Bukefalos 28 år!

Älgkalven Kalle!!

Sv: Älgkalven Kalle!!

Ge honom tiiiill miiiiiiig :love:

Men seriöst, vad hemskt att de vill avliva honom. När han kan bo i älghänget liksom, så himla onödigt!
 
Sv: Älgkalven Kalle!!

Han fick vara kvar tills i dag i alla fall...i dag kom vet och polis och avlivade honom :cry:
 
Sv: Älgkalven Kalle!!

Usch, det är hemskt att han avlivades! Han hade det ju jättebra i parken ju...

Det var nåt om att Lars (han som äger parken) inte hade tillstånd att ha honom där, eftersom det är olagligt att ha vilda djur i hägn...

Och jag hann inte hälsa på! :cry: Och då bor jag ju ändå i Ockelbo...

http://arbetarbladet.se/nyheter/ockelbo/1.1132951
 
Sv: Älgkalven Kalle!!

Lagen finns av en anledning, man får inte ta vilda djur och göra till tama, oavsett anledning. Har man tillstånd kan man få vårda och rehabilitera för att sedan släppa ut. Det kan hända att det är hjärteknipande att en älgkalv måste avlivas, men hellre det än att det blir som i USA där vad som helst kan få hållas som husdjur.
Dessutom så är jag starkt motståndare till de här älgparkerna, älgar finns att skåda i naturen och i våra nogrannt kontrollerade djurparker, det räcker väl? Om det var den här Lars eller nån annan som ville "köra in" en av älgarna för att köra kring turister må vara osagt, men osmakligt i allra högsta grad, och tack och lov så fick han avslag.

:angel:
 
Sv: Älgkalven Kalle!!

Och jag hann inte hälsa på! :cry: Och då bor jag ju ändå i Ockelbo...

Jag bor också i Ockelbo. Hann inte heller hälsa på honom..stackars Kalle :cry:

Helt Off topic men va ovanligt med en till Ockelbobo...trodde jag nästan var ensam sån här...:D
 
Sv: Älgkalven Kalle!!

Dessutom så är jag starkt motståndare till de här älgparkerna, älgar finns att skåda i naturen och i våra nogrannt kontrollerade djurparker, det räcker väl?
:angel:

:bow:

Jag håller med och nu förstår jag varför den avlivades och även om det skär :cry: så finns det såklart ingen annan lösning för man i det långa loppet ska få detta att vilt är vilt och ska lämnas ifred att fungera.
Annars finns det väl alltid idioter som plockar på sig barndjur och menar sig på att de blivit övergivna.
 
Sv: Älgkalven Kalle!!

Men hörde dom pratade på radion om Kalle i går och då sa nån att Kalle hade kunnat blivit släppt där han hittades för att se om hans mamma fanns kvar. Inte nu efter så här läng tid kanske men dagen efter eller nå.
Undrar varför dom inte gjorde det??
Då kanska Kalle hittat sin mamma igen om hon levde och han fått levat också.
 
Sv: Älgkalven Kalle!!

Jag gissade nästan att du gjorde det eftersom du startade tråden... ;) Trodde inte heller det fanns någon annan är jag... :D

Till ämnet igen: hela historien är ju väldigt tråkig för alla parter... Synd att det slutade med avlivning när ägarna av älgparken la ner så mycket tid och engagemang (stavas?) för att få Kalle att överleva...
 
Sv: Älgkalven Kalle!!

Jag gissade nästan att du gjorde det eftersom du startade tråden... ;) Trodde inte heller det fanns någon annan är jag... :D

Till ämnet igen: hela historien är ju väldigt tråkig för alla parter... Synd att det slutade med avlivning när ägarna av älgparken la ner så mycket tid och engagemang (stavas?) för att få Kalle att överleva...

Misstänkte det :)

Ja det är synd men är ju inget riktigt liv för en älg i en älg park heller. Nog för att Arkesjöarna(som har hägnet) nog gör allt för att dom ska trivas men ändå. Men man kanske hade kunnat ordna Kalles liv på något annat sätt än avlivning.
 
Sv: Älgkalven Kalle!!

Misstänkte det :)

Ja det är synd men är ju inget riktigt liv för en älg i en älg park heller. Nog för att Arkesjöarna(som har hägnet) nog gör allt för att dom ska trivas men ändå. Men man kanske hade kunnat ordna Kalles liv på något annat sätt än avlivning.

Näe, det är ju sant...

Ja det hade ju såklart varit det bästa..! Men det är ju som allt annat i livet, det är svårt att veta vad som ska hända på förhand...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag har en begreppsfråga jag hoppas kunna få svar på. Admin får ta bort inlägget om sånt är otillåtet i gruppen. Sitter med en...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Piaff
·
Hemmet Jag har googlat men känner inte att jag hittar den informationen jag söker. Jag vet att man får måla om i en lägenhet så länge det är...
Svar
3
· Visningar
603
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när...
2
Svar
39
· Visningar
1 284
Senast: tanten
·
Övr. Hund Spinoff från annan tråd. Jag får eksem när folk kallar sina hundar för Hobbe. För mig är det inget hundnamn eftersom Hobbe är en tiger.
5 6 7
Svar
132
· Visningar
9 237
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp