Bukefalos 28 år!

Är det skäligt att ge en 11-åring en Iphone 7?

Är kluven! Vet att vår dotter kommer få alla nya teknikprylar som finns när hon blir äldre då min sambo tycker det är viktigt och han tjänar superbra. Jag tycker inte det är lika viktigt å andra sidan lägger jag mkt pengar på märkeskläder och det är väl också onödigt egentligen.

Det är ju mycket pengar för en present till en elvaåring. Å andra sidan om han verkligen vill ha så kanske det är värt det. Jag önskade mig oftast bara 1 dyrare grej i present eftersom jag visste redan som väldigt liten exakt vad jag ville ha. Mina föräldrar tyckte det var tråkigt med bara en present så oftast fick jag inte det jag ville ha utan en hel hög med ''skit'' som tillsammans kostade som den enda grejen jag verkligen verkligen ville ha. Slutade önska mig saker som 15åring pga jag störde mig på att man inte kunde ge en sak jag verkligen ville ha utan skulle prompt köpa massor med andra saker.

Ja men lite så känner jag också. Nu är det ju verkligen B A R A det här han önskar sig. Och hade vi köpt annat hade vi nog lagt 2000-3000 kr per "tillfälle" (dvs födelsedagen och julafton), dvs totalt 4000-6000 kr. Så att vi skjuter till 500 kr och ger honom något han verkligen vill ha istället för att lägga mycket pengar på sånt han faktiskt inte vill ha bara för att vi tycker att det är rimligare, jag vet inte.. Jag är också jättekluven.
 
En viktig bit tycker jag är huruvida elvaåringen förstår att många yrkesarbetande vuxna inte har råd (eller kan ta sig råd) att köpa en ny iPhone 7. Den insikten tror jag inte att en typisk elvaåring kan ta till sig, utan jag tror att gåvan riskerar att faktiskt sänka barnets förståelse för pengars värde.

Nej, det tror jag inte att han förstår. Och precis som du är inne på tror jag inte att en typisk elvaåring kan ta till sig det. I alla fall inte genom att man bara berättar det för dom (för det är ju inte verkligheten han ser, för det är inte så vi lever. Vi köper det vi behöver/vill ha när vi vill ha det och har en ekonomiskt väldigt bekväm situation. Det är ju det han ser. Och jag kan tycka att det ger en väldigt skev bild till barnen och urholkar deras syn på pengar. Men vet inte heller riktigt hur man ska ändra det. Att bara prata om det hjälper inte så mycket.)
 
Det där är ju på tok för mycket!
Bara kalaset tycker jag är mycket nog.
Och vad ska ens en 11 åring med en iPhone 7 till? :confused:
Jag fick min första mobiltelefon vid typ 11.5 års ålder förövrigt (julen som 11 åring)!
Och det var alltså en "analog" Nokiahistoria...

När jag var i den åldern fick jag julklappar resp. födelsedagspresenter för ca. 2-3 000 kr sammanlagt, av hela släkten. Och då kommer jag ändå från ett hem och en släkt där man alltid haft det mycket gott ställt ekonomiskt.
 
Det där är ju på tok för mycket!
Bara kalaset tycker jag är mycket nog.
Och vad ska ens en 11 åring med en iPhone 7 till? :confused:
Jag fick min första mobiltelefon vid typ 11.5 års ålder förövrigt (julen som 11 åring)!
Och det var alltså en "analog" Nokiahistoria...

När jag var i den åldern fick jag julklappar resp. födelsedagspresenter för ca. 2-3 000 kr sammanlagt, av hela släkten. Och då kommer jag ändå från ett hem och en släkt där man alltid haft det mycket gott ställt ekonomiskt.

Alltså jag tror det är väldigt svårt att jämföra med när man själv var ung. När jag var 21 köpte jag min första bärbara mobiltelefon, det var en Motorola 5211 med lucka *skitsnygg*. Innan dess hade jag en NMT-telefon som visserligen var bärbar men den vägde ca tio kg. Jag hade med den ibland faktiskt.

Mina barn är 18 och snart 14, den äldsta har köpt en sjua som han till viss del betalat själv och den yngsta har en 5s som hon ärvt av mig. Jag tycker det är oskäligt att ge så dyra presenter men det är ju med mina mått och ingen annans. Dock ser jag en stor risk för att våra ungdomar allt mindre respekterar pengars värde - men jag tror inte ett inköp av en mobiltelefon är avgörande i det fallet utan den är bara en av massor av brickor i spelet.
 
Jag skulle också vilja ha det så och vi kommer nog ha det så med vårt gemensamma barn. Just för att dom lite mer ska kunna förstå pengars värde och vad man faktiskt får (och inte får!) för pengarna. Det svåra här är är att vi bara har barnen varannan vecka och på mammavecka gäller helt andra regler än på pappavecka, både vad man får lägga pengarna på och vad man får göra. Så är tyvärr rädd för att det bara skulle bli konflikter om vi gav honom mer pengar som vi sen skulle försöka kontrollera vad han gör med dom när han inte lever under "våra" regler hela tiden. :(
Jag förstår inte riktigt problemet. Jag o barnets farföräldrar var rörande överens angående ekonomi, förutom bidrag till månadspengen stod de för guldkanten i tillvaron, cykel o resa till USA t ex (de bodde där då).
Faderns nya kvinna hade 0 inflytande över barnets pengar.
 
Det där är ju på tok för mycket!
Bara kalaset tycker jag är mycket nog.
Och vad ska ens en 11 åring med en iPhone 7 till? :confused:
Jag fick min första mobiltelefon vid typ 11.5 års ålder förövrigt (julen som 11 åring)!
Och det var alltså en "analog" Nokiahistoria...

När jag var i den åldern fick jag julklappar resp. födelsedagspresenter för ca. 2-3 000 kr sammanlagt, av hela släkten. Och då kommer jag ändå från ett hem och en släkt där man alltid haft det mycket gott ställt ekonomiskt.

Och när jag var 11 fick jag en telefon man hängde på väggen. Vet inte riktigt hur det är relevant ;)
 
Jag förstår inte riktigt problemet. Jag o barnets farföräldrar var rörande överens angående ekonomi, förutom bidrag till månadspengen stod de för guldkanten i tillvaron, cykel o resa till USA t ex (de bodde där då).
Faderns nya kvinna hade 0 inflytande över barnets pengar.

Det är väl just det, att mamma och pappa är allt annat än överens. Dom har helt olika syn på i stort sett allt.
 
Alltså jag tror det är väldigt svårt att jämföra med när man själv var ung. När jag var 21 köpte jag min första bärbara mobiltelefon, det var en Motorola 5211 med lucka *skitsnygg*. Innan dess hade jag en NMT-telefon som visserligen var bärbar men den vägde ca tio kg. Jag hade med den ibland faktiskt.

Mina barn är 18 och snart 14, den äldsta har köpt en sjua som han till viss del betalat själv och den yngsta har en 5s som hon ärvt av mig. Jag tycker det är oskäligt att ge så dyra presenter men det är ju med mina mått och ingen annans. Dock ser jag en stor risk för att våra ungdomar allt mindre respekterar pengars värde - men jag tror inte ett inköp av en mobiltelefon är avgörande i det fallet utan den är bara en av massor av brickor i spelet.

Jag känner också så, att det är lite svårt att jämföra med när man själv var ung. Det är just därför jag efterfrågar hur folk med barn i samma ålder resonerar, för jag har ingen aning om vad som "gäller" idag. Det är ju ändå 19 år sedan jag var i den där åldern så det är ju ett tag sedan. :angel:
 
Jag tycker det är på tok för dyrt och om han dessutom har en fungerande telefon känns det väldigt onödigt. Nu går det inte riktigt att jämföra med min uppväxt såklart men jag fick jobba ihop till min första mobil året jag fyllde 13 (den kostade alltså 1100 kronor, Nokia 3310 när den kom) annars fick jag vänta till jag fyllde 15 och då skulle jag få en. Eller när jag var 15 och mina föräldrar skulle betala hälften av en moped (nu ville jag aldrig ha en moped så det blev istället hälften av min första bil, en 13 år gammal ford fiesta) men jag fick själv jobba ihop andra hälften. Kanske kan ni mötas där? Att om han nu verkligen vill ha en ny mobil så får han spara ihop hälften själv? Mina barn är för små ännu för att ha egna mobiler (äldsta är 3,5 år) och ingen av dem har en egen platta heller utan de får låna min och sambons. Sen finns ju "kompisaspekten" också. Sambon som jobbar som lärare har mer än en gång sett att elever som haft iPhone 5 fått gliringar för att de inte haft sexan osv... och jag tycker det är hemskt. Men samtidigt tycker jag det är helt galet att ge senaste (även om det ju finns en nyare än 7) bara för att alla andra har det.
Själv håller jag hårt i alla mina teknikprylar och bytte först i år ut min fyra år gamla mobil för att den fungerade dåligt. Min dator är snart 10 år gammal. Men den fungerar fortfarande fint till det jag använder den till.
 
Jag känner också så, att det är lite svårt att jämföra med när man själv var ung. Det är just därför jag efterfrågar hur folk med barn i samma ålder resonerar, för jag har ingen aning om vad som "gäller" idag. Det är ju ändå 19 år sedan jag var i den där åldern så det är ju ett tag sedan. :angel:

Fast jag tycker inte det är så intressant egentligen hur andra gör, det viktiga är hur ni vill ha det. Visst, att ett barn idag inte får ha mobil öht är kanske att ta i men en så dyr är verkligen inget självklart.

En frånskild släkting har barn (tvillingar) som är något äldre än barnet i fråga. Hon är i praktiken ensamstående med dem och går på knäna när önskemålen kommer (de bor i en rikare del av Sthlm men hon är inte höginkomstagare och pappan totalt ointresserad av barnen så inget extra ekonomiskt där). Hon spjärnar emot så gott hon kan, inte bara av ekonomiska skäl utan för att hon absolut inte ser någon poäng med att barn springer runt med det dyraste och senaste utan vill hellre att de lär sig vara ekonomiska både med pengar och resurser.
 
Vi står i valet och kvalet om vi ska ge mannens äldsta son en Iphone 7 i kombinerad födelsedagspresent (fyller 17/12) och julklapp. Det är det enda han önskar sig och det är hans idé att han i så fall "bara" ska få detta. Han ska dock få lite kläder också som vi redan har köpt, men det står väl inte direkt på önskelistan så det får räknas som bonus.

Han ska också ha ett paintballkalas som kommer kosta ungefär 3000 kr. Telefonen kostar idag ungefär 6 500 kr.

Är det här skäligt? Jag känner att jag har noll koll egentligen på vad som är rimligt att ge barn. Vi har ekonomin för det så det är inte där skon klämmer, utan mer om det faktiskt är rimligt. Han har en Iphone 6 idag som han har fått ärva av mig, den fick han förra året. Den är väl lite sisådär vad gäller batteritid, men den fungerar. Det är alltså inte så att han MÅSTE ha en ny telefon, men kanske att hans kommer att ge upp någon gång under 2018.

Vad säger ni? Vad tycker ni är rimligt att ge era barn som är runt den här åldern och vad ger deras kompisars föräldrar?

Mitt svar är nej. Paitboll kals för 3000kr , kläder i present och div resor under året. Det räcker väll? Köp ny mobil när den gammla går sönder. Och då får den unge herrn ha sparat till halva hade varit rimligt. Eller byt batteri i mobilen han har. Snacka om dyra presenter och 3000kr för ett kalas! Undrar vad får 11 åringen göra för sin veckopeng? Han får väll lära sig att spara till saker han vill ha. Känns som alla som är unga unga ska ha allt serverat. Hur blir det sen när de blir unga vuxna?

Nu har jag aldrig fått dyra saker av min familj. De har jag fått spara mig till. Även som vuxen.
 
Vi står i valet och kvalet om vi ska ge mannens äldsta son en Iphone 7 i kombinerad födelsedagspresent (fyller 17/12) och julklapp. Det är det enda han önskar sig och det är hans idé att han i så fall "bara" ska få detta. Han ska dock få lite kläder också som vi redan har köpt, men det står väl inte direkt på önskelistan så det får räknas som bonus.

Han ska också ha ett paintballkalas som kommer kosta ungefär 3000 kr. Telefonen kostar idag ungefär 6 500 kr.

Är det här skäligt? Jag känner att jag har noll koll egentligen på vad som är rimligt att ge barn. Vi har ekonomin för det så det är inte där skon klämmer, utan mer om det faktiskt är rimligt. Han har en Iphone 6 idag som han har fått ärva av mig, den fick han förra året. Den är väl lite sisådär vad gäller batteritid, men den fungerar. Det är alltså inte så att han MÅSTE ha en ny telefon, men kanske att hans kommer att ge upp någon gång under 2018.

Vad säger ni? Vad tycker ni är rimligt att ge era barn som är runt den här åldern och vad ger deras kompisars föräldrar?

Det låter som om ni har enormt god ekonomi som överväger ett kalas för 3000kr till en elvaåring, och dessutom kläder och en jättedyr mobil (även om det slås ihop med julen).

Personligen tycker jag att det är dumt att köpa ny mobiltelefon när man har en som fungerar.
Att du tror att den gamla kan "ge upp" inom 2018 är ju en gissning. Det kan vara rätt eller fel gissat.

Oavsett om det är ett barn eller en vuxen som ska ha ny telefon så är det lika onödigt.

Jag gissar att grabben dessutom har både platta och dator?
 
Nej, i mina ögon behöver han ingen iPhone 7. Inte med en fungerande mobil nu, som också är relativt ny.
Jag är född -83, fick min första mobil när jag fyllde 18.

Jag tycker det är viktigt att lära barn pengars innebörd, vad som krävs för att ha råd med vissa saker tex. Självklart kan man skämma bort dom ibland, men ett kalas för 3000 och sen en telefon för 6500. Nja. Även om jag hade råd vill jag inte att mitt barn ska tro att pengar växer på träd.

Min sambo tycker märkeskläder är viktigt, jag tycker det viktigaste är att kläderna är funktionsdugliga, hela och hyfsat rena (beroende på aktivitet ;)).
 
Det låter som om ni har enormt god ekonomi som överväger ett kalas för 3000kr till en elvaåring, och dessutom kläder och en jättedyr mobil (även om det slås ihop med julen).

Personligen tycker jag att det är dumt att köpa ny mobiltelefon när man har en som fungerar.
Att du tror att den gamla kan "ge upp" inom 2018 är ju en gissning. Det kan vara rätt eller fel gissat.

Oavsett om det är ett barn eller en vuxen som ska ha ny telefon så är det lika onödigt.

Jag gissar att grabben dessutom har både platta och dator?

Personligen tycker jag också det. Jag skulle själv ALDRIG lägga pengar på att byta telefon om jag inte verkligen måste för i min värld är det typ det tråkigaste man kan göra.. men det är ju jag det! Det finns ju dom som verkligen tycker att det är roligt och som byter telefon (eller bil, eller dator, eller vinterjacka eller vad den nu må vara) så fort det kommer ut något nyare och bättre. Som har det som ett intresse. Så jag kan inte riktigt utgå från mig själv där, för telefon kan vara allt ifrån något man behöver ha för att kunna ringa (som för mig, i stort sett) till ett intresse. På exakt samma sätt som jag tycker att det är så löjligt roligt att lägga i många andras ögon obscena pengar på restaurangbesök, för det är min hobby och mitt intresse. Äta går att göra bra mycket billigare än vad jag (ibland) väljer att göra.

Och ja, han har både platta och dator, men inga värstinggrejer för det är han inte så intresserad av. Han har fått en billig platta och en enkel variant av dator för att kunna göra läxor och skolarbeten på. :)
 
Mitt svar är nej. Paitboll kals för 3000kr , kläder i present och div resor under året. Det räcker väll? Köp ny mobil när den gammla går sönder. Och då får den unge herrn ha sparat till halva hade varit rimligt. Eller byt batteri i mobilen han har. Snacka om dyra presenter och 3000kr för ett kalas! Undrar vad får 11 åringen göra för sin veckopeng? Han får väll lära sig att spara till saker han vill ha. Känns som alla som är unga unga ska ha allt serverat. Hur blir det sen när de blir unga vuxna?

Nu har jag aldrig fått dyra saker av min familj. De har jag fått spara mig till. Även som vuxen.

Båda barnen har blygsamma veckopengar, så det han kan spara till är inte mycket. Som jag nämnde tidigare hade jag gärna haft det annorlunda och mannen med, men som det är just nu ser vi tyvärr mer svårigheter i det.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 821
Senast: ptr
·
Samhälle https://www.gp.se/ledare/d%C3%A4rf%C3%B6r-vill-ingen-l%C3%A4ngre-revoltera-mot-svensson-livet-1.39753355?fbclid=IwAR3BYWlNo-IXhhtcYWZbr2h...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
14 135
Senast: BornAgain
·
IT & mobiler Jag har sen en tid tillbaka börjat fundera på att köpa en ny mobil, då den jag har börjar ge upp efter 5 års trogen service. Jag har...
Svar
16
· Visningar
966
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 617
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp