Bukefalos 28 år!

Är det skäligt att ge en 11-åring en Iphone 7?

Syrrans kille i samma ålder ska få en sån i julklapp.

De är dock en familj där märken och status är viktigt i övrigt också. Men visst, har man pengarna och vill ge sitt barn det så varför inte. Andras åsikt är väl inte så viktigt. Är ju värre om föräldrarna tar lån för att ha råd med saker
 
Nu kan jag säga att jag var extremt medveten om pengars värde i den åldern och att vi inte hade råd med vad som helst. Mina föräldrar var verkligen inte rika (även om jag aldrig saknade något). När det gällde dyrare saker fick jag spara till dem, iaf till hälften.

Hade jag haft barn hade jag inte köpt en så dyr telefon, speciellt inte när han har en som fungerar. Någonstans måste de börja lära sig vad saker kostar och att hejdlös konsumtion inte är bra på många nivåer.

Ja, jag vet inte riktigt vad det är som gör att vissa barn blir medvetna och andra inte. Om man tittar på dom här två barnen till exempel, som både är uppvuxna under samma förutsättningar, är den ena inte alls så medveten om pengars värde medan den andra är betydligt mer insiktsfull. Dock på ett för honom ibland påfrestande sätt. Han kan bli ledsen över att vi vuxna ska få slut på pengar/att saker kostar mycket vilket såklart inte är fallet. Vi skulle aldrig köpa något vi inte har råd med, så jag vet inte riktigt var han har fått den känslan ifrån. Kanske för att det är lite olika ekonomiska förutsättningar hos mamma respektive pappa, så jag vet inte hur mycket prat det är om pengar där.

För egen del hade jag verkligen noll koll när jag var liten, men sen var jag väldigt (ekonomiskt) bortskämd också.
 
Det är nog jätteviktigt att ha rätt saker och märkeskläder men tänk alla de som faktiskt inte har råd med alla dyra märkesgrejer? Jag skulle inte vilja vara med att trissa upp kraven på det i skolan.

Nej, så känner jag också! Och att det inte ska gå för långt ner i åldrarna. Det är därför jag genom den här tråden försöker stämma av lite hur pass vanligt det är med den här typen av presenter/saker idag. Jag har inga vänner med barn i den här åldern som jag kan jämföra med.
 
Jag tycker att det är en alldeles för dyr present för ett barn. Dels för att man lätt glömmer och tappar saker i den åldern, men även av ren princip. Det är kanske lättare sagt än gjort, men jag hade heller inte velat vänja mina barn vid en sådan sorts konsumtion där man får en ny svindyr telefon trots att man redan har en som är modern, värdefull och fungerande

Jag upplever att jag är ganska obrydd när det gäller tekniska prylar jämfört med många av mina vänner (jag köper sällan den allra nyaste telefonen, byter aldrig ut dator/telefon förrän jag absolut måste, vill alltid lägga så lite pengar som möjligt på nya tekniska prylar och så vidare) och inbillar mig att det är för att mina föräldrar helt enkelt aldrig vande mig vid att det var "normalt". Jag hade inte mobiltelefon förrän jag var 15 (och då min morbrors gamla) och fick inte min egen laptop förrän jag tog studenten, till exempel. Jag kände inget behov av det förrän då, samtidigt som jag hade vänner med MacBooks och iPhones redan som 12/13-åring.

Nu är det ju ett annorlunda och betydligt mer tekniskt samhälle vi lever i jämfört med för 10 år sedan (jag är född 91), så jag förstår att min historia inte är helt applicerbar, men jag kvarstår ändå vid att jag tycker det verkar onödigt av flera anledningar.

Fast sån är jag också fast jag som liten var väldigt mån om att ha det "nyaste" och alltid hade det. Nu AVSKYR jag att byta teknikprylar och vill helst att mitt ska hålla så länge det bara går. Är inte alls särskilt mycket för statusprylar idag. :)
 
Har han inget sparkonto med pengar? Ni kan ju höja veckopengen så han får lära sig att spara ihop till det han vill ha.

Inte som han får kontrollera. Bara som vi spar åt honom. :) Ja, vi kan höja veckopengen, men då uppstår en diskussion om vad man får köpa för veckopengen som vi tyckt varit svårare att bemöta. Då är det ju hans pengar och rimligen bör han ha större inflytande över vad han gör med dom pengarna än över det vi väljer att ge i present.
 
Jag tror jag hade tänkt att när nuvarande telefon inte fungerar så hade han fått en billigare telefon...
Men jag tror å andra sidan inte det är något negativt att ge honom det han vill ha- tror inte att man får bättre begrepp med en billig telefon. Tiderna ändras liksom. De flesta vuxna har dyra nya mobiler.
Men jag personligen lägger inte pengar på det. Jag hade köpt en ponny alla dar i veckan eller en dyr sadel till nämda ponny . Men dyra telefoner är ngt JAG tycker är onödigt att lägga pengar på.
Så om ni själva tycker det är bra att lägga pengar på fina teknikprylar så kör! Han kommer bli glad såklart :)
 
Jag tycker tvärtemot de flesta här. Eftersom det är både födelsedag och jul så blir det ju inte en så dyr present ändå. Om man har råd alltså. Vår son kan få dyra presenter ibland. Oftast begagnade visserligen men ändå för flera tusen. Visst kan man tycka att det är onödigt men hur ofta önskar sig barn sådant som vi vuxna tycker är nödvändigt? I julklapp kommer sonen få en ny dator och vi tar hans gamla. Den gamla datorn duger gott till oss vuxna men klarar inte alltid av sonens spel. De gånger han önskar sig saker som han absolut inte kommer att få säger jag det med en gång så ingen förväntan byggs upp. Svårt det där med presenter men man får lägga sig på en nivå som passar en själv.
 
Syrrans kille i samma ålder ska få en sån i julklapp.

De är dock en familj där märken och status är viktigt i övrigt också. Men visst, har man pengarna och vill ge sitt barn det så varför inte. Andras åsikt är väl inte så viktigt. Är ju värre om föräldrarna tar lån för att ha råd med saker

Det är inte så mycket andras åsikt jag är ute efter som att stämma av vad som är vanligt i den där åldern. Jag vill inte att vi bidrar till att "hetsa" genom våra presenter till barnen, men samtidigt ger vi ju gärna något dom verkligen önskar sig när möjligheten finns. Så jag vill bara ta tempen på hur föräldrar till andra barn i samma ålder resonerar. :)
 
Jag tror jag hade tänkt att när nuvarande telefon inte fungerar så hade han fått en billigare telefon...
Men jag tror å andra sidan inte det är något negativt att ge honom det han vill ha- tror inte att man får bättre begrepp med en billig telefon. Tiderna ändras liksom. De flesta vuxna har dyra nya mobiler.
Men jag personligen lägger inte pengar på det. Jag hade köpt en ponny alla dar i veckan eller en dyr sadel till nämda ponny . Men dyra telefoner är ngt JAG tycker är onödigt att lägga pengar på.
Så om ni själva tycker det är bra att lägga pengar på fina teknikprylar så kör! Han kommer bli glad såklart :)

Jag skulle också väldigt gärna köpa en ponny, men den skulle jag få ta hand om själv och jag har precis sålt av mina hästar. :D:p
 
Inte som han får kontrollera. Bara som vi spar åt honom. :) Ja, vi kan höja veckopengen, men då uppstår en diskussion om vad man får köpa för veckopengen som vi tyckt varit svårare att bemöta. Då är det ju hans pengar och rimligen bör han ha större inflytande över vad han gör med dom pengarna än över det vi väljer att ge i present.
Jamen precis! Får han mer i veckopeng så får han välja själv om han vill spara till en ny telefon. Fast när det är hans egna pengar han måste spendera så kanske det inte känns så viktigt med telefonen längre … ;)
 
Nu kan jag säga att jag var extremt medveten om pengars värde i den åldern och att vi inte hade råd med vad som helst. Mina föräldrar var verkligen inte rika (även om jag aldrig saknade något). När det gällde dyrare saker fick jag spara till dem, iaf till hälften.

Hade jag haft barn hade jag inte köpt en så dyr telefon, speciellt inte när han har en som fungerar. Någonstans måste de börja lära sig vad saker kostar och att hejdlös konsumtion inte är bra på många nivåer.
Hade jag bara behövt spara ihop hälften hade jag varit lycklig :D jag fick låna mobil av föräldrarna om min var trasig. Den enda som har köpt mobiler åt mig är min make och då håller de bokstavligt talat på att falla isär. Jag bryr mig inte så mycket men han tycker att telefonen i alla fall ska hålla ihop :p
 
Jo, jag förstår ju att det är upp till oss, men jag frågar för att få en känsla av hur andra resonerar och vad som är vanligt för barn i den här åldern idag. :)

Min dotter är 6,5 år så det skiljer lite i ålder men rent spontant kan jag inte om fyra år se mig ge henne en sprillans ny telefon i den prisklassen. Vill hon ha en telefon så får hon spara ihop till en själv samt stå för kostnaderna för den själv.
 
Vi står i valet och kvalet om vi ska ge mannens äldsta son en Iphone 7 i kombinerad födelsedagspresent (fyller 17/12) och julklapp. Det är det enda han önskar sig och det är hans idé att han i så fall "bara" ska få detta. Han ska dock få lite kläder också som vi redan har köpt, men det står väl inte direkt på önskelistan så det får räknas som bonus.

Han ska också ha ett paintballkalas som kommer kosta ungefär 3000 kr. Telefonen kostar idag ungefär 6 500 kr.

Är det här skäligt? Jag känner att jag har noll koll egentligen på vad som är rimligt att ge barn. Vi har ekonomin för det så det är inte där skon klämmer, utan mer om det faktiskt är rimligt. Han har en Iphone 6 idag som han har fått ärva av mig, den fick han förra året. Den är väl lite sisådär vad gäller batteritid, men den fungerar. Det är alltså inte så att han MÅSTE ha en ny telefon, men kanske att hans kommer att ge upp någon gång under 2018.

Vad säger ni? Vad tycker ni är rimligt att ge era barn som är runt den här åldern och vad ger deras kompisars föräldrar?

Alla gör ju olika men personligen skulle jag aldrig i livet ge en så dyr present till en 11-åring, speciellt inte en som redan har en fin, dyr, fungerande telefon! Har själv en i-phone 5 med trasig skärm och som det knappt hörs något i, men kommer ha den tills den brakar ihop fullständigt trots att jag har ekonomin att skaffa en ny.
 
Min dotter är 6,5 år så det skiljer lite i ålder men rent spontant kan jag inte om fyra år se mig ge henne en sprillans ny telefon i den prisklassen. Vill hon ha en telefon så får hon spara ihop till en själv samt stå för kostnaderna för den själv.
Spinner vidare...
Min son hade en väl tilltagen månadspeng i den åldern som han delvis disponerade själv. I den ingick kläd o skoinköp samt resor t o f schack turneringar.
 
Är kluven! Vet att vår dotter kommer få alla nya teknikprylar som finns när hon blir äldre då min sambo tycker det är viktigt och han tjänar superbra. Jag tycker inte det är lika viktigt å andra sidan lägger jag mkt pengar på märkeskläder och det är väl också onödigt egentligen.

Det är ju mycket pengar för en present till en elvaåring. Å andra sidan om han verkligen vill ha så kanske det är värt det. Jag önskade mig oftast bara 1 dyrare grej i present eftersom jag visste redan som väldigt liten exakt vad jag ville ha. Mina föräldrar tyckte det var tråkigt med bara en present så oftast fick jag inte det jag ville ha utan en hel hög med ''skit'' som tillsammans kostade som den enda grejen jag verkligen verkligen ville ha. Slutade önska mig saker som 15åring pga jag störde mig på att man inte kunde ge en sak jag verkligen ville ha utan skulle prompt köpa massor med andra saker.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
En viktig bit tycker jag är huruvida elvaåringen förstår att många yrkesarbetande vuxna inte har råd (eller kan ta sig råd) att köpa en ny iPhone 7. Den insikten tror jag inte att en typisk elvaåring kan ta till sig, utan jag tror att gåvan riskerar att faktiskt sänka barnets förståelse för pengars värde.
 
Spinner vidare...
Min son hade en väl tilltagen månadspeng i den åldern som han delvis disponerade själv. I den ingick kläd o skoinköp samt resor t o f schack turneringar.

Jag skulle också vilja ha det så och vi kommer nog ha det så med vårt gemensamma barn. Just för att dom lite mer ska kunna förstå pengars värde och vad man faktiskt får (och inte får!) för pengarna. Det svåra här är är att vi bara har barnen varannan vecka och på mammavecka gäller helt andra regler än på pappavecka, både vad man får lägga pengarna på och vad man får göra. Så är tyvärr rädd för att det bara skulle bli konflikter om vi gav honom mer pengar som vi sen skulle försöka kontrollera vad han gör med dom när han inte lever under "våra" regler hela tiden. :(
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 821
Senast: ptr
·
Samhälle https://www.gp.se/ledare/d%C3%A4rf%C3%B6r-vill-ingen-l%C3%A4ngre-revoltera-mot-svensson-livet-1.39753355?fbclid=IwAR3BYWlNo-IXhhtcYWZbr2h...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
14 139
Senast: BornAgain
·
IT & mobiler Jag har sen en tid tillbaka börjat fundera på att köpa en ny mobil, då den jag har börjar ge upp efter 5 års trogen service. Jag har...
Svar
16
· Visningar
966
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 617
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp