andra sidan, har de ofta arbetsvilja, arbetsmoral och ser en stolthet i arbetet. Många unga svenskar ser hemtjänst/äldrevård som ett "skitjobb" med lågstatus. Det gör inte dessa människor och det tycker jag är fint!
Sen är det såklart inte ok att de jobbar ihjäl sig som @nyponros beskriver, med extra pass osv.
De får inga andra jobb och svenskarna vill inte ha dem, helt enkelt.
 
Arbetstidslagen ska ju följas även för dem. Men i övrigt, att de går med på övertid osv är kanske tur. För verksamhetens skull. Men går det för långt bör facket nog uppmana dem att inte göra det - om det behöver bli tydligt att verksamheten måste ha högre bemanning.

Det är ju fel på verksamheten som inte går runt utan att snäll (utarbetad) personal "ställer upp" och jobbar under kassa förhållanden. Då tycker jag att den behöver förändras. Utbrändhet och sjukskrivning pga psykisk ohälsa relaterat till arbetssituation ökar och ökar. Jag skäller inte på personerna som "ställer upp" i sig, det är ju tur för mig för då blir jag inte inbeordrad lika ofta, men det är ju på grund av att verksamheten ser ut som den gör som så många söker sig ifrån äldreomsorgen. Man mår inte bra i den helt enkelt. Och sålänge det finns personal att anställa som jobbar under dessa förhållanden tror jag inte att någon förändring kommer att ske. Det "funkar" ju. Ett tag till.
 
Jag tror mycket återigen handlar om arbetsvillkoren. I vilket annat yrke tar det 3-5 år att få en visstidsanställning om du är utbildad och jobbar heltid? Kommunerna vill hellre ja timanställd personal som känner att de är tvungna att ta varje arbetspass.

Jag jobbade 10 år inom äldreomsorgen och hoppade runt i olika kommuner innan jag fick min visstidsanställning. Sjukt är det.
 
Det är ju fel på verksamheten som inte går runt utan att snäll (utarbetad) personal "ställer upp" och jobbar under kassa förhållanden. Då tycker jag att den behöver förändras. Utbrändhet och sjukskrivning pga psykisk ohälsa relaterat till arbetssituation ökar och ökar. Jag skäller inte på personerna som "ställer upp" i sig, det är ju tur för mig för då blir jag inte inbeordrad lika ofta, men det är ju på grund av att verksamheten ser ut som den gör som så många söker sig ifrån äldreomsorgen. Man mår inte bra i den helt enkelt. Och sålänge det finns personal att anställa som jobbar under dessa förhållanden tror jag inte att någon förändring kommer att ske. Det "funkar" ju. Ett tag till.

I min kommun så har det börjat märkas att det inte går längre. Det kom ut 6 st tjänster på en och samma dag. Verksamheterna skriker efter folk.
 
Äldreomsorgen gör mig rädd. Då ska vi komma ihåg att det ändå funkar förhållandevis bra i min kommun men jag och moster fick ändå kämpa för vissa saker gällande mamma.

Jag slogs rätt bra för pappa några gånger också.

Men vem ska slåss för mig? Jag har inga barn eller närstående som är yngre än mig. På fullaste allvar hoppas jag att jag klarar av att ta mitt eget liv innan det är för sent.
 
Jag ser det hela från andra hållet, som brukare. Det jag ser är fantastiska människor som utnyttjas till bristningsgränsen med helt vansinniga scheman och helt absurt dåliga löner för att inte tala om arbetsmiljön de många gånger har. Människor som ställer upp för att de vet att det är deras brukare som far illa om de inte gör det och som mår mer eller mindre dåligt när de går hem efter ännu en dag då de inte kunde utföra sitt arbete på ett sätt som känns bra. Jag ser också många utan utbildning som ser hemtjänsten som någon slags mellanlandning tills de vet vad de ska göra. Inget fel med det i sig om personen är lämplig men skillnaden mellan de som har och de som inte har utbildning är milsvid även om det såklart finns de utan utbildning som gör ett bra jobb med så är det skillnad. Det finns många scenarion inom hemtjänsten då utbildningen är helt ovärderlig. Många utan utbildning är direkt olämpliga inom hemtjänsten men jobb får de ändå eftersom det skriks efter personal. När de har misskött sig tillräckligt mycket på ett ställe drar de vidare till nästa bolag och eftersom de har "erfarenhet" så blir de eftertraktade. De ser det som något de gör för att få in pengar och är inte intresserade alls, varken av att göra ett bra jobb eller brukarens behov och det är brukarna men även deras kollegor som blir lidande. Det borde vara krav på utbildning och utbildningens värde borde höjas. Idag ser många ner på de som "bara" är undersköterskor, de ser inte vilket fantastiskt jobb de gör och hur vårt samhälle skulle se ut utan dem och att det verkligen inte är bara att vara undersköterska. De har en utbildning de ska vara stolta över och gör ett jobb de ska vara stolta över. Självklart ska deras jobb också avspeglas i lönekuvertet. Det är en skam att de som utgör själva basen för så mycket och för så många är så underbetalda och så illa värderade.

Hur man ska lösa det vet jag tyvärr inte men en bra början är att höja statusen på yrket, kräva utbildning och börja se vilket fantastiskt jobb de gör. Ge dem vettiga arbetstider och löner och sluta dra ner på precis allting vilket gör att många känner att de aldrig kan göra sitt jobb så som de skulle velat. Jag personligen hade inte klarat av deras jobb i en vecka ens. Inte ens som frisk.
 
Personligen skulle jag inte utbilda mig alls till uska, tur är det då jag inte alls skulle passa som det.

För att locka fler det skulle kunna vara att heltid är 6h dagar med bibehållen heltids lön eller mer, mer tid för varje brukare och ett fack som sätter ner foten när det handlar om anställda som inte får sin dygs vila/ helg men även tar i med hårdhandskarna när någon jobbat heltid på time eller bara får visstidsanställningar på visstidsanställningar och aldrig tillsvidareanställning.

Kommunal skulle behöva en spark där bak för sin tafatthet:yuck:
 
Jag ser problem i det du skriver. Det är säkert så i många fall att nysvenskar tolererar sämre villkor men i längden gör det att arbetsmiljö och lön inte förändras eller tar mycket längre tid på sig att förändras, sålänge det finns människor som tycker lönen är okej kommer den inte höjas. Statusen måste höjas, vi ska inte hitta människor som tycker den låga nivån är okej, vi ska höja nivån. Både för personalen och de gamlas skull.

Håller med om detta.
Jobbar som undersköterska själv i hemtjänsten. Det finns nackdelar såsom arbetstider och hur man alltid ska stå till förfogande. Lönerna på mitt jobb är orimligt orättvisa då det individuella lönesystemet har bidragit till att det kan skilja sig mellan 6-7000 i lön mellan personalen. Det finns de som ligger högt lönemässigt och de kan knappast kalla sig underbetalda.
Sen finns det en viss gnäll-mentalitet inom vården tror jag som bidrar till att det ska klagas. Jobbet i sig varierar mycket. Särskilt inom hemtjänsten. Det ska finnas bra hjälpmedel för att underlätta arbetet med tyngre, sängliggande personer, arbetsställningar osv.
Jag har precis fått gå en 3-dagars lyftteknik utbildning för att lära mig arbeta korrekt med kroppen.
 
Men vem ska slåss för mig? Jag har inga barn eller närstående som är yngre än mig. På fullaste allvar hoppas jag att jag klarar av att ta mitt eget liv innan det är för sent.

Alla har rätt till att få en god hemtjänst oavsett hur ens livssituation ser ut då. Bara för att man kanske har barn behöver de inte ställa upp på allt. Det märker jag som jobbar med det. Inte säkert kontakten mellan är bra eller bor anhöriga långt från. Man kan få hjälp med en god man som hjälper en. Du är ju så ung så vem vet hur det ser ut i framtiden. Hemtjänst kanske inte finns kvar då. ;)
 
Alla har rätt till att få en god hemtjänst oavsett hur ens livssituation ser ut då. Bara för att man kanske har barn behöver de inte ställa upp på allt. Det märker jag som jobbar med det. Inte säkert kontakten mellan är bra eller bor anhöriga långt från. Man kan få hjälp med en god man som hjälper en. Du är ju så ung så vem vet hur det ser ut i framtiden. Hemtjänst kanske inte finns kvar då. ;)

Det är klart att man har rätt till det men det betyder inte att det fungerar ändå (de fajter jag och moster tagit borde inte ha behövt tas). Jag kan tillägga att det inte har varit personalen på golvet som varit "problemet" utan högre upp (i ett fall var det personalen och hen borde ha blivit avstängd för länge sedan eftersom hen bröt mot reglerna fast hen hade blivit tillsagd flera gånger).

Så ung är jag inte och min mamma fick Alzheimers innan hon fyllde 60.
 
Det råder brist på undersköterskor. För få utbildas, behovet av undersköterskor ökar samtidigt. Hälften av de som arbetar inom äldreomsorgen vill sluta.

Hur ska man lösa ekvationen? Hur tror ni att man kan lösa det? Tror ni att man ens kommer lyckas att lösa det?
Och sist men inte minst: vad skulle få er att arbeta inom äldreomsorgen? :)

Ingenting skulle få mig att jobba inom äldreomsorgen.

Men jag tror att en lösning bör vara att ge vettiga arbetsförhållanden!
Jag har en kompis som jobbar som usk:a på äldreboende. Hon trivs egentligen med arbetsuppgifterna men överväger att byta jobb pga att man är för få personal för att kunna göra ett tillfredsställande jobb.
 
Det är inte att generalisera. Det finns massor av forskning som pekar åt samma håll som du antyder. Att 'svenskar' inte tar hand om sina äldre och lämnar dem till professionella, medan det i många andra kulturer är en gåva att få ta hand om sina äldre. Bland annat det skapar "problem" (jag vill egentligen inte kalla det problem, men jag hittar inget bättre ord just nu) inom äldreomsorgen i Sverige när även de äldre migranterna ska ha hjälp och vill ha det av sin familj i form av anhöriganställningar. Detta nekas nu frekvent av många kommuner.

En skillnad är ju att i många andra länder får familjerna själva lösa vård och omvårdnad av sina äldre. Jag har en kompis som kommer från Bosnien. Hennes mamma bor kvar. Mamma är nu gammal och skröplig. Min kompis, som ju bor och jobbar i Sverige, får anställa personal för att ta hand om mamman.
Pengarna kommer alltså inte från "samhället" i det fallet utan från min kompis.
Så det är inte så konstigt; varken att våra invandrare önskar att kunna tas omhand av släktingar (sed i hemländerna) eller att kommunerna nekar.
 
En skillnad är ju att i många andra länder får familjerna själva lösa vård och omvårdnad av sina äldre. Jag har en kompis som kommer från Bosnien. Hennes mamma bor kvar. Mamma är nu gammal och skröplig. Min kompis, som ju bor och jobbar i Sverige, får anställa personal för att ta hand om mamman.
Pengarna kommer alltså inte från "samhället" i det fallet utan från min kompis.
Så det är inte så konstigt; varken att våra invandrare önskar att kunna tas omhand av släktingar (sed i hemländerna) eller att kommunerna nekar.

Precis, det kan vara en orsak till att det ser ut som det gör. :)
 
Det är ju fel på verksamheten som inte går runt utan att snäll (utarbetad) personal "ställer upp" och jobbar under kassa förhållanden. Då tycker jag att den behöver förändras. Utbrändhet och sjukskrivning pga psykisk ohälsa relaterat till arbetssituation ökar och ökar. Jag skäller inte på personerna som "ställer upp" i sig, det är ju tur för mig för då blir jag inte inbeordrad lika ofta, men det är ju på grund av att verksamheten ser ut som den gör som så många söker sig ifrån äldreomsorgen. Man mår inte bra i den helt enkelt. Och sålänge det finns personal att anställa som jobbar under dessa förhållanden tror jag inte att någon förändring kommer att ske. Det "funkar" ju. Ett tag till.
Och det håller jag alltså med dig om. Det är där facket borde be sina medlemmar att inte ställa upp. I sjukvården här i regionen brukar arbetsgivaren erbjuda ssk några tusenlappar om de flyttar sin sommarsemester men facket brukar be dem att inte ställa upp, för att de ska få sin återhämtning och inte gå i väggen.
 
Och det håller jag alltså med dig om. Det är där facket borde be sina medlemmar att inte ställa upp. I sjukvården här i regionen brukar arbetsgivaren erbjuda ssk några tusenlappar om de flyttar sin sommarsemester men facket brukar be dem att inte ställa upp, för att de ska få sin återhämtning och inte gå i väggen.

Fast att flytta semester innebär ju inte att ställa in. Bara att inte ta den under de mest hektiska månaderna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 389
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 348
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 869
Senast: Whoever
·
IT & mobiler Gmail appen i min Samsung har plöstligt slutat avisera att jag har nya mail. Vad jag minns har jag inte ändrat några inställningar och...
Svar
10
· Visningar
615
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp