Bukefalos 28 år!

är det så här på alla dagis?

Sv: är det så här på alla dagis?

Jodå, det finns barn som absolut inte har fem veckors ledighet från förskolan under året.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Litet knapplån.

nu är det så här att jag ska resa bort en vecka nu i dec och pojken ska vara hos sin pappa under denna tiden.

December är ju en tid när många vill vara lediga.
Så det kan ju vara en inventering av omsorgsbehov för semesterplanering som det handlar om.

Kanske är det någon i personalen som inte får semester för att vara med sin familj om allt för många barn är kvar på dagis nära Julen?
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Litet knapplån.



December är ju en tid när många vill vara lediga.
Så det kan ju vara en inventering av omsorgsbehov för semesterplanering som det handlar om.

Kanske är det någon i personalen som inte får semester för att vara med sin familj om allt för många barn är kvar på dagis nära Julen?

oj, jag menar att jag ska resa bort i Januari, min son har julledigt på dagis från igår tills den 11 januari:p
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Skolornas Jullov är fram till 11 januari, och då så vill ju många vara lediga.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Men när det gäller omvänt vuxendaddande är det okej... Om barnen har trasiga stövlar, för små kläder, för kalla kläder, inga ombyten. Om lappar inte är inlämnade osv. Då är det helt okej att jag "håller efter"...

Joo... men det hör liksom till:crazy:
Jag hatar när skor inte är märkt! När 18 par SVARTA stövlar står i hallen. 10 Av dom omärkta..
Då hoppas man att det är rätt sko på rätt barn tillslut.:o
MEN! Det betyder inte att jag är otrevlig eller STASI när jag ber dom skriva ett namn i deras sko.:laugh:
Och lagom till våren kommer, brukar jag ha lärt mej vilket barn som har vilken sko.

* Jenny *
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Mina dagis hade i alla fall fått i uppgift att göra en genomgång av det verkliga behovet av omsorg.

Japp, så har man gjort på varje ställe jag har jobbat inför jul- och sommarledighet. Det är ju för att kunna planera hur många, och vilka, förskolor i området som ska vara öppna och hur mycket personal som behövs, och var dessa ska vara. Vårt ställe stänger några dagar, och ett par dagar ska jag jobba på en annan förskola eftersom vi har några barn som behöver omsorg där då. Det är mycket som ska stämma, med matleveranser etc...
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Joo... men det hör liksom till:crazy:
Jag hatar när skor inte är märkt! När 18 par SVARTA stövlar står i hallen. 10 Av dom omärkta..
Då hoppas man att det är rätt sko på rätt barn tillslut.:o
MEN! Det betyder inte att jag är otrevlig eller STASI när jag ber dom skriva ett namn i deras sko.:laugh:
Och lagom till våren kommer, brukar jag ha lärt mej vilket barn som har vilken sko.

* Jenny *

Precis, på våran förskola har de dels satt upp en märkpenna i kapprummet och dels satt upp lappar på ytterdörren för att påminna om det. Men jag har fått en utskällning av en av fröknarna på förskolan för ett par år sedan, jag stod och titta i lådan med "överblivna kläder" och hittade två par av sonens vantar, fröken kom fram och tyckte att jag fick skylla mig själv att jag fick rota runt i lådan när jag inte märkte upp sakerna. Men jag fräste tillbaka att jag vet inte hur de vill ha märkningen om det inte räcker med barnets för och efternamn som stod i båda paren vantar. Det stör mig inte alls att leta i lådan för jag tycker att personalen har bättre saker än leta rätt på rätt hylla men få skäll fast jag har märkt, det tar jag inte! ;)
Fast den personalen var nog en aning förvirrad och har numera gått i pension, hon skällde ytterligare en gång att mitt barn inte hade kunnat gå ut eftersom denne inte hade några regnbyxor där, varpå jag pekade på barnets hängare där det hängde ett par galonbyxor, ett par fleceklädda regnbyxor och ett par överdragsbyxor och undrade om inte någon av dem dög. Varpå personalen svarade: Hur ska jag veta att de hänger där? tja kanske för att de har märkt upp med barnens namn och bett att vi ska hänga ytterkläderna där...:crazy:
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Mina dagis hade i alla fall fått i uppgift att göra en genomgång av det verkliga behovet av omsorg.

Alltså med ingående diskussioner om arbetstider och resväg och pendlingstid?

Att man kollar upp behovet av omsorg inför sommaren och julen tex genom att sätta upp ett schema där alla får anteckna vilka dagar de behöver barnomsorg, har jag naturligtvis inga invändningar mot. Det är ju en enkel planeringsåtgärd, bara.

De där mer ingående undersökningarna, tycker jag helt enkelt inte att personalen borde få i uppdrag att utföra. Hade jag varit förskollärare hade jag tyckt att det nästan varit en kränkning att uppmanas till något sådant.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Den regeln finns ju också. Det gäller vid försörjning ELLER när man är föräldraledig med annat barn (oftast är det väl max 15 h vad jag förstått?) ELLER vid speciella skäl/behov hos barnet eller familjen generellt.

Det har jag också skrivit om förut, men nuu talas det ju dock inte om skälet att man är f-ledig med annat barn eller att barnet har speciella behov, utom om just en semesterresa och gäller att man inte får lämna till barnomsorgen.
Varför har vi subventionerad barnomsorg i Sverige? Du argumenterade att orsaken är att vi ska kunna försörja oss, vi har inte rätt att roa oss och ha barnomsorg. Jag visar på att så som reglerna är så är det mycket möjligt att roa sig trots att man har ett barn i barnomsorg så uppenbarligen finns det även andra omständigheter som motiverar barnomsorg och därför kan försörjningen inte vara det enda motiveringen. Någon menade då att man som äldre barn vid föräldraledighet får en pedagogisk verksamhet vilket jag menar också är rätt tveksamt, en tvååring behöver inte 30 timmar pedagogik i veckan som de har rätt till här i Stockholm.

Det går inte ihop sig att barnomsorg är till för försörjning medan vid föräldraledighet så är barnomsorgen plötsligt till för att barnet ska få ta del av pedagogisk verksamhet. Så logiskt sett kan man anta att det inte är så enkelt utan att det finns en rad sammanflätade anledningar till barnomsorgens upplägg, både föräldrarnas försörjning, pedagogik, kontinuitet, avlastning för barnfamiljer, ekonomi, etc. Min åsikt är därför att det blir märkligt om man åberopar en av dessa sammanflätade anledningar när det råkar passa in. Jag tycker att föräldrarna är de som bör bedöma hur barnomsorgen på bästa sätt kan stödja deras familj och att barnomsorgspersonalen enbart borde styra och ställa i upplägget när det är klart motiverat rent pedagogiskt (när man tex märker att barnet far dåligt av långa dagar eller på annat sätt signalerar att något är fel), alternativt när det påverkar ekonomin på nåt mer påtagligt sätt för dem tex i semestertider. Övrigt är mest petitesser som förskolorna inte har något att vinna på att tjafsa om.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Samma sak med farmorexemplet. Kanske är några timmar på dagis det som gör att farmor orkar vara en pigg och glad farmor, medan dygnet runt hade blivit lite intensivt, hon är ju inte helt van. Varför skulle det inte vara okej att hon då lämnar barnet på dagis (givetvis enligt tider som man gjort upp i förväg).

Men det är väl OK att texdfarmor är tillfällig vårdnadshavare och därmed får lämna barnet på dagis. Fast då gäller det väl om föräldrarna jobbar, inte om de är lediga.

Jag anser att oavsett vad man själv tycker om ledighetsrätt eller ej så kan man inte kringgå de lagar och regler som finns, det vill säga fsk är till för då föräldrar arbetar inte då de har semester. Sen kan jag också tycka att ts skulle kunna få göra som de planerat men enligt regler ska de inte få det och då är det inte fel av personalen att säga till.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag håller med om varenda ord. Så lever man ju. Att dagisfröknarna ska lägga sig i det är absurt.

Vem ska då lägga sig i? Det är ju de som ser om barnet är där eller ej och vet vilka tider ni satt upp. Det kan väl knappast en på kommunhuset veta som inte ens vet vem du är.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

en stor andel barn får syskon när de är mellan 2 och 3 år, de behöver knappast 30 timmar (eller ens 15 timmar) pedagogik i veckan.

Men inte alla föräldrar väljer att lämna sin 2-åring 15 eller 30 timmar bara för att det fått ett syskon. Tex vi hade storeberor hemma tills han var 3 även om han fick lillebror då han var 2 år 3 mån. Nu är han 4 och får gratis fsk eftersom han bara är där 15h, fast snart ska lillebror också börja på fsk och då blir det mer än 15 h för båda.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

I rimlighetens namn så borde ju dagis förlora sina subventioner för varje dag som barnet är borta därifrån, samt att föräldrarna borde slippa dagisavgiften.

Då har man målata in sig i ett hörn av otrolig administration.

Jag tycker att en pragmatisk hållning från allas sida är rimligast. Jag är glad att det var så på den tiden jag hade mina barn på dagis.
Sen kan moralfolket säga vad de vill - men vi mådde alla bra och våran tillvaro fungerade och jag ser inte att vi någonsin överutnyttjade vare sig dagis eller dagmamma

Fast dagisavgiften slipper man ju inte när man har semester heller, åtminstone inte i vår kommun. Vi har haft vår äldste son 15h från han var 3, vi betalar den där procenten (hur stor har jag glömt) av vår inkomst trots att han bara är där 15h, de skiljer inte på deltid eller heltidssumma här. Vi betalade även hela sommaren trots att han var ledig från midsommarveckan till en bit in i augusti. Nu har han dock haft gratis barnomsorg de 15 timmarna tack vare någon 4-årsregel.

Det kan ju vara så att bidragsdelen inte påverkas av korta frånvarodagar/veckor men att reglerna ändå kvarstår om att föräldrar endast får lämna pga arbete, ej semester, hur flexibla man än tycker att förskolor ska vara. Jag kan inte bidragsreglerna.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag har ju varit beredd att betala mer för att ha barnet på dagis/fritids om så krävts. På grund av situationen med barnets pappa har det inte varit helt lätt och att då förklara att jag faktiskt skötte hästen under mina hemstudiedagar på dagtid för att slippa släpa med henne på cykel i snö och rusk på kvällen, det var inte alltid lätt. Jag gjorde mig ju av med hästen på grund av att jag var så trött att jag grät jämt, så de dagar jag kunde lämna barnet och gå hem och sova en stund var guld värda. Även om det kändes hemskt, jag har ju ingen släkt kring mig alls här nere.

Visst var det säkert trevligare att sköta hästen på hemdagar men att ha barnet på fsk då måste ju ha varit totalt fel enligt alla regler, såtillvida inte du har ett eget företag där hästen ingick. Andra föräldrar kanske får sälja hästen för att de inte får ihop det medan du fick hjälp av staten att ha den (nu sålde ju du tyvärr den så det funkade ju inte fullt ut), det är väl ändå inte menat så?

Nu lät jag jätteelak men egentligen är jag det inte.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Då tillkommer det: 3 h 5dagar i veckan? Nej det är för jobbigt att gå fram och tillbaka hela tiden. 9-14 3 ggr i veckan, nej det är för jobbigt för då barnen inget mellanmål. 9-15 3 ggr i veckan fast då får man inte komma lov, nej då får barnen inte vara¨på förskolan under mellandagarna, skolans påsklov osv. Det är ju ingen som är nöjd.

Då är min kommun snäll som låter oss välja tider själva, vi har 9-14 tre dagar/vecka och de räknar ett barn = en plats, det är inte så att de har ett 15h barn fm och ett annat em. Dock visste jag inte att barnen inte fick komma under lov, mellandagar etc men det har nog ite varit aktuellt för oss tror jag (är lärare själv).
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Men vad gör personalen för att klargöra för sin chef och för tex komun att förhållandena på förskolan inte fungerar? Andra yrkesgrupper går ju till strid, varför inte förskolepersonalen? Om förskolepersonalen går i strejk så är ju politikerna och kommunen tvunga att reagera, som förälder kan man bara klaga till en viss gräns, sedan blir man tillsagd att man inte är välkommen som "kund", dessutom är det svårt att får tillräckligt många föräldrar intresserade tillräckligt länge, det är ju bara fem år barnen går på förskolan som mest och första året tror man att det ska bli bättre, sen stångar man sig blodig två år och sedan sista året härdar man ut för barnet ska ju snart därifrån.

För vi har världens lamaste fackförbund. Tror till och med de förhandlat bort strejkrätten eller, det låter som något man inte kan göra, men inför kommande förhandling har de lovat att inte strejka eller något sånt, minns inte riktigt, fick det berättat av en facklig representant. Jag är lärare ej fsk men vi är väl oftast med i samma förbund.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Men jag tycker att dagispersonalen (och deras chefer) borde protestera kraftigt mot att få i uppgift att ha den där kontrollerande funktionen. Jag tycker att alla politiska frågor som (i mina ögon) har med förmynderi, vuxenuppfostran och kontroll att göra är oerhört intressanta och viktiga, den här frågan är bara en av dem.

Rimmar ju väldigt illa med försäkringskassans blankett man ska fylla i så föräldrarna ska få sina VAB-pengar. Vad vet jag? Jo, jag vet om barnen inte har varit i skolan den dagen, men jag har ingen aning om den förälderna har varit hemma, borde inte arbetsgivaren också fylla i blankett då? Hur förtroendingivande tror ni det känns när man får en sån där lapp av en förälder och ska gå och kolla om eleven var borta den dagen i våra frånvarolistor? Liksom, "dig litar jag inte på" eller ska jag bara skriva under och därmed riskera att föräldern ljuger och jag hjälper till? Som tur är är mina elever så stora att de oftast lämnar lappen själv, det rä rätt sällan en förälder kommer in med den och väntar på att jag ska fylla i den. Men där kan man tala om kontrollanerande.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Kanske log personen i mjugg och tyckte "haha, där klämde jag åt en förälder" eller så kände personen att "fy attan vad jobbigt att just jag var tvungen att tala om det där". Det vet vi ju inte alls.

och jag tror på det senaste för jag har hört liknande diskussioner bland fritidspedagoger då de märkt att något inte står rätt till med tiden då barn är på fritids. De tycker det är jättejobbigt att behöva ta upp det.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Visst var det säkert trevligare att sköta hästen på hemdagar men att ha barnet på fsk då måste ju ha varit totalt fel enligt alla regler, såtillvida inte du har ett eget företag där hästen ingick. Andra föräldrar kanske får sälja hästen för att de inte får ihop det medan du fick hjälp av staten att ha den (nu sålde ju du tyvärr den så det funkade ju inte fullt ut), det är väl ändå inte menat så?

Nu lät jag jätteelak men egentligen är jag det inte.

Fast nu fungerar det ju inte alltid i praktiken, jag jobbar hemifrån, jag sitter på kontoret till vårat företag, men det betyder att jag brukar stoppa i tvättmaskinen och diskmaskinen fast barnen är på dagis/fritis. Det händer även att jag handlar eftersom jag ibland måste handla saker till företaget, då kan jag lika gärna handla åt mig själv oxå. Det händer oxå att jag ska åka och lämna saker till halv tio i stan, 5 mil bort och sedan ta med lunch hem till övriga i firman till kl 12, inte sjutton åker jag hem och jobbar där emellan utan då passar jag på att göra något på stan.

Så om man har hemstudiedag, då man har rätt att ha barnet på förskolan och då väljer att ta en timme eller två för att fixa hästen och istället pluggar när barnet har somnat, är det verkligen något att bli upprörd över? Om man har hund och har hemstudie dag, får man inte gå på promenad med den då?

Det måste finnas lite flexibilitet åt alla håll, där med inte sagt att jag tycker att barnen ska behöva vara på förskolan när båda föräldrarna är lediga och har semester.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 535
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
978
Senast: Queen
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 275
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp