Bukefalos 28 år!

Är det värt?

Sv: Är det värt?

Nä du nämner inte människovärde och bara det uttandet anser jag är grovt förrtryck och bottnar i en enorm inkompetens. Hur ser du nu på landets alla sjuka medborgare som blivit utförsäkrade och utkastade till ingenting där deras liv och ekonomi hamnar på noll igen. Skulder hos kronofogde som för alltid resten av deras liv gör att den lilla värdighet som fanns är borta! Allt detta på grund av en otrolig tvistad idiotisk politik. Din tro på att de flesta hamnar i penga skuld på grund av ett lyxigt liv visar enbart på att du saknar förståelse och förmodligen lider av empatibrist. Du har med ditt uttalade här kränkt oerhört många närmare 600 000 människor. så du får finna dej i att jag blir din lärare nu. Vet du om att vart tredje hushåll i Sverige lever under sin existens, att detta drabbar våra barn, att medelklassen är utrotad och ersatts med en under-under klass? Föds du fattig förblir du där så ser dagens Sverige ut nu. Mer om detta hittar du i mitt magazin. Där har du möjligheter att kommentera och tycka vad du vill för till skillnad mot dej anser jag att alla får ha åsikter.


:bow::bow::bow::bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det värt?

Min enda fråga är varför man - när man har det så eländigt att man inte ens har mat på bordet - sätter sig i skuld för stallhyra eller andra hästrelaterade kostnader, om man vet med sig att man lever på marginalen?

(eftersom det faktiskt är botten i tråden, skuldsatta hästägare)
 
Sv: Är det värt?

Om man sedan väljer ett högre risktagande och köper på sig dyrt utan buffert och försäkring - ja, det är ju, som sagt, upp till var och en. Men att strunta i säkerheten och sedan gråta ut med att man är deprimerad p g a sin skuldsituation funkar inte i min värld.

Ja men där är vi i alla fall ense! Håller helt med! Det är ju inte dem jag har försökt försvara i denna tråd! Och självklart är det bättre att spara, tänka igenom beslut, ta försäkringar! Absolut!

Även de som klantat till det i någon mån tycker inte jag man bara kan säga skyll dig själv!

En vän till oss lånade ut sin bil till en god vän (skulle han inte gjort!), vännen fick parkeringsböter som han sa att han inte såg... påminnelsen kom till vår vän under semestern. När han såg den dröjde ytterligare några dar (skulle betalat direkt, eller hur...) innan han fick tag på personen som lånat bilen för att reda ut situationen. Det gick till KFM. Han betalade direkt och fick en "dold" anmärkning.
Nästan två år senare dubbelbetalade vännen bilskatten på den ena bilen av misstag, istället för att betala för två bilar. Påminnelsen kom och han kollade att den redan var betald (skulle ha kollat noggrannare...). Skatten gick till KFM. Betalningen gjorde han samma dag KFM fick fordran och det var för sent att backa, han fick nu två betalningsanmärkningar.

Han svär över sig själv, ångrar sig och vet precis som de flesta av oss att han inte borde ha... 1,2,3... Men han är fortfarande ganska moralisk, betalar sina skulder och tar ansvar för sina åtaganden.
Skillnaden är att han nu måste vänta i 3 år innan han kan ta ett mobilabonnemang, hyra ett släp, ta ett lån eller vad som helst. Han får ju stå för det, men jag skulle fortfarande våga göra affär med honom.

Han är exempel på när man kan styra sin tillvara, men kanske i den bästa av världar. Är man mitt under en flytt, någon sjukdom, skilsmässa, så är det lätt att glömma en räkning några dagar för länge. Vissa skulle aldrig göra det, andra blir kanske så tagna av situationen (kan inte hoppa in i någon annans huvud tyvärr...) att en sådan här miss kan ske.
 
Sv: Är det värt?

Helt ärligt; på ett par dagar hamnar man inte hos fogden. Det har runnit betydligt mer vatten under broarna innan det dels hamnar hos KFM, och sedan blir hanterat där.

Vi har själv råkat ut för just detta med P-böter, där en anställd ville undanhålla att han klantat sig. Det kom först från p-bolaget i fråga, sedan från inkasso och sist från KFM - vilket vi givetvis betalde med en gång. Alltså i alla fall 60 dagar från tillfället boten skrevs ut. Nu har alla olika rutiner, men att det går på ett par dagar att hamna hos KFM är grovt missvisande

Du känner personen och vågar ha affärer med densamma. Jag känner inte personen och har kanske inte råd med samma miss, d v s att han missar min faktura, får 60 dagar på sig, har skilsmässa, sjukdom, flytt etc. Min firma behöver pengarna och kan inte avvara dem tre månader. Då är han ju en kreditrisk för mig, som faktiskt hotar min tillvaro som den ser ut idag (nej, så är det inte, men många mindre firmor kämpar verkligen för att få debet och kredit att gå ihop)
 
Sv: Är det värt?

Min enda fråga är varför man - när man har det så eländigt att man inte ens har mat på bordet - sätter sig i skuld för stallhyra eller andra hästrelaterade kostnader, om man vet med sig att man lever på marginalen?

(eftersom det faktiskt är botten i tråden, skuldsatta hästägare)
När en människa hamnar under en skuldbörda skiter väl politiker i om det är hästägare eller sjuka gamla och barn. Det som blev till är att handeln med skulder är fullt legal och tillåten och det innebär att inkassobranchen lever flott på sina offshorebolag på andra människors olycka. Lagen ändrades av laila frejwalls och ingvar carlsson. Sedan dess är det fritt fram att jaga livet och förpassa människan som dörrmatta.
 
Sv: Är det värt?

Jag tycker om dig som du tycker om mig: trångsynt.

Du känner min inställning och jag din, och jag tror varken du eller jag kommer att bli lyckligare av en fördjupning av vår diskussion.
 
Sv: Är det värt?

Nu har alla olika rutiner, men att det går på ett par dagar att hamna hos KFM är grovt missvisande

Det tar precis 10 minuter att hamna hos KFM, Du har inte fått dina pengar när du kollar kontot på morgonen, du gär till KFM det är registrerat och klart på 10 minuter (förutsatt att det inte är någon kö). Så fort går det.
 
Sv: Är det värt?

Jag hävdar fortfarande att det tar mer än ett par dagar (eller 10 minuter) från botens utställande till man finns i KFM´s register, särskilt om man är privatperson.
 
Sv: Är det värt?

Vill förtydliga att botten i den här tråden är ju Hästverksam. D v s problem med att få betalt inom hästnäringen. Fokus hade varit ett annat (vågar jag påstå) om diskussionen försigått på en sida där man diskuterar långtidssjukskrivnas möjligheter till upprättelse hos KFM eller liknande.

Att ha skulder för sin hästs uppehälle (och jag tycker inte att hästhållning är en mänsklig rättighet utan mer ett lyxigt inslag i mitt liv, något jag unnar mig när ekonomin tillåter) kan väl knappast jämnställas med att ha hamnat på livets skuggsida p g a födsel och dålig uppväxt med få möjligheter?
 
Sv: Är det värt?

Jag tycker om dig som du tycker om mig: trångsynt.

Du känner min inställning och jag din, och jag tror varken du eller jag kommer att bli lyckligare av en fördjupning av vår diskussion.

Trångsynt får du stå för själv och hela dina uttalanden av andra människors olycka visar på en trångsynthet. Jag ler när jag ser vad du skrev till mej för poängen med alla typer av diskuationer är just det att öppna sinnena och ta del av andras erfarenheter och kunskaper. När detta inte sker kallas det för monolog, alltså en envägs pratande, Vilket i sin tur leder till att väggen ger mer svar än vad diskuationen ger, En dialog ger mer då delaktigheten och kunskapen delas med av. Vi har alla mycket att lära av varandra och skilda åsikter är utvecklande. Motsatsen till trångsynt blir då öppensinnad vilket betyder att du är mottaglig för andras tyckande men anser inte att alla måste tycka som du. Jag anser att du har fel när du utrycker att den här diskutionen inte leder någonstans!!! tvärtom den kan gå hur långt som helst.:banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det värt?

Jag har min åsikt, och har rätt till den. Du har din, och rätt till den. Du hävdar att jag försöker begränsa någons (din?) rätt till åsikt, vilket jag inte har gjort och inte gör. Jag vet inte var det argumentet grundar sig i.

Vad jag kan förstå är din åsikt att alla har rätt att kosta på sig saker de inte har råd att betala, med hänsyn till att de har en dålig ekonomi. Min är motsatsen. Rätta mun efter matsäck.

Hästkostnader är i mitt tycke lyxkostnader för de flesta (få här har sin huvudsakliga inkomst från hästeriet, även om de finns). Att dra på sig skulder för hästhållning (lyxkonsumtion?) om man har det så eländigt som de du väljer att beskriva känns väl rätt fånigt och kortsiktigt?
 
Sv: Är det värt?

Jag hävdar fortfarande att det tar mer än ett par dagar (eller 10 minuter) från botens utställande till man finns i KFM´s register, särskilt om man är privatperson.

Det är inte från den dagen man får räkningen utan från den dagen, den förfallit.

Och jag förstår MDAMZ utalanden om dig, du utrycker dig syniskt och helt utan empati för vad som hnder runt omkring. Det enda du ser är någon som inte betalar för sig, skyll dig själv klant skalle (ungefär). Jag tycker du ska tona ner dig en aning om det iaf och kanske se till att alla inte är hemska människor som hamnat i lite för stora "lyx" utgifter.

Du brukar vara mycket lugnare och inte alls så hård i dina uttalanden återgå till den Lovisaleonoran istället för den du är i denna tråden:idea:
 
Sv: Är det värt?

Jag har min åsikt, och har rätt till den. Du har din, och rätt till den. Du hävdar att jag försöker begränsa någons (din?) rätt till åsikt, vilket jag inte har gjort och inte gör. Jag vet inte var det argumentet grundar sig i.

Vad jag kan förstå är din åsikt att alla har rätt att kosta på sig saker de inte har råd att betala, med hänsyn till att de har en dålig ekonomi. Min är motsatsen. Rätta mun efter matsäck.

Hästkostnader är i mitt tycke lyxkostnader för de flesta (få här har sin huvudsakliga inkomst från hästeriet, även om de finns). Att dra på sig skulder för hästhållning (lyxkonsumtion?) om man har det så eländigt som de du väljer att beskriva känns väl rätt fånigt och kortsiktigt?

Jag tror att du tror det är rätt och riktigt det du skriver och undrar hur det kommer sig att du tappar humöret av mina åsikter och kunskaper i ämnet fattigdom? Jag ger dej rätt i att den diskutionen du och jag nu har och som förmodligen följs av rätt många!!! har svårt att leda någonstans eftersom du inte vill ta in något av det jag skriver!? Hur kommer det sig att du inte ställer en enda fråga kring det hela, för att förstå bättre? Vad krävs för att du ska klara av att tona in att många människor har det svårt? Det här ämnet handlar inte enbart om pållehästar utan om synen och myten av människan och allt levande. Myten säger att människan är lat, verkligheten är något helt annat. Jag gillar bananer men de är så fruktansvärt dyra :banana::banana:
 
Sv: Är det värt?

Det är underligt, de som pratar mest om empati och förståelse är de som bäst klappar mig på huvudet och talar om för mig hur jag ska vara.

Undrar vad det säger om avsändaren?
 
Sv: Är det värt?

Det är underligt, de som pratar mest om empati och förståelse är de som bäst klappar mig på huvudet och talar om för mig hur jag ska vara.

Undrar vad det säger om avsändaren?

Att du behöver mer än en klapp på huvudet ...förmodligen en kram och lite ömhet och förståelse...:)
 
Sv: Är det värt?

Vem har sagt att jag har svårt för att "ta in" att många har det svårt? Jag ser dem varje dag och har jobbat med att hjälpa dem. Svårt att "ta in" va?

Det är inte dem vi pratar om i den här diskussionen, den ligger på HÄSTVERKSAM och jag har väldigt tufft att se att det klientelet jag har kännedom om (som har det svårt) drar på sig hästrelaterade kostnader som de struntar i att betala. Eller du kanske känner till "lyxfattiga" som jag inte har någon kännedom om?
 
Sv: Är det värt?

Att dra in Kronofogden för en faktura på 800:- + moms? Om jag har fattat det rätt så kostar det mig 600:- som sen läggs på det förfallna beloppet.

Fakturan är förfallen och påminnelse skickad. Personen i fråga har redan betalningsanmärkningar (det visste jag från början men trodde kanske det fanns moral i kroppen, mitt blåögda jag ).
Tar mig friheten att strunta i resten av tråden och svara på orginalfrågan. :)

Ja, det tycker jag. Detta av flera anledningar.

För det första så kommer det att vara den bästa timförtjänst du någonsin fått (om personen i slutänden betalar). Att det finns tidigare betalningsanmärkningar innebär ju inte automatiskt att personen inte kan betala sina räkningar eller att det inte finns utmätningsbara tillgångar, nu eller i framtiden.

För det andra så visar för du befintliga och framtida kunder, och inte minst för dig själv, att du inte tolererar lurendrejeri utan sätter ned foten.
"Bedrar du mig på pengar så har du skitit i det blå skåpet"!

För det tredje så mår du bättre sedan du gjort vad du kan för att få rättvisa. Man sover faktiskt bättre när man tagit tag i sina surdegar. ;)

Så ta vändan med KFM och berätta om det för alla och envar. Du får namn om dig att ställa krav på folks ärlighet och moral, och slipper antagligen en hel del "bortglömda" lån, sena fakturabetalningar mm i framtiden.

LIA
 
Sv: Är det värt?

vet du om jag skriver att du är den mest inteligentaste människa som någonsin har ridit en häst, skulle du förmodligen slicka i dej berömmet. När jag ställer frågor så möter du dom med svar från vad? Jag blir målös över att din förmåga att ha en dialog i ett forum är så ...plumt. Ta dej en ridtur istället, och ett rejält snack med din pålle. Då får du de svar du vill ha.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! I våras var jag på hältutredning och vid återbesök förklarade jag att veterinärens faktura inte kommit fram till mig. Visste inte...
Svar
13
· Visningar
2 750
Senast: EZMK
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 963
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 155
Senast: Djurvän
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp