Bukefalos 28 år!

Älgjakt i flera månader???

Samsas gör man om gemensamma resurser. Gårdens mark används för gårdens bruk. Vid en skogsavverkning får du inte knalla omkring bland processorer o lunnare. Detta av säkerhetsskäl. Går du ändå in så stör du. oavsett om det är avsiktligt eller ej. Samma sak gäller jakten. den ingår som del i den brukningsrätt som även skogsbruket gör. Går du in där det pågår jakt så stör du, därför att jakten måste tillfälligt avbrytas av säkerhetsskäl. oavsiktligt eller ej.
Det är därför det är så viktigt med kommunikation.

Jag inser att det nog är svårt för mig att framföra vad jag menar på ett tydligt sätt.

Men: om jag är ute och går (eller rider, strunt samma vilket) i skogen i början av november och tittar efter trattkantareller, och en jägare råkar vara i samma närområde med hund, ute efter rådjur, så har vi antagligen lika stor rätt att göra det vi gör, där vi gör det.

Och det är klart: där jag bor, är det många människor som letar svamp. Och det vet "alla" inklusive jägarna i jaktlagen, om.
Och jägarna ser sig för, och svampletarna ser sig för.
Och klagomål förekommer faktiskt inte - varken åt ena eller andra hållet.
 
Jag inser att det nog är svårt för mig att framföra vad jag menar på ett tydligt sätt.

Men: om jag är ute och går (eller rider, strunt samma vilket) i skogen i början av november och tittar efter trattkantareller, och en jägare råkar vara i samma närområde med hund, ute efter rådjur, så har vi antagligen lika stor rätt att göra det vi gör, där vi gör det.

Och det är klart: där jag bor, är det många människor som letar svamp. Och det vet "alla" inklusive jägarna i jaktlagen, om.
Och jägarna ser sig för, och svampletarna ser sig för.
Och klagomål förekommer faktiskt inte - varken åt ena eller andra hållet.

Då är det ju bra, man vad jag diskuterar är ju vad naturvårdsverket skriver.
Och vad som gäller. Hur enskilda kommer överens om är ju sedan en annan sak, eftersom då båda parter har en deal.

Att däremot kräva rätt oavsett vad leder ju till konflikter.
 
Vi har militära skjutfält i Falun, need I say more? :meh:

I @Red_Chilis exempel tycker jag jägarna borde satt upp en skylt vid parkeringen och de större spåren eftersom det finns motionsspår där (och också vara noga med att ta bort dem). Finns det motionsspår och ingen skylt skulle då jag inte förvänta mig att det jagas.

Vi sätter upp skyltar vid alla enskilda vägar som går in på marken.
Men eftersom folk envisas med att komma in via skogen direkt eller stigarna så utgör de ändå ett riskmoment.

Speciellt om de kommer till häst. möts då en utsprängd grisflock ihop med stötande vilt skällande hundar och en eller två hästekipage så kan ju vad som helst hända.

Ansvarsfrågan i ett sådant fall har ju klargjorts och hundägare/jägare går fria....så länge inte hundarna går på hästarna direkt.
 
Här är de duktiga på att skylta men det hjälper ju inte när man kommer från fel håll. Men när de jagar allra närmast här står de oftast på den vändplan jag kommer ut på när jag rider igenom skogen och då är det lätt att vända tillbaka. Den delen av skogen närmast oss jagar de inte i. För mycket folk till vardags och närmsta jägaren rastar sina hundar där så det enda vilt man möjligen ser spår av är vildsvin.

I min hage finns det rådjur men direkt olämpligt att jaga på våra hektar :p
 
Men det behövs ju inte, naturvårdsverket fastställer ju att som besökande får du inte hindra eller störa. Vad är det där som är så svårt att förstå?

Ja, så länge jaktlaget och de andra kan erhålla ett gott alternativ som inte hindrar eller stör så är allt grönt. Försöker de blockera stora markområden långa tider från nyttjande av allemansrätt så är de ute i galen tunna.
 
Men vad är det som gäller på en allmän grusväg då? Den måste man väl kunna rida på utan risk, annars känns det lite galet? Då skulle man ju inte få/kunna cykla på den heller, till exempel, tänker jag. Det är ju inte att klampa rakt ut mellan träden jag tänker göra, eller ens rida på en skogsstig. Men på en bilväg måste man väl kunna känna sig trygg även under jakten?
 
Vi har tre jaktlag omkring oss. Ena (ena sidan vägen)jagar på torsdagar och lördagar, andra (andra sidan vägen) hade bara 1 kvar så bara bokat in en lördag till. Tredje är längre bort så behöver inte rida där just nu. Superbra att de har fasta dagar som vi vet om. Då är det bara undvika den delen av skogen den dagen. Antingen rida på andra sidan vägen eller i paddocken.
 
Och att då gå in eller rida in i en pågående jakt är ju att med flit störa, för det begriper ju till och med stabo att man stör viltet genom att röra sig i skog o mark ;)
Det är vad som gäller.
Nä, det där var din helt egen tolkning av vad som gäller. Kan du ingenting om uppsåt?

Att rida ut i skogen en lördag när man alltid rider ut i skogen på lördagar är inte att störa jakten. Du har exakt lika stor rätt att befinna dig i skogen som jägarna har. Däremot om man rider ut när man vet att det är jakt med avsikt att störa viltet eftersom man är jaktmotståndare eller vill ha fler älgar i skogarna, eller bara hatar grannen som är jägare så har man uppsåtet att förstöra jakten.

Du kanske borde läsa på lite mer innan du hävdar vad som gäller och inte.
 
Men vad är det som gäller på en allmän grusväg då? Den måste man väl kunna rida på utan risk, annars känns det lite galet? Då skulle man ju inte få/kunna cykla på den heller, till exempel, tänker jag. Det är ju inte att klampa rakt ut mellan träden jag tänker göra, eller ens rida på en skogsstig. Men på en bilväg måste man väl kunna känna sig trygg även under jakten?
Men alltså, du ska rent krasst sätt alltid vara utom farozonen när du är ute i skog och mark. Det är jättestora krav på jägare hur de får skjuta och inte men kulfång i marken, fri sikt, de måste ju alltid veta vad de skjuter på för att få skjuta! Huvudregeln är att kan man inte ta ett riskfritt skott så låter man bli att trycka på avtryckaren. Punkt!

Med tanke på att vi har 300.000 st registrerade jägare ute i skog och mark i Sverige så händer det enormt få olyckor eller incidenter.
 
Försökte googla fram när älgjakten här i Kronoberg tar slut, och när man kan rida i skogen igen.
Kontakta jaktledarna i områdena du rider igenom och be dem skicka ett sms till dig vart de jagar så att du med frihet kan röra dig i skog och mark.

Jaktlagen är ju inga konstiga och knäppa människor som inte går att resonera med. Om du inte vet vem som är jaktledare ringer du till länsstyrelsen och kollar vem som är ansvarig för jaktlaget i ditt område.
 
Men vad är det som gäller på en allmän grusväg då? Den måste man väl kunna rida på utan risk, annars känns det lite galet? Då skulle man ju inte få/kunna cykla på den heller, till exempel, tänker jag. Det är ju inte att klampa rakt ut mellan träden jag tänker göra, eller ens rida på en skogsstig. Men på en bilväg måste man väl kunna känna sig trygg även under jakten?

Ja.

Men se till att synas. Typ julgran.
 
Ja, så länge jaktlaget och de andra kan erhålla ett gott alternativ som inte hindrar eller stör så är allt grönt. Försöker de blockera stora markområden långa tider från nyttjande av allemansrätt så är de ute i galen tunna.
Ja vilken tunna kan det vara då?
Jag jagar vissa helger, kör i skogen andra helger, vi har avverkningar, lastbilar hämtar virke, flistuggen går upp i bland så vilket av dessa strider mot den eminenta i lag icke specificerade allemansrätten?
Men för din kommersiella användning är ju lösningen att komma överens med de markägare vars mark du behöver för din verksamhet.
 
Men vad är det som gäller på en allmän grusväg då? Den måste man väl kunna rida på utan risk, annars känns det lite galet? Då skulle man ju inte få/kunna cykla på den heller, till exempel, tänker jag. Det är ju inte att klampa rakt ut mellan träden jag tänker göra, eller ens rida på en skogsstig. Men på en bilväg måste man väl kunna känna sig trygg även under jakten?
På de allmänna vägarna bör inte jakt ske. Men majoriteten av vägarna är ju enskilda, antingen med eller utan statsbidrag och där brukar det jagas.
 
[QU.OTE="Ramona, post: 17782543, member: 2214"]Men alltså, du ska rent krasst sätt alltid vara utom farozonen när du är ute i skog och mark. Det är jättestora krav på jägare hur de får skjuta och inte men kulfång i marken, fri sikt, de måste ju alltid veta vad de skjuter på för att få skjuta! Huvudregeln är att kan man inte ta ett riskfritt skott så låter man bli att trycka på avtryckaren. Punkt!

Med tanke på att vi har 300.000 st registrerade jägare ute i skog och mark i Sverige så händer det enormt få olyckor eller incidenter.[/QUOTE]
Där slår du huvudet på spiken. och därför stör man ofta en jakt om man går in i ett område där det jagas, eftersom säkerheten gör att jakten måste avslutas dvs störs....
 
Ja vilken tunna kan det vara då?
Jag jagar vissa helger, kör i skogen andra helger, vi har avverkningar, lastbilar hämtar virke, flistuggen går upp i bland så vilket av dessa strider mot den eminenta i lag icke specificerade allemansrätten?
Men för din kommersiella användning är ju lösningen att komma överens med de markägare vars mark du behöver för din verksamhet.

Den galna tunnan där du tror att du som markägare har envåldsrätt till marken. Så funkar det som tur var inte i Sverige.

Och om det är kommersiell verksamhet eller inte är helt irrelevant- du kanske skulle hålla dig lite ajour med utredningarna på området?
 
Kontakta jaktledarna i områdena du rider igenom och be dem skicka ett sms till dig vart de jagar så att du med frihet kan röra dig i skog och mark.

Jaktlagen är ju inga konstiga och knäppa människor som inte går att resonera med. Om du inte vet vem som är jaktledare ringer du till länsstyrelsen och kollar vem som är ansvarig för jaktlaget i ditt område.
Helt rätt väg att gå. Kommunikation är a och o.
 
Den galna tunnan där du tror att du som markägare har envåldsrätt till marken. Så funkar det som tur var inte i Sverige.

Och om det är kommersiell verksamhet eller inte är helt irrelevant- du kanske skulle hålla dig lite ajour med utredningarna på området?
Jag säger det inte. Jag citerar vad naturvårdsverket skriver
"I övrigt gäller allemansrättens grundregel att visa hänsyn och inte störa eller förstöra. Att med flit hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd. Att nyttja naturen på vanligt sätt för rekreation till exempel för svamp- eller bärplockning räknas dock inte som störande."

Och jakten liksom skogsbruket räknas till de rättigheter som har företräde. Du får helt enkelt inte knalla intill en arbetande processor, skulle en sådan skrämma dina kusar i sken och du vill ha ersättning så får du nog leta i månen efter den. Rider ni in i en pågående jakt så stoppar ni den, så enkelt är det.

Som jag upprepat, kom överens med markägaren så försvinner problemet . Men du verkar ju föredra att " har envåldsrätt till marken" ska gälla dig ;)
 
Jag säger det inte. Jag citerar vad naturvårdsverket skriver
"I övrigt gäller allemansrättens grundregel att visa hänsyn och inte störa eller förstöra. Att med flit hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd. Att nyttja naturen på vanligt sätt för rekreation till exempel för svamp- eller bärplockning räknas dock inte som störande."

Och jakten liksom skogsbruket räknas till de rättigheter som har företräde. Du får helt enkelt inte knalla intill en arbetande processor, skulle en sådan skrämma dina kusar i sken och du vill ha ersättning så får du nog leta i månen efter den. Rider ni in i en pågående jakt så stoppar ni den, så enkelt är det.

Som jag upprepat, kom överens med markägaren så försvinner problemet . Men du verkar ju föredra att " har envåldsrätt till marken" ska gälla dig ;)

Och så har jag skrivit att dialog alltid är att föredra. Problemet uppträder först när någon av parterna tror att denne har rättigheter som denne inte har utan går i galen tunna.

Exempelvis att markägaren tror att han har rätt att kategoriskt neka ridande på sina marker. Eller fått för sig att han ska ha betalt för rättigheter som han inte äger att sälja, som redan ingår i till exempelvis allemansrätten.

(Har markägaren förslag på ytterligare tjänster/service utöver redan existerande rättigheter för besökare är det givetvis en annan sak.)
 
Ja, så länge jaktlaget och de andra kan erhålla ett gott alternativ som inte hindrar eller stör så är allt grönt. Försöker de blockera stora markområden långa tider från nyttjande av allemansrätt så är de ute i galen tunna.
Nja... Jaktlagen och övriga behöver inte alls erhålla ett gott alternativ.
Allemansrätten är som sagt en rättighet att vistas och röra sig fritt på annans mark. Men inte en rättighet som rätt till ersättning vid förminskad tillgång vid skogs-/jordbruksåtgärder. Vilket just jakt är. Vilket jaktlagen även betalar arrende, eller äger marken de jagar på.

Att det ändå tas hänsyn till allmänheten, är ju främst pga säkerhetsfrågan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 477
Senast: Hazel
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 022
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
953
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 506
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp