Vilka hundnamm tycker ni inte om?

Jag har hela tiden trott att Tate är en hane 😆

Tate ar ett pojknamn har i USA, vad det ar i ovriga Engelsk sprakiga varlden vet jag inte.

Robin, som ar ett pojknamn i England ar ett flicknamn har i USA ... till stor fortret for var kompis Robin som ar kille och numera bor i USA.
Hans bror heter Alexis, ett Grekiskt pojknamn ... har i USA ar det ocksa ett flicknamn. De ar bada mycket missnojda med sina foraldrars namnval.:p
 
Nu har jag ju lyft att min åsikt baseras på att tråden handlar om personliga preferenser där det är lätt att såra någon. Sedan säger jag absolut inte att majoriteten av inläggen varit över gränsen men nog sjutton anser jag ändå att en sådan här trådstart kan problematiseras.

TV-reklam är abstrakt och opersonlig på ett helt annat sätt.

TV-reklam var ett av exemplen. Störiga saker misstänker jag kan omfatta allt möjligt, inklusive personliga saker. Avel är definitivt något som är mycket känsloladdat och personligt - jag borde veta med tanke på hur mycket skit jag fått för att jag tagit upp saker jag tycker är fel. Och precis som med hundnamn är det inte riktat mot någon enskild person/hund då, folk blir arga och kränkta ändå. Jag tänker inte sluta för det.

Inte heller tänker jag sluta skriva och läsa i annonstråden. Den borde ses som ännu värre, för där riktar sig faktiskt inläggen mot specifika människor. Och det gäller inte bara här på Hund, även hästannonser dissekeras i gnälltrådar - där folk gillar inläggen.

Självklart får du problematisera den här trådstarten, men du får också räkna med att folk inte håller med dig.
 
Spana och speja tycker jag iallafall var vanliga namn på stövare förr. Även Krut och skott.
Jag gillar det också. Jakthundar nästan Ska heta något liknande tycker jag, om de inte är finnspetsar då får de gärna de ha finska eller samenamn. :heart

Våra kusiner hade en gråhund som hette Kulan, det passade både som jakthund och för att hon var liten och fyrkantig och tjock. :D
 
Jag tycker det är tråkigt att just trubbnosar blir så mobbade. Mina favoritraser är trubbnosar. Jag vet att det finns hälsoproblem men alla har inte andningsproblem. Min hund andades bra. Han kunde hänga med på långtur på flera timmar i skogen och sen fortsätta leka med stallets trubbnos när vi var tillbaka i stallet.

Jag tycker att det är fel att säga att trubbnosar blir mobbade. Jag tycker trubbnosar, inte minst mopsar, är supermysiga hundar. Just därför är det tragiskt att raserna är så sjukliga. Att din, och flera andra trubbnosar, var friska ändrar inte det faktumet. Om mopsen var en friskare ras skulle jag definitivt rekommendera den till folk som letar hund, nu kan jag inte göra det.
 
Tate ar ett pojknamn har i USA, vad det ar i ovriga Engelsk sprakiga varlden vet jag inte.

Robin, som ar ett pojknamn i England ar ett flicknamn har i USA ... till stor fortret for var kompis Robin som ar kille och numera bor i USA.
Hans bror heter Alexis, ett Grekiskt pojknamn ... har i USA ar det ocksa ett flicknamn. De ar bada mycket missnojda med sina foraldrars namnval.:p
Jag har alltid sett Robin som ett könsneutralt namn, lite som Kim och Alex (is). :)
 
Jag har alltid sett Robin som ett könsneutralt namn, lite som Kim och Alex (is). :)

Jag googlade och konstaterade att alla tre namn star som unisex, men det ar inte sa det uppfattas har.

Har ar Robin ett typiskt kvinnonamn. Det ar relativt vanligt ... men pa kvinnor. Lika sa Alexis (eller Alix) Alex ar daremot den maskulina varianten. Alexis var ett av de vanligaste flick namnen i USA under 80-90 talet.

Kim ar ocksa vanligat pa kvinnor oftast en forkortning av Kimberly, men dar sager Google, "Kim is a gender-neutral baby name of British origin." och jag gissar att det helt enkelt har blivit annorlunda har med tiden.
 
Jag googlade och konstaterade att alla tre namn star som unisex, men det ar inte sa det uppfattas har.

Har ar Robin ett typiskt kvinnonamn. Det ar relativt vanligt ... men pa kvinnor. Lika sa Alexis (eller Alix) Alex ar daremot den maskulina varianten. Alexis var ett av de vanligaste flick namnen i USA under 80-90 talet.

Kim ar ocksa vanligat pa kvinnor oftast en forkortning av Kimberly, men dar sager Google, "Kim is a gender-neutral baby name of British origin." och jag gissar att det helt enkelt har blivit annorlunda har med tiden.
Sedär! Jag tänker att Batman och Robin är ju rätt amerikanskt (ja, jag vet att det är en rödhake. :D ) Alex brukar jag hyfsat ofta höra som förkortning på Alexandra, från amerikansk litteratur och film... men det är kanske olika i olika stater också?
 
Jag tycker det är tråkigt att just trubbnosar blir så mobbade. Mina favoritraser är trubbnosar. Jag vet att det finns hälsoproblem men alla har inte andningsproblem. Min hund andades bra. Han kunde hänga med på långtur på flera timmar i skogen och sen fortsätta leka med stallets trubbnos när vi var tillbaka i stallet.

Det är inte individerna, det är raserna. Det är i princip omöjligt att hitta en frisk och sund mops, fralla eller engelsk bulldog.
Ruben var Pekingese, han var väldigt pigg och frisk, men han var ett undantag i en ras som tyvärr är helt bedrövlig.
Nu har jag Griffon, även det en trubbnos. En betydligt sundare ras med större variation i utseendet. Jag var noga att välja en valp med lätt exteriör, stora näsborrar, inget nosveck och små, mandelformade ögon. Träffade även hans föräldrar och äldre syskon med samma utseende.
Han har inga besvär av värmen, tvärtom.
Men det är fortfarande en trubbnos och det finns en hel del exemplar som inte är lika sunda.
 
Sedär! Jag tänker att Batman och Robin är ju rätt amerikanskt (ja, jag vet att det är en rödhake. :D ) Alex brukar jag hyfsat ofta höra som förkortning på Alexandra, från amerikansk litteratur och film... men det är kanske olika i olika stater också?

Visst forkortas Alexander och Alexandra till Alex ... eller Alix, men bara flickor far forkortningen Alix ... och enligt de som heter Robin och Alexis ar de formodligen de enda man som heter det i hela USA. :D
De ar ganska bittra for om folk bara ser namnet skrivet sa tar de for givet att det ror sig om en kvinna och de maste alltid ta med mellan namn (typiskt manligt) nar de soker jobb och liknande.
Och det ar hela USA ... men det finns sjalvklart undantag da det ar sa manga manniskor har i landet och det har verkligen ar landet dar manga gor som de tycker sjalva.
 
Jag är lite likadan, de namn jag har svårt för är just de som är väldigt vanliga för tillfället. Om 20 år är det förmodligen helt andra namn än nu som jag tycker är trista.
Troligen blir det samma för mig. Jag har väldigt svårt för vanliga namn oavsett hur fina de är.
Och sedan tycker jag att det är lättare att döpa marsvin än hundar av någon anledning. Det känns lättsammare på något sätt. Mitt favoritmarsvin hette Xíexie och jag har svårt att se det namnet på en hund, fast det kan ju vara för att jag ser min Xíexie framför mig och inte en hund 🤔
Ååååh Pärla för mig är ett sådant där riktigt :love: då vi hade en mula med det namnet som små.
Poppy tycker jag också är fint, men jag håller verkligen med om Bella (och Alice..).

Kl

Jag har svårt för namn som Rocky/King/Killer/Devil (🙄) osv.
Jag får genast 90 tals vibbar med Rottweilers i nithalsband.:D
Pärla passar i sitt namn. Hon blev döpt till det för hennes uppfödare tyckte att hennes ögon såg ut som pärlor eftersom de är blåaktiga av hornhinnedystrofin.
Poppy hade passat mer att heta Killer eller Devil 🤣
 
Här är för övrigt Jura, Luna, Tess, Freya och Jess supervanliga. Så vanliga att jag blir förvirrad - det är fina namn i sig, men det vore hjälpsamt om någon valde något annat! 😅
Ena städfamiljen har en valp nu som heter Luna, hennes nära släkting heter Jura - det heter en annan klients valp också. Lunas familjs förra hund hette Tess och en kollegas hund heter Jess, precis som min kompis hund. Jag känner två hästar och två hundar som heter Freya. :arghh:
 
Visst forkortas Alexander och Alexandra till Alex ... eller Alix, men bara flickor far forkortningen Alix ... och enligt de som heter Robin och Alexis ar de formodligen de enda man som heter det i hela USA. :D
De ar ganska bittra for om folk bara ser namnet skrivet sa tar de for givet att det ror sig om en kvinna och de maste alltid ta med mellan namn (typiskt manligt) nar de soker jobb och liknande.
Och det ar hela USA ... men det finns sjalvklart undantag da det ar sa manga manniskor har i landet och det har verkligen ar landet dar manga gor som de tycker sjalva.
Verkar dock bara vara i USA där Alexis är ett kvinnonamn. Generellt är det ett mansnamn.
Kommer från grekiskan, där det är maskulint.
Har en grekisk kollega med det namnet.

Från wiki :)
Alexis är ett förnamn och mansnamn och en latinsk form av grekiska Alèxios med betydelsen 'försvarare'[1].

Alexis är ett ovanligt namn, såväl bland de yngsta som i de äldre generationerna. Den 31 december 2008 fanns det totalt 1 444 personer i Sverige med namnet, varav 377 med det som tilltalsnamn[2]. År 2008 fick 10 pojkar namnet som tilltalsnamn [3].

I USA är Alexis mycket populärt som kvinnonamn. På 1940-talet bytte skådespelerskan Gladlys Smith namn till Alexis Smith. På 1980-talet hette en kvinnlig huvudperson i långserien DynastinAlexis Colby, vilket kan ha bidragit till populariteten.[4]
 
Nu har jag ju lyft att min åsikt baseras på att tråden handlar om personliga preferenser där det är lätt att såra någon. Sedan säger jag absolut inte att majoriteten av inläggen varit över gränsen men nog sjutton anser jag ändå att en sådan här trådstart kan problematiseras.

TV-reklam är abstrakt och opersonlig på ett helt annat sätt.



@alazzi: Jag utgår ifrån att du inte menade att det skulle bli en tråd som riskerar att övergå i mobbing men ovanstående är faktiskt exakt så som en mobbare resonerar (eller iaf beter sig). Du tar dig rätten att anse att någon som tar illa upp av din åsikt är "känslig". Fundera lite på tolkningsföreträde.

Men fine, jag ska låta bli den här tråden. Förminskning av mina åsikter och mobbing fick jag nog av under min uppväxt. Jag hoppar gärna över att iaktta sådana mekanismer.
Jag var mobbad under hela min skoltid och även på vissa arbetsplatser så jag är uppenbarligen konstig. Klarar inte det sociala. Jag vill verkligen inte att någon ska känna sig mobbad av mig. Ni får väl ha vilka namn ni vill på era hundar! Jag menade inget illa.

Ledsen.
 
Här är för övrigt Jura, Luna, Tess, Freya och Jess supervanliga. Så vanliga att jag blir förvirrad - det är fina namn i sig, men det vore hjälpsamt om någon valde något annat! 😅
Ena städfamiljen har en valp nu som heter Luna, hennes nära släkting heter Jura - det heter en annan klients valp också. Lunas familjs förra hund hette Tess och en kollegas hund heter Jess, precis som min kompis hund. Jag känner två hästar och två hundar som heter Freya. :arghh:

Hehe ... och har har vi en vingard som heter Freya. :p
 
  • Haha
Reactions: Sel
I hustrådarna förfasas användare ständigt över att det är ”ängsligt vitt och opersonligt”, för murrigt, för gamelmodigt, inte tidsenlig renoverat, för färgglatt, för modernt och allt vad det är. Och garanterat sitter det användare som har det just så hemma för de tycker det är fint.
De trådarna går verkligen ut på att kritisera hem.
Men ska vi ta bort trådarna och se det som mobbing? Nä det tycker jag inte.
#honsomboriängsligtvitt #minhundharettsupervanligtmänniskonamn

Jag bryr mig inte om vad folk tycker om mitt hem, mina djurnamn, hårfärg eller annat 🤘
 
I hustrådarna förfasas användare ständigt över att det är ”ängsligt vitt och opersonligt”, för murrigt, för gamelmodigt, inte tidsenlig renoverat, för färgglatt, för modernt och allt vad det är. Och garanterat sitter det användare som har det just så hemma för de tycker det är fint.
De trådarna går verkligen ut på att kritisera hem.
Men ska vi ta bort trådarna och se det som mobbing? Nä det tycker jag inte.
#honsomboriängsligtvitt #minhundharettsupervanligtmänniskonamn

Jag bryr mig inte om vad folk tycker om mitt hem, mina djurnamn, hårfärg eller annat 🤘

Och i trådar om häst- och hundannonser är det verkliga personers märkliga formuleringar, orimliga förväntningar och allmänna okunnighet som man har roligt åt och samlas för att kritisera. Det borde, enligt mig, vara snäppet värre än att säga att man tycker att vissa hundnamn är opersonliga mer generellt.

Men jag tycker att båda typerna av trådar är helt ok så länge man inte går ner på personnivå och börjar hacka på en specifik individ.
 
Jag var mobbad under hela min skoltid och även på vissa arbetsplatser så jag är uppenbarligen konstig. Klarar inte det sociala. Jag vill verkligen inte att någon ska känna sig mobbad av mig. Ni får väl ha vilka namn ni vill på era hundar! Jag menade inget illa.

Ledsen.

Va inte ledsen det är inget konstigt att ha åsikter om olika hundnamn generellt de som tycker det är väl lite väl överkänsliga- mobbning är det om du håller fast en persons hund och talar om för alla andra spydigt hur illa just det namnet är till just den hunden och den som döpt hunden är ......ja och så en massa negativa åsikter.

Det är som jag som inte gillar och äter lever, för att jag tycker det är äckligt-det betyder inte att jag tycker de som äter lever är äckliga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 650
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Spinoff på tråden om att trolla bort komplex. Vad är ni särskilt nöjda med er själva? Utseendemässigt och i övrigt? Jag har långt...
2
Svar
25
· Visningar
1 285
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 335
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
10 389
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp