Bukefalos 28 år!

Är det värt?

Sv: Är det värt?

Lugn - den är faktiskt ändrad till det enda rimliga, ganska nyligen dock tyvärr. Men inte retroaktivt. Så fortfarande kommer unga vuxna ut i vuxenlivet och ärvt skulder från sina föräldrar. Och det är det enda exemplet som dryftats i tråden, där jag helt och hållet håller med om att man saknar eget ansvar för sin skuld.

Och har all rätt att vara förbannad på sina idioter till föräldrar och på systemet som tillät dem att göra det.
 
Sv: Är det värt?

Du pekar på något helt obegripligt, åtminstone för mig. Hur kan man som förälder få föra över ekonomiskt ansvar på barn??
Borde det inte vara tvärtom? Att föräldrar alltid är ekonomiskt ansvariga, oavsett om barn står som ägare till fordon etc?

Är det någon lag som skulle ändras till imorgon, så är det väl den här? :mad:

LIA

Jo, som sagt ändrades lagen förra året, så från och med då kan man inte skuldsätta omyndiga barn. Men det finns fortfarande gott om omyndiga barn med stora skulder, för de skulder som redan finns är inte olagliga... :crazy:

Det finns omyndiga barn med sexsiffriga belopp i skulder för parkeringsböter och fordonsskatt för att deras knäppa föräldrar skrivit över bilen på barnet för att kfm inte ska kunna mäta ut den. Andra barn har skulder från tandläkare och vårdinrättningar, bamseprenumerationer och skolfoton. Och under de åren som går innan barnen blir myndiga och föräldrarna inte betalar av skulderna så kan räntekostnader och avgifter springa iväg en hel del. Det kan inte vara lätt att gå ut i vuxenlivet med en kfm-skuld på en kvarts miljon och absolut inga tillgångar... :(
 
Sv: Är det värt?

Blåögd måtte jag vara men nu är jag fanimej chockad... Fy fan vad sjukt.

Det finns omyndiga barn med sexsiffriga belopp i skulder för parkeringsböter och fordonsskatt för att deras knäppa föräldrar skrivit över bilen på barnet för att kfm inte ska kunna mäta ut den. Andra barn har skulder från tandläkare och vårdinrättningar, bamseprenumerationer och skolfoton. Och under de åren som går innan barnen blir myndiga och föräldrarna inte betalar av skulderna så kan räntekostnader och avgifter springa iväg en hel del. Det kan inte vara lätt att gå ut i vuxenlivet med en kfm-skuld på en kvarts miljon och absolut inga tillgångar... :(
 
Sv: Är det värt?

Jo, det sjukaste är egentligen skolfotona. De skickades ju ut med barnet som mottagare, och sedan var man tvungen att skicka tillbaka fotona om man inte ville ha dem. Om fotona kom bort i postgången eller man av någon anledning inte kunde skicka tillbaka dem (barnet kanske redan tagit dem i oförstånd och klippt sönder kartorna eller vad som helst) och inte heller klarade att betala dem så var det alltså barnet som blev sittande med den där skulden... :crazy: Det var ju ett rent systemfel och inte bara idiotiska föräldrar som låg bakom, till skillnad från de flesta andra sammanhang...

Det är också skrämmande att många inkassobolag sedan förra året försökt hjälpa omyndiga barn genom att fråga deras vårdnadshavare om de kan tänka sig att ta över barnets skuld - och det finns föräldrar som vägrar... :(
 
Sv: Är det värt?

KL
Har rensat tråden då rapportering överensstämmer med forumets regler.

mvh
moderator
mysko
 
Sv: Är det värt?

Jag trodde att alla behandlade med livstids karens skulle gå till destruktion.

Jag ställde frågan till jordbruksverket och fick detta svar:

"Hästar räknas som livsmedelsproducerande djur. Om det i hästpasset
framgår att hästen inte är ett livsmedelsproducerande djur räknas hästen
i stället som ett sällskapsdjur. Jag antar att det är detta du syftar
på?

Döda sällskapsdjur är sk. kategori 1-material enligt lagstiftningen om
animaliska biprodukter. Kategori 1-material får inte användas för
foderändamål."

Därmed tror jag att det faller med åtel och hundmat också - åtminstone om man ska följa gällande lagar och bestämmelser.

Tror det kan vara bra för ganska många att veta detta.
 
Sv: Är det värt?

Att jag inte skulle få fodra rävar med min döda häst känner jag föga sannolikt. Likaså till mina egna hundar.

Däremot att de inte ingår i foderproduktion är jag helt med på.
 
Sv: Är det värt?

Jag ställde frågan till jordbruksverket och fick detta svar:

"Hästar räknas som livsmedelsproducerande djur. Om det i hästpasset
framgår att hästen inte är ett livsmedelsproducerande djur räknas hästen
i stället som ett sällskapsdjur. Jag antar att det är detta du syftar
på?

Döda sällskapsdjur är sk. kategori 1-material enligt lagstiftningen om
animaliska biprodukter. Kategori 1-material får inte användas för
foderändamål."

Därmed tror jag att det faller med åtel och hundmat också - åtminstone om man ska följa gällande lagar och bestämmelser.

Tror det kan vara bra för ganska många att veta detta.

Absolut att det kan vara bra att veta.

Annars kanske vissa ägnar sig åt rena lagbrott om man skulle råka hamna i en ekonomisk kris.. ;)
 
Sv: Är det värt?

Ställde ju givetvis följdfrågan till jordbruksverket om det var ok att använda det för egna hundar och räv tex. Svaret var: "Det är inte ok att utfodra egna hundar eller vilda rävar med det material din fråga gäller."

För mig är det svaret självklart....sen är det ju svårt att kontrollera.:angel:
 
Sv: Är det värt?

Jag får helt enkelt ringa och kolla själv, jag är helt övertygad om att jag själv väljer vad jag fodrar mina djur med, och inte JBV.
 
Sv: Är det värt?

kl

Då har jag en följdfråga även om det inte alls hör till tråden. Om en häst behandlats med preparat med livstidskarens, räknas den alltid som sällskapsdjur då? Jag har ingen aning eftersom jag inte varit med om det (trots att jag nog ägt ett trettiotal hästar gissar jag).
 
Sv: Är det värt?

Inga problem att du kollar men för mig är det självklart att inte använda fodermedel vare sig till vilda djur eller mina husdjur som är försedda med livstids karens. Även om det nu bär utanför det tråden handlade om kan jag inte låta bli att ställa frågan - tycker du då att vi ska skippa alla karenstider - även på vår egen mat? Djurfoder ska för vår egen säkerhet och ur smittskyddshänseende hålla samma kvalitet som vår mat dvs livsmedelskvalitet. Därför blir det självklart för mig att är produkten inte ok så gäller det hela vägen oavsett om det är avlivning eller slakt
 
Sv: Är det värt?

Snabb koll ger vid hand
---
Kött som ska säljas måste vara veterinärbesiktigat
Djur som avlivats på gården utan att en veterinär har närvarat får bara ätas av ägaren och dennes hushåll. Tänk på att skicka trikinprov för analys, detta gäller grisar och hästar. Det är inte tillåtet att sälja obesiktigat kött från djur som nödslaktats på ursprungsgården. Djuret måste ha besiktigats av veterinär före och efter slakt för att köttet ska få säljas.
---
www.jordbruksverket.se

Alltså kan jag inte se något som helst hinder för att jag, min familj och mina djur äter upp min häst.
 
Sv: Är det värt?

Man ska dock ha i åtanke att de flesta av de preparat som ger livstidskarens överhuvudtaget inte ger några restsubstanser efter en tid. Många veterinärer tycker det är otroligt dumt att hästen döms ut som livsmedel under resten av sitt liv! Pratar du med en kobonde och säger att en häst kan få livstidskarens så blir de chockade ;). Det förekommer inte inom några andra djurslag.
 
Sv: Är det värt?

Nej, det är den allmänna uppfattningen jag fått också. Många livstidskarenspreparat är det enbart för häst, därför att man inte gjort undersökningar på just häst eftersom häst inte ingår i livsmedelskedjan i någon större utsträckning. Jag kan dock tänka mig att det importerade hästkött vi sätter i oss här hemma innehåller både det ena och det andra, särskilt som det ju är våra egna hästar som inte fått slaktas här hemma som återkommer i plastförpackad variant...
 
Sv: Är det värt?

kl

Efter lite påtryckningar har jag faktiskt fått mina pengar. Det känns riktigt bra!
 
Sv: Är det värt?

Svarar lite allmänt - jag har talat med jordbruksverket och fått de svar jag fått. För mig är det en självklar sak att inte använda kött från djur med livstids karens liksom det var för handläggaren som svarade mig. Hur du/ni gör är upp till er.

Sedan beror det nog på vilken bonde vi pratar med för där vi bor och lever är det naturöig att det kan bli så. Vi är väl i princip den enda icke kobonden i byn och kadaverbilen kommer på ojämna beök för att hämta de kroppar som går till destrukton vid Krut****an
 
Sv: Är det värt?

Gissar att den här tråden handlade om min vän.. Nämner inga namn.

Men kan bara berätta det att "kunden" ville verkligen betala i tid men då hon fick en väldigt stor utgift på en av hästarna så hade hon inte dom pengarna just då + att hennes föräldrar lovade att betala summan då det var p.g.a av hennes mor som TS fick utföra den här tjänsten.

"kunden" ville såklart inte blåsa TS.. Hon är en väldigt pålitlig tjej och skulderna hon har är inte p.g.a av henne själv utan det är hennes moster som knarkade som såg till att hon fick skulder.

Sen så betyder hästarna allt för "kunden" och hon ser alltid till att dom har det bästa och såklart har kontakt med uppfödarna/säljarna till hästarna om hur det går.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! I våras var jag på hältutredning och vid återbesök förklarade jag att veterinärens faktura inte kommit fram till mig. Visste inte...
Svar
13
· Visningar
2 723
Senast: EZMK
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 590
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 129
Senast: Djurvän
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp