Vilka hundnamm tycker ni inte om?

Tja, jag har haft namn som Gurkans Med Glimten I Ögat, Gurkans En Krydda I Tillvaron, Gurkans Plötsligt Händer Det, vilket ju inte är korta namn, men som är sådana namn som jag älskar och som har blivit ett signum för min uppfödning.
Man kan dessutom inte ha hur långa namn som helst, då SKKs regler säger att namnen inte får innehålla fler än 35 tecken, vilket inkluderar kennelnamn och mellanslag. Flera meningar går alltså bort.
Nu får man väl hoppas att folk väljer valp och uppfödare efter andra kriterier än vad hundarna heter i stamtavlan. Tilltalsnamnet är ju det som man som ägare kanske använder mest och hundarna jag räknade upp ovan har/hade tilltalsnamnen Mulle, Kryddan och Peggy.

Absolut, men nu var ju detta en tråd om vilka namn man inte gillar 😆
Jag bryr mig inte om vad djuren heter i stamtavlan, de byts för det mesta alltid ut ändå 😊
 
Som övertagare av flera hundar så fasade jag inför dagen jag skulle få en Bella 😅 Det är ett fint namn men alldeles för många hundar heter det för att jag ska kunna gilla det. Jag är inget jättefan av de andras namn heller, Poppy och Pärla, men de hette också redan det och det passar dem. Bella ville jag döpa om till Pila, men hennes förra ägare tyckte det var så jobbigt att behöva omplacera henne så jag hade inte hjärta att byta namn på henne
 
Som övertagare av flera hundar så fasade jag inför dagen jag skulle få en Bella 😅 Det är ett fint namn men alldeles för många hundar heter det för att jag ska kunna gilla det. Jag är inget jättefan av de andras namn heller, Poppy och Pärla, men de hette också redan det och det passar dem. Bella ville jag döpa om till Pila, men hennes förra ägare tyckte det var så jobbigt att behöva omplacera henne så jag hade inte hjärta att byta namn på henne

Jag är lite likadan, de namn jag har svårt för är just de som är väldigt vanliga för tillfället. Om 20 år är det förmodligen helt andra namn än nu som jag tycker är trista.
 
Samtidigt måste man kunna skilja på att prata om hur ens egna preferenser ser ut och att lägga värderingar i vad det än är för fenomen man har preferenser om.

Jag tycker det har kommit fram flera intressanta iakttagelser om namn som kulturella fenomen. Exempelvis om inverkan av rastypiska namngivningsmönster och att folk förhåller sig till dem både genom att bejaka eller kontrastera, om hur man ser på namns betydelseinnehåll i relation till hundens uppenbarelse (som "tuffa" namn på "tuffa" raser)

Om man inte ska få säga "jag tycker inte om..." utan bara "jag tycker om..." av rena principskäl så handikappar vi samhällets diskussionsklimat kring kulturella fenomen. Det är bara genom att tala öppet man kan utveckla en större insikt om grunderna för varifrån ens preferenser kommer, hur de hänger ihop med ens kultursfär - och därmed på sikt även öka förståelsen för hur relativa och slumpartade mycket av grunden för ens preferenser faktiskt är.

Plus att vi missar det som verkligen spelar roll - hur man uttalar sig och vad det speglar för värderingar. Det går precis lika bra att mobbas eller kränka genom en "jag tycker om..."-diskussion (var så det gick till när det gällde att utdefiniera de klädval som var "fel" när jag gick i skolan) så det är en minst sagt vilseledande måttstock.

Jag har personligen svårt att se problemet med en sån här tråd. Det är för mig inte konstigare än när folk berättar vilka hundraser de aldrig skulle skaffa. Det handlar bara om personlig smak, och det räcker att läsa tråden för att se att den är väldigt olika.

Jag uppfattar inte heller tråden som kritik mot folk som haft en hund med ett visst namn eller att syftet skulle vara att göra folk ledsna. Det är, som någon skrivit, bara tjatter. Tråden har precis samma syfte som tråden om vilka hundnamn man gillar - ett ämne att babbla lite om.

Och jag tycker faktiskt att ett orum skiljer sig från irl. Om jag vet att jag skulle ta illa vid mig om någon nämner mitt hunds namn i en tråd som denna kan jag avstå från att läsa den. Om motsvarande gäller den ras jag äger går jag inte in i trådar där folk skriver om raser de absolut inte vill äga. Om min bästa kompis ställer upp i Eurovision och jag skulle vara rädd över kommentarer där hen blir sågar hoppar jag över att läsa ETC-trådar.
I verkligheten kan man inte välja på samma sätt vilken information man tar del av.

Först vill jag säga att jag tycker den här typen av trådar är komplicerade eftersom det lätt blir mobbing och "jag har bättre/finare smak än vad du har" över den.

Samtidigt så ska en naturligtvis kunna säga vad en inte tycker om men då tycker jag en får formulera sig försiktigt för ord och hur vi väljer dem är viktigt. Tex "Jag uppskattar personligen inte XXX" istället för "XXX är helt kasst och vidrigt". Det är en skillnad där. Jag tycker att den hänsynen kan en ha gentemot sin omgivning.

Sedan ser jag helt ärligt inte syftet med att starta en negativ tråd om något som beror enormt mycket på personliga preferenser. Personligen ska det mycket till för att jag ska ta illa upp men om jag tex visar en bild på något jag verkligen gillar och det sablas ner totalt så blir även jag ledsen trots att jag är rätt hårdhudad.
 
Som övertagare av flera hundar så fasade jag inför dagen jag skulle få en Bella 😅 Det är ett fint namn men alldeles för många hundar heter det för att jag ska kunna gilla det. Jag är inget jättefan av de andras namn heller, Poppy och Pärla, men de hette också redan det och det passar dem. Bella ville jag döpa om till Pila, men hennes förra ägare tyckte det var så jobbigt att behöva omplacera henne så jag hade inte hjärta att byta namn på henne.

Ååååh Pärla för mig är ett sådant där riktigt :love: då vi hade en mula med det namnet som små.
Poppy tycker jag också är fint, men jag håller verkligen med om Bella (och Alice..).

Kl

Jag har svårt för namn som Rocky/King/Killer/Devil (🙄) osv.
Jag får genast 90 tals vibbar med Rottweilers i nithalsband.:D
 
Först vill jag säga att jag tycker den här typen av trådar är komplicerade eftersom det lätt blir mobbing och "jag har bättre/finare smak än vad du har" över den.

Samtidigt så ska en naturligtvis kunna säga vad en inte tycker om men då tycker jag en får formulera sig försiktigt för ord och hur vi väljer dem är viktigt. Tex "Jag uppskattar personligen inte XXX" istället för "XXX är helt kasst och vidrigt". Det är en skillnad där. Jag tycker att den hänsynen kan en ha gentemot sin omgivning.

Sedan ser jag helt ärligt inte syftet med att starta en negativ tråd om något som beror enormt mycket på personliga preferenser. Personligen ska det mycket till för att jag ska ta illa upp men om jag tex visar en bild på något jag verkligen gillar och det sablas ner totalt så blir även jag ledsen trots att jag är rätt hårdhudad.
Jag håller både med och inte, jag tycker tråden har en ganska lättsam ton och det kommit fram att man själv har gjort val tidigare man kanske inte gjort idag.

Jag tycker det är rätt intressant att höra vilka namn som inte gillas, men hade det sagt som om att de som kallar sina hundar för x har en skruv lös/dumma i huvudet hade jag genast blivit avigt inställd till.

Te.x. har jag en kompis som en dag som tittade på min duracell bc och sa "jag hade aldrig skaffat bc" för hon orkar inte med att min hund alltid är på ute. Helt okej och jag förstod vad hon menade, hade hon däremot sagt "usch jag kan inte förstå att man köper bc" medan hon tittade på min hund hade jag blivit redigt kränkt.
 
Jag håller både med och inte, jag tycker tråden har en ganska lättsam ton och det kommit fram att man själv har gjort val tidigare man kanske inte gjort idag.

Jag tycker det är rätt intressant att höra vilka namn som inte gillas, men hade det sagt som om att de som kallar sina hundar för x har en skruv lös/dumma i huvudet hade jag genast blivit avigt inställd till.

Te.x. har jag en kompis som en dag som tittade på min duracell bc och sa "jag hade aldrig skaffat bc" för hon orkar inte med att min hund alltid är på ute. Helt okej och jag förstod vad hon menade, hade hon däremot sagt "usch jag kan inte förstå att man köper bc" medan hon tittade på min hund hade jag blivit redigt kränkt.

Jag förstår hur du tänker men för mig blir det för mycket av en knepig balansgång för att det inte ska gå över i något otrevligt (och jag blev rejält kölhalad en gång i tiden i en tråd på samma tema men gällandes litteratur, just för att jag protesterade mot mobbingen som blev... på nivån att jag blev angripen personligen).

Jag ser som sagt inte poängen med att ha en negativ start på en tråd som har att göra med personliga preferenser.
 
För egen del kan jag få inspiration från en sådan här tråd. Jag är högst medveten om att mitt tycke och smak när det gäller namn, inte kanske är som andras. Så jag kanske hittar några namn i den här tråden som inte faller andra i smaken, men som jag gillar. 😊
Jag känner inte "usch, vad fult namn! Hur kan någon ha så dålig smak?"
Utan mer "jaha, du tycker så? Vad bra att var och en får välja namn som de trivs med."
 
Jag håller både med och inte, jag tycker tråden har en ganska lättsam ton och det kommit fram att man själv har gjort val tidigare man kanske inte gjort idag.

Jag tycker det är rätt intressant att höra vilka namn som inte gillas, men hade det sagt som om att de som kallar sina hundar för x har en skruv lös/dumma i huvudet hade jag genast blivit avigt inställd till.

Te.x. har jag en kompis som en dag som tittade på min duracell bc och sa "jag hade aldrig skaffat bc" för hon orkar inte med att min hund alltid är på ute. Helt okej och jag förstod vad hon menade, hade hon däremot sagt "usch jag kan inte förstå att man köper bc" medan hon tittade på min hund hade jag blivit redigt kränkt.
Jag tycker inte att det är att ha en lätt sam ton att skriva att namn är tråkiga trista o personliga ut tjatade att man fasar för att ha en hund som heter så och massa sånt.
 
För egen del kan jag få inspiration från en sådan här tråd. Jag är högst medveten om att mitt tycke och smak när det gäller namn, inte kanske är som andras. Så jag kanske hittar några namn i den här tråden som inte faller andra i smaken, men som jag gillar. 😊
Jag känner inte "usch, vad fult namn! Hur kan någon ha så dålig smak?"
Utan mer "jaha, du tycker så? Vad bra att var och en får välja namn som de trivs med."

Absolut och för mig personligen ska det som sagt mycket till innan jag tar illa upp. Men alla fungerar inte så och jag tycker som sagt att en kan visa lite omtanke och välvilja gentemot sin omgivning. Det är något vi har alldeles för lite av.
 
Fast det är skillnad på en neutral trådstart och en som går in för att vara negativ. Jag förstår som sagt inte syftet, det finns så mycket otrevligheter IRL och online att en behöver inte bidra med mer.

Man behöver inte förstå syftet med alla trådar. Jag har, såvitt jag kan minnas, aldrig varit inne i "Störiga saker vi stör oss på" eller "Vilken är Sämst-värsta Tv-reklamen?!". Däremot har jag både läst och skrivit i "Oseriös avel"-tråden.

Jag kan förstå om t ex mopsuppfödare tar illa upp när deras ras diskuteras i trådar som den sistnämnda. Men jag tycker inte att vare sig trådstarter eller diskussioner ska självcensureras för att någon kan ta illa upp av vad som skrivs, och det gäller även mer lättsamma ämnen som de övriga trådarna.
 
Fast det är skillnad på en neutral trådstart och en som går in för att vara negativ. Jag förstår som sagt inte syftet, det finns så mycket otrevligheter IRL och online att en behöver inte bidra med mer.
Vi har ju haft massor med liknande trådar på forumet? Det blir jättemärkligt att censurera på det viset, särskilt när det är en tämligen lättsam tråd.
Ämnet är ju tydligt i rubriken - tycker man det är jobbigt/ointressant så kan man ju läsa en annan tråd bara.
 
Fast det är skillnad på en neutral trådstart och en som går in för att vara negativ. Jag förstår som sagt inte syftet, det finns så mycket otrevligheter IRL och online att en behöver inte bidra med mer.
Jag tycker inte man riktigt kan göra den automatiska kopplingen att "inte tycka om" skulle vara det samma som att vara negativ. För min del är det framför allt de inläggen som närmast definitionsmässigt verkar stämpla ämnet som att man inte bör tala om det som jag reagerar på.

Ser så klart att det finns en potentiell risk för urspårning åt det hållet som man behöver hålla koll på. Men sköts det anständigt så tycker jag att folks förklaringar till vad de inte tycker om kan vara intressantare än till vad de tycker om. En del som är mer elaborerat och specifikt rörande vissa erfarenheter eller att vissa associationer kopplas till olika typer av namn.
Det finns även ett underskott på kulturell reflektion, så kan man bidra till det är det av godo att föra en diskussion. Det är aldrig en enkel fråga vad som är mest rätt och lämpligt.
 
Jag tycker inte någon har skrivit något elakt eller hatiskt? Tonen är lättsam och ingen har väl uttryck hat? Min egen åsikt är främst att jag inte väljer "kattnamn" till en hund. Något jag har svårt att förstå helt enkelt eftersom vissa namn är så bundna till ett visst djurslag i mina ögon. Om man är så känslig att man blir ledsen över att jag tycker man har kattnamn på sin hund, ja då öppnar man väl inte tråden? Rubriken är tydlig. Ingen överraskning.
 
Ursäkta mig då att jag skrev att jag tycker att det är taskigt att disskutera vilka namn som är tråkiga och ut tjatade och o personliga och alltmöjligt men ni tycker säkert att det är snällt att säga sånt om andra. Men jag fattar att jag inte borde ha nån å sikt här så jag ska inte störa era perfekta inlägg med mina dumma å sikter om mina SKIT TRÅKIGA hundar och deras SKIT TRÅKIGA namn.
Det är exakt sånthär neggativt som är på dethär hund forumet som gör så man inte ens vågar fråga nåt eller tycka nåt för man är ändå bara för lätt stött och känslig om man blir ledsen för nåt.
 
Man behöver inte förstå syftet med alla trådar. Jag har, såvitt jag kan minnas, aldrig varit inne i "Störiga saker vi stör oss på" eller "Vilken är Sämst-värsta Tv-reklamen?!". Däremot har jag både läst och skrivit i "Oseriös avel"-tråden.

Jag kan förstå om t ex mopsuppfödare tar illa upp när deras ras diskuteras i trådar som den sistnämnda. Men jag tycker inte att vare sig trådstarter eller diskussioner ska självcensureras för att någon kan ta illa upp av vad som skrivs, och det gäller även mer lättsamma ämnen som de övriga trådarna.

Nu har jag ju lyft att min åsikt baseras på att tråden handlar om personliga preferenser där det är lätt att såra någon. Sedan säger jag absolut inte att majoriteten av inläggen varit över gränsen men nog sjutton anser jag ändå att en sådan här trådstart kan problematiseras.

TV-reklam är abstrakt och opersonlig på ett helt annat sätt.

Jag tycker inte någon har skrivit något elakt eller hatiskt? Tonen är lättsam och ingen har väl uttryck hat? Min egen åsikt är främst att jag inte väljer "kattnamn" till en hund. Något jag har svårt att förstå helt enkelt eftersom vissa namn är så bundna till ett visst djurslag i mina ögon. Om man är så känslig att man blir ledsen över att jag tycker man har kattnamn på sin hund, ja då öppnar man väl inte tråden? Rubriken är tydlig. Ingen överraskning.

@alazzi: Jag utgår ifrån att du inte menade att det skulle bli en tråd som riskerar att övergå i mobbing men ovanstående är faktiskt exakt så som en mobbare resonerar (eller iaf beter sig). Du tar dig rätten att anse att någon som tar illa upp av din åsikt är "känslig". Fundera lite på tolkningsföreträde.

Men fine, jag ska låta bli den här tråden. Förminskning av mina åsikter och mobbing fick jag nog av under min uppväxt. Jag hoppar gärna över att iaktta sådana mekanismer.
 
Jag tycker det är problematiskt idag att vi är så rädda för hur andra kommer uppfatta vad vi säger. Nej, man ska inte mobba individer, men idag har utrymmet för att uttrycka åsikter krympt väldigt mycket på grund av rädslan för att nån ska ta illa upp.

Det händer att jag blir sur när det tjatas om trubbnosiga raser och ibland går jag in i dessa diskussioner. Men tanken har aldrig slagit mig att folk inte border göra såna inlägg bara för att skydda mina känslor. Det är min rättighet att ta illa upp, men det är inte min rättighet att skyddas från att ta illa upp.
 
Jag tycker det är problematiskt idag att vi är så rädda för hur andra kommer uppfatta vad vi säger. Nej, man ska inte mobba individer, men idag har utrymmet för att uttrycka åsikter krympt väldigt mycket på grund av rädslan för att nån ska ta illa upp.

Det händer att jag blir sur när det tjatas om trubbnosiga raser och ibland går jag in i dessa diskussioner. Men tanken har aldrig slagit mig att folk inte border göra såna inlägg bara för att skydda mina känslor. Det är min rättighet att ta illa upp, men det är inte min rättighet att skyddas från att ta illa upp.
Jag tycker det är tråkigt att just trubbnosar blir så mobbade. Mina favoritraser är trubbnosar. Jag vet att det finns hälsoproblem men alla har inte andningsproblem. Min hund andades bra. Han kunde hänga med på långtur på flera timmar i skogen och sen fortsätta leka med stallets trubbnos när vi var tillbaka i stallet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 648
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Spinoff på tråden om att trolla bort komplex. Vad är ni särskilt nöjda med er själva? Utseendemässigt och i övrigt? Jag har långt...
2
Svar
25
· Visningar
1 285
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 262
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
10 387
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp