Bukefalos 28 år!

Är det värt?

athena

Trådstartare
Att dra in Kronofogden för en faktura på 800:- + moms? Om jag har fattat det rätt så kostar det mig 600:- som sen läggs på det förfallna beloppet.

Fakturan är förfallen och påminnelse skickad. Personen i fråga har redan betalningsanmärkningar (det visste jag från början men trodde kanske det fanns moral i kroppen, mitt blåögda jag :p).
 
Sv: Är det värt?

Beror på hur sur du är ;)

Har personen ifråga skulder hos KFM idag, eller "bara" gamla betalningsanmärkningar?

Generellt; eftersom detta ligger under Verksam. Betalningsanmärkningar signalerar just att moralen inte riktigt funkar.
 
Sv: Är det värt?

Beror på hur sur du är ;)

Skitsur :D.

Har personen ifråga skulder hos KFM idag, eller "bara" gamla betalningsanmärkningar?

Skulder.

Generellt; eftersom detta ligger under Verksam. Betalningsanmärkningar signalerar just att moralen inte riktigt funkar.

Nej, och vem är förvånad egentligen... Bara det att man aldrig lär sig! Å andra sidan så är det faktiskt den första påminnelsen jag skickat sen förra sommaren, så för egen del känns det ok. Den gången fick jag aldrig betalt och orkade inte dra det vidare (ville helt enkelt inte ha mer med människan att göra). Men den här gången ser jag ut så här: :devil:
 
Sv: Är det värt?

Så alla med betalningsanmärkningar har bristande moral?

TS; det är väl kart att du ska se till att få in dina pengar om du kan!
 
Sv: Är det värt?

Ja, då är det ju uteslutet att du får betalt om det inte är så att du har andra påtryckningsmedel eller det i ett senare skede dyker upp utmätningsbara tillgångar. Ett alternativ är om du vet att personen ifråga har inkomster som inte KFM vet om.

Då skickar jag in och anmäler samtidigt t ex arbetsgivare så blir det en utmätning på lön och därmed kommer pengar in. Och du får täckning för dina utlägg med ansökningskostnader.
 
Sv: Är det värt?

Jag vet att personen i fråga har en utmätningsbar tillgång som KFM inte vet om. Men det känns som överarbetat att dra det hela vägen för att berätta bara det... man kanske skulle tipsa dem anonymt istället :idea:. Hota med det... äh jag vet inte. Blir helt trött på märkliga människor som värderar andras jobb så lågt.
 
Sv: Är det värt?

Ja, det kan faktiskt stjälpa otroligt mycket!

Har personen utmätningsbara tillgångar ska du självklart upplysa KFM om det, det kanske innebär att jag äntligen kan få mina pengar! Ja, du får ju se det så. Visst hade du velat att folk lämnade uppgifter som kunde gör att du fick dina surt förvärvade slantar? Berättar du inget bidrar du till att personen kan fortsätta lalla genom livet utan att ta ansvar för sina handlingar.
 
Sv: Är det värt?

Nu var du snabb. Om det tex pågår en löneutmätning kommer TS att bli en av dem som får en lite pott pengar varje månad - varav det mesta kanske är räntekostnader.

Att förutsätta att alla med skulder "lallar genom livet utan att ta ansvar" är ett uttryck som bottnar (hoppas jag) i okunskap. Sjukdom, skilsmässa mm kan lätt leda till skulder som sedan det tar MÅNGA år att bli av med - även om löneutmätning sker och den skuldsatte "bara" får behålla existensminimum.
 
Sv: Är det värt?

Tvärtom bottnar det i en gedigen kunskap om vilka människor som är överrepresenterade hos KFM. Jag har jobbat med detta.

Visst kan det bli utdelning, och jag är den förste att förorda att man lämnar vidare för indrivning för att systemet ska fungera, men det ska också vägas in mot hur mycket man personligen orkar med. Ibland kan det vara mer värt att glömma och gå vidare, alterntivt hitta andra vägar. Kanske har man gemesamma bekanta som gör att det skaver att ha en skuld t ex. Eller själv ringa på och visa att man inte kommer att släppa saken.
 
Sv: Är det värt?

Att förutsätta att alla med skulder "lallar genom livet utan att ta ansvar" är ett uttryck som bottnar (hoppas jag) i okunskap. Sjukdom, skilsmässa mm kan lätt leda till skulder som sedan det tar MÅNGA år att bli av med - även om löneutmätning sker och den skuldsatte "bara" får behålla existensminimum.

Håller med, hur lätt är det att klara sig utan att få anmärkningar när man tvingas vänta på a-kassa och f-kassa i 6 månader..?

Det är inte alla som klarar sig på en inkomst i ett halvår..

Har själv råkat ut för det.
 
Sv: Är det värt?

Ja, och krisen på 90-talet med räntor på 500 % och höjda skatter mm medförde i många fall ekonomisk katastrof. Fastigheter såldes exekutivt långt under det den skuldesatte gett något år tidigare och kvar stod den skuldsatte med ännu mera skuld. Räntan på skulderna är dessutom vida högre än en vanlig bankränta varför det ibland var så att den löneutmätning som följde inte ens täckte räntekostnaderna utan skulden fortsatte att öka. Om det är att "lalla genom livet" så ...Skuldsanering finns, visst - men att orka driva den processen är inte heller så lätt för alla.

Sen kan jag hålla med om att det kan vara lönt att göra avvägningen om man ska lämna in en relativt liten skuld eller om man säger upp bekantskapen...Det är något annat än uttrycket som var det jag vände mig mot. (jag har ett antal exempel som jag kan referera till där det def inte handlat om att försöka lura andra)
 
Sv: Är det värt?

Jag diskuterar inte människovärde, vilket många är förtjusta i att vända dessa diskussioner till.

Det finns en kategori som är överrepresenterad hos KFM. Folk som skiter i att betala. Som VET att de inte kommer att kunna infria sina betalningsåtaganden, men som ändå går in i diverse situationer. VET man att det kan komma att bli kärvt att betala om man har två sjukdagar en månad, vet man att ekonomin inte pallar med ännu en avbetalning - då går man inte in i det. Men det gör väldigt, väldigt, väldigt många.

Den gruppen som nämns ovan är en så försvinnande liten del (även om den växt från mikroskopisk till mätbar) av de som hamnar hos KFM. Det finns, men det är sällan den gruppen som diskuteras i trådar här. Den kategorin som ni nämner drar inte på sig hästar, 32 mobilabonnemang och bilavbetalningar som slukar 75 % av disponibel inkomst.

En tusenlapp är förhållandevis lite pengar, har man en skuld på det beloppet (t ex till TS) kan man väl skaffa sig så mycket ryggrad att man ringer upp fodringsägaren (t ex TS) och meddelar hur landet ligger och tillsammans med fodringsägaren (t ex TS) gör upp om någon form av avbetalningsplan eller anstånd.

Med lite ryggrad försvinner man väl inte bara och skiter i det?
 
Sv: Är det värt?

Jag diskuterar inte människovärde, vilket många är förtjusta i att vända dessa diskussioner till.

Det finns en kategori som är överrepresenterad hos KFM. Folk som skiter i att betala. Som VET att de inte kommer att kunna infria sina betalningsåtaganden, men som ändå går in i diverse situationer. VET man att det kan komma att bli kärvt att betala om man har två sjukdagar en månad, vet man att ekonomin inte pallar med ännu en avbetalning - då går man inte in i det. Men det gör väldigt, väldigt, väldigt många.

Den gruppen som nämns ovan är en så försvinnande liten del (även om den växt från mikroskopisk till mätbar) av de som hamnar hos KFM. Det finns, men det är sällan den gruppen som diskuteras i trådar här. Den kategorin som ni nämner drar inte på sig hästar, 32 mobilabonnemang och bilavbetalningar som slukar 75 % av disponibel inkomst.

En tusenlapp är förhållandevis lite pengar, har man en skuld på det beloppet (t ex till TS) kan man väl skaffa sig så mycket ryggrad att man ringer upp fodringsägaren (t ex TS) och meddelar hur landet ligger och tillsammans med fodringsägaren (t ex TS) gör upp om någon form av avbetalningsplan eller anstånd.

Med lite ryggrad försvinner man väl inte bara och skiter i det?

Har aldrig sagt att man ska försvinna MEN jag vänder mig mot ditt ordval att "lalla runt" och den generalisering du gjorde och gör - även om du här backar något. Sen förstår inte jag hur man med dagens koll av disp inkomst, anmärkningar mm som företag fortsätter att bevilja ytterligare 31 abonnemang eller bilköp på avbetalning. Min uppfattning är att det faktiskt är mycket svårare idag att göra så som du skriver och till det ska jag ägga att jag anser det vara lika illa med de räntebelopp som en del företag lägger på - så 25% på skulden t ex. Därmed streck för min del.
 
Sv: Är det värt?

Den gruppen som nämns ovan är en så försvinnande liten del (även om den växt från mikroskopisk till mätbar) av de som hamnar hos KFM. Det finns, men det är sällan den gruppen som diskuteras i trådar här. Den kategorin som ni nämner drar inte på sig hästar, 32 mobilabonnemang och bilavbetalningar som slukar 75 % av disponibel inkomst.

När jag blev tvungen att sluta på mitt jobb och väntade på a-kassa i 6 månader, då hade jag redan mina 3 hästar, vilka inte ens är säljbara om jag så skulle vilja. De var gamla redan då och en konvalescent.
Ganska kärvt att leva på sambons inkomst när vi tidigare hade haft det dubbla varje månad.

Jag tror dessutom inte att det är en så liten del människor som är/varit i en sådan situation som jag var.

Däremot har jag bara en mobil med kontantkort..
 
Sv: Är det värt?

Det finns sätt att göra så att hästutgifterna tar slut på en gång.

Inte roligt, men är det så att man inte kan betala sina räkningar så kanske man ska ta det beslutet?
 
Sv: Är det värt?

Nu var du snabb. Om det tex pågår en löneutmätning kommer TS att bli en av dem som får en lite pott pengar varje månad - varav det mesta kanske är räntekostnader.

Att förutsätta att alla med skulder "lallar genom livet utan att ta ansvar" är ett uttryck som bottnar (hoppas jag) i okunskap. Sjukdom, skilsmässa mm kan lätt leda till skulder som sedan det tar MÅNGA år att bli av med - även om löneutmätning sker och den skuldsatte "bara" får behålla existensminimum.

Fast om man nu inte vill klassificeras som "lallar genom livet utan att ta ansvar" får man ju sluta att teckna avtal och köpa produkter och tjänster man vet att man inte kommer att ha råd att betala för, eller inte kommer att betala av annan anledning.

Annars, oavsett orsak och första ingång till skuldsättningen, så tycker jag att man tillhör den kategorin.

Till TS kan jag rekommendera att ge skulden till ett inkassobolag. Kostar inget, inkassobolaget jagar med blåslampa enligt lagens alla möjligheter och eventuellt trillar det in en liten slant av det här senare. Det är insatsfritt, både i kostnad och i tid. Vill man lägga lite mer egen tid och kost kör man direkt med KFM.
 
Sv: Är det värt?

Jag hade tagit bort hästarna om jag inte klarat av situationen ekonomiskt. Den beräkningen finns alltid med i mitt bakhuvud, min nödplan. Jag hade aldrig valt att sätta andra i skiten genom att inte betala mina skulder.
 
Sv: Är det värt?

Fast om man nu inte vill klassificeras som "lallar genom livet utan att ta ansvar" får man ju sluta att teckna avtal och köpa produkter och tjänster man vet att man inte kommer att ha råd att betala för, eller inte kommer att betala av annan anledning.

Tack, det är precis så jag menar. Tar man ansvar för sin situation så lallar man ju inte genom livet utan att ta ansvar.
 
Sv: Är det värt?

Jag backar inte ett dugg, jag formulerar samma uppfattning med fler och andra ord. Som kanske passar dig bättre, men som beskriver samma inställning.

Jag betalar mina skulder och hamnar inte hos KFM. Jag tar inte på mig några åtaganden jag inte kan lösa. Och hamnar inte hos KFM.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! I våras var jag på hältutredning och vid återbesök förklarade jag att veterinärens faktura inte kommit fram till mig. Visste inte...
Svar
13
· Visningar
2 723
Senast: EZMK
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 615
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 129
Senast: Djurvän
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp